Gå til innhold

Herrenes tale på julebord


DrueSmoothie

Anbefalte innlegg

Grøss, jeg vant førstepremien... jeg var stor i nebbet... og har endt med å skulle holde herrenes tale på årets julebord. Vel vel, jeg får stå for det og gjøre det beste ut av det! MEN jeg har jo aldri gjort det før. Jeg har holdt noen takk for maten etc og har snakket foran andre, så den biten er i grunnen ikke noe skummelt.... Men jeg aner jo ikke hva jeg skal si. Og ikke noe er mer pyton i sitte å høre på enn en dårlig tale!

SÅ, er det noen som vet, HVA skal i prinsippet herrenes tale gå ut på? Og er det noen som har gode ideer til innhold? Sitater av den humoristiske typen etc? I blandt føler jeg at jeg trenger all den hjelpen jeg kan få.... dette er en sånn situasjon ;)

Google var ingen god venn i kampens hete fant jeg ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er så provoserende med kjønnsdelte taler på arbeidsplassen.. Så jeg hadde nok på pur f  startet talen med å rante over akkurat det, og sagt at jeg kom til å holde de ansattes tale, for det er latterlig at man på en likestilt arbeidsplass skal måtte holde ulike taler til kvinner og menn. 

Anonymkode: f1082...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noe sånt vrøvl som "Herrenes tale". Hadde gitt faen i det.

Anonymkode: 70288...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om noe sånt vrøvl som "Herrenes tale". Hadde gitt faen i det.

Anonymkode: 70288...053

Har du i det hele tatt levd? 

Anonymkode: a806a...b9b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt levd? 

Anonymkode: a806a...b9b

Åh hjelpes... Det er da overhodet ikke slik at herrenes tale er noe som praktiseres alle steder... Langt der ifra. Jeg var vel nærmere 40 før jeg opplevde noe sånt. 

Anonymkode: f1082...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt levd? 

Anonymkode: a806a...b9b

Japp, 40 år i år. Fortsatt aldri hørt om "Herrenes tale" enda jeg har vært på mer enn 50 julebord i mitt liv.

Anonymkode: 70288...053

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer :D  Jeg har aldri holdt Herrenes tale, men har hørt en del. 

De talene jeg synes er best er de som skryter litt av mannfolka. Det tas da frem noen generelle greier om menn og deres kvalifikasjoner, og kanskje spisse det mer mot de mennene som du jobber sammen med. (eks at de der dyktige, galante, sjarmerende osv) Jeg har hørt en del Herrenes tale der taleren bare snakker om hvor klønete og enkle menn er, mens damene er det motsatte, altså kloke og  intelligente . Det er i såfall bom og ikke noe hyggelig tale, synes jeg. Ha litt nyanser, det er mitt tips.

 

Du kan ha en uformell spørrerunde blandt damene på jobb om de kan si noe om mannfolka på jobben, og som du kan bruke  talen.  Kanskje du får noen gode ideer der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DrueSmoothie skrev:

Grøss, jeg vant førstepremien... jeg var stor i nebbet... og har endt med å skulle holde herrenes tale på årets julebord. Vel vel, jeg får stå for det og gjøre det beste ut av det! MEN jeg har jo aldri gjort det før. Jeg har holdt noen takk for maten etc og har snakket foran andre, så den biten er i grunnen ikke noe skummelt.... Men jeg aner jo ikke hva jeg skal si. Og ikke noe er mer pyton i sitte å høre på enn en dårlig tale!

SÅ, er det noen som vet, HVA skal i prinsippet herrenes tale gå ut på? Og er det noen som har gode ideer til innhold? Sitater av den humoristiske typen etc? I blandt føler jeg at jeg trenger all den hjelpen jeg kan få.... dette er en sånn situasjon ;)

Google var ingen god venn i kampens hete fant jeg ut

Men suck!! Takk for meg. Neida tuller bare. Syns slike taler er såååå superkleine. Hater de. Blir flau når noen holder damenes eller herrenes tale. De er ofte steindårlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
53 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er så provoserende med kjønnsdelte taler på arbeidsplassen.. Så jeg hadde nok på pur f  startet talen med å rante over akkurat det, og sagt at jeg kom til å holde de ansattes tale, for det er latterlig at man på en likestilt arbeidsplass skal måtte holde ulike taler til kvinner og menn. 

Anonymkode: f1082...16a

Å. Herre. Gud. :rolleyes:

 

 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke på jobben, det er et venners venners julebord som vi har hvert år, og disse talene har vært en tradisjon, og de fleste har vært flinke og vi har alle ledd oss ihjel hver gang. Så det er mer for å ha en tradisjon og ha noe "morsom enkel" underholdning og å  gjøre noe mer ut av vennejulebordet enn å  bare spise sammen. Så jeg synes det er kult jeg at de gjør sånne ting og beholder disse tradisjonene!

Det har overhodet ikke noe med kjønnsroller å gjøre! Men humor! Enkelt og greit!

Nå må dere kvinnerettighetsforkjempere puste ut litt og kunne se litt humor i kjønnsroller også! Alt trenger ikke å være nedverdigende eller så innmari seriøst fordi om man skiller på rollene i blandt! ;) Sa hun med et smil om munnen...

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig ingen fan av hele greia, men jeg har sett opp gjennom at de som slår an, er sånne sammenligningsgreier, "menn er som biler", blabla. Jo mer humoristisk, jo lettere gjør du det for deg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bortebra skrev:

Jeg er personlig ingen fan av hele greia, men jeg har sett opp gjennom at de som slår an, er sånne sammenligningsgreier, "menn er som biler", blabla. Jo mer humoristisk, jo lettere gjør du det for deg selv. 

De er likevel dritdårlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Dette er ikke på jobben, det er et venners venners julebord som vi har hvert år, og disse talene har vært en tradisjon, og de fleste har vært flinke og vi har alle ledd oss ihjel hver gang. Så det er mer for å ha en tradisjon og ha noe "morsom enkel" underholdning og å  gjøre noe mer ut av vennejulebordet enn å  bare spise sammen. Så jeg synes det er kult jeg at de gjør sånne ting og beholder disse tradisjonene!

Det har overhodet ikke noe med kjønnsroller å gjøre! Men humor! Enkelt og greit!

Nå må dere kvinnerettighetsforkjempere puste ut litt og kunne se litt humor i kjønnsroller også! Alt trenger ikke å være nedverdigende eller så innmari seriøst fordi om man skiller på rollene i blandt! ;) Sa hun med et smil om munnen...

For min del så går det ikke så mye på humørløshet, at jeg ikke liker det - jeg står ikke på barrikadene mot talene, folk får gjøre som de vil - men jeg kjeder meg ofte med sånn "kvinner er slik" og "menn er sånn"-humor fordi jeg ikke kjenner meg igjen personlig. Jeg hater shopping, bryr meg ikke om sko, har god retningssans og elsker fotball. Altså er 95 prosent av spøkene lite treffende for meg og mine venninner, eller kamerater for dens saks skyld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Dette er ikke på jobben, det er et venners venners julebord som vi har hvert år, og disse talene har vært en tradisjon, og de fleste har vært flinke og vi har alle ledd oss ihjel hver gang. Så det er mer for å ha en tradisjon og ha noe "morsom enkel" underholdning og å  gjøre noe mer ut av vennejulebordet enn å  bare spise sammen. Så jeg synes det er kult jeg at de gjør sånne ting og beholder disse tradisjonene!

Det har overhodet ikke noe med kjønnsroller å gjøre! Men humor! Enkelt og greit!

Nå må dere kvinnerettighetsforkjempere puste ut litt og kunne se litt humor i kjønnsroller også! Alt trenger ikke å være nedverdigende eller så innmari seriøst fordi om man skiller på rollene i blandt! ;) Sa hun med et smil om munnen...

Kan dere ikke ha konkurranse eller quiz eller noe istedet for disse lame talene? Om dere har samme type tale hvert år så må dere jo til slutt gå tomme for ideer?

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

De er likevel dritdårlige

Ms. Hard-to-please.

Anonymkode: 70288...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ms. Hard-to-please.

Anonymkode: 70288...053

Ja jeg er ekstremt hard to please når det kommer til slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Ja jeg er ekstremt hard to please når det kommer til slike ting.

Det skjønner vi. Sikkert pga at du har opplevd og sett så mye, at du er i stand til å skille hva som er bra og dårlig.

Anonymkode: 70288...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner vi. Sikkert pga at du har opplevd og sett så mye, at du er i stand til å skille hva som er bra og dårlig.

Anonymkode: 70288...053

Nei fordi jeg syns slike taler er kleine og upersonlige. Og kleinere er det når de på død og liv skal holdes hvert bidige år. Det fins andre ting som kan gjøres. Det kan holdes tale om samhold eller vennskap eller om det er i jobbsammenheng, om gode kollegaer eller whatever. 

Det teiteste med slike taler på vår jobb, er at det er uten partber/ektefelle. Og den som holder talen ender opp med en stor hyllest til sin mann eller kone som de andre kanskje aldri har møtt eller vet noe om, og så er ikke mannen eller kona der engang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh hjelpes... Det er da overhodet ikke slik at herrenes tale er noe som praktiseres alle steder... Langt der ifra. Jeg var vel nærmere 40 før jeg opplevde noe sånt. 

Anonymkode: f1082...16a

Seriøst? Dette er jo typisk i festlige lag. Det er vanskelig å komme unna det med mindre man ikke involverer seg i sosiale arrangementer. Jeg erfarer slike taler rundt 3-4 ganger hvert år. Jeg er minst halvparten så gammel som deg. Jeg er heller ikke den mest sosiale sjelen i verden. Dette er så vanlig at talene gjerne får en eller annen vri da det er litt vel kjedelig å høre herrenes/damenes tale igjen og igjen. 

Anonymkode: a806a...b9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Dette er jo typisk i festlige lag. Det er vanskelig å komme unna det med mindre man ikke involverer seg i sosiale arrangementer. Jeg erfarer slike taler rundt 3-4 ganger hvert år. Jeg er minst halvparten så gammel som deg. Jeg er heller ikke den mest sosiale sjelen i verden. Dette er så vanlig at talene gjerne får en eller annen vri da det er litt vel kjedelig å høre herrenes/damenes tale igjen og igjen. 

Anonymkode: a806a...b9b

Og det er nettopp denne andre vrien jeg håper å finne! Så det faktisk blir en god morsom tale, mer i retning en liten stand-up, enn det seriøse kjønnsrollemønsteret mange ser for seg når de hører om det...

Jeg har kloret sammen et førsteutkast, litt Google og litt egne ideer. Så har jeg ennå noen uker på meg til å skrive den om flere ganger 🙈

Så til dere med konstruktive innlegg, takk!! Og dere med flere ideer, kom gjerne med de 😁

Til dere som synes det er viktig å få frem at dere ikke liker en dårlig tale, så var det ikke det jeg spurte om. Men tvert i mot... hvordan kunne gjøre denne oppgaven bra... for å slippe nettopp en klein dårlig tale! Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...