Gå til innhold

Sykelig stress?:(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Lurer på om jeg sliter med angst, men vil ikke disnostisere meg selv. Vet ikke hvordan angst det kan være eller om det i det hele tatt er det, men jeg er hvertfall sikker på at noe er galt.

På fritiden sitter jeg veldig mye hjemme. Kan ikke huske sist jeg var med et annet menneske enn kjæresten min, og det tærer veldig på meg. Føler meg veldig veldig ensom, men samtidig tør jeg ikke å dra ut med f.eks. klassekamerater. Avlyser sosiale sammenkomster hvis jeg har mulighet, og styrer generelt unna settinger der jeg vet at jeg kommer til å bli stressa. Sitter ofte og gråter i dagesvis etter f.eks filmkveld med venner, selvom at jeg følte at jeg hadde det greit med dem. Jeg føler at de baksnakker meg når jeg har gått, ler av meg eller rett og slett tar snikbilder av meg. Men det er bare den merkelige «tomhetsfølelsen» jeg får etter å ha hvert med andre mennesker. Jeg føler meg nesten MER ensom etter jeg har vært sosial med andre, sammenlignet med hvis jeg skulle tilbragt kvelden alene.. Dette kan jo ha noe med at jeg ikke føler at jeg får vært «skikkelig» med noen, føler alltid at jeg er en ekstra person som egentlig ikke trengs.. 

Helt siden ungdomsskolen har jeg kjent på et ekstremt press fra skolen. Begynte relativt tidlig å kjenne at kroppen reagerte veldig spesielt på måten jeg stresset på både før prøver og i offentlige settinger. Uansett hvordan jeg stresset så fikk jeg alle disse problemene. (Stresser om oftest over skolerelaterte ting eller det å omgås andre). Får et press i brystet som fører til at det er tungt å puste. Dette kan vare en hel helg! Til tider føles det ut som at nåler stikker seg vekselvis igjennom venstresiden av brystkassen min, noe som gjør utrolig vondt. Hendene blir klam og jeg føler en form for panikk. Føler at ingen hører hva jeg sier, stemmen flyter ut i andre lyder. Svetten renner og renner, og ansiktet mitt blusser opp. Sminker meg ofte hvis jeg vet at jeg skal være mye blant folk, fordi jeg hsr merket at jeg føler meg mer komfortabel hvis jeg vet at jeg ikke er helt tomat i trynet.. Kan også svært ofte bli veldig nummen i leppene og opp mot nesen, det føles nesten som en ekstrem kløe på slimhinnene i munnen. Dette gjør det ekstra vanskelig å snakke i sosiale settinger og presentasjoner på skolen...  

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er så skolelei fordi kroppen min blir sliten og utmattet av alt stresset. Liker egentlig skolen i seg selv, men stresser over alt som kan gi meg negative følger i fremtiden. Klarer ikke dra til legen, da jeg er redd for å ikke klare og snakke.. Blir skjelven av å tenke på det. Hjelper ikke å ringe legen på telefon heller, for det tør jeg hvertfall ikke. Noen som vil dele tips eller erfaringer?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres akkurat ut som slik jeg har det. Det er så slitsomt å gå gjennom det! Anbefaler å snakke med en lege om det og få hjelp med denne angsten. Lykke til!

Skrevet
10 minutter siden, Elán skrev:

Dette høres akkurat ut som slik jeg har det. Det er så slitsomt å gå gjennom det! Anbefaler å snakke med en lege om det og få hjelp med denne angsten. Lykke til!

Hvilken angst har du og har du eventuelt fått hjelp?

Skrevet
7 timer siden, hm0010 skrev:

Hvilken angst har du og har du eventuelt fått hjelp?

Jeg har sosial angst og generell angst. Skal få hjelp, men tar altså så lang tid å finne behandler til meg :(

Skrevet
9 timer siden, Elán skrev:

Jeg har sosial angst og generell angst. Skal få hjelp, men tar altså så lang tid å finne behandler til meg :(

Er så redd for at det jeg opplever ikke er angst, og at legen min bare skal tro at det har klikket for meg.. Kan du fortelle litt hvordan du fortalte det? 

Tusen takk for svar:)

Skrevet
1 time siden, hm0010 skrev:

Er så redd for at det jeg opplever ikke er angst, og at legen min bare skal tro at det har klikket for meg.. Kan du fortelle litt hvordan du fortalte det? 

Tusen takk for svar:)

Ikke vær reed for hva legen sier! Jeg dro i utgangspunktet til legen med depresjon og sa at jeg får hjertebank og pustebesvær i enkelte sitasjoner som ofte er når jeg er ute og det er mye folk der. Angst er veldig vanlig :) forklar symptomene dine og hvilke situasjoner de oppstår, så kan du få hjelp med det! Lykke til :)

Skrevet
3 timer siden, Elán skrev:

Ikke vær reed for hva legen sier! Jeg dro i utgangspunktet til legen med depresjon og sa at jeg får hjertebank og pustebesvær i enkelte sitasjoner som ofte er når jeg er ute og det er mye folk der. Angst er veldig vanlig :) forklar symptomene dine og hvilke situasjoner de oppstår, så kan du få hjelp med det! Lykke til :)

Skal prøve, takk for hjelpen!:nori:

Skrevet
5 minutter siden, hm0010 skrev:

Skal prøve, takk for hjelpen!:nori:

Bare hyggelig :)

Skrevet

Dette minner meg veldig sosial angst, ja. (Men jeg er ikke lege ;))
Jeg hadde selv lignende opplevelser som deg når jeg var yngre og synes jeg var en "attpåklatt" i vennegjengen og hadde ingen nære bestevenner.  

Jeg anbefaler som nevnt over å fortelle legen din "alt". Hvis du synes det er vanskelig å sette ord på hva du føler eller opplever direkte til legen, så kan du skrive det ned i et brev som du enten leser fra eller forklarer til legen din at du ikke klarer å si høyt til h*n. Det er som nevnt veldig vanlig å få angst i løpet av livet, og leger skal være kjent med slike ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...