AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Jeg vil greie å ta mange pullups. Greier nå bare 3 stk på en god dag. På en dårlig dag greier jeg en halv. Tar mye dips (tar nå 2 sett med 10 repitisjoner med stricte dips) og strake pushups, men har ingen fremgang i pullups. Hadde vært greit å greie 20-30 stk ihvertfall. Har hørt det skal være enkelt å bli raskt god i akkurat dette på samme måte som hvis man trener mye pushups, men det funker ikke sånn for meg ihvertfall. Har bestilt meg et apparat til å ha hjemme sånn at jeg får trene på det oftere enn 2 ganger i uka. Har også hørt man kan bli bedre i det dersom man trener ganske tungt med pushdowns, så gjør dette to ganger i uka i tilllegg til benkpress og bicepscurls. Er kvinne om det har noe å si Så jeg vil gjerne ha tilbakemelding på hva dere andre gjorde for å bli god i pullups. Anonymkode: f8479...d20
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Tren negative pullups. Anonymkode: 41de5...16b 2
Gjest Cyrus Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil greie å ta mange pullups. Greier nå bare 3 stk på en god dag. På en dårlig dag greier jeg en halv. Tar mye dips (tar nå 2 sett med 10 repitisjoner med stricte dips) og strake pushups, men har ingen fremgang i pullups. Hadde vært greit å greie 20-30 stk ihvertfall. Har hørt det skal være enkelt å bli raskt god i akkurat dette på samme måte som hvis man trener mye pushups, men det funker ikke sånn for meg ihvertfall. Har bestilt meg et apparat til å ha hjemme sånn at jeg får trene på det oftere enn 2 ganger i uka. Har også hørt man kan bli bedre i det dersom man trener ganske tungt med pushdowns, så gjør dette to ganger i uka i tilllegg til benkpress og bicepscurls. Er kvinne om det har noe å si Så jeg vil gjerne ha tilbakemelding på hva dere andre gjorde for å bli god i pullups. Anonymkode: f8479...d20 Pick one
Apekatten Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Ta negative pullups og tren mye på det. Selv gikk jeg fra å klare 0 til 15 stk på ett par mnd. J22
Wiggins Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 Kvinner som klarer 30 pullups fins det ikke mange av i verden, i hvert fall ikke hvis man bare ser på de som ikke bruker dop. Da skal du trene dedikert og systematisk i flere år. Det er ikke dermed sagt at du ikke kan øke antallet du klarer. Nedtrekk bruker omtrent nøyaktig de samme musklene. Tren med variabel vekt for å tvinge kroppen til å bli sterkere.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 Jeg klarte fint 30 pullups eller mer da jeg trente. Ikke noe problem det om du er dedikert. Negative pullups, pullups med strikk, pullups med ekstra vekt, øvelser som styrker musklene du trenger (f. eks. nedtrekk, roing etc). Chins er også lettere enn pullups. Anonymkode: 27f5c...3b8
domimik Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 Tren med strikk! Når du kjenner du kan pushe mer tar du en løsere strikk helt til du klarer deg uten.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 9 timer siden, Wiggins skrev: Kvinner som klarer 30 pullups fins det ikke mange av i verden, i hvert fall ikke hvis man bare ser på de som ikke bruker dop. Da skal du trene dedikert og systematisk i flere år. Det er ikke dermed sagt at du ikke kan øke antallet du klarer. Nedtrekk bruker omtrent nøyaktig de samme musklene. Tren med variabel vekt for å tvinge kroppen til å bli sterkere. Jeg har trent styrke dedikert og systematisk i mange år, så det skal gå fint. Trener like tung eller tyngre enn flere av gutta, så forstår ikke helt denne holdningen til at man ikke skal klare noe fordi man tilfeldigvis har en innovertiss, men, men. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarte fint 30 pullups eller mer da jeg trente. Ikke noe problem det om du er dedikert. Negative pullups, pullups med strikk, pullups med ekstra vekt, øvelser som styrker musklene du trenger (f. eks. nedtrekk, roing etc). Chins er også lettere enn pullups. Anonymkode: 27f5c...3b8 Takk! Anonymkode: f8479...d20 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 9 timer siden, domimik skrev: Tren med strikk! Når du kjenner du kan pushe mer tar du en løsere strikk helt til du klarer deg uten. Har prøvd med en sånn plate under som dytter under beina, men bare jeg setter den på det øverste hakket sånn at jeg bare får et pittelite dytt så klarer jeg evig mange. Sånn er det med strikk og.. Men det blir plutselig kjempetungt når jeg prøver uten. Anonymkode: f8479...d20
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Bare vær forsiktig med øvelsen negative pull ups. Jeg så på forbrukerinspektørene igår at det er flere som har pådratt seg Rabdomyolyse etter denne øvelsen. Bedre å trene med strikk og styrke ryggen med andre øvelser. Anonymkode: 0c2f0...791 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #11 Skrevet 9. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare vær forsiktig med øvelsen negative pull ups. Jeg så på forbrukerinspektørene igår at det er flere som har pådratt seg Rabdomyolyse etter denne øvelsen. Bedre å trene med strikk og styrke ryggen med andre øvelser. Anonymkode: 0c2f0...791 Dette gjelder nok mennesker som enten ikke har trent særlig mye før eller som ikke kjenner kroppen sin godt nok. Jeg har som sagt trent styrke (og mye kondisjon) i mange år. Anonymkode: f8479...d20
Wiggins Skrevet 9. november 2017 #12 Skrevet 9. november 2017 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har trent styrke dedikert og systematisk i mange år, så det skal gå fint. Trener like tung eller tyngre enn flere av gutta, så forstår ikke helt denne holdningen til at man ikke skal klare noe fordi man tilfeldigvis har en innovertiss, men, men. Takk! Anonymkode: f8479...d20 Jeg er ikke mannssjåvinist, det er nå en gang sånn at kvinner produserer mye mindre testostoron enn menn. Det gjør seg mest synlig i kraftøvelser. De fleste lett moderat trente gutter på 20 år klarer noen vanlige armhevninger og pullups, men kvinner må ofte begynne med armhevninger på knærne hvis de ikke har trent en stund først, og vil måtte trene med strikk en stund før de klarer hengende pullups. For all del, jeg synes det er bra at kvinner trener styrke, kvinner har relativt sett større helsefordel av det enn menn fordi kvinner pga mindre kropp og muskelmasse (i gjennomsnitt) er mer utsatt for slitasjeskader. Jeg synes alle bør trene og ha som mål å komme seg i god form, både med tanke på styrke og utholdenhet. Imidlertid vil en gjennomsnittlig kvinne raskt pådra seg skader hvis hun skal følge treningsprogrammet til en gjennomsnittlig mann med lik vekt (som prosentandel av kroppsvekta) og like mange repetisjoner. Noen husker kanskje Vibeke Skofterud som pådro seg rabdomyolyse da hun skulle følge treningsprogrammet til gutta på laget til Thomas Alsgaard (tror det var hans lag i hvert fall). Poenget mitt er at folk må begynne der de er. Pullups er en veldig kraftkrevende øvelse, og en gjennomsnittlig kvinne går ikke fra å klare 2-3 repetisjoner til nærmere 30 på noen måneder. Kaaanskje hvis hun har godt anlegg for å bygge muskler (da er hun ikke gjennomsnittlig) og har mye tid til å trene og spise dedikert. 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #13 Skrevet 9. november 2017 Akkurat nå, Wiggins skrev: Jeg er ikke mannssjåvinist, det er nå en gang sånn at kvinner produserer mye mindre testostoron enn menn. Det gjør seg mest synlig i kraftøvelser. De fleste lett moderat trente gutter på 20 år klarer noen vanlige armhevninger og pullups, men kvinner må ofte begynne med armhevninger på knærne hvis de ikke har trent en stund først, og vil måtte trene med strikk en stund før de klarer hengende pullups. For all del, jeg synes det er bra at kvinner trener styrke, kvinner har relativt sett større helsefordel av det enn menn fordi kvinner pga mindre kropp og muskelmasse (i gjennomsnitt) er mer utsatt for slitasjeskader. Jeg synes alle bør trene og ha som mål å komme seg i god form, både med tanke på styrke og utholdenhet. Imidlertid vil en gjennomsnittlig kvinne raskt pådra seg skader hvis hun skal følge treningsprogrammet til en gjennomsnittlig mann med lik vekt (som prosentandel av kroppsvekta) og like mange repetisjoner. Noen husker kanskje Vibeke Skofterud som pådro seg rabdomyolyse da hun skulle følge treningsprogrammet til gutta på laget til Thomas Alsgaard (tror det var hans lag i hvert fall). Poenget mitt er at folk må begynne der de er. Pullups er en veldig kraftkrevende øvelse, og en gjennomsnittlig kvinne går ikke fra å klare 2-3 repetisjoner til nærmere 30 på noen måneder. Kaaanskje hvis hun har godt anlegg for å bygge muskler (da er hun ikke gjennomsnittlig) og har mye tid til å trene og spise dedikert. Jeg var FULLSTENDIG utrent, hadde ikke trent på MANGE år da jeg begynte. I tillegg hadde jeg vært mye sengeliggende pga sykdom. Jeg tok 30 pullups etter å ha trent i 3 mnd, og jeg har ALDRI I MITT LIV hatt behov for å ta pushups på knærne. Herregud Anonymkode: 27f5c...3b8 1
Wiggins Skrevet 11. november 2017 #14 Skrevet 11. november 2017 On 9.11.2017 at 10:52 PM, AnonymBruker said: Jeg var FULLSTENDIG utrent, hadde ikke trent på MANGE år da jeg begynte. I tillegg hadde jeg vært mye sengeliggende pga sykdom. Jeg tok 30 pullups etter å ha trent i 3 mnd, og jeg har ALDRI I MITT LIV hatt behov for å ta pushups på knærne. Herregud Anonymkode: 27f5c...3b8 Da har bygger du muskler lettere enn en gjennomsnittlig kvinne. Om du kan gå fra utrent til 30 pullups på noen måneder er det selvsagt flott, men du kan ikke generalisere utifra deg som enkeltindivid. For å kunne si noe med statisisk signifikans må man ha et utvalg på minst 30, helst nærmere 100 tilfeldig utvalgte personer, i dette tilfellet kvinner. 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #15 Skrevet 11. november 2017 8 minutter siden, Wiggins skrev: Da har bygger du muskler lettere enn en gjennomsnittlig kvinne. Om du kan gå fra utrent til 30 pullups på noen måneder er det selvsagt flott, men du kan ikke generalisere utifra deg som enkeltindivid. For å kunne si noe med statisisk signifikans må man ha et utvalg på minst 30, helst nærmere 100 tilfeldig utvalgte personer, i dette tilfellet kvinner. Selvfølgelig, men jeg tror kvinner kan mer enn de kan om de legger ned litt innsats i maten og treningen:) Jeg har bakgrunn som turner, så jeg har sikkert noe bedre utgangspunkt enn enkelte - og jeg er liten av vekst, men vil tro andre med samme forutsetning bør klare seg bra. Anonymkode: 27f5c...3b8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #16 Skrevet 11. november 2017 Jeg trente hardt og lenge i forsvaret (er mann) for å bli bedre i pull-ups, og klarte å øke fra 0 (jeg vet, latterlig) til 20 på slutten av året..måten jeg gjorde det på var å først ta så mange vanlige pull-ups som jeg klarte, for så å ta så mange negative pull-ups jeg klarte i flere sett.. Etter hvert tok jeg først vanlige pull-ups, så pull-ups med strikk, så negative pull-ups..dette funket ganske bra Men bare så det er sagt, det var veldig mange godt trente (og noen meget godt trente) i avdelingen, både vernepliktige og ellers, og ingen klarte 30 pull-ups..dette er ganske mye og krever mye trening..men å komme seg opp til 20 burde ikke være umulig Anonymkode: 760fb...5fa
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #17 Skrevet 11. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg trente hardt og lenge i forsvaret (er mann) for å bli bedre i pull-ups, og klarte å øke fra 0 (jeg vet, latterlig) til 20 på slutten av året..måten jeg gjorde det på var å først ta så mange vanlige pull-ups som jeg klarte, for så å ta så mange negative pull-ups jeg klarte i flere sett.. Etter hvert tok jeg først vanlige pull-ups, så pull-ups med strikk, så negative pull-ups..dette funket ganske bra Men bare så det er sagt, det var veldig mange godt trente (og noen meget godt trente) i avdelingen, både vernepliktige og ellers, og ingen klarte 30 pull-ups..dette er ganske mye og krever mye trening..men å komme seg opp til 20 burde ikke være umulig Anonymkode: 760fb...5fa Det kommer vel litt an på kroppsvekt.. Da jeg konkurrerte i styrkeløft var det få som klarte pullups, og iallefall ikke mange etter hverandre, men de er jo også tunge folk Anonymkode: 27f5c...3b8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #18 Skrevet 11. november 2017 Syns det høres meget ambisiøst ut å skulle klare 20-30 pullups som kvinne. Men for all del, supert om du klarer det. Da jeg var en undervektig og ikke særlig trent tenåring klarte jeg 10-15 pullups uten problemer. Nå er jeg 15 kg tyngre, mye sterkere og godt trent, men har problemer med å få til mer enn 5 pullups. Den eneste måten jeg ville klare +10 skikkelige pullups nå ville vært å gå ned i vekt og miste mye av muskelmassen. Og det er ikke noe mål. Anonymkode: 4902a...1e1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #19 Skrevet 11. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig, men jeg tror kvinner kan mer enn de kan om de legger ned litt innsats i maten og treningen:) Jeg har bakgrunn som turner, så jeg har sikkert noe bedre utgangspunkt enn enkelte - og jeg er liten av vekst, men vil tro andre med samme forutsetning bør klare seg bra. Anonymkode: 27f5c...3b8 Men da startet du jo ikke på null på samme måte som en person som aldri har trent, selv om det var lenge siden sist. Med bakgrunn som turner hadde du nok et muskelminne som ikke likner standarden, og som gjorde det lett for deg å trene deg opp raskt. Jeg merker det samme på meg selv når det gjelder beina; har bakgrunn som hopper, og de går fra null futt til full gass på ekstremt kort tid om jeg legger litt innsats i det. Anonymkode: fefb9...433
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #20 Skrevet 11. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da startet du jo ikke på null på samme måte som en person som aldri har trent, selv om det var lenge siden sist. Med bakgrunn som turner hadde du nok et muskelminne som ikke likner standarden, og som gjorde det lett for deg å trene deg opp raskt. Jeg merker det samme på meg selv når det gjelder beina; har bakgrunn som hopper, og de går fra null futt til full gass på ekstremt kort tid om jeg legger litt innsats i det. Anonymkode: fefb9...433 de fleste har vel gått på noe som barn - men turn er fordelaktig fordi det trener hele kroppen og er mye styrketrening med egenvekt da. jeg hadde dog alvorlig anoreksi i mellomtiden, så har jo selvfølgelig kroppen bært preg av det (altså mistet ekstremt mye muskelmasse osv). Anonymkode: 27f5c...3b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå