Minlillelykke Skrevet 9. november 2017 #21 Skrevet 9. november 2017 Vår har vært en vanskelig en når det kommer til søvn. Det som løste det best var faktisk å bytte til junior seng. Vi har aldri brukt skrikekurer eller slike ting, kun fulgt hva barnet ønsker og sørger for trygghet. Og forlate ett gråtende barn er jo ikke bra, og det skaper jo ikke akkuratt trygghet for barnet om mamma og pappa slutter og respondere på barnets kommunikasjon. Sitt sammen med barnet, evt se m det fungerer bedre uten dagsøvn. Kanskje hun ikke trenger så mye søvn? 1
Oline12 Skrevet 9. november 2017 Forfatter #22 Skrevet 9. november 2017 14 minutter siden, Minlillelykke skrev: Vår har vært en vanskelig en når det kommer til søvn. Det som løste det best var faktisk å bytte til junior seng. Vi har aldri brukt skrikekurer eller slike ting, kun fulgt hva barnet ønsker og sørger for trygghet. Og forlate ett gråtende barn er jo ikke bra, og det skaper jo ikke akkuratt trygghet for barnet om mamma og pappa slutter og respondere på barnets kommunikasjon. Sitt sammen med barnet, evt se m det fungerer bedre uten dagsøvn. Kanskje hun ikke trenger så mye søvn? Hun må nok ha sprinkelseng ennå. Vi går aldri ifra henne hvis hun gråter. På gode søvndager så kan hun sove 2 timer midt på dagen, sovne klokka 19 og sove helt til 04 før hun våkner. Så jeg tror kanskje det står mer på viljen hennes. Og jeg ser nok at hun er ei som ikke trenger så mye søvn i grunn. Godt å høre at andre har samme problem. Blir nok ei stund til vi bytter til juniorseng da hun eeeeelsker å klatre
Oline12 Skrevet 9. november 2017 Forfatter #23 Skrevet 9. november 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøvd å kutte ut soving på dagen? Anonymkode: 2de38...9e7 Det er lite mønster i sovinga hennes, men det eneste som er fast er hvis hun sover bra på dagen(2 timer dupp) så blir natta fin. Sover hun 30 min eller mindre blir natta dårlig. Så jeg tror ikke det vil hjelpe ennå hvertfall. Hun er veldig trøtt i 12 tiden og sovner kjapt på den luren.
Oline12 Skrevet 9. november 2017 Forfatter #24 Skrevet 9. november 2017 Sjekket barnas søvnservice. Inntil videre avventer vi det, var sjukt dyrt syns jeg. Stille refluks tror jeg ikke. Forsto det sånn at symptomer kan være gulping(aldri gjort), oppkast, svelger mye.. heller aldri gjort. Eeeelsker mat og er ei fin lubben jente. Har hevet senga før også uten resultat. Aldri virket plaget i svelg/mage. Tror jeg utelukker det siden ingen symptomer passet. Men svært vanskelig å finne gode infosider om stille refluks forresten.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #25 Skrevet 9. november 2017 Du er ikke alene! Vi sliter med det samme. Gutten vår er 14 måneder, og har våknet 6-10 ganger hver natt siden han ble født. Blitt litt bedre etter at vi kjørte en heftig runde med nattavvenning. Det går utover jobb, familien og samliv. Vi er skikkelig langt nede og det føles helt håpløst. Har dessverre ingen gode råd, men håper det er litt trøst i at vi er flere Anonymkode: 04c43...ac4
Minlillelykke Skrevet 9. november 2017 #26 Skrevet 9. november 2017 19 minutter siden, Oline12 skrev: Hun må nok ha sprinkelseng ennå. Vi går aldri ifra henne hvis hun gråter. På gode søvndager så kan hun sove 2 timer midt på dagen, sovne klokka 19 og sove helt til 04 før hun våkner. Så jeg tror kanskje det står mer på viljen hennes. Og jeg ser nok at hun er ei som ikke trenger så mye søvn i grunn. Godt å høre at andre har samme problem. Blir nok ei stund til vi bytter til juniorseng da hun eeeeelsker å klatre Vår også er en aktiv fyr, men vi byttet ikke før han ble to altså. Det har gått over all forventning. Men 16 mnder er nok litt tidlig. Vi vurderte å bytte i julen i fjor, men ventet til påsken. Da var det godt med søvn😉 Men desverre er det vanlig, men ikke noe mange snakker om 1
Minlillelykke Skrevet 9. november 2017 #27 Skrevet 9. november 2017 15 minutter siden, Oline12 skrev: Sjekket barnas søvnservice. Inntil videre avventer vi det, var sjukt dyrt syns jeg. Stille refluks tror jeg ikke. Forsto det sånn at symptomer kan være gulping(aldri gjort), oppkast, svelger mye.. heller aldri gjort. Eeeelsker mat og er ei fin lubben jente. Har hevet senga før også uten resultat. Aldri virket plaget i svelg/mage. Tror jeg utelukker det siden ingen symptomer passet. Men svært vanskelig å finne gode infosider om stille refluks forresten. Stille reflux har ingenting med gulping eller vekt å gjøre. Mange barn med stille reflux spiser ofte godt fordi det lindrer. Men om du hever hodeenden kan du kanske utelukke det, samt få henne utredet av barnelege
Gjest Sisti Skrevet 9. november 2017 #28 Skrevet 9. november 2017 2 hours ago, Oline12 said: Det er lite mønster i sovinga hennes, men det eneste som er fast er hvis hun sover bra på dagen(2 timer dupp) så blir natta fin. Sover hun 30 min eller mindre blir natta dårlig. Så jeg tror ikke det vil hjelpe ennå hvertfall. Hun er veldig trøtt i 12 tiden og sovner kjapt på den luren. Høres ut som det ligger noe i det da, at hun trenger mer søvn på dagen. Så mulig det er dagen som er problemet dere må fokusere på, ikke natta? Å sove fra 19 til 4 høres jo helt magisk ut!! Min gutt har sovet bedre på dagen siste uka, og vi har faktisk også merket at det bedrer natten. Men minst 3 oppvåkninger før 4 da.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #29 Skrevet 9. november 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Du er ikke alene! Vi sliter med det samme. Gutten vår er 14 måneder, og har våknet 6-10 ganger hver natt siden han ble født. Blitt litt bedre etter at vi kjørte en heftig runde med nattavvenning. Det går utover jobb, familien og samliv. Vi er skikkelig langt nede og det føles helt håpløst. Har dessverre ingen gode råd, men håper det er litt trøst i at vi er flere Anonymkode: 04c43...ac4 Å følge tråden skal du bare godta det! Sann er det når du har barn! Etter 3 dager med skikkelig jobbing med sovingen, og ja, hun gråt, men aldri alene- vi gikk inn hver tredje minutt, men ikke tok hun opp ut av sengen- fikk vi en helt ny unge. Første dag tok det 2 timer, men aldri skikkelig skriking. Vi gikk inn, la henne ned, sa natta, og ut igjen. Hun gråt, men ikke hyl skriking. Døren var alltid åpent med lys i gangen og nattlampe i rommet. Opp igjen, gråt, etter noen minutter gikk vi inn igjen. Etter 2 timer sov hun den siste gangen vi fikk henne ned og sa natta. Kveld 2- tok 1/2 time og kveld 3- sov med engang. Tøff ja- men hun er en helt ny unge etter hun har begynt å sove hele natta. Men dere som gi pupp 10 ganger om natten fordi det er hvordan du får de til å sove og si fysj fysj kan bare kos dere med den ekstremt søvnmangel og evig trøttheten deres. Anonymkode: 4dde5...ebd
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #30 Skrevet 10. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Å følge tråden skal du bare godta det! Sann er det når du har barn! Etter 3 dager med skikkelig jobbing med sovingen, og ja, hun gråt, men aldri alene- vi gikk inn hver tredje minutt, men ikke tok hun opp ut av sengen- fikk vi en helt ny unge. Første dag tok det 2 timer, men aldri skikkelig skriking. Vi gikk inn, la henne ned, sa natta, og ut igjen. Hun gråt, men ikke hyl skriking. Døren var alltid åpent med lys i gangen og nattlampe i rommet. Opp igjen, gråt, etter noen minutter gikk vi inn igjen. Etter 2 timer sov hun den siste gangen vi fikk henne ned og sa natta. Kveld 2- tok 1/2 time og kveld 3- sov med engang. Tøff ja- men hun er en helt ny unge etter hun har begynt å sove hele natta. Men dere som gi pupp 10 ganger om natten fordi det er hvordan du får de til å sove og si fysj fysj kan bare kos dere med den ekstremt søvnmangel og evig trøttheten deres. Anonymkode: 4dde5...ebd Gir ikke pupp en eneste gang jeg😘 Anonymkode: 6e13c...72c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #31 Skrevet 10. november 2017 Litt tips, mest trøst. Du er i hvert fall ikke alene: http://solabladet.no/meninger/det-nadelose-sovelotteriet/19.15822 Anonymkode: fc121...70b 1
Minlillelykke Skrevet 10. november 2017 #32 Skrevet 10. november 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Å følge tråden skal du bare godta det! Sann er det når du har barn! Etter 3 dager med skikkelig jobbing med sovingen, og ja, hun gråt, men aldri alene- vi gikk inn hver tredje minutt, men ikke tok hun opp ut av sengen- fikk vi en helt ny unge. Første dag tok det 2 timer, men aldri skikkelig skriking. Vi gikk inn, la henne ned, sa natta, og ut igjen. Hun gråt, men ikke hyl skriking. Døren var alltid åpent med lys i gangen og nattlampe i rommet. Opp igjen, gråt, etter noen minutter gikk vi inn igjen. Etter 2 timer sov hun den siste gangen vi fikk henne ned og sa natta. Kveld 2- tok 1/2 time og kveld 3- sov med engang. Tøff ja- men hun er en helt ny unge etter hun har begynt å sove hele natta. Men dere som gi pupp 10 ganger om natten fordi det er hvordan du får de til å sove og si fysj fysj kan bare kos dere med den ekstremt søvnmangel og evig trøttheten deres. Anonymkode: 4dde5...ebd Ammet kun i noen uker, og nattmat var vi ferdige med når han var ett. Det finnes uendelige grunner til at barn er våkne på natten. Vi har også perioder med god søvn, men også perioder med dårlig søvn. Sykdom, overstimuli, mareritt osv er med på dette. Vår er 2.5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #33 Skrevet 10. november 2017 Jeg er ikke enig i enkelte her inne som mener at dette er vanlig. Jeg var selv sykemeldt en periode på grunn av helvetessøvn, og mitt inntrykk fra helsestasjon/lege var at selv om dette ikke er sykelig for barnets del, så er det ikke så normalt at det er å forvente heller. Jeg møter sjeldent småbarnsforeldre som hadde det like ille, og som beskriver et sånt søvnmønster. De som har det sånn har sjeldent funnet ut av årsaken, og det har bedret seg over tid. Og de har gjerne vært sykemeldt i perioder. Jeg ble deprimert og utviklet en slags "søvnangst", kjenner enda på det selv om det er et par år siden den perioden var over. Men det gikk over - jeg vil si at jeg merket en overgang i 2årsalderen. Da var ikke kjipe netter regelen, men heller unntaket. Og gjerne i sykdomsperioder osv. Jeg ville, om jeg var deg, sjekket for mulighet til å teste Vallergan på barnet. Det kan være at ungen har havnet i en dårlig søvnsyklus, som kan bedres ved hjelp. Jeg har helsesøsterbekjente som selv har brukt dette på sitt barn, og de var seriøst helt på felgen alle sammen etter søvnhelvete over lange tider. Og jeg angrer på at jeg ikke forsøkte selv, det gikk virkelig utover jobb, samliv, og satte psykiske spor hos meg. Så om jeg får et nytt sånt barn mtp søvnmønster så kommer jeg til å teste Vallergan etter fylte 1-1,5 år om det blir like ille. Hun jeg kjenner som testet det hadde noe effekt av det. Ikke magisk, men det bedret søvnmønsteret - og på halvannet år tror jeg de testet det i en 2-3 omganger på noen uker av ganger med tett oppfølging av fastlege. De var også selv sykemeldte i den perioden av slitenhet/utmattelse på "skift", datteren gikk i barnehage som vanlig men med litt fleksible dager ettersom om nettene hadde vært helt på bærtur eller ikke. Og så er det jo forskjell på om hun våkner såvidt til annenhver time og sovner kjempelett, eller, om hun våker og bruker tid på å sove. Anonymkode: e5212...af3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #34 Skrevet 10. november 2017 Mi er 15 mnd, og dessverre ganske lik..... Her overlever vi ved å dele på nettene, tar ca annenhver natt hver. Har du ikke en mann som kan avlaste? Om dere begge jobber så er det jo bare rettferdig. Er du alene så føler jeg virkelig med deg, jeg hadde ikke klart dette alene! Anonymkode: 47896...4ef
Oline12 Skrevet 10. november 2017 Forfatter #35 Skrevet 10. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke enig i enkelte her inne som mener at dette er vanlig. Jeg var selv sykemeldt en periode på grunn av helvetessøvn, og mitt inntrykk fra helsestasjon/lege var at selv om dette ikke er sykelig for barnets del, så er det ikke så normalt at det er å forvente heller. Jeg møter sjeldent småbarnsforeldre som hadde det like ille, og som beskriver et sånt søvnmønster. De som har det sånn har sjeldent funnet ut av årsaken, og det har bedret seg over tid. Og de har gjerne vært sykemeldt i perioder. Jeg ble deprimert og utviklet en slags "søvnangst", kjenner enda på det selv om det er et par år siden den perioden var over. Men det gikk over - jeg vil si at jeg merket en overgang i 2årsalderen. Da var ikke kjipe netter regelen, men heller unntaket. Og gjerne i sykdomsperioder osv. Jeg ville, om jeg var deg, sjekket for mulighet til å teste Vallergan på barnet. Det kan være at ungen har havnet i en dårlig søvnsyklus, som kan bedres ved hjelp. Jeg har helsesøsterbekjente som selv har brukt dette på sitt barn, og de var seriøst helt på felgen alle sammen etter søvnhelvete over lange tider. Og jeg angrer på at jeg ikke forsøkte selv, det gikk virkelig utover jobb, samliv, og satte psykiske spor hos meg. Så om jeg får et nytt sånt barn mtp søvnmønster så kommer jeg til å teste Vallergan etter fylte 1-1,5 år om det blir like ille. Hun jeg kjenner som testet det hadde noe effekt av det. Ikke magisk, men det bedret søvnmønsteret - og på halvannet år tror jeg de testet det i en 2-3 omganger på noen uker av ganger med tett oppfølging av fastlege. De var også selv sykemeldte i den perioden av slitenhet/utmattelse på "skift", datteren gikk i barnehage som vanlig men med litt fleksible dager ettersom om nettene hadde vært helt på bærtur eller ikke. Og så er det jo forskjell på om hun våkner såvidt til annenhver time og sovner kjempelett, eller, om hun våker og bruker tid på å sove. Anonymkode: e5212...af3 Jeg tenker samme som deg. Det er ikke normalt, selv om det er kanskje "under-rapportering" av barn som sover lite. Jeg var helt forberedt på at babyer sover "ujevnt", sliter... vil ha mye nærhet, pipp osv det første året. Men nå nærmer vi oss 1,5 år. Jeg syns mest for hennes del at det å ha gode søvn-vaner er viktig. Sove hvertfall 4 timer i strekk på natt. Ha en forutsigbarhet på sovinga. Men si uansett da, at hun sover noe dårlig ennå. Det som jeg vil ha mer støtte på av mine nærmeste på at det er vanlig å ikke greie å fungere som menneske i full jobb med dette hjemme. Takk for svar 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mi er 15 mnd, og dessverre ganske lik..... Her overlever vi ved å dele på nettene, tar ca annenhver natt hver. Har du ikke en mann som kan avlaste? Om dere begge jobber så er det jo bare rettferdig. Er du alene så føler jeg virkelig med deg, jeg hadde ikke klart dette alene! Anonymkode: 47896...4ef Jo vi er to om det, heldigvis! Men han har en tøffere jobb enn meg. Kjenner litt på at jeg må ta ekstra ansvar hjemme dessverre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå