Gå til innhold

Velg den du synes er verst!  

1. 1. Velg den du synes er verst!

• Kari
      3
    • Mor
      3
    • Truls
      8
    • Per
      1
    • Kåre
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

- Her er en nøtt til dere alle samme. Se om dere kommer frem til hvem dere synes oppførte seg verst, og hvem som oppførte seg mist verst. :wink:

I et hus ved en stor stri elv bor Kari med sin mor. Kari er kjæreste med Per, som bor på den andre siden av elven. Et stykke ovenfor der Kari bor er det en bro, slik at Kari og Per jevnlig kan møtes og dyrke sin kjærlighet til hverandre. En natt er det et fryktende uvær, og da Kari står opp om morgenen for å gå over til Per, oppdager hun at broen er borte, tatt av stormen. Det er nå umulig for Kari å ta seg over elven på egen hånd. Hver dag går hun til elven å ser over til den andre siden. Men det er umulig å komme seg over. Men en dag går hun litt lengre oppover elven enn før, og der ser hun et lite hus. Der bor Truls. Bak huset ser hun en robåt. Hun går opp til huset og banker på. Truls kommer ut, og Kari spør om han ikke kan sette henne over elven med båten sin. Men Truls sier nei. Han har ikke tid. Kari trygler og ber, og til slutt gir Truls seg. Men kan krever betaling; at Kari ligger med han først. Kari blir sint, nekter og løper derifra.

Dagene går, og Kari blir mer og mer desperat. Hun oppsøker Truls flere ganger for å overtale han til å sette henne over, men Truls er ubøyelig. I sin rådvillhet går Kari til mor og spør om råd. Men mor har det så travelt. Han skal vaske og støvsuge til helden, og en stor oppvask som må tas, og etterpå må hun til butikken. Dessuten mener mor at Kari er så gammel et hun kan ta denne avgjørelsen selv. Hun vil ikke rådgi Kari. Kari gir seg. Hun oppsøker Truls, og sier det er greit. De ligger sammen, og Truls setter Kari over. Hun løper nedover elvebredden til hun kommer til Pers hus, og de omfavner hverandre og går inn.

Etter hvert som dagene går, blir det vanskeligere for Kari å bære hemmeligheten alene. Til slutt sprekker hun, og hun forteller hele historien til Per. Per blir sint, gråter og raser, og kaster til slutt Kari ut av huset. Det regner og er kaldt, men på tross av at Kari ber for seg, og bedyrer at hun gjorde det for dem, for kjærligheten, smeller Per døra igjen og overlater Kari til seg selv. Kari vet ikke sine arme råd, og begynner å vandre videre nedover elven. Hun kommer til et nytt hus, og løper bort og hamrer på døren. Kåre, som bor der, åpner og slipper en gjennomvåt og frossen Kari inn. Han lurer på hva som har skjedd, og Kari forteller han hele historien. Kåre sier til Kari at han skal ut en tur. Kan løper opp til Per, stormer inn i huset og gir Per en skikkelig omgang juling. Så går han tilbake til Kari. Kan sørger for at hun kommer seg i varmen, gir henne mat og drikke, og tar seg av henne.

Ranger disse personene etter hvem du synes er verst, til hvem du synes mist verst.

Personene er;

• Kari

Mor

Truls

Per

Kåre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra minst til verst:

Mor

Per

Kåre

Kari

Truls

Skrevet

Ser jeg glemte Kåre på avstemningen.

- Varslet moderator ang dette.

For håpe han kommer med.

Skrevet

Jeg har sett historien før og er enig med Melk.

Skrevet

Jeg synes det var verst at de ansvarlige myndighetene ikke fikk opp broen igjen :tunge1:

Hva er forresten poenget med rangeringen? Avslører det hva slags mennesketyper vi er?

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner ikke at folk synes Truls er verst. Han er jo bare en slesk kiping som ikke vil låne ut båten sin uten motytelser, men har jo ikke gjort noe galt.

Fra best til verst:

Mor/Per (ingen av disse har vel gjort noe som helst galt?)

Truls (kunne lånt ut båten på rimeligere betingelser)

Kåre (som slo)

Kari (som var utro)

Kari er da selvsagt den som har oppført seg verst (eller er hun bare dum?)

Gjest Anonymous
Skrevet

Min liste.

• Kari

Kåre

Truls

Per

Mor

Kari; gikk for langt.

Kåre; hadde ingen rett.

Truls; er bare en kødd.

Per; handlet forståelig.

Mor; poengterte at lille kari nå er blitt stor.

Gjest Madam Felle
Skrevet

den verste er:

Kari

Truls

Kåre

Mor

Per

Gjest Catwoman
Skrevet

værst:

Kåre - han slo Per, uten at Per egentlig hadde gjort noe galt.

deretter Truls: Som utnyttet en desperat jente

Kari - gjorde noe dumt, men hun gjorde det vel egentlig i beste mening? Eneste måten å få treffe sin kjære igjen på var å være utro,

Per - gjorde egentlig ingenting, men han hadde ikke fått sett sin kjære igjen om hun ikke hadde vært utro.

Mor - den smarte her, som valgte å holde seg fulstendig utenfor.

Skrevet
den verste er:

Kari

Truls

Kåre

Mor

Per

Enig!

Skrevet

Eg syns mora er verst eg! Ho hadde ikkje tid til å gje Kari råd fordi ho skulle gjere husarbeid.

Alle handla i "beste mening" utenom mor og Truls, dei tenkte kun på seg sjølv.

Lista mi må bli sånn trur eg:

Mor (Sjølvopptatt. Sette seg sjølv foran dottera si.)

Truls (drittsekk)

Kari (utro, forelska og naiv)

Kåre (slo, men fordi han syns Kari var blitt dårlig behandla)

Per

Skrevet

Fra verst til best:

Mor (om barna dine trenger hjelp, da HJELPER du dem!)

Per (for en måte å behandle kjæresten sin på!)

Truls (ikke spesielt snilt å kreve en sånn betaling.. men forståelig)

Kåre

Kari

Jeg klarer ikke helt å se at Kari og Kåre egentlig gjør noe galt her. Ja, det er slemt å banke opp folk - men det Per gjorde var verre, og han fortjente det. Og jeg vil IKKE regne prostitusjon som utroskap, å bli tvunget til å prostituere seg er IKKE noe kvinnen kan noe for.

Husker vi hadde denne "oppgaven" da jeg gikk i konfirmasjonsforbredelser (humanetisk).. Jeg og to andre jenter på gruppa mi argumenterte så sterkt for den løsningen der (som jeg fremdeles, 8 år senere, synes er riktigst) at læreren vår erklærte at om vi ikke umiddelbart skjerpet oss så fikk vi ikke konfirmeres.. :o

Skrevet

Jeg synes Kari og Kåre er verst, Kari var utro og Kåre slår Per uten grunn. Per har da ikke gjort noe galt, å slå opp med kjæresten når hun har vært utro er fullt forståelig. At moren ikke har tid/ville hjelpe Kari ser jeg heller ikke noe galt med. Dette er en alvorlig sak, jeg hadde ikke syntes det var riktig av moren å skulle blande seg inn i dette. Truls er vel midt på treet, ikke så snilt å nekte Kari å bruke båten, men han tvang henne ikke akkurat å ligge med seg.

Gjest Anonymous
Skrevet
å bli tvunget til å prostituere seg er IKKE noe kvinnen kan noe for.

Haha. Dette må være noe av det latterligste jeg har hørt. Fortell oss... på hvilken måte ble Kari tvunget her? Virker på meg som om Truls ga faen fordi han kunne ikke brydd seg mindre om hva som skjer i livet til Kari, og derfor bare fremmet et hårreisende forslag. At Kari faktisk går med på dette, er hennes egen feil.

Skrevet

Haha. Dette må være noe av det latterligste jeg har hørt. Fortell oss... på hvilken måte ble Kari tvunget her? Virker på meg som om Truls ga faen fordi han kunne ikke brydd seg mindre om hva som skjer i livet til Kari, og derfor bare fremmet et hårreisende forslag. At Kari faktisk går med på dette, er hennes egen feil.

Vel, det er mange måter å tolke en historie på..

Hun ble ikke tvunget med en pistol til hodet eller noe sånt nei - og det er utrolig få prostituerte som blir det. De fleste som prostituerer seg gjør det som en siste utvei fra en fortvilet situasjon - somoftest fordi de ikke har penger, men å prostituere seg for tjenester er heller ikke uvanlig..

Kari hadde en kjæreste, og absolutt eneste måten å komme seg til kjæresten på var å betale denne mannen for å frakte henne over. Så Kari betalte den prisen han forlangte, fordi Kari elsket kjæresten sin og ville se ham igjen.

Her kommer vel det med forskjellige tolkning av historien inn; noen vil lese historien som "brua er ødelagt, veivesnet vil fikse den om tre dager, er Kari så desperat kan hun skylde på seg selv". Og andre vil lese "dette er den eneste måten Kari noensinne vil kunne se kjæresten igjen på".

Jeg har alltid tolket historien i den siste sammenhengen - og hvis jeg jeg aldri ville få se igjen The Love Of My Life med mindre jeg hadde sex med en slesking, så ville jeg gjort det (og hadde han virkelig VÆRT The Love Of My Life, hadde han skjønt det og tilgitt - men det er en annen sak).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...