Gå til innhold

Svindel???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regnes det som svindel, dersom man har tatt opp fullt studielån i to semestere, betalt studieavgift, men ikke møtt på forelesninger eller tatt noen eksamener? Kan man straffes med fengsel?

Anonymkode: 801e3...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Regnes det som svindel, dersom man har tatt opp fullt studielån i to semestere, betalt studieavgift, men ikke møtt på forelesninger eller tatt noen eksamener? Kan man straffes med fengsel?

Anonymkode: 801e3...102

Du blir forsinket med 60 studiepoeng. Når det overskrider dette får du ikke mer støtte ved mindre du kan fremlegge sykemelding. 

Ingenting av støtten blir omgjort til stipend. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil også måtte betale tilbake hele summen, du får ikke godkjent stipendet.

Anonymkode: f0635...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om at stipendet blir omgjort til ordinært lån. Jeg bekymrer meg for om jeg kan bli strafferettslig ansvarlig pga ansett som svindel. HI

Anonymkode: 801e3...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke svindel. Men du kan også avbryte utbetalingen, slik at du ikke opparbeider deg mer lån når du nå ikke har tenkt til å ta eksamen.

Anonymkode: bca73...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du straffes ikke med fengsel. Å ikke møte til eksamen er ikke straffbart (man kan jo f.eks bli syk før eksamen), selv om du ikke hadde til hensikt å møte i det hele tatt da.  Eneste straffen blir at deler av lånet ikke blir omgjort til stipend som flere her påpeker. 

Fant en lignende tråd:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=265115 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg leser rett mellom linjene og du har tatt opp studielån for å bruke det til egenkapital til bolig er det ikke ulovlig. Mange som søker seg inn på skole uten og møte til forelesninger eller eksamen pga det er så gunstig lån. Som andre har sagt, du må bare betale alt tilbake som alle andre lån.. 

Anonymkode: a36f5...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får straff i å må betale tilbake alt.

Kjenner to som hadde begynt med stoff. For å skaffe mere penger søkte de seg inn. Kom inn,fikk lån og stipend. Når det kom så sluttet de, og levde herrens glade dager. År med purring, uten at de brydde seg. I dag blir de trekt av uførepensjonen. 

Anonymkode: 021e4...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...