Gå til innhold

Om man blir 80% ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og aldri har jobbet før. Får man 80% av minstesats? Får man sosial på resten isåfall? Og blir man nødt til å selge leilighet om man får resterende i sosial...?

Anonymkode: 29183...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis det ja, om du ikke har arbeidet og opparbeidet det høyere grunnlag. Får man 80% ufør, tenker jeg NAV mener du skal kunne jobbe 20%. Klarer du det, er ingenting bedre :) Om du har rett på noe sosialstøtte er jeg usikker på. Ang leilighet, ja, vi må alle gjøre endringer om den økonomiske situasjonen endres, om det er å selge leiligheten, så ja. Det er bedre å sitte i en leilighet med litt mindre kvm å ha det økonomisk overkommelig, enn å sitte i nåværende leilighet å må snu å vende på hver en krone. 

Anonymkode: 6dfe1...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Har du seriøst fått 80? Nei man får ikke sosialstøtte på resten. Men jeg har aldri hørt om noen som får 80% 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og aldri har jobbet før. Får man 80% av minstesats? Får man sosial på resten isåfall? Og blir man nødt til å selge leilighet om man får resterende i sosial...?

Anonymkode: 29183...ea6

Dette er noe du må ta med nav og legen din. Hvilken sats du får vet vi ikke, vi vet heller ikke det meste av andre relevante helseforhold som nav og legen din vet, ergo blir det spekulasjoner hva og hvordan du personlig kan komme ut her. (Og ikke er vi synske heller her inne.)

Anonymkode: bf68d...ac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evilposelos skrev:

Seriøst? Har du seriøst fått 80? Nei man får ikke sosialstøtte på resten. Men jeg har aldri hørt om noen som får 80% 

Hvorfor er det rart å få 80%?

Anonymkode: 29183...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis det ja, om du ikke har arbeidet og opparbeidet det høyere grunnlag. Får man 80% ufør, tenker jeg NAV mener du skal kunne jobbe 20%. Klarer du det, er ingenting bedre :) Om du har rett på noe sosialstøtte er jeg usikker på. Ang leilighet, ja, vi må alle gjøre endringer om den økonomiske situasjonen endres, om det er å selge leiligheten, så ja. Det er bedre å sitte i en leilighet med litt mindre kvm å ha det økonomisk overkommelig, enn å sitte i nåværende leilighet å må snu å vende på hver en krone. 

Anonymkode: 6dfe1...e70

Det vil ikke bli billigere for meg å sitte med leid leilighet, men de sier vel man må selge alt av verdi om man får sosial stønad.. Jeg skulle gjerne jobbet de 20% men det er så lite jeg har mulighet til å gjøre at ingen vil ansette meg..

Anonymkode: 29183...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det rart å få 80%?

Anonymkode: 29183...ea6

Hvem skal ansette deg? Høres rart ut om du ikke har jobb du kan gå til fra før av. Hvem sier du bare får 80?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evilposelos skrev:

Hvem skal ansette deg? Høres rart ut om du ikke har jobb du kan gå til fra før av. Hvem sier du bare får 80?

Nei jeg vet ikke. Jeg har hatt arbeidsutprøving og klart 20% så da kom de vel frem til at dette var min restarbeidsevne. Jeg kan ikke se for meg at noen vil ansette meg slik ting er nå..

Anonymkode: 29183...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vet ikke. Jeg har hatt arbeidsutprøving og klart 20% så da kom de vel frem til at dette var min restarbeidsevne. Jeg kan ikke se for meg at noen vil ansette meg slik ting er nå..

Anonymkode: 29183...ea6

Åja. Du kan søke bostøtte fra husbanken da, det kan bli noen tusen, kanskje det dekker resten, jeg vet ikke. Du får bostøtte når du eier også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Det vil ikke bli billigere for meg å sitte med leid leilighet, men de sier vel man må selge alt av verdi om man får sosial stønad.. Jeg skulle gjerne jobbet de 20% men det er så lite jeg har mulighet til å gjøre at ingen vil ansette meg..

Anonymkode: 29183...ea6

Om jeg forstod det riktig, eier du leilighet, og jeg mente da om du downsizer til en mindre leilighet, sannsynligvis har du mindre utgifter om du kjøper en mindre leilighet.

20% arbeid, kan kveldsvakt et par timer en gang eller to i uka på type sykehus/psyk? Det er iallefall noe jeg hører at de stadig trenger folk til. Da sitter du der på en stol og leser en bok, men må selvfølgelig følge med.

 

Anonymkode: 6dfe1...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg forstod det riktig, eier du leilighet, og jeg mente da om du downsizer til en mindre leilighet, sannsynligvis har du mindre utgifter om du kjøper en mindre leilighet.

20% arbeid, kan kveldsvakt et par timer en gang eller to i uka på type sykehus/psyk? Det er iallefall noe jeg hører at de stadig trenger folk til. Da sitter du der på en stol og leser en bok, men må selvfølgelig følge med.

 

Anonymkode: 6dfe1...e70

Jeg har hatt ekstrajobb på eldrehjem, og mannen min i psykatrien(vel og merke lukket avdeling). Ingen av oss, spesielt ikke han - har vel hatt mer fysisk aktive og krevende jobber enn der. 

 

Anonymkode: 3f6b9...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at du får 80% av minstesats ja. Du får ikke resten av NAV sosial. Men bostøtte får du garantert. Det er en enkel søknad på husbanken.no. Og kan hende du har rett til noen ekstra kr av NAV sosial, men det avhenger av hva du betaler i husleie og andre utgifter.
Jeg vet foressten om en som måtte selge bilen sin da hun trengte hjelp fra NAV.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt ekstrajobb på eldrehjem, og mannen min i psykatrien(vel og merke lukket avdeling). Ingen av oss, spesielt ikke han - har vel hatt mer fysisk aktive og krevende jobber enn der. 

 

Anonymkode: 3f6b9...6bd

... og jeg har nabo som er fast nattevakt, og sitter å leser bok, samme gjør kveldsvakta sier hun. Har også en venninne som også er ufør, men er ringevikar på sykehuset, der når hun klarer det, sitter å ser på dataskjermene over nylig opererte hjertepasienter, og jobben er å si ifra til sykepleiere om det er endringer på skjermen.  

Anonymkode: 6dfe1...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...