Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød." Hentet fra LuB sine sider. Ser ikke at det står at det går fint å bruke det på dagtid her, men det er nå meg.

Anonymkode: 2877b...dcf

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du tagget innlegget mitt for hvor er vi uenige?

Du skriver dette, også er du uenig med meg i neste innlegg. :) Du er bombastisk I mot uansett, jeg mener det har nytteverdi ved klok bruk med nær og våken tilsyn. Derfor siterte jeg deg. 

Anonymkode: 75263...ecc

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte det på natten fordi det var eneste måte å få søvn på overhodet. 

Jeg la sammenrullede "pølser" av håndklær på hver side av kroppen under armene så han ikke skulle rulle, og sengen var helt inntil vår. Han våknet såpass ofte(inkludert oss selv) at vi hadde hyppig tilsyn.

Hadde barnet sovnet på andre måter hadde jeg nok kun brukt det på dagtid. 

Kommer til å gjøre det igjen om nødvendig med samme sikkerhetshensyn.

Anbefaler jo heller ingen å sove med barnet helt inntil/oppå seg, men er det eneste valg så må man bare.

Risikoen for krybbedød er svært lav selv om man har enkelte ting i sengen som ikke anbefales. Det er ikke sånn at babyer flest dør av krybbedød.

En av teoriene er også at de som gjør det, har en medfødt manglende evne til å uttrykke ubehag når de får får lite oksygen. Altså, at de ikke vil grynte/hoste eller liknende. Jeg forstod på LUB sine teorier at det kan tenkes noen barn er spesielt utsatt og dermed dør.

Jeg valgte da å tenke mer på statistikken enn at denne ene tingen på generelt grunnlag er frarådet. Til nå har jeg ikke hørt om barn som har dødd på grunn av bruk av babynest av typen vi bruker her. 

På dagtid la jeg han en gang raskt inntil siden for å sjekke om nesen ble blokkert, og det virket som om det skulle endel til. Men man vet selvsagt aldri.

Anonymkode: b2681...6f8

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød." Hentet fra LuB sine sider. Ser ikke at det står at det går fint å bruke det på dagtid her, men det er nå meg.

Dette leser jeg som at de ikke går ut med aktiv anbefaling. Ikke at de fraråder spesifikt babynest.

De anbefaler vel aldri noe som ikke er forskningsmessig påvist å sterkt redusere, som eksempelvis ryggleie er påvist. Det er jo en av få faktorer(inkludert røyking eks) som faktisk er påvist.

Jeg vil troLIB fraråder alt som man ikke har nok kunnskap om til å hverken anbefale eller fraråde. Dermed "føre var" prinsippet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg brukte det også bare på dagtid i sofaen, og syntes det var et veldig godt kjøp. Tenkte ikke en gang tanken på å bruke det om natta..

Anonymkode: 92678...ba8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg skriver at jeg ikke er trygg på at jeg sitter å følger med hele tiden på dagtid og da bruker ikke jeg nest.

Nei, det var ikke det du sa! Du sa at ‘JEG tar ingen kjanser når det ikke er anbefalt’. Det er ikke frarådet på generelt grunnlag, slik du insinuerer i ditt første innlegg, helt greit at du ikke følger med hele tiden, men det blir noe annet enn å hevde at ‘babynest ikke er anbefalt’. 

Anonymkode: 0743d...388

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette leser jeg som at de ikke går ut med aktiv anbefaling. Ikke at de fraråder spesifikt babynest.

De anbefaler vel aldri noe som ikke er forskningsmessig påvist å sterkt redusere, som eksempelvis ryggleie er påvist. Det er jo en av få faktorer(inkludert røyking eks) som faktisk er påvist.

Jeg vil troLIB fraråder alt som man ikke har nok kunnskap om til å hverken anbefale eller fraråde. Dermed "føre var" prinsippet.

Nettopp, på LUBs nettsider står det ikke at de fraråder babynest, men at de heller ikke aktivt kan anbefale det, siden ikke har nok forskning på det. Så fornuftig bruk under tilsyn er etter min tolkning helt ok og noe vi kommer til å følge, om mini trives i nestet. 

• Liker 3
Skrevet

Her-lig-het! Om noen vil avstå fullstendig fra å bruke babynest så får det da være deres sak!!

Anonymkode: 3e670...eee

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her-lig-het! Om noen vil avstå fullstendig fra å bruke babynest så får det da være deres sak!!

Ja, selvsagt. Men det er greit å slippe å møte "deg om det, jeg dreper ikke ungen min i hvert fall"-holdninger :P

Er litt som å tro at barn dør av å spise middagsglass med 8mnd på etiketten når de er 7 mnd. 

Altså, hysteriet jeg sammenligner, ikke konsekvenser. 

Støtter LUB, og jeg støtter babynest. Vår likte det og det gjorde mine dager mye lettere og føltes tryggere og roligere. 

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Endelig et fornuftig svar.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge landsforeningen for krybbedød ikke anbefaler å bruke det så vil ikke jeg bruke det heller.

Dette skrev jeg. Jeg skriver ikke at de fraråder det slik mange andre har gjort, men at de anbefaler det heller ikke. Det er god nok grunn for meg som ikke sitter å ser på babyen hele tiden i stuen. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke som at barnet dør av å sove i et nest, grunnen til at det er fare forbundet med det er at de kan snu fjeset inntil den myke kanten og puste inn egen utpost og kveles i søvne, mye samme fare som ved løse ting og sengekanter. 

Jeg satt og heklet eller så tv ved siden av min i nestet på dagtid. Jeg valgte nest over vugge fordi jeg bor i et gammelt murhus med rom spredt over tre etasjer. Jeg hadde ikke klart å slappe av med å gå på do med nyfødt I en vugge når jeg visste at jeg brukte flere minutter på å reagere på gråt for eksempel, så jeg ville ha barnet med meg. Ved å bære I nestet så våknet han ikke fordi han hadde samme varme underlag og dyne og lukt uansett om vi var i kjellerstuen, på soverommet og ryddet I klesskapet, på badet mens jeg var på do, på kjøkkengulvet mens jeg lagde mat... Osv. 

Jeg lot også babyen sove på magen med nesa I halsgropen min, men ikke mens jeg sov. 

LuB sine råd er viktige. 

Men det som triumfer alle råd er tilsyn. Om man skal sove selv mens barnet dupper, være i et annet rom eller ikke følger med, så er jeg helt enig i at alle deres råd for trygg soving må følges. Er man våken og innen rekkevidde av barnet så kan de sove på magen rett på sofaen  også, selv om mageleie frarådes. 

Det viktigste innen trygge spedbarn er foreldre som passer på. TS kan få bruk for nestet på trygge måter til avlastning.

Det er ikke giftig. Det er bare ikke trygt for barnet å bruke i enerom. 

Siden jeg er så bombastisk tydeligvis så må du gjerne si hvor jeg er uenig i dette innlegget?  Ja, barnet dør av oksygenmangel,  men det blir likevel diagnostisert med krybbedød. 

Jeg sitter som sagt ikke ved siden av et eventuelt nest hele dagen og har ikke samme mulighet til å følge med og høre som deg. 

Jeg jobber faktisk med bayer så jeg er helt enig at tilsyn er veldig viktig.

Giftig er det heller ikke nei.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skrevet at de fraråder heller, har jeg det? Jeg skriver at de ikke anbefaler.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke det du sa! Du sa at ‘JEG tar ingen kjanser når det ikke er anbefalt’. Det er ikke frarådet på generelt grunnlag, slik du insinuerer i ditt første innlegg, helt greit at du ikke følger med hele tiden, men det blir noe annet enn å hevde at ‘babynest ikke er anbefalt’. 

Det er jo ikke anbefalt, og jeg har aldri skrevet at det er frarådet.

Ja, selvsagt. Men det er greit å slippe å møte "deg om det, jeg dreper ikke ungen min i hvert fall"-holdninger :P

Er litt som å tro at barn dør av å spise middagsglass med 8mnd på etiketten når de er 7 mnd. 

Støtter LUB, og jeg støtter babynest. Vår likte det og det gjorde mine dager mye lettere og føltes tryggere og roligere. 

Jeg sier at jeg ikke vil bruke babyenst så lenge det ikke kommer anbefalinger fra lub. Når babyen sover på stua på dagtid så følger ikke jeg med hele tiden. Fint for dem som gjør det, men JEG gjør ikke det.

Skrevet

Brukte babynestet aktivt da mini var baby, men kun på dagtid. Og jeg var våken selv. Da synes jeg det er verre med de som bruker nestet i senga om natta. 

Anonymkode: 6d36e...13e

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Krybbedød skjer utrolig sjeldent. Og de jeg har hørt om, har ikke skjedd på dagtid under oppsyn med baby mens den tar seg en blund. Man må jo vurdere det selv, men jeg vil påstå at risikoen for at noe skulle skje er ekstremt lav.

Endret av Geirfuglen
Skrevet

🙌🏼🙌🏼🙌🏼

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...