Gå til innhold

Hjelp! En venninne i nød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er alenemor til en 2 åring. Hun er privatist og bor hos foreldrene sine fordi hun ikke har noen form for inntekt. Hun får hjelp av foreldrene sine til å forsørge datteren sin. Ikke får hun innvilget overgangsstønad heller fordi hun må være i minst 50% aktivitet. Får heller ikke sosialhjelp før hun har brukt opp alle sparepengene sine...

Hva gjør hun da? hun kan jo ikke leve sånn?

Anonymkode: a4a38...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som er alenemor til en 2 åring. Hun er privatist og bor hos foreldrene sine fordi hun ikke har noen form for inntekt. Hun får hjelp av foreldrene sine til å forsørge datteren sin. Ikke får hun innvilget overgangsstønad heller fordi hun må være i minst 50% aktivitet. Får heller ikke sosialhjelp før hun har brukt opp alle sparepengene sine...

Hva gjør hun da? hun kan jo ikke leve sånn?

Anonymkode: a4a38...359

Hvorfor jobber hun ikke ved siden av fagene hun tar?

Anonymkode: c8606...39f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun bor hos foreldrene, har hun vel ganske begrenset med utgifter, og bør kunne ha en deltidsjobb ved siden av å ta opp fag. Hvis hun ikke vil jobbe må hun vel nesten bare bruke av sparepengene og foreldrene sine penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som er alenemor til en 2 åring. Hun er privatist og bor hos foreldrene sine fordi hun ikke har noen form for inntekt. Hun får hjelp av foreldrene sine til å forsørge datteren sin. Ikke får hun innvilget overgangsstønad heller fordi hun må være i minst 50% aktivitet. Får heller ikke sosialhjelp før hun har brukt opp alle sparepengene sine...

Hva gjør hun da? hun kan jo ikke leve sånn?

Anonymkode: a4a38...359

Hun bor vel gratis og får mat hos foreldrene. Hun har jo også valgt dette selv vil jeg anta, så da kan hun tydeligvis leve slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo tydeligvis sparepenger, og etter at de er brukt opp få hun sosialstønad? Jeg kan se at situasjonen ikke er optimal sånn som den er nå, men den er midlertidig, og hun får både bolig og hjelp fra foreldrene. 

Anonymkode: ab1c1...609

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å få henne til å skjønne at hun må nok få seg en liten jobb ved siden av. Noen ganger har man ikke så mye valg... det kan være tøft å være alene med ett barn, jobb og skole, men med god hjelp så skal jo det gå :)

Anonymkode: a4a38...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun må jo skaffe seg en jobb. Jeg har vært 100% alene med 2 barn, og både jobbet og studert. 

Anonymkode: 43761...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som er alenemor til en 2 åring. Hun er privatist og bor hos foreldrene sine fordi hun ikke har noen form for inntekt. Hun får hjelp av foreldrene sine til å forsørge datteren sin. Ikke får hun innvilget overgangsstønad heller fordi hun må være i minst 50% aktivitet. Får heller ikke sosialhjelp før hun har brukt opp alle sparepengene sine...

Hva gjør hun da? hun kan jo ikke leve sånn?

Anonymkode: a4a38...359

Hun bor gratis hjemme og har sparepenger. I tillegg kanskje litt stipend og lån ta opp studie lån, dette er vel ingen krise?☺

Anonymkode: 88d39...af8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er ikke dette noen krise! Hun får hjelp av foreldrene sine. Hun har et sted og bo, og barnet blir tatt vare på. Hun tar opp fag for å forbedre karakterer og kanskje studere og få seg en jobb senere.

Sparepengene kan hun bruke hvis hun kommer i en nødssituasjon, eller hvis foreldrene begynner å kreve noe tilbake for at de bor der. Nå bør hun finne seg en liten jobb ved siden av, for å stå litt mer på egne ben, komme seg ut av huset litt (det er sunt), og vise foreldrene at hun har tak i seg!

Anonymkode: 20e8a...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn systemet er. Selv er jeg nyutdannet og måtte flytte hjem til mamma og pappa. Har prøvd å få meg jobb i flere måneder, men det er ingenting å få. Krav på støtte av noe slag har jeg heller ikke. Sånn er det bare

Anonymkode: ccadc...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som er alenemor til en 2 åring. Hun er privatist og bor hos foreldrene sine fordi hun ikke har noen form for inntekt. Hun får hjelp av foreldrene sine til å forsørge datteren sin. Ikke får hun innvilget overgangsstønad heller fordi hun må være i minst 50% aktivitet. Får heller ikke sosialhjelp før hun har brukt opp alle sparepengene sine...

Hva gjør hun da? hun kan jo ikke leve sånn?

Anonymkode: a4a38...359

Man kan ikke definere det som nød når man har sparepenger. Sparepenger har man når det oppstår uforutsette utgifter. Regner med du også får bidrag og dobbel barnetrygd. Hun får dekket primære behov ved å bo hos foreldrene. Kan ikke skjønne at hun ikke får seg en deltidsjobb

Anonymkode: f5fb2...c58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må jo jobbe som alle andre selvfølgelig. Hun må jobbe og ta fagene som privatist ved siden av. 

Anonymkode: 50b4e...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et luksus problem. Jeg er alene med mitt barn, har 100% ansvar og heller ingen avlastning fra familie da vi flyttet langt unna så jeg kunne studere. Jeg går fulltid på universitetet og jobber i tillegg. Ser virkelig ikke problemet.

Anonymkode: ab2ce...458

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...