Gå til innhold

Hvor vanlig er det med billån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som trådtittel sier, hvor vanlig er det med billån? Jeg og samboer skal kjøpe vår første bil, bruttolønnen vår er litt over 1 million og vi har boliglån. Vi tenker å kjøpe brukt, men vil jo gjerne ha noe som er relativt nytt, men det koster jo litt. Vi har råd til et billån, men jeg kommer fra en familie med ikke så mye penger og har lært at lån er noe man helst ikke bør ha, spesielt ikke på en bil ettersom du alltid vil tape penger på det. Så da må vi enten bruke en del mindre på bilen, "blakke oss" på en bil, eller ta lån da.

Anonymkode: 91eed...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ganske vanlig. Prøv å unngå billån om du kan, selv om det ikke nødvendigvis er en økonomisk katastrofe å ta opp et billån.

Anonymkode: db289...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke ta opp lån så gjør man jo ikke det. Men om dere har valget mellom å kjøpe en billig bil som kan ryke når som helst, ta et solid innhugg i sparepenger for å kjøpe en bil til 150.000 eller ta opp lån så hadde jeg personlig tatt opp lån. Men det er fordi inntekten min ikke tillater at jeg bruker opp det jeg har av sparepenger på sånt

Anonymkode: a2f76...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske vanlig, jeg har ikke boliglån, men billån da jeg har en relativt ny bil

Anonymkode: 57b6f...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp helst bil cash. Har du ikke råd, ta buss.

Gribbebankene som låner ut til bil, er ja, kanskje smarte på å tynne ut pengene ut av deg.

Et billån starter med pant og oppstartsgebyrer. Her drar det på seg mange tusen før du har fått satt deg inn i bilen.

Deretter får du mnd. fakturaer. Her legges inn svinndyre gebyrer for at du skal få lov å betale tilbake.

Deretter har du reklamerenten i starten som gradvis økes for å tyne deg for mer penger. I noen gribbebanker kan billånerenten dobles uten noe markedsmessig grunn.

Konklusjonen er at man blir fattigere av å være fattig bilkjøper.

Anonymkode: c5a15...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Som trådtittel sier, hvor vanlig er det med billån? Jeg og samboer skal kjøpe vår første bil, bruttolønnen vår er litt over 1 million og vi har boliglån. Vi tenker å kjøpe brukt, men vil jo gjerne ha noe som er relativt nytt, men det koster jo litt. Vi har råd til et billån, men jeg kommer fra en familie med ikke så mye penger og har lært at lån er noe man helst ikke bør ha, spesielt ikke på en bil ettersom du alltid vil tape penger på det. Så da må vi enten bruke en del mindre på bilen, "blakke oss" på en bil, eller ta lån da.

Anonymkode: 91eed...f0d

Hvordan behov har dere da? Vi kjøpte brukt til 130 000, og den er mer enn bra nok for oss.

Anonymkode: 14ff9...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hvordan behov har dere da? Vi kjøpte brukt til 130 000, og den er mer enn bra nok for oss.

Anonymkode: 14ff9...faa

Og ja, vi betalte cas, men alternativet var jo å betale ned de 130 000 på boliglånet. Billån tar man hvertfall ikke om man kan bake det inn i boliglånet.

Anonymkode: 14ff9...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, vi betalte cas, men alternativet var jo å betale ned de 130 000 på boliglånet. Billån tar man hvertfall ikke om man kan bake det inn i boliglånet.

Anonymkode: 14ff9...faa

Tar du billånet i boliglånet må du også huske på å betale ned den økte kreditten i samme tempo som du ville betalt billånet. Husk også ny verdivurdering av boligen om dendu har er gammel. Ikke gratis det heller. 

Jeg ser ikke noe galt i billån? Vi har lån på vår bil. Jeg tar heller opp et billån over 3-4 år for å kjøpe en ny bil, istedet for å kjøre rundt i et vrak jeg kunne betale cash. Bil lønner seg aldri, uansett hvor mye man snur og vender på det.

Gamle biler er lite trafikksikre og det koster å reparere i tide og utide. Verkstedregninger for titusenvis i året, uten å vite hva det neste blir,er vel så mye penger ut vinduet som et billån.

Vårt eksempel:forrige bil var 12 år gammel. Vi hadde den i 6 år. Det var ALLTID noe med den bilen. På verksted minst 6 ganger i året. Det ene etter det andre røk. Tilslutt hadde vi brukt 50.000 på ett år i bare reparasjoner. Til slutt kostet vi på 4000 til en ny ting som røk,og så endte det med motorhavari etter 1 mnd. Mankoster på og koster på, for å rettferdiggjøre det man allerede har kostet på den. Da fikk vi nok, tok et billån og kjøpte en splitter ny bil. Vi betalte den ned iløpet av 4 år, og bilen er nå 5år. Har faktisk spart ganske mye penger iløpet av disse årene. For ikke å snakke om forutsigbarheten. 

Å stadig koste på et gammelt vrak fordi man vil spare penger på billånet er et argument som faller på sin egen urimelighet.

Anonymkode: a4c0f...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først må/bør ha bil kan et billån være fornuftig nok det. Selv brukte jeg billån for å oppgradere fra vrak i 20k klassen til å kunne kjøpe en nøktern bil til rundt 100k. Har ikke angret på det, da denne bilen er mye mer stabil, og nesten ikke har reperasjonskostnader. La i 15% egenkapital og valgte kort nedbetalingstid, og fikk en god deal fra min faste bank. Jeg tror den største tabben folk gjør er at når de først tar opp lån makser de både lånebeløp og nedbetalingstid, fordi de kan, og da taper man mye penger. 

Anonymkode: d7f7f...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med billån, men jeg ville likevel ha unngått det om en kan. Dere er jo to stykker TS, og med inntekten deres burde det ikke være verdens største problem å spare opp nok penger til en god bruktbil over et år. Men om det er sånn at dere trenger bil her og nå så går jo ikke det. 

Anonymkode: 13387...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

Gamle biler er lite trafikksikre og det koster å reparere i tide og utide. Verkstedregninger for titusenvis i året, uten å vite hva det neste blir,er vel så mye penger ut vinduet som et billån.

Vårt eksempel:forrige bil var 12 år gammel. Vi hadde den i 6 år. Det var ALLTID noe med den bilen. På verksted minst 6 ganger i året. Det ene etter det andre røk. Tilslutt hadde vi brukt 50.000 på ett år i bare reparasjoner. Til slutt kostet vi på 4000 til en ny ting som røk,og så endte det med motorhavari etter 1 mnd. Mankoster på og koster på, for å rettferdiggjøre det man allerede har kostet på den. Da fikk vi nok, tok et billån og kjøpte en splitter ny bil. Vi betalte den ned iløpet av 4 år, og bilen er nå 5år. Har faktisk spart ganske mye penger iløpet av disse årene. For ikke å snakke om forutsigbarheten. 

Å stadig koste på et gammelt vrak fordi man vil spare penger på billånet er et argument som faller på sin egen urimelighet.

Anonymkode: a4c0f...0e5

Dere var svært uheldige eventuelt lite peiling i anskaffelse av bil, uheldig kan man også være med en nyere bil.

Veteranbiler er ikke trafikksikre, og kanskje ikke en 15 år gammel fiat. Likevel finnes det altså svært mange eldre biler som faktisk er trafikksikre nok. Min første bil var en 17 år gammel bruktbil som gjorde det helt fint på euroncap test. Jeg brukte totalt 16000,- på reperasjoner inkl kjøp av bilen, reperasjoner var kun første året og etter det gikk den som ei klokke til jeg solgte den igjen etter 4 år. Nå har jeg nybil, og vil bruke tilsvarende beløp på vanlig service i løpet av neste årene. Ikke glem at nye biler har bare mindre og mindre du kan fikse selv, her må du på verksted for alt. Og servicene du må ha for garantien er ofte dyre.
Jeg sier det glatt lønner seg med en eldre bil man kan cashe ut kontra ta billån. Men det er komfortabelt med ny bil..

""Alle"" har billån ts. 

Anonymkode: 0649c...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjører bil av nyere modell har nok lån på bilen, enten billån eller i de fleste tilfeller bakt inn i boliglånet. Vi tok akkurat opp økt boliglån for bilkjøp, og økte nedbetalingen på lånet med 4000 kroner.

Anonymkode: dbe2b...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Tar du billånet i boliglånet må du også huske på å betale ned den økte kreditten i samme tempo som du ville betalt billånet. Husk også ny verdivurdering av boligen om dendu har er gammel. Ikke gratis det heller. 

Jeg ser ikke noe galt i billån? Vi har lån på vår bil. Jeg tar heller opp et billån over 3-4 år for å kjøpe en ny bil, istedet for å kjøre rundt i et vrak jeg kunne betale cash. Bil lønner seg aldri, uansett hvor mye man snur og vender på det.

Gamle biler er lite trafikksikre og det koster å reparere i tide og utide. Verkstedregninger for titusenvis i året, uten å vite hva det neste blir,er vel så mye penger ut vinduet som et billån.

Vårt eksempel:forrige bil var 12 år gammel. Vi hadde den i 6 år. Det var ALLTID noe med den bilen. På verksted minst 6 ganger i året. Det ene etter det andre røk. Tilslutt hadde vi brukt 50.000 på ett år i bare reparasjoner. Til slutt kostet vi på 4000 til en ny ting som røk,og så endte det med motorhavari etter 1 mnd. Mankoster på og koster på, for å rettferdiggjøre det man allerede har kostet på den. Da fikk vi nok, tok et billån og kjøpte en splitter ny bil. Vi betalte den ned iløpet av 4 år, og bilen er nå 5år. Har faktisk spart ganske mye penger iløpet av disse årene. For ikke å snakke om forutsigbarheten. 

Å stadig koste på et gammelt vrak fordi man vil spare penger på billånet er et argument som faller på sin egen urimelighet.

Anonymkode: a4c0f...0e5

For 130 000 får du mye mer enn et gammelt vrak. Vi kjøpte en 6 år gammel stasjonsvogn som hadde gått 70 000 km.  Har kostet oss 1800 kr i service i løpet av første år.

Betaler ikke de fleste ekstra på boliglånet nå for tiden uansett da.

Anonymkode: 14ff9...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt billån i mange år, på forskjellige biler. Det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 188af...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt å ha billån for meg og min samboer i alle fall. Kunne ikke falle meg inn. 

Og ja, vi har bil. 

Anonymkode: 91f8a...dd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har billån nå. Kunne cashet den ut, men fant det mer komfortabelt å fordele utgiftene over noen år. I følge nedbetalingsplanen ble det ikke sinnsykt mye dyrere. Min forrige bil og den før det igjen var noe billigere og ble dermed kjøpt uten at jeg tok opp lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bil er forbruk og man tar ikke opp lån til forbruk.

Hvis man ikke har råd til å betale bilen kontant burde man heller ta bussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 12.39, prt90 skrev:

Bil er forbruk og man tar ikke opp lån til forbruk.

Hvis man ikke har råd til å betale bilen kontant burde man heller ta bussen.

:sprettoy: Jeg betaler gledelig lånet for å ha den ekstra fritiden. Det er ikke alle som bor i en by med gode kollektive tilbud.

Anonymkode: 0649c...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Refinansierte boliglånet for å kjøpe bil.

Anonymkode: 77dfc...8e8

Det er lurt, 25 års nedbetaling på bilen :)

Anonymkode: 9a0d7...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...