Gå til innhold

Ny serie NRK super seksuelle overgrep

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Hvilken aldersgruppe er disse filmene ment for? Vurderer å vise dem til min datter på 5år etter å ha sett alle sammen selv.....

Anonymkode: abe85...328

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine på 5 og 6 har sett dem, er ho for barn... uansett flotte filmer 👍🏼😊

Anonymkode: 9c45c...c3c

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvilken aldersgruppe er disse filmene ment for? Vurderer å vise dem til min datter på 5år etter å ha sett alle sammen selv.....

Anonymkode: abe85...328

Tror ikke det er noe aldersgrense. Jeg synes det er helt innafor når de er 5 år. De skal vite tidlig at ingen skal ta på dem på private kroppsdeler og de skal ikke ta på andres private deler. Og ingenting av sånne ting er «hemmelig» og ikke noe skjer med mamma eller pappa om de forteller om slike ting.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Det som begynte ca kvart over syv var fra ti år og opp.

Skrevet

På Dagsrevyen sa de at de var for barn fra 3 år og oppover.

Anonymkode: 14008...7f9

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at de filmene er så viktige å snakke med barnet sitt om at det er bedre å se dem enn ikke å se dem, selv om barnet kanskje ikke forstår alt. Det viktigste er uansett å snakke med barnet ditt om dette jevnt og trutt gjennom hele oppveksten. 

Anonymkode: 8d87f...ae8

• Liker 2
Skrevet

Jeg visste ikke at det var flere filmer, men så den som ble sendt litt over halv sju med barna mine på 3,5 og 5,5 år. Begge skjønte budskapet godt, det eneste var at minstemann syns det var skummelt og turte ikke å se alt. Samtidig var det vel greit nok, siden det jo er grunn til å bli redd av voksne som gjør sånt. Syns filmen var direkte og realistisk, forklarte ting på en fin måte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett de som ble sendt først (1830) med min femåring. Helt kurant.

Anonymkode: 54e84...911

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk ikke er kritisk til dette her.

Jeg syns det er noe av det sykeste jeg har hørt på en stund: at alle små barn skal informeres om overgrep og hva det er??

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor små barn helt ned i 3 årsalderen skal tvinges til å ta stilling til sånne ting. Det er jævlig nok at enkelte av dem må ta stilling til det fordi de utsettes for det.  Jeg tror dette kan ødelegge barn nesten like mye som overgrep. Det er IKKE noe små barn skulle trenge vite noe som helst om. Fy faen ass..

Jeg begriper ikke at en ikke heller bare opplyser VOKSNE om hvilken adferd barn som utsettes for overgrep kan få så de er litt obs på det i stedet. Å legge ansvar på barna er bare så sinnsykt feil, feil, feil i mitt hode..jeg ble rett og slett kvalm da jeg så dette på dagsrevyen. 

Anonymkode: 551bb...2e2

• Liker 1
Skrevet

Min blir snart 5, og jeg synes der var helt innafor å la henne se. Satt sammen med henne og forklarte. Hun såg også i går, og de hadde vist snakket om det (sammen med de voksne) i barnehagen i dag. 

Synes det er flott! Vet liksom ikke helt hvordan jeg skulle ha formulert meg om jeg hadde måtte tatt denne samtalen med henne selv.

Skrevet

Det anbefales 6+ :) 

du kan jo se de først, og så vurdere? 

Vet om flere som har vist dem til yngre barn

Ett bra tiltak av NRK, fordi det er ett viktig tema og både barn og voksne vet altfor lite om det

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at folk ikke er kritisk til dette her.

Jeg syns det er noe av det sykeste jeg har hørt på en stund: at alle små barn skal informeres om overgrep og hva det er??

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor små barn helt ned i 3 årsalderen skal tvinges til å ta stilling til sånne ting. Det er jævlig nok at enkelte av dem må ta stilling til det fordi de utsettes for det.  Jeg tror dette kan ødelegge barn nesten like mye som overgrep. Det er IKKE noe små barn skulle trenge vite noe som helst om. Fy faen ass..

Jeg begriper ikke at en ikke heller bare opplyser VOKSNE om hvilken adferd barn som utsettes for overgrep kan få så de er litt obs på det i stedet. Å legge ansvar på barna er bare så sinnsykt feil, feil, feil i mitt hode..jeg ble rett og slett kvalm da jeg så dette på dagsrevyen. 

Men de barna som blir utsatt for det tror det er normalt og lovlig. Da er det bra at barn lærer at det ikke er lov. Hva er galt med det? 

• Liker 19
Skrevet

Hvilke videoer er det snakk om?

Skrevet

Så det sammen med min femåring. Viktig, og bra.

Anonymkode: b7835...3a9

Skrevet

jeg ser sammen min på 5, og vi har snakket masse om det.De har snakket om det i bhg også:) 

Skrevet
3 minutter siden, ForestRun skrev:

Men de barna som blir utsatt for det tror det er normalt og lovlig. Da er det bra at barn lærer at det ikke er lov. Hva er galt med det? 

Jeg klarer ikke helt å sette bra ord på hvorfor jeg reagerer så sterkt, det er magefølelse og jeg er fortsatt for kvalm. Jeg har bare en sterk formening om at dette kan virke stikk mot sin mening. Det er et eller annet riv ruskende galt at små barn skal ta stilling til voksentisser eller seksualitet i det hele tatt. Jeg bare tror at dette kan ødelegge barn og legge et ansvar på dem som virkelig ikke hører hjemme der..

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke helt å sette bra ord på hvorfor jeg reagerer så sterkt, det er magefølelse og jeg er fortsatt for kvalm. Jeg har bare en sterk formening om at dette kan virke stikk mot sin mening. Det er et eller annet riv ruskende galt at små barn skal ta stilling til voksentisser eller seksualitet i det hele tatt. Jeg bare tror at dette kan ødelegge barn og legge et ansvar på dem som virkelig ikke hører hjemme der..

Har du sett filmene? Du virker jo helt skrudd...

Jeg har sett filmene med femåringen. Kjempebra at NRK har laget disse! 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn har også en seksualitet, og det blir også nevnt; at det kan være godt å ta på sin egen tiss og at det ikke er noe galt med det.  

Anonymkode: 54e84...911

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at det kan virke mot sin hensikt? Tror du flere voksne, barn eller andre vil oppsøke barn for å begå overgrep?

Overgrep kan starte allerede fra barna er i barnehagealder. Da er det viktig at barna dette skjer mot, vet at det er feil og at det ikke er en 'hemmelighet' som ikke skal fortelles til noen.

Små barn skal jo ikke ta stilling til det på noe som helst måte, jeg vil heller si at barna får hjelp til å i fra dersom det er noe som skjer. Det er et mye større 'ansvar' for et barn å oppleve overgrep gjentatte ganger fordi overgriperen sier at det er normalt, rett, hemmelig etvc.

Anonymkode: 7051f...8d7

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...