Gå til innhold

Noen som kan noe om odel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Diskuterte dette med en venninne, da samboer har odel på en gård. Venninnen min mente at hvis han benyttet seg av odelen måtte han kjøpe ut søsknene for en ganske heftig sum. Jeg forstår reglene som at hvis foreldrene lever når gården skal overdras - er det samboer og foreldrene som avtaler en sum og så er det greit og søsknene har ingenting med det å gjøre, samt ingen rettigheter. MEN hvis gården overdras i forbindelse med et arveoppgjør etter foreldrene er døde - DA må han kjøpe ut søsknene siden gården da blir en del av arven. 

Hvem har forstått rett?

Anonymkode: c980f...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som tar over gård på odel må alltid betale ut søsknene, men odelstakst er langt lavere enn vanlig takst, fordi odel innebærer bo og driveplikt for den som overtar.

Anonymkode: 13788...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Diskuterte dette med en venninne, da samboer har odel på en gård. Venninnen min mente at hvis han benyttet seg av odelen måtte han kjøpe ut søsknene for en ganske heftig sum. Jeg forstår reglene som at hvis foreldrene lever når gården skal overdras - er det samboer og foreldrene som avtaler en sum og så er det greit og søsknene har ingenting med det å gjøre, samt ingen rettigheter. MEN hvis gården overdras i forbindelse med et arveoppgjør etter foreldrene er døde - DA må han kjøpe ut søsknene siden gården da blir en del av arven. 

Hvem har forstått rett?

Anonymkode: c980f...840

 

Søsknene må løses ut ja. Men som vedkommende over her sier så er odelstaksten lavere enn markedsprisen. 

Anonymkode: de73b...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva med å kontakte ein advokat som har peiling på spørsmål rundt odel og arv? :P   

Anonymkode: d7aff...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse ut søsken? Har dere link til regler eller noe som fastslår at man skal løse ut søsken?

Anonymkode: 5b488...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Hva med å kontakte ein advokat som har peiling på spørsmål rundt odel og arv? :P   

Anonymkode: d7aff...05d

Fordi dette bare var et overfladisk spørsmål siden det er flere år til overtakelse blir aktuelt :) Orker ikke bruke penger på advokat nå, gudene vet hvilke regler som endres før vi skal overta - og da må vi ha advokat på nytt. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Løse ut søsken? Har dere link til regler eller noe som fastslår at man skal løse ut søsken?

Anonymkode: 5b488...24a

Det lurer jeg også på.... Finner ikke dette noe sted. Hvis man må betale ut søsken er jo hele poenget med odelen borte?

Anonymkode: c980f...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som tar over gård på odel må alltid betale ut søsknene, men odelstakst er langt lavere enn vanlig takst, fordi odel innebærer bo og driveplikt for den som overtar.

Anonymkode: 13788...c60

Må man betale ut søsknene? Står det ikke foreldrene fritt til  gi bort alt de eier og har om de ikke er i en situasjon der det kan kategoriseres som en dødsdisposisjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke betale ut søsknene så lenger de som eier gården fortsatt lever. Når det er på tide å overta kan samboeren din velge å kjøpe gården til odelstakst. Dette er en forholdsvis pen pris, da man har bo-og driveplikt på gårder med odel, og som regel blir også de forrige eierne (vanligvis foreldrene til den som har odel) boende i en kårbolig på gården mens ny eier har ansvar for alt av vedlikehold og lignende på bygningene. 

Søsknene kommer ikke inn i bildet før tidligere eier evt. er død, men jeg vil anta at den som har odel da fortsatt kan overta til odelstakst, og at arven da deles mellom søsknene. Overtar samboeren din mens foreldrene fortsatt lever er det foreldrene han kjøper av, og disse kan da selvsagt velge å bruke opp midlene slik at det ikke blir noe å arve (de vil jo da ikke eie bolig som blir en del av arveoppgjøret) 

Anonymkode: ce600...981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke betale ut søsknene så lenger de som eier gården fortsatt lever. Når det er på tide å overta kan samboeren din velge å kjøpe gården til odelstakst. Dette er en forholdsvis pen pris, da man har bo-og driveplikt på gårder med odel, og som regel blir også de forrige eierne (vanligvis foreldrene til den som har odel) boende i en kårbolig på gården mens ny eier har ansvar for alt av vedlikehold og lignende på bygningene. 

Søsknene kommer ikke inn i bildet før tidligere eier evt. er død, men jeg vil anta at den som har odel da fortsatt kan overta til odelstakst, og at arven da deles mellom søsknene. Overtar samboeren din mens foreldrene fortsatt lever er det foreldrene han kjøper av, og disse kan da selvsagt velge å bruke opp midlene slik at det ikke blir noe å arve (de vil jo da ikke eie bolig som blir en del av arveoppgjøret) 

Anonymkode: ce600...981

Takk for utfyllende svar :) det er slik jeg leser reglene også, og forstår det. At så lenge foreldrene lever så er det dem han kjøper hos.

Anonymkode: c980f...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det lurer jeg også på.... Finner ikke dette noe sted. Hvis man må betale ut søsken er jo hele poenget med odelen borte?

Anonymkode: c980f...840

Ja var derfor jeg spurte, for de som svarte først i tråden her var jo helt på villspor.

 

Slutt å svare på ting dere ikke kan noe om, folkens! Andre blir villedet av sånt.

Anonymkode: 5b488...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja var derfor jeg spurte, for de som svarte først i tråden her var jo helt på villspor.

 

Slutt å svare på ting dere ikke kan noe om, folkens! Andre blir villedet av sånt.

Anonymkode: 5b488...24a

Vel jeg svarte deg tidligere og sa at søsken må løses ut. Dette gjelder selvfølgelig hvis det er arveoppgjør, men det er også veldig vanlig at søsken også får sin del av arven/gården, eller blir løst ut når gården blir solgt selv om foreldrene lever. At jeg var på villspor er ikke riktig. Jeg har selv vært med om å overta en gård på odel, og der betalte vi odelstakst, og løste ut de andre søsknene samtidig. Foreldrene kunne sikkert ha beholdt pengene til de selv gikk bort, men de valgte å gjøre det på den måten.
Uansett så høres det jo ut til at du tror søsknene ikke skal få noen verdens ting.

Anonymkode: de73b...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om den med rett til odel ikke vil ta over gården. kun selge.... da må vel beløpet deles likt mellom søsken?

Anonymkode: 8a2f3...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om den med rett til odel ikke vil ta over gården. kun selge.... da må vel beløpet deles likt mellom søsken?

Anonymkode: 8a2f3...452

Den med odel kan ikke bare selge uten videre (eller jo, men gården kan kjøpes tilbake billig = få vil kjøpe odelsgårder). Det er flere i odelsrekken enn bare eldste barn. Hvis odelsbarnet ikke vil ha gården, har søsken nr 2 (eller odelbarnets barn) førsterett ved salg osv. Kompliserte regler!

Anonymkode: c980f...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vel jeg svarte deg tidligere og sa at søsken må løses ut. Dette gjelder selvfølgelig hvis det er arveoppgjør, men det er også veldig vanlig at søsken også får sin del av arven/gården, eller blir løst ut når gården blir solgt selv om foreldrene lever. At jeg var på villspor er ikke riktig. Jeg har selv vært med om å overta en gård på odel, og der betalte vi odelstakst, og løste ut de andre søsknene samtidig. Foreldrene kunne sikkert ha beholdt pengene til de selv gikk bort, men de valgte å gjøre det på den måten.
Uansett så høres det jo ut til at du tror søsknene ikke skal få noen verdens ting.

Et juridisk spørsmål skal bevares med hva som er i samsvar med loven. Å trekke fram én spesiell måte av mange mulige (som du gjør), er bare forvirrende. Søsken må slett ikke løses ut!
Foreldra kan selge gård eller andre eiendeler til hvem de vil, i eller utafor slekta. En gård har normalt bo- og driveplikt. Sine penger og eiendeler kan foreldra gjøre hva de vil med: brenne dem opp, gi dem til misjonen, til meg, til ett av barna eller til alle barna f. eks. Eller beholde alt selv, til de dør. Dette er noe de kan gjøre til enhver tid, uansett om de har solgt en gård eller ikke.

En med odelsrett (eldste barn har best) kan ta den solgte gården tilbake på odel, til odelstakst, innen 6 måneder etter salget. Det er derfor risikabelt å kjøpe en gård med odelsrett, for en kan bli tvunget til å selge den igjen til lavere pris.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...