Gå til innhold

Gjettet vekten min..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at vi til en viss grad kan bestemme hvordan vi skal føle. Du kan ikke bestemme at du i situasjonen ikke skal bli såra av dette, men i ettertid kan du med logikken din se at dette ikke er noe å bli såra over. HAN tvinger deg ikke til å slite enda mer. Jeg har slitt med psykiske ting selv, og gjør det i stor grad, men det å nå begynne å tenke at jeg er ansvarlig for å gjøre det beste ut av de kortene jeg er blitt tildelt gir meg mye makt synes jeg. Om noen er dritt mot meg ville jeg tidligere tenkt at "nå ødela XX dagen min", fordi jeg blir deprimert og engstelig. Men det er faktisk opp til meg å håndtere det, og jeg trenger ikke å tillate deres utsagn eller handlinger å ødelegge dagen min. 

Folk har ikke peiling på hva andre veier, eller hvilken størrelse de er. Vi har ulike kroppstyper, og lik vekt kan se ulikt ut på ulike mennesker. Menn veier vel også generelt litt mer, så det kan vel gjøre til at de ikke har peiling på hvor mye 55 kg er. 55 kg er fremdeles veldig lavt, og for alt du vet kan det være at han tenker at 55 kg er skikkelig slank, folk flest har jo liten peiling om hvor lite som er skikkelig lite og hvor lite som er passelig lite. Så husk på det folk har ikke peiling på hvordan 46 vs 55 kg ser ut, nettopp fordi det ser så ulikt ut. 

Teit av ham å tippe, men ikke la dette kaste deg ut i sykdommen. Ta ansvar. Det gir deg så mye makt. :) 

Anonymkode: a0d4d...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke er lav så er 48 kg undervekt. Og uansett på grensa om du er lav og. Så om han sa 55 kg så tippet han bare normalvekt. Og tilogmed en lav vekt om du er høy. Vet at dette er spiseforstyrrelsen som gjør at du reager sånn. 

Anonymkode: 3c8dc...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dårlig og korttenkt av han, men han mente garantert ikke at du så større ut enn du er fordet! Han bare bomma på tallet og er dårlig på øyemål, for menn er jo 55 kg sykt lite, og selv for damer er 55 kg sykt lite med mindre man er godt under 160cm høy, gjennomsnittsvekten på kvinner er jo 62-65 kg, så i hans øre er jo 55 kg veldig lite! 

Jeg håper at du får hjelp for spiseforstyrrelsene dine ts. Jeg har klart å bli frisk og elsker kroppen min slik den er i dag med normalvekt og ikke undervekt. Det hjalp å få en kjæreste som likte former og som gjorde mat og spising til en hyggelig og positiv opplevelse og skrøt av kroppen min for hver fulle tallerken jeg spiste opp, og hver kilo jeg gikk opp så jeg sluttet å føle skam rundt det og ha et forvrengt ideal. 
Jeg innså hvor sykelig tynn jeg var en dag hvor han viste meg et bilde av meg midt i et bybilde i sommerklær med andre normale mennesker rundt. Jeg så ut som et utsultet skjellett fra de fattigste områdene i afrika og hadde aldri sett meg selv på den måten før! Nå har jeg mye bedre helse og mye bedre psyke. Også et mye bedre sexliv siden jeg ikke skammer meg over kroppen min lenger slik mitt selvhat alltid har gjort før, og i sommer var første sommeren på 8 år at jeg var komfortabel med å gå på stranden uten å merke blikk og skam. 
Kjære ts, omring deg med mennesker som gjør mat til en god opplevelse for deg, og prøv å få positive assosiasjoner til spising og kropp og i stedet for å straffe deg selv ved å hate kroppen din. Du er verdt å leve uten selvhat, og for fremtidens skyld både for din egen helse og for dine fremtidige barns skyld (jeg spontanaborterte 5 ganger fordi jeg var så underernært) så er det viktig at du har en sunn kropp kjære deg! Heier på deg!!! <3 
 

Anonymkode: 53cf5...a86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er ei jente på 20 år som har slitt med mat en del år nå. For tiden dater jeg en fyr som har merket at jeg har spiseforstyrrelser. Det er greit, jeg er åpen om det. Men det jeg syntes såret var at idag presterte han å gjette vekten min, noe jeg ikke ser poenget med og i tillegg er veldig ufølsomt. Han gjettet at jeg veier 55 kg. Jeg veier 48 kg...Jeg sa ikke noe på hva jeg veier, men er selvfølgelig veldig såret. Jeg sliter med vekt fra før av også presterer han å gjette at jeg veier mange kilo mer enn hva jeg gjør. Følte dette gjorde meg enda dårligere og konmer til å slite enda mer med mat fremover nå. 

Anonymkode: e03bf...19c

Hva er problemet? Du skriver at gutten gjettet at du veide 55 kilo. Når du skriver gjettet, betyr det at du spurte ham hva han trodde du veide? Så blir du fornærmet eller lei deg når du egentlig veier 48. Mener du at 55 er veldig overvektig og at du som nå veier 48 kilo må bli enda tynnere? Hvor høy er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Supernova17 said:

Selv om du aldri har hatt spiseforstyrrelser selv, kan du bare se for deg hvordan det er å være syk, føle seg feit og at noen gjetter du er tyngre enn du er. Det har ingenting med 100kg å gjøre ;-)

samtidig bør hun sette seg inn i intensjonen med spørsmålet, og intensjonen her var vel aldri å såre. Det er da vel så og si ingen menn som tenker at 55 kg er et gram for mye. For menn er ikke tallet på vektskåla isolert sett viktig, og vet gjerne ikke hvordan 55 kg ser ut i forhold til 50 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg veid 48 kg hadde jeg hatt en BMI på 15... For meg er det et helt uvirkelig tall, jeg tenker at voksne damer veier da 60 kg og oppover, med mindre de er veldig små (150-ish), asiatiske e.l.

Anonymkode: e4988...d60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At TS blir såret av dette forteller oss at hun ikke har et normalt og sunt forhold til egen kropp. Det gjelder selvfølgelig alle andre også som blir såret av slikt, uavhengig av spiseforstyrrelser. Det er absolutt ikke greit å klandre gutten som bare svarte på noe som normalt er et ukomplisert spørsmål. Hvis vi som er friske skal tilpasse oss de få som er syke, så blir vi alle syke etter hvert. Denne trangen dere har til å kreve dette av oss er en del av sykdomsbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Jeg er ei jente på 20 år som har slitt med mat en del år nå. For tiden dater jeg en fyr som har merket at jeg har spiseforstyrrelser. Det er greit, jeg er åpen om det. Men det jeg syntes såret var at idag presterte han å gjette vekten min, noe jeg ikke ser poenget med og i tillegg er veldig ufølsomt. Han gjettet at jeg veier 55 kg. Jeg veier 48 kg...Jeg sa ikke noe på hva jeg veier, men er selvfølgelig veldig såret. Jeg sliter med vekt fra før av også presterer han å gjette at jeg veier mange kilo mer enn hva jeg gjør. Følte dette gjorde meg enda dårligere og konmer til å slite enda mer med mat fremover nå. 

Anonymkode: e03bf...19c

Altså, menn har null peiling på hva kvinner veier, så det kan godt hende han tror at 55 kg er veldig lite for en kvinne med din høyde. Hadde han sett en kvinne på 55 kg, så kan det hende han hadde tippet 70 kg for alt du vet.

For all del, ikke tolk dette som at han syns du er stor.

Anonymkode: 277da...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå! En kvinne på 155 cm  (som er veldig lavt) er normalvektig når hun veier 60 kg. Når voksne damer veier 12 kg mindre enn det, tenker jeg at de er usunt tynne.

Anonymkode: e4988...d60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Sjekket nå! En kvinne på 155 cm  (som er veldig lavt) er normalvektig når hun veier 60 kg. Når voksne damer veier 12 kg mindre enn det, tenker jeg at de er usunt tynne.

Anonymkode: e4988...d60

En kvinne som er 160 og 48 kg er også normalvektig.

Anonymkode: 277da...d49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En kvinne som er 160 og 48 kg er også normalvektig.

Anonymkode: 277da...d49

Nei. BMI er 18,75. Det er undervekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Horten Market skrev:

At TS blir såret av dette forteller oss at hun ikke har et normalt og sunt forhold til egen kropp. Det gjelder selvfølgelig alle andre også som blir såret av slikt, uavhengig av spiseforstyrrelser. Det er absolutt ikke greit å klandre gutten som bare svarte på noe som normalt er et ukomplisert spørsmål. Hvis vi som er friske skal tilpasse oss de få som er syke, så blir vi alle syke etter hvert. Denne trangen dere har til å kreve dette av oss er en del av sykdomsbildet.


Leste du HI i det heletatt? Det første hun skriver er at hun har spiseforstyrrelse, så det forteller oss at hun ikke har et normalt og sunt forhold til egen kropp og matinntak, og at folk som svarer skal ta hensyn til den alvorlige sykdommen hun sliter med og ikke trigge videre selvhat og mobbe henne. Ja det er faktisk vanlig at man tar hensyn til syke, man roper ikke akuratt til en med Parkinson på gata "haha så jævlig rart du går" eller til en med Downs "du ser ut som en mongo", eller til en med kreft "ææsj" heller. Er lov å tenke litt ! 

Anonymkode: 53cf5...a86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper han oppfatter 55 kg som kjempelite, og at han tror bare barn veier under 50. Så det at han tippet for høy vekt trenger ikke bety han ser deg som større enn du er, bare at han ikke har snøring. 

Når det er sagt, kan du gjerne informere ham litt om god takt og tone, spesielt overfor mennesker med anstrengt kroppsbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg veid 48 kg hadde jeg hatt en BMI på 15... For meg er det et helt uvirkelig tall, jeg tenker at voksne damer veier da 60 kg og oppover, med mindre de er veldig små (150-ish), asiatiske e.l.

Anonymkode: e4988...d60

Vel, jeg er 151 og mitt mål er 48 kg. Da har jeg en bmi på 21.1... Si meg, hva veier du på 21.1 i bmi? Er det fortsatt et uvirkelig tall da??

Anonymkode: 44240...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Leste du HI i det heletatt? Det første hun skriver er at hun har spiseforstyrrelse, så det forteller oss at hun ikke har et normalt og sunt forhold til egen kropp og matinntak,

Anonymkode: 53cf5...a86

Leste du innlegget mitt i det hele tatt? Jeg skriver at hennes reaksjon er en del av sykdomsbildet. Å underbygge denne reaksjonen er å underbygge sykdommen. Spiseforstyrrelser trigges ikke av eksterne faktorer, men av den indre dialog. Folk som hevder noe annet mangler grunnleggende forståelse av lidelsens natur.

Et viktig bidrag fra omgivelsene er å oppføre seg normalt. Det stiller den sykes reaksjoner i kontrast, som er nødvendig for å se problemene.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vekt kan se så forskjellig ut på folk at det går an å gjette så feil. Jeg foreldrene har nok litt før mye nå. Men til og med leger har alltid trodd jeg veier mindre en jeg gjør. Har et veldig lite ansikt med tydelige kinnbein som får meg til å se slankere ut så lenge klærne ikke er for tettsittende. Lucky me right;,)

Anonymkode: 2e4dc...02d

Samme her. Veier 56 kilo og det er ikke en eneste lege som tror meg. Sist gang jeg sa jeg veide 56 kilo før jeg skulle operere sa legen "haha, max!" Og så ville han veie meg for å sjekke siden han ikke trodde det og da veide jeg 56 kilo. Jeg har mye muskler og siden de tar mye mindre plass enn fett er det naturlig at man ser slank ut. Har opplevd at menn har gjettet på min vekt og sagt typ "hva veier du da? 40 kilo?", men det har vært i samtaler der det har passet seg og jeg er totalt avslappet når det kommer til vekt. Jeg forstår at TS sliter med dette, men man må også forstå at ikke alle mennesker kan mye om psykiske lidelser og at ting kan virke ille for den som sliter når det ikke er ment slik. 

Anonymkode: ecc95...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

 

Lykke til,

Papirfly, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...