Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Og det er nettopp denne andre vrien jeg håper å finne! Så det faktisk blir en god morsom tale, mer i retning en liten stand-up, enn det seriøse kjønnsrollemønsteret mange ser for seg når de hører om det...

Jeg har kloret sammen et førsteutkast, litt Google og litt egne ideer. Så har jeg ennå noen uker på meg til å skrive den om flere ganger 🙈

Så til dere med konstruktive innlegg, takk!! Og dere med flere ideer, kom gjerne med de 😁

Til dere som synes det er viktig å få frem at dere ikke liker en dårlig tale, så var det ikke det jeg spurte om. Men tvert i mot... hvordan kunne gjøre denne oppgaven bra... for å slippe nettopp en klein dårlig tale! Amen

Håper du får til en bra tale da. Lykke til. Men håper neste år noen bestemmer seg for at dere for en gangs skyld kan gjøre noe annet

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, DrueSmoothie skrev:

Grøss, jeg vant førstepremien... jeg var stor i nebbet... og har endt med å skulle holde herrenes tale på årets julebord. Vel vel, jeg får stå for det og gjøre det beste ut av det! MEN jeg har jo aldri gjort det før. Jeg har holdt noen takk for maten etc og har snakket foran andre, så den biten er i grunnen ikke noe skummelt.... Men jeg aner jo ikke hva jeg skal si. Og ikke noe er mer pyton i sitte å høre på enn en dårlig tale!

SÅ, er det noen som vet, HVA skal i prinsippet herrenes tale gå ut på? Og er det noen som har gode ideer til innhold? Sitater av den humoristiske typen etc? I blandt føler jeg at jeg trenger all den hjelpen jeg kan få.... dette er en sånn situasjon ;)

Google var ingen god venn i kampens hete fant jeg ut

Jeg holdt herrenes tale på nyttårsaften i fjor, brukte denne som inspirasjon: http://lillegris.com/blog/?p=1114 spesielt den delen om at menn er som sjokolade

Fikk veldig gode tilbakemeldinger på talen min :) 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Japp, 40 år i år. Fortsatt aldri hørt om "Herrenes tale" enda jeg har vært på mer enn 50 julebord i mitt liv.

Anonymkode: 70288...053

50+ og like mange julebord, aldri hørt om det heller.

Anonymkode: 6cefc...5c2

Skrevet

Hvor mange er det der? Kjenner du dem godt? Er det f eks 20 menn, kan du jo si noe personlig om hver. La folk gjette hvem du snakker om f eks.

Anonymkode: 681c5...56b

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange er det der? Kjenner du dem godt? Er det f eks 20 menn, kan du jo si noe personlig om hver. La folk gjette hvem du snakker om f eks.

Anonymkode: 681c5...56b

Vi er i underkant av 40 stk. Men jeg kjenner ikke alle så godt ettersom jeg har kommet inn fra sidelinjen for noen få år siden. Og skal jeg nevne noen må jeg nevne alle. Så jeg utelater noe personlig. Men hadde man kjent alle godt kunne det værten god ide om man hadde klart å få humor i det.

For meg står humor og latter høyest når jeg skal ha en tale uansett i hvilken sammenheng, nesten ;)

Skrevet
3 timer siden, alli634 skrev:

Jeg holdt herrenes tale på nyttårsaften i fjor, brukte denne som inspirasjon: http://lillegris.com/blog/?p=1114 spesielt den delen om at menn er som sjokolade

Fikk veldig gode tilbakemeldinger på talen min :) 

Takk :) denne fant jeg på Google i formiddag faktisk. Sammen med en annen som jeg plukket en del fra :)

Nå vet jeg i det minste hva konseptet går ut på 😂

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så provoserende med kjønnsdelte taler på arbeidsplassen.. Så jeg hadde nok på pur f  startet talen med å rante over akkurat det, og sagt at jeg kom til å holde de ansattes tale, for det er latterlig at man på en likestilt arbeidsplass skal måtte holde ulike taler til kvinner og menn. 

Anonymkode: f1082...16a

å herreguuuuuud . jeg vist noen kom til å klage på dette før jeg klikket meg inn her. det heter herrens tale basta ferdig med det .

#Suckitup

Anonymkode: 990ea...af8

Skrevet

Vennerbord? 

Da kan du jo innlede med at det er rart å holde tale for herrer når ingen ekte herrer er til stede. Si hvem du anser som en ekte herre (enten det er nå James Bond eller Christopher Lee) også ville jeg forsøkt å spille videre på hvordan selskapet hadde sett ut om alle mannfolka var ekte herrer (husk deg selv) som feks

"Ja, hadde Marius vært en ekte herremann så hadde vi vel sittet her i utdrikningslag i stedet, seriøst, gjør en respektabel kvinne av Camilla, dere har to barn sammen og vi vil gjerne hyre stripper... Forøvrig en ting som ekte herrer ikke ville gjort.."

Jeg vet ikke. 

Jeg tror jeg ville valgt den vinkelen. Får mulighet til å skryte, kødde og overdrive. Og kan til nøden dra noen vitser om kjente som ikke er til stede. 

Anonymkode: 28c94...b1f

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennerbord? 

Da kan du jo innlede med at det er rart å holde tale for herrer når ingen ekte herrer er til stede. Si hvem du anser som en ekte herre (enten det er nå James Bond eller Christopher Lee) også ville jeg forsøkt å spille videre på hvordan selskapet hadde sett ut om alle mannfolka var ekte herrer (husk deg selv) som feks

"Ja, hadde Marius vært en ekte herremann så hadde vi vel sittet her i utdrikningslag i stedet, seriøst, gjør en respektabel kvinne av Camilla, dere har to barn sammen og vi vil gjerne hyre stripper... Forøvrig en ting som ekte herrer ikke ville gjort.."

Jeg vet ikke. 

Jeg tror jeg ville valgt den vinkelen. Får mulighet til å skryte, kødde og overdrive. Og kan til nøden dra noen vitser om kjente som ikke er til stede. 

Anonymkode: 28c94...b1f

Der er vi nok ikke av samme oppfatning. Det siste jeg skal gjøre er i snakke negativt om mine mannlige venner og bekjente... Hverken humoristisk eller ironisk. Man vet aldri hvem man treffer et sårt punkt hos. Så det vil utelukkende bli generelt og positivt :) Talens innhold er i utgangspunktet ment å være det stikk motsatte, kvinnenes hyllest til mannen... På lik linje er det en av gutta som holder en tale til damene:)

Og til dere som drar alle over en kam og sier at herrenes / damenes tale er dårlige, kleine etc tenker kanskje ikke over at det ikke er talens budskap som er problemet, men taleren? Ethvert tema kan både gjøres skam på og kanonbra, ut i fra hvem som snakker og hva som blir sagt. Min baktanke for sånt er så enkelt som "Kunsten å kunne snakke for seg er å kunne be noen reise til helvete på en sånn måte at de gleder seg til turen"... mao jeg tar utfordringen og ønsker å levere en god tale med masse humor ut i fra temaet som er gitt. Ferdig snakket 😁👍

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Der er vi nok ikke av samme oppfatning. Det siste jeg skal gjøre er i snakke negativt om mine mannlige venner og bekjente... Hverken humoristisk eller ironisk. Man vet aldri hvem man treffer et sårt punkt hos. Så det vil utelukkende bli generelt og positivt :) Talens innhold er i utgangspunktet ment å være det stikk motsatte, kvinnenes hyllest til mannen... På lik linje er det en av gutta som holder en tale til damene:)

Og til dere som drar alle over en kam og sier at herrenes / damenes tale er dårlige, kleine etc tenker kanskje ikke over at det ikke er talens budskap som er problemet, men taleren? Ethvert tema kan både gjøres skam på og kanonbra, ut i fra hvem som snakker og hva som blir sagt. Min baktanke for sånt er så enkelt som "Kunsten å kunne snakke for seg er å kunne be noen reise til helvete på en sånn måte at de gleder seg til turen"... mao jeg tar utfordringen og ønsker å levere en god tale med masse humor ut i fra temaet som er gitt. Ferdig snakket 😁👍

Men det er jo denne ekstreme hyllesten som gjør det så kleint. Det blir så falskt og overdrevent. Noe ironi må da kunne brukes all den tid man vet menn eller kvinner langt fra er så perfekte som hyllestene tilsier. Jeg tenker blanding av hyllest pluss litt roasting skaper en god balanse

Skrevet
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men det er jo denne ekstreme hyllesten som gjør det så kleint. Det blir så falskt og overdrevent. Noe ironi må da kunne brukes all den tid man vet menn eller kvinner langt fra er så perfekte som hyllestene tilsier. Jeg tenker blanding av hyllest pluss litt roasting skaper en god balanse

Men man må ikke hylle så overdrevent for å få frem budskapet og masse humor ;)

Skrevet
45 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Men da blir den jo dørgende kjedelig. 

Anonymkode: a806a...b9b

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er så provoserende med kjønnsdelte taler på arbeidsplassen.. Så jeg hadde nok på pur f  startet talen med å rante over akkurat det, og sagt at jeg kom til å holde de ansattes tale, for det er latterlig at man på en likestilt arbeidsplass skal måtte holde ulike taler til kvinner og menn. 

Anonymkode: f1082...16a

Det vil bare redusere synet man har på kvinner. Kvinner blir sett på som selvsentrerte som er NØDT å bli verdsatt i alle settinger eller så blir de triggered

Jeg er kvinne selv, og tro meg, den type tilnærming er ikke veien å gå for å bli hørt som menneske og individ. Du vil bli oppfattet som enkel og smålig

Anonymkode: bef3d...1e3

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Vi får forene oss! Jeg har også en herrenes tale på trappene!

Jeg er også en sånn som synes en god tale er artig å høre på, og synes også den er morsom å holde. Jeg er derimot ikke så veldig glad i disse "menn er som sjokolade/biler/whatever"-talene. Det er for det første ganske oppbrukt og litt fantasiløst, og blir ofte så generelt at det ikke er morsomt (synes jeg).

Jeg går heller ikke av veien for å slenge litt med leppa til dem jeg holder tale for, men jeg sørger da for å slenge like mye med leppa om meg selv (i dette tilfellet om damer), samt la det skinne tydelig gjennom at jeg til tross for disse (humoristiske) feilen setter umåtelig pris på den/dem jeg holder tale til. Sånne rene hyllester synes jeg gjerne blir kjedelige, enten det er herrenes tsle eller en annen type tale.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...