Gå til innhold

Kontakte lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år og har slitt med noen plager et par år nå. Skal prøve å holde meg kort

Har et ekstremt lavt energinivå, noe som har pågått siden videregående. Er for tiden student, og når jeg kommer hjem fra skolen er jeg helt ferdig. Da orker jeg ikke å gjøre noen ting som helst, frem til jeg legger meg om kvelden. Er konstant trøtt, og i de verste periodene klarer jeg ikke å holde meg våken gjennom hele dagen.

Når jeg får disse periodene hvor jeg sovner hele tiden, er jeg som regel ganske nedstemt også, på grensa til depressiv. Har tidligere hatt problemer med psyken, og slitt med spiseforstyrrelse. Det var da psykologen min kom inn på dette med lavt stoffskifte, men det ble aldri tatt noen blodprøver for å konstantere det.

Jeg fryser også veldig lett, og som regel ligger jeg på sofaen under ullpleddet mens samboer sitter ved siden av i t-skjorte. Sexlysten er for det meste bra, men når jeg er som mest sliten eksisterer den ikke. I tillegg svinger vekta veldig lett, og jeg har perioder hvor jeg kan være lat og spise usunt uten å legge på meg, og perioder hvor jeg legger på meg uansett hvor hardt jeg prøver å gå ned.

Men det verste er denne slappheten og konstante trettheten. Det er jo nå jeg skal være på topp, men den veien er lang. Og dette går utover hverdagslivet og studiene. Har allerede prøvd å ta vitaminer for det (B12, magnesium og jern) uten at dette ga noen virkning.

Jeg har vurdert å bestille meg legetime for å ta blodprøve og sjekket hvordan stoffskiftet mitt er. Problemet er at jeg har en lege som ikke tar meg seriøst, og derfor føler jeg meg som en hypokonder når jeg kommer med diverse små plager. Har vært mye hos denne legen pga andre skader etter en operasjon, hvor han da ikke hadde lest journalen min og ga meg bare beskjed om å se om det ble bedre. 

Det jeg egentlig lurer på er om noen har vært i samme situasjon som meg, og har noen råd?

Anonymkode: f2381...51e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt lege, da vel? Du har rett til å bytte fastlege to ganger i året. Om legen din ikke tar deg seriøst, hvorfor i alle dager fortsetter du hos samme legen? 

Skift lege, skaff deg legetime, og ta det derfra. 

Anonymkode: c2c7d...c14

Skrevet

Ja, dette er viktig at du tar opp med lege og videre blir fulgt opp. Dersom du ikke blir det bør du vurdere å bytte. Det viktige her er funksjonsnivået ditt. Det bør tas seriøst uavhengig av sannsynlig årsak. Du kan jo ikke fortsette å ha det slik uten at det blir gjort noe med. 

Anonymkode: e7afb...831

Skrevet

Ta en tur til lege og få tatt en vanlig helsesjekk med blodprøvestatus. Ikke ta vitaminer når du ikke vet du har mangel. Det kan du bli syk av. 

Jeg tror ikke det nødvendigvis feiler deg noe som helst annet en psyke/depresjon. Hvordan er vekta di? Spiser du tilstrekkelig i dag? Typisk å fryse om man spiser litt lite, er mye i ro eller har lav vekt. Trener du? Det vil være gunstig for stoffskiftet og psyke.

Anonymkode: df5f7...0b7

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en tur til lege og få tatt en vanlig helsesjekk med blodprøvestatus. Ikke ta vitaminer når du ikke vet du har mangel. Det kan du bli syk av. 

Jeg tror ikke det nødvendigvis feiler deg noe som helst annet en psyke/depresjon. Hvordan er vekta di? Spiser du tilstrekkelig i dag? Typisk å fryse om man spiser litt lite, er mye i ro eller har lav vekt. Trener du? Det vil være gunstig for stoffskiftet og psyke.

Jeg tror vekta mi er normal i dag, og jeg spiser tilstrekkelig. Nei jeg sitter mye i ro, da jeg ikke har overskudd til noe annet. De dagene jeg har litt ekstra overskudd tar jeg meg en treningsøkt eller en løpetur

ts

Skrevet

Høres ut som om du ikke får i deg nok mat.

Anonymkode: 6022f...1b2

• Liker 2
Skrevet

D vitamin mangel kan føre til de problemene du har. Som en annen nevnte ikke vits og proppe i seg vitaminer før en vet hva en mangler. Bedre å få sjekket det hos lege

Skrevet

Takk for alle svar, da skal jeg bestille time hos legen

• Liker 1
Skrevet

Bra. :) Lykke til. 

Anonymkode: e3f49...743

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vekta mi er normal i dag, og jeg spiser tilstrekkelig. Nei jeg sitter mye i ro, da jeg ikke har overskudd til noe annet. De dagene jeg har litt ekstra overskudd tar jeg meg en treningsøkt eller en løpetur

ts

Ok, hvis du har noen form for mangler kan gi deg symptomene du har.

Men hvis det viser seg at du har helt fine blodverdier etter legesjekk kan mer aktivitet selv om du ikke føler for det være noe å vurdere både i forhold til psyken din og for å få fart på metabolismen din.

Forbrenningen går ned når man sulter seg fordi kroppen prøver utnytte den begrensete næringen best mulig. Det kan ta litt tid før det stabiliserer seg  skikkelig etter spiseforstyrrelse men aktivitet i en eller annen form er noe som kan speede opp  energiomsetning så dette normaliseres raskere og får opp hurtigheten på alle prosesser i kroppen igjen som går langsomt når man spiser for lite. Lite mat er som å sette hele kroppen i et slags dvale modus og den venner seg liksom til det og kan være litt hard å få i gang igjen..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 22 år og har slitt med noen plager et par år nå. Skal prøve å holde meg kort

Har et ekstremt lavt energinivå, noe som har pågått siden videregående. Er for tiden student, og når jeg kommer hjem fra skolen er jeg helt ferdig. Da orker jeg ikke å gjøre noen ting som helst, frem til jeg legger meg om kvelden. Er konstant trøtt, og i de verste periodene klarer jeg ikke å holde meg våken gjennom hele dagen.

Når jeg får disse periodene hvor jeg sovner hele tiden, er jeg som regel ganske nedstemt også, på grensa til depressiv. Har tidligere hatt problemer med psyken, og slitt med spiseforstyrrelse. Det var da psykologen min kom inn på dette med lavt stoffskifte, men det ble aldri tatt noen blodprøver for å konstantere det.

Jeg fryser også veldig lett, og som regel ligger jeg på sofaen under ullpleddet mens samboer sitter ved siden av i t-skjorte. Sexlysten er for det meste bra, men når jeg er som mest sliten eksisterer den ikke. I tillegg svinger vekta veldig lett, og jeg har perioder hvor jeg kan være lat og spise usunt uten å legge på meg, og perioder hvor jeg legger på meg uansett hvor hardt jeg prøver å gå ned.

Men det verste er denne slappheten og konstante trettheten. Det er jo nå jeg skal være på topp, men den veien er lang. Og dette går utover hverdagslivet og studiene. Har allerede prøvd å ta vitaminer for det (B12, magnesium og jern) uten at dette ga noen virkning.

Jeg har vurdert å bestille meg legetime for å ta blodprøve og sjekket hvordan stoffskiftet mitt er. Problemet er at jeg har en lege som ikke tar meg seriøst, og derfor føler jeg meg som en hypokonder når jeg kommer med diverse små plager. Har vært mye hos denne legen pga andre skader etter en operasjon, hvor han da ikke hadde lest journalen min og ga meg bare beskjed om å se om det ble bedre. 

Det jeg egentlig lurer på er om noen har vært i samme situasjon som meg, og har noen råd?

1. Bytt lege
2. Bestill legetime

Veldig enkelt..

Skrevet
1 time siden, Minlillesky skrev:

1. Bytt lege
2. Bestill legetime

Veldig enkelt..

Signerer dette. Du må få det sjekket. 

Skrevet
1 time siden, Minlillesky skrev:

1. Bytt lege
2. Bestill legetime

Veldig enkelt..

Ettersom vi er så tidlig i november enda synes jeg TS bør bestille legetime med en gang. Så får hun heller bytte lege og bestille ny time etter det. Ikke noe problem at man har sjekket blodverdier og lignende før den andre legetimen med ny lege. 

Anonymkode: e7afb...831

Skrevet

Mangler kan gi slike symptomer, hjelper ikke ta tilskudd på egen hånd da du trenger store doser for å komme deg fra en mangel. Men det er farlig å ta store doser vitaminer om du ikke har påvist mangel da du kan ta overdose

Da jeg hadde jernmangel tok jeg 100mg hver dag ca 2mnd, jeg tviler på du har vært i nærheten av den type doser når du har tatt tilskudd

Anonymkode: d17c2...1c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...