Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier, voksen kvinne her, som alltid har slitt med akne og uren hud. Visstnok hormonell akne. Har tatt utallige kurer med tetracykliner, vært hos hudpleiere, prøvd mye forskjellig hudpleie og tidvis gått på diane.

antibiotika er vel det eneste som har hjulpet, der og da. Etter endt kur går det ikke lang tid før de vonde byllene dukker opp igjen. Mest plaget på hakeparti og panne.

ønsker egentlig alt av tips.. hudpleie, kosthold og sminke. er redd for at ISO er siste løsning!? Er svært skeptisk til bivirkninger her, samt at jeg ønsker meg ett til barn snart.

føler meg desperat og deprimert.

kanskje noen her som sliter/har slitt med det samme? 

Anonymkode: 81f27...799

Skrevet

Jeg er 28 og har også hormonell akne, får byller over hele kroppen. Hudlegen overtalte meg til å prøve Iso for fire år siden, men en stund etter at jeg sluttet kom alle byllene og kvisene tilbake. Det var slitsomt å gå på Iso, og særlig ettersom det ikke hadde noen langvarig effekt. Har egentlig gitt opp nå. Jeg bruker aldri sminke, og kun enkle kremer og såpe uten parfyme og slikt, men synes ikke jeg merker noen forskjell. 

Anonymkode: 4c4af...3da

• Liker 1
Skrevet

Forsøk å være hvetefri veganer i 2mnd

Anonymkode: ce5fc...42a

Skrevet

Ts her. Takk for innspill.

ang kosthold, har du hatt effekt på huden av å kutte ut hvete? Min lege sier at det ikke finnes noen dokumentasjon på at store endringer i kosthold fungerer. 

Har også hørt fra flere som sier at kvisene kom tilbake etter endt ISOkur. Evnt at man må ta den en gang til. Jeg tror ikke jeg er villig til å gå igjennom den, særlig ikke når jeg leser om bivirkninger/senvirkninger.

jeg bruker innimellom lett mineralsminke, men går helst uten. Føler det er det beste for huden. Er bare så himla lei av å se ut som en kvisete tenåring!!...

hvilken dagkrem bruker dere? Og ellers hudpleie? Tror ikke det finnes noe som kan kurere dette fra utsiden, da det er hormonelt.

jeg har testet alle mulige slags salver og kremer, både med og uten resept. Noen hjalp litt der og da, men sitter igjen med røde arr og sart hud. Føler at det er lett etsende med feks basiron og dalacin.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i midten av 30 årene og har slitt med hormonell akne på haken i 10 år. Har prøvd alt fra differin, epiduo, diane, tetracyclin (3 år med kurer som ødela tarmflora). I høst startet jeg på isotretinoin. Fikk egentlig kuren av hudlege for 2 år siden, men turte da ikke å starte grunnet frykt for bivirkninger. Men innså til slutt at det var verdt et forsøkt.

Går på lavdose over 12 måneder. Bivirkningene er absolutt til å tåle for min del. Har litt tørre lepper, mer sliten enn vanlig og tørre/røde øyne. Huden ser allerede bedre ut.

Jeg angrer ikke på at jeg turte å prøve.

Anonymkode: 23a27...7d8

• Liker 1
Skrevet

For meg hjalp det å kutte ut kumelk. 

Anonymkode: 49465...8b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 26 og sliter også med uren hud. Har prøvd mye forskjellig også antibiotika, men isotretionin er det eneste som har gidd noe resultat å snakke om. Jeg merket ikke noe til bivirkninger, ikke tørr hud engang. Nå, noen måneder etter endt kur, er huden min tilbake til det vanlig jævlige igjen så jeg skal til legen på fredag for å få ny resept.

Skrevet

Jeg har forsøkt flere dietter. Har cøliaki, så jeg spiser aldri hvete. Har vært uten melk i flere år. Var helt sukkefri i flere år. Holdt meg unna mange E-stoffer. Har holdt meg unna gjær i ti måneder. Jeg har forsøkt å være veganer, men er nå vegetarianer. Merket ingen endring på huden under noen av disse diettene. Det eneste som har hjulpet var Iso (men kun midlertidig), men jeg fikk så mange bivirkninger at for meg er det utelukket å prøve det en gang til. 

• Liker 1
Skrevet

ISO var det eneste som hjalp meg. 

Anonymkode: 1cc56...fba

Skrevet

Samme her, er 31. Begynte på iso for snart to mnd. siden og merker bivirkninger, men det er overlevbart. Noen nevner lavdose over lang tid her, jeg fikk beskjed fra min hudlege om at det var fordelaktig å gå på normaldose og kanskje litt mer pr. dag mtp. varig virkning. Jeg var også redd for bivirkninger, men jeg har testet ut endel produkter for å finne noen som funker, og samtidig føles det som kroppen begynner å aklimatisere seg og bivirkningene er lettere nå. I starten var det jævlig. Jeg er dog forberedt på å ta flere kurer på grunn av hormonell ubalanse. Hvis du føler du har anledning i forhold til det med barn er det nok en iso-kur som må til. Vi med hormonproblemer vet vel egentlig at det er den beste sjansen vi har, desverre.

Anonymkode: fedae...7ba

Skrevet

Hormonell akne, 30 år her også.
Det eneste som funket for meg var p-piller. (brukte Yasmin). Tok ikke bort alt, men mye. Har du diskutert andre anti-androgene p-pille merker med legen din? Husker jeg ba legen om Diane en gang, men legen min mente de ikke ville fungere så bra siden man ikke kunne bruke de over lengre tid. For min del tar det opptil et halvt år før jeg ser ok ut etter oppstart av p-piller. Da er det liten vits å slutte et halvt år etterpå.
Nå skal jeg derimot i gang med en antibiotikabehandling. For ble lei av bivirkningene fra p-pillene. Får se hvordan det går!

Ellers så finnes det jo medisinske hudpleieserier. Obagi f.eks. Har du forsøkt noe av det? Selv bruker jeg en serie som er litt mildere fra Elixir. Når man sliter såpass mye med akne så får man i tillegg til kvisene, også rød hud, arr, pigmentforandringer, tørre områder o.l. Jeg er litt usikker på om Elixir har hjulpet på kvisene (for begynte på'n igjen med p-piller omtrent samtidig som jeg begynte med Elixir) - men det har absolutt hjulpet på huden som en helhet. Jeg bruker pads og kremer med 10% syre. Samt Niactil. I begynnelsen ble jeg værre - men nå 3 mnd senere er jeg glad jeg ikke gav opp. Forutenom kvisene er huden min kjempefin og det er lettere å legge på sminke og dermed "kamuflere" faenskapen bedre. :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg er en hudpleier i samme alder som sliter med det samme. Som hudpleier har jeg tilgang til de beste kremer og utstyr, men selv Obagi (hele settet inklu airol),  glycolpeelinger og TCA peelinger (kjemisk peeling) hjelper ikke på kvisene mine. Jeg gjør alt riktig og tar regelmessig behandlinger som hjelper de fleste, men siden dette er hormonell akne blusser det opp en hel haug kviser etter eggløsning hver mnd. Og etterlater et krater med arr.

Ble fin av tetra som jeg gikk på i 6 mnd, men det kom tilbake etter jeg sluttet.

Du kan jo prøve kjemisk peeling, for har sett det hjelper for de aller fleste. 

Anonymkode: 9518d...79b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forresten akne over hele ryggen og brystet også. 

Anonymkode: 9518d...79b

• Liker 1
Skrevet

Ts her

takk for god respons i tråden. Jeg tar med meg alle tips og råd. Men begynner å innse at dette aldri vil kureres.. ihvertfall ikke uten ISOkur. 

Skrevet
På 9.11.2017 den 7.52, Hypnosee skrev:

Hormonell akne, 30 år her også.
Det eneste som funket for meg var p-piller. (brukte Yasmin). Tok ikke bort alt, men mye. Har du diskutert andre anti-androgene p-pille merker med legen din? Husker jeg ba legen om Diane en gang, men legen min mente de ikke ville fungere så bra siden man ikke kunne bruke de over lengre tid. For min del tar det opptil et halvt år før jeg ser ok ut etter oppstart av p-piller. Da er det liten vits å slutte et halvt år etterpå.
Nå skal jeg derimot i gang med en antibiotikabehandling. For ble lei av bivirkningene fra p-pillene. Får se hvordan det går!

Ellers så finnes det jo medisinske hudpleieserier. Obagi f.eks. Har du forsøkt noe av det? Selv bruker jeg en serie som er litt mildere fra Elixir. Når man sliter såpass mye med akne så får man i tillegg til kvisene, også rød hud, arr, pigmentforandringer, tørre områder o.l. Jeg er litt usikker på om Elixir har hjulpet på kvisene (for begynte på'n igjen med p-piller omtrent samtidig som jeg begynte med Elixir) - men det har absolutt hjulpet på huden som en helhet. Jeg bruker pads og kremer med 10% syre. Samt Niactil. I begynnelsen ble jeg værre - men nå 3 mnd senere er jeg glad jeg ikke gav opp. Forutenom kvisene er huden min kjempefin og det er lettere å legge på sminke og dermed "kamuflere" faenskapen bedre. :P

Ts her

bruker for tiden en mild serie fra Exuviance, men synes ikke den gjør noe underverker akkurat. Føler iblant at det ikke er forskjell om jeg bruker/ikke bruker hudpleie.

dessverre så pleier huden min ALLTID å klikke på denne tiden av året. Blir veldig tørr og gusten, og får mye mer vonde kviser. Tror det har å gjøre med den kalde lufta?!

jeg har akkurat sluttet på diane p piller, den har helt mistet effekten for min del. Yasmin har jeg faktisk aldri testet, har lest litt om den da. 

Lykke til med antibiotika, håper det fungerer bra for deg :-) vurderer det samme.

Skrevet
På 7.11.2017 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28 og har også hormonell akne, får byller over hele kroppen. Hudlegen overtalte meg til å prøve Iso for fire år siden, men en stund etter at jeg sluttet kom alle byllene og kvisene tilbake. Det var slitsomt å gå på Iso, og særlig ettersom det ikke hadde noen langvarig effekt. Har egentlig gitt opp nå. Jeg bruker aldri sminke, og kun enkle kremer og såpe uten parfyme og slikt, men synes ikke jeg merker noen forskjell. 

ISO har langvarig effekt på mange! 

Anonymkode: 97421...988

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

takk for god respons i tråden. Jeg tar med meg alle tips og råd. Men begynner å innse at dette aldri vil kureres.. ihvertfall ikke uten ISOkur. 

Jeg har tatt ISO-kur med svært godt resultat!!! Bivirkningene er veldig overdrevet. Tørr hud og lepper smører du med produkter fra la roche posay som du kjøper på apoteket. Funker kjempebra.

Pass bare på å ikke bli gravid!

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 11.11.2017 at 8:52 AM, AnonymBruker said:

Jeg har tatt ISO-kur med svært godt resultat!!! Bivirkningene er veldig overdrevet. Tørr hud og lepper smører du med produkter fra la roche posay som du kjøper på apoteket. Funker kjempebra.

Pass bare på å ikke bli gravid!

Altså, at du tålte medisinene bra betyr ikke at bivirkningene er sterkt overdrevet. For noen er det sånn som deg. Mange andre, inkl. meg selv, er veldig plaget med bivirkninger. Jeg blir svimmel, kvalm, er veldig sliten og trøtt, har tørre, røde øyne, huden min flasser av i store flak. Jeg kan ikke smile uten at leppene mine sprekker opp og begynner å blø, og det er vanskelig å spise av samme grunn. Det har vart i flere måneder og påvirker livet mitt i veldig stor grad. 

Jeg synes likevel det er verdt det, men ikke snakk som om din opplevelse er sånn det vil være for alle. 

Anonymkode: 7f91e...b15

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg begynte på diane for 1 og 1.5 mnd og har aldri sett jævligere  ut er dette normalt mister totalt troen

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det som hjalp meg var faktisk nattlysolje. Har du/dere prøvd det? Fås på helsekost og jeg har hatt best utbytte av Lifes sin. Jeg tar også tran. Jeg får fremdeles en kvise en sjefen gang, men det er ikke i nærheten av slik det var før. Anbefaler dere å prøve før dere går i gang med tøffe kurer som kroppen uansett ikke har godt av. 

Anonymkode: ad5dd...acc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...