AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 https://sol.no/nyheter/2017_11_08_93401_faktisk-helt-sant-barneskole-i-skien-har-julespill-med-koranvers.html Hva er galt med dette siden mange går av skaftet!? Anonymkode: 7dc52...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Ja, hva er galt med dette? Alt er galt med dette! Fatter pokker ikke hva de tenker med? Hva har Islam med vår kristne julefeiring å gjøre? Anonymkode: 85b63...353 3
herzeleid Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Jeg skjønner ikke helt at dette skulle overraske. Når vi fører en politikk som øker den muslimske andelen av befolkningen og Islams innvirkning på samfunnet noe enormt sier det seg vell selv at dette vil påvirke andre områder av samfunnet, og naturlig nok også en skole der 40% av elevene har minoritetsbakgrunn. Det er klart mange av oss ikke er begeistret, men det er på ingen måte overraskende. Dette har blitt advart mot i lange tider. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 Det er vel ikke unaturlig at man setter sammen bidrag fra de forskjellige kulturene som er representert blant elevene. Anonymkode: f8a22...566 1
linsejesus Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 Måten document.no og de folka møter dette på minner meg om åttitallet da folk, spesielt foreldre, var livredde for "sataniske" band som hadde skjulte baklengsbudskap på platene osv. Rollespill var også okkult og farlig, og man fant mange eksempler på at folk som hadde drept andre eller seg selv, hadde hørt på heavy metal og/eller spilt rollespill. Case closed! Ingen røyk uten ild, og når to fenomener opptrådte samtidig måtte vel det ene ha forårsaket det andre? Folk var hysteriske og så ondskap og forfall overalt. Media melket det for alt det var verd, og politikere prøvde å utnytte det til å innføre sensur. Men det de fleste ser noen år senere er at det gikk ganske bra likevel. Verden gikk ikke av hengslene likevel, alle kirker i Norge ble ikke brent ned. Det er det samme som skjer hver gang. Man er (mer eller mindre berettiget) bekymret over en endring i samfunnet, og noen blir nesten besatte av å finne eksempler på at det skjer. Dette er én barneskole i Skien har endret litt på en tradisjon. Det er ikke på noen måte en stor sak og det er ikke stedet å utkjempe en slags kulturkrig. Man kan ikke nekte for at innvandring fra muslimske land fører med seg en del utfordringer (som venstresiden godt kan beksyldes for å ha feid under teppet), men å henge seg opp i to koranvers i et julespill blir skivebom. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 Jeg husker vi hadde julespill om et eller annet overnaturlig fenomen som folk måtte beskytte seg mot. Tror ikke det var veldig kristent heller, men det var det ingen som reagerte på. Etterpå dro vi i kirka, som for min del var en ren plage. Jeg prøvde alltid å tro på det som ble sagt, for det var jo det som var forventet, men jeg klarte det aldri. Har aldri følt meg så mislykket som under skolegudstjenester (ja, jeg kommer fra et sted med en høy andel kristne der "alle" trodde). Anonymkode: 7c784...9c0
Alanya Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 Jeg er veldig for inkludering og kulturell normalisering men dette er blitt for dumt... Er da ingen som hadde tatt med norske julesanger i noe som helst annet land akuratt bare fordi det gikk noen nordmenn på skolen der! 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 4 minutes ago, Alanya said: Jeg er veldig for inkludering og kulturell normalisering men dette er blitt for dumt... Er da ingen som hadde tatt med norske julesanger i noe som helst annet land akuratt bare fordi det gikk noen nordmenn på skolen der! Hvorfor tro du ikke det? Hvis du tilbringer jula i Brasil så vil de sikkert gjerne høre om hvordan vi feirer vår jul og gjerne ha med en historie og en julemelodi eller to. Anonymkode: f8a22...566
Alanya Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tro du ikke det? Hvis du tilbringer jula i Brasil så vil de sikkert gjerne høre om hvordan vi feirer vår jul og gjerne ha med en historie og en julemelodi eller to. Anonymkode: f8a22...566 Det skulle tatt seg ut om alle skoler i hele verden tok med julesanger eller skikker fra alle nasjonalitetene de forskjellige skolebarna var fra. Det hadde blitt mye, og gått i surr! Der er interessant og fascinerende for mange å lære seg om men passer nok best rundt et familiebord fra en kultur med gjester fra en annen, enn i et julespill - med mindre julespillet var satt opp som en multikulturell julereise da. Koranvers midt i Reisen til Julestjernen på norsk eller asiatisk julefeiring i stedet for norsk i Puttipluttipott julespillet syntes jeg blir å vaske ut norske verdier, og norske verdier og julefeiringer bør jo være interessant og fascinerende for de andre kulturene å lære seg så kan de feire på sin egen måte med familiene sine om de heller vil det 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tro du ikke det? Hvis du tilbringer jula i Brasil så vil de sikkert gjerne høre om hvordan vi feirer vår jul og gjerne ha med en historie og en julemelodi eller to. Anonymkode: f8a22...566 Men muslimer feirer ikke jul, så det er ikke snakk om hvordan de feirer jul. Hadde det vært at de bare feiret det på en annen måte så er det jo helt greit. Men å blande inn islam inn i en kristen feiring er jo bare tåpelig. Det er bare fordi nordmenn tror at muslimer vil føle at de blir utelatt om vi ikke gjør det. Muslimer synes faktisk vi nordmenn går litt langt innimellom, det er sjelden det er de som krever disse rare idéene vi får. Anonymkode: 60bc9...514 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå