Horten Market Skrevet 9. november 2017 #21 Del Skrevet 9. november 2017 Selv om kjøretøy har vikeplikt i fotgjengeroverganger, så bør også fotgjengere vise litt fleksibilitet og tenke på at et tungt kjøretøy er krevende å stoppe og få igang igjen. Busser og tungtrafikk pleier jeg bare å vinke videre hvis det passer seg slik og de ikke allerede har mistet mye fart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 9. november 2017 #22 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) yeans skrev (På 9.11.2017 den 0.20): De skal stoppe fordi de er pålagt det i veitrafikkloven. Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 9. november 2017 #23 Del Skrevet 9. november 2017 Står en fotgjenger ved en overgang, og er tydelig på at vedkommende skal over, stopper jeg. Står den derimot litt innpå fortau, er det ikke lett å vite om vedkommende skal krysse veien eller ikke. Det værste er derimot fotgjenger som vimser uti veien der det IKKE er fotgjengerovergang😨😖 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 9. november 2017 #24 Del Skrevet 9. november 2017 Jeg opplever det daglig enten som fotgjenger eller som syklist. Jeg har refleks og er godt synlig. Det eneste jeg håper på er at neste gang du som billist ikke gidder å stoppe eller sneier rundt en som er midt igangfeltet, Jeg håper virkelig det er barna dine som blir utsatt for dette neste gang. Kanskje det får deg til å tenke deg litt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yeans Skrevet 9. november 2017 #25 Del Skrevet 9. november 2017 7 hours ago, Nasse Nøff ❤ said: Joda, men det er lov å tenke litt også. f.eks du går imot et gangfelt. I det sekunder du snur det mot gangfeltet.. så kommer det en bil kjørende over. Mener du at bilen skulle ha stoppet for deg? Du kan gå uten å stoppe og allikevel være langt unna bilen. Fri flyt i trafikken er bedre for miljøet. Enn stopp og kjør hele tiden. Så lenge fotgjenger og bil ikke møtes så mener jeg det er greit å kjøre. Som de aller fleste så har jeg opplevd farlige situasjoner. Hvor bilist har bråbremset rett foran meg. Selv om at de så meg for 5 minutter siden. Lang og rett strekning. Godt lys ute, null unnskyldning til å ikke se meg. Lastebil og buss synes jeg burde få kjøre i stede for å stoppe. Fordi det krever mer energi å stoppe enn en bil. Det er også dårligere for miljøet. Som sagt, er det på et normalt sted hvor du bare må stå 30 sek lengre. Da mener jeg det er greit å la større kjøretøy bare passere. Dersom en bil ser meg, så vil jeg helst at de slakker ned. Ruller imot meg i stedet for å kjøre fort også bråbrems. Full stopp er som sagt dårligere for miljøet. Så lenge bilisten ser på meg, ser meg i øynene, så går det fint mener jeg. Jeg følger med på de som kjører imot pga dårlig hørsel. De aller fleste er egoistiske og ser seg ikke for. De tviholder på kravene sine uten å tenke seg om. Dersom de ikke ser sjåføren, da vet de ikke at sjåføren faktisk prøver å samarbeide med dem. Slike fotgjengere stopper opp midt i gangfeltet. Blir forbannet fordi bilen kjører imot i lav fart. Uten grunn, siden sjåføren faktisk prøver å jobbe med dem og ikke imot dem. Men de er for blåst til å følge med. Jeg snakker så klart ikke om de største idiotene. Det er en selvfølge å være imot. De som gasser på når folk går over. Det jeg snakker om, er at det er ikke alltid nødvendig og tviholde på kravene sine. Det er lov å samarbeide litt og tenke litt på andre enn seg selv. Det finnes mange idioter bak rattet der ute. Men det finnes også idioter som går. Bilister er ikke tankelesere. Alt for mange slenger seg uti gangfeltet. Alt for mange er egoistiske og ser seg ikke for en gang. De mener at alle andre skal ta hensyn til dem. Selv om at det står i loven, så er det fortsatt lov å tenke litt selv også. Jeg er helt enig med deg at både bilister og gående kan tilpasse seg hverandre. Men. Lovverket er der for en god grunn. Bilister har vikeplikt. Og altfor mange ignorerer dette på steder der gående ofte står og venter lenge på å få slippe over. Jeg har opplevd å stå ved gangfelt og jeg står med kropp mot veien. Det er derfor ingen tvil om at jeg skal over. Og ALLIKEVEL kjører mange bare rett forbi uten å bremse ned. De stedene dette skjer mest er det heller ingen bakker eller glatt føre. Som regel er det flatt og isfritt. Det siste året har jeg måtte vise fingeren mot flere av disse. Eller slå hånda i panseret på de som bråbremser midt inn i gangfeltet. En løsning hadde kanskje vært å få trafikkkonstabler tilbake i bildet. Hvis man kan synliggjøre vikeplikten med uniform, fløyte, skilt og refleksvest, så kan det bli tryggere og vi slipper at folk havner på legevakt og sykehus på grunn av idiotsjåfører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 9. november 2017 #26 Del Skrevet 9. november 2017 (endret) yeans skrev (På 9.11.2017 den 20.59): Jeg er helt enig med deg at både bilister og gående kan tilpasse seg hverandre. Men. Lovverket er der for en god grunn. Bilister har vikeplikt. Og altfor mange ignorerer dette på steder der gående ofte står og venter lenge på å få slippe over. Jeg har opplevd å stå ved gangfelt og jeg står med kropp mot veien. Det er derfor ingen tvil om at jeg skal over. Og ALLIKEVEL kjører mange bare rett forbi uten å bremse ned. De stedene dette skjer mest er det heller ingen bakker eller glatt føre. Som regel er det flatt og isfritt. Det siste året har jeg måtte vise fingeren mot flere av disse. Eller slå hånda i panseret på de som bråbremser midt inn i gangfeltet. En løsning hadde kanskje vært å få trafikkkonstabler tilbake i bildet. Hvis man kan synliggjøre vikeplikten med uniform, fløyte, skilt og refleksvest, så kan det bli tryggere og vi slipper at folk havner på legevakt og sykehus på grunn av idiotsjåfører. Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yeans Skrevet 9. november 2017 #27 Del Skrevet 9. november 2017 8 minutes ago, Nasse Nøff ❤ said: Enig i den. Det finnes alt for mange egoistiske bilister der ute. Når man gir tydelige signaler så bør man stoppe. Så lenge det ikke er lønnsomt å kjøre videre uten å forhindre fotgjenger. Det er en selvfølge mener jeg. men som du beskriver, det er ikke greit. fordi man skal stoppe for fotgjengere. Det å vise dem fingeren er på sin plass. Føler meg selv som den rebellen hver gang og frykter noen skal hoppe ut av bilen fullstendig provosert av hva det egentlig betyr.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
s0la Skrevet 9. november 2017 #28 Del Skrevet 9. november 2017 Det sier jo seg selv at ikke alle biler kan stoppe for ALLE som skal over til en hver tid, spesielt store biler og busser. Men det går an å stoppe hvis folk holder på å gå over gangfeltet før bilistene har kommet seg dit. Og sånn generelt, stoppe hvis det står folk og venter og alle bilene bare kjører på. Er det virkelig verdt den sjansen? Å gasse på når folk allerede er begynt å gå over? For det skjer ofte her jeg bor. Og bilister som kjører på grønn mann!! Fy... Fotgjengere som bare går over og ikke ser seg for eller noe som helst, eller de som går på rød mann... de er også irriterende, og ikke minst farlige. Så det gjelder begge veier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GT-R Skrevet 10. november 2017 #29 Del Skrevet 10. november 2017 På 8.11.2017 den 22.14, AnonymBruker skrev: Jeg har lagt merke til at mange bilister ikke stopper for fotgjengere til og med noen buss/lastebil/taxi sjåfører stopper ikke for fotgjengere. I tilegg kjører de alt for fort, de bør jo begynne å bremse litt når de nærmer et fotgjengerfelt. Når jeg skal over veien må jeg nesten alltid vente litt for det er alltid noen bilister som ikke stopper og det er ikke fordi de ikke ser meg de gidder bare ikke. Hvorfor gjør de det? Det tar jo ikke så veldig lang tid å stoppe for en fotgjenger og det er veldig farlig det de gjør. Har du opplevd at bilister ikke stopper ved et fotgjengerfelt? Anonymkode: 05af6...4bf Jeg stopper når jeg ser noen der, ikke fordi jeg vil, men ønsker ikke å bli drapsmann fordi en fotgjenger står på retten sin og på død og liv går over fotgjengerfeltet selv om de ikke ser seg for. Sykt irriterende å stoppe helt opp og komme igang igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GT-R Skrevet 10. november 2017 #30 Del Skrevet 10. november 2017 På 9.11.2017 den 10.44, Horten Market skrev: Selv om kjøretøy har vikeplikt i fotgjengeroverganger, så bør også fotgjengere vise litt fleksibilitet og tenke på at et tungt kjøretøy er krevende å stoppe og få igang igjen. Busser og tungtrafikk pleier jeg bare å vinke videre hvis det passer seg slik og de ikke allerede har mistet mye fart. 10+ til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #31 Del Skrevet 10. november 2017 Hva er greia med å ikke stoppe ved fotgjengerfelt bare fordi det står "vakter" der? Skulle over et fotgjengerfelt ved en skole en gang og bilene stoppet ikke, selv om det stod mange der. Trodde man hadde plikt til å stoppe? Anonymkode: ff367...bde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #32 Del Skrevet 11. november 2017 Nylig da jeg kjørte bil i sentrum., så var det ei ung dame som oste av selvopptatt, Jeg kjørte sakte mot fotgjenger felt da jeg så henne og hadde planer om å stoppe selvfølgelig.! Hun hadde på øretlf og solbriller, og hun gikk over veien metervis før fotgjengerfelt,,hun bare sveia over plutselig, noen få cm fra fronten av bilen. Jeg måtte faktisk bråstoppe. Fy faen for ei bitch! Finnes fotgjenger som tror de eier verden. Bitch! Anonymkode: 190f1...98d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #33 Del Skrevet 12. november 2017 Og hva feiler det fotgjengere som rusler rundt nå sent på kveld i svarte klær, og som sånn plutselig bestemmer seg for at de skal krysse veien? Jeg så dem ikke. Ingen veibelysning. Plutselig kom det 3 svartkledde mennesker ut fra veikanten. Shit. Hilsen superskjelven bilist som kom i 70 km/t. Er så glad jeg ikke traff dem, men det var f... meg nære på. Anonymkode: bae53...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå