AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #1 Skrevet 7. november 2017 Dere som har fått diagnosen i nyere tid, hvordan ble den stilt? Forstår det slik at de helst ikke vil ta prøve av spyttkjertlene lenger. Anonymkode: 79d55...819
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 Måler tårevæske, spytt og tar ut spyttkjertler for analyse. Diagnostiseringen er slik det lenge har vært. Men før dette blir gjort så taes det blodprøver. Anonymkode: 97064...362
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måler tårevæske, spytt og tar ut spyttkjertler for analyse. Diagnostiseringen er slik det lenge har vært. Men før dette blir gjort så taes det blodprøver. Anonymkode: 97064...362 Eneste som ble målt hos meg var spytt, da lå jeg under normalen og revmatologen spurte om jeg ville bli henvist for å sjekke spyttkjertlene, sa nei for jeg var litt feig. Har tenkt på det pratet med legen som sa at det ikke var nødvendig siden det er ikke så mye som kan blir gjort om jeg har det og fordi de anbefaler ikke at man tar ut spyttkjertler lenger, har visst en negativ påvirkning på systemet. Men man må vel uansett være tørr både her og der. Altså hvis man har bra tåreproduksjonen og kun er tørr i munnen og ingen andre steder så er det vel lite som skulle tilsi at det er Sjøgrens? Anonymkode: 79d55...819
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Eneste som ble målt hos meg var spytt, da lå jeg under normalen og revmatologen spurte om jeg ville bli henvist for å sjekke spyttkjertlene, sa nei for jeg var litt feig. Har tenkt på det pratet med legen som sa at det ikke var nødvendig siden det er ikke så mye som kan blir gjort om jeg har det og fordi de anbefaler ikke at man tar ut spyttkjertler lenger, har visst en negativ påvirkning på systemet. Men man må vel uansett være tørr både her og der. Altså hvis man har bra tåreproduksjonen og kun er tørr i munnen og ingen andre steder så er det vel lite som skulle tilsi at det er Sjøgrens? Anonymkode: 79d55...819 Du får ikke diagnosen Sjøgrens uten at spyttkjertler er tatt ut og undersøkt. Du får heller ikke rettigheter du ellers vil få uten diagnosen fastsatt ved spyttkjertelundersøkrlse. Vi har så pass mange spyttkjertler at om noen få taes ut, så vil ikke dette ha noe å si. Hvor had du denne infoen om at det er uheldig å ta ut spyttkjertler fra? Alle trenger ikke være tørr i alle slimhinner med sjøgrens syndrom. Anonymkode: 97064...362
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke diagnosen Sjøgrens uten at spyttkjertler er tatt ut og undersøkt. Du får heller ikke rettigheter du ellers vil få uten diagnosen fastsatt ved spyttkjertelundersøkrlse. Vi har så pass mange spyttkjertler at om noen få taes ut, så vil ikke dette ha noe å si. Hvor had du denne infoen om at det er uheldig å ta ut spyttkjertler fra? Alle trenger ikke være tørr i alle slimhinner med sjøgrens syndrom. Anonymkode: 97064...362 Fastlegen mener det er unødvendig, det samme mente vel revmatologen. Har allerede en diagnose så jeg trengte kanskje ikke en til, og slik som jeg forstår så har man ikke flere rettigheter om man har Sjøgrens enn om man har fibro. Anonymkode: 79d55...819
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #6 Skrevet 11. november 2017 På 8.11.2017 den 16.06, AnonymBruker skrev: Fastlegen mener det er unødvendig, det samme mente vel revmatologen. Har allerede en diagnose så jeg trengte kanskje ikke en til, og slik som jeg forstår så har man ikke flere rettigheter om man har Sjøgrens enn om man har fibro. Anonymkode: 79d55...819 Da er du tydeligvis ikke oppdatert på hva en diagnose kan gi deg av økonomiske fordeler blant annet hos tannlege, med medisiner og andre ting. Men du gjør da som du selv vil. Anonymkode: 97064...362
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå