Gå til innhold

Det med at menn skiller følelser og sex, sant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier at menn klarer å skille følelser og sex, er dette i det hele tatt sant? 

Jeg opplevde tidligere en fyr jeg hadde sex med. Vi hadde sex, så kanskje litt på film og la oss til å sove, han dro alltid tidlig på morgen. 

Han hadde tydeligvis fått følelser for meg, påsto vi var sammen og jeg benekter dette at vi var sammen.. 

Er det egentlig sant at menn klarer å skille følelser og sex? Eller er det bare myte? 

Jeg tror det er veldig forskjell på folk, men jeg er kvinne så jeg vet jo ikke helt hvordan dere menn tenker. 

Anonymkode: 5992f...58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer å skille følelser og sex tror jeg. Liksom jeg får ikke så fort følelser for noen.. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke helt sant i mitt tilfelle, men kanskje i litt større grad enn kvinner, muligens.

Skrevet

Menn kan skille sex og følelser. Men det kan da vel damer og? 

• Liker 3
Skrevet
24 minutes ago, AnonymBruker said:

Noen sier at menn klarer å skille følelser og sex, er dette i det hele tatt sant? 

Jeg opplevde tidligere en fyr jeg hadde sex med. Vi hadde sex, så kanskje litt på film og la oss til å sove, han dro alltid tidlig på morgen. 

Han hadde tydeligvis fått følelser for meg, påsto vi var sammen og jeg benekter dette at vi var sammen.. 

Er det egentlig sant at menn klarer å skille følelser og sex? Eller er det bare myte? 

Jeg tror det er veldig forskjell på folk, men jeg er kvinne så jeg vet jo ikke helt hvordan dere menn tenker. 

Både menn og kvinner greier å ha sex med mennesker vi ikke har følelser for, men jeg tror kanskje menn er enda «flinkere» til dette enn kvinner. Det betyr imidlertid ikke at menn ikke kan ha følelser for noen de har sex med, og det var kanskje det du opplevde. At man ikke  ha følelser for den man har sex med er jo ikke det samme som at man ikke kan ha følelser for den man har sex med. Vi menn forelsker oss, vi også. Og da blir det selvsagt sex med følelser.

En mulig forklaring på at menn er så flinke til å skille sex og følelser kan ligge i at man som ung gutt opplever at jentene setter pris på den romantiske interessen, du får lov å vise deg forelsket, men den seksuelle interessen kan oppleves som truende, og du blir derfor straffet om du kopler forelskelsen til seksuelt begjær. Dermed lærer den unge gutten å legge bånd på sitt begjær, skille mellom forelskelse og begjær, og disse to vil etter dette forbli to adskilte størrelser livet ut. Selv om man neppe forelsker seg i noen man ikke finner seksuelt attraktiv, og dermed blir det ikke noe stort problem. 

• Liker 12
Gjest JudasPriest
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer å skille følelser og sex tror jeg. Liksom jeg får ikke så fort følelser for noen.. 

På liksom? Så du sier at du får det, men vil ikke innrømme det? 

Skrevet
3 minutter siden, JudasPriest skrev:

På liksom? Så du sier at du får det, men vil ikke innrømme det? 

Har ikke akkurat vært med så mange fyrer da. Men opplevd jeg ikke har fått følelser for en jeg hatt sex med.

Skrevet
6 minutter siden, Cuckold skrev:

Både menn og kvinner greier å ha sex med mennesker vi ikke har følelser for, men jeg tror kanskje menn er enda «flinkere» til dette enn kvinner. Det betyr imidlertid ikke at menn ikke kan ha følelser for noen de har sex med, og det var kanskje det du opplevde. At man ikke  ha følelser for den man har sex med er jo ikke det samme som at man ikke kan ha følelser for den man har sex med. Vi menn forelsker oss, vi også. Og da blir det selvsagt sex med følelser.

En mulig forklaring på at menn er så flinke til å skille sex og følelser kan ligge i at man som ung gutt opplever at jentene setter pris på den romantiske interessen, du får lov å vise deg forelsket, men den seksuelle interessen kan oppleves som truende, og du blir derfor straffet om du kopler forelskelsen til seksuelt begjær. Dermed lærer den unge gutten å legge bånd på sitt begjær, skille mellom forelskelse og begjær, og disse to vil etter dette forbli to adskilte størrelser livet ut. Selv om man neppe forelsker seg i noen man ikke finner seksuelt attraktiv, og dermed blir det ikke noe stort problem. 

Tenkte ikke på at menn måtte ha følelser for å kunne ha sex. Men menn som begynner å få følelser for ei kvinne de har sex med gjentatte ganger, skjer dette ofte at de får følelser for kvinner de har sex med? 

Gjest JudasPriest
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke akkurat vært med så mange fyrer da. Men opplevd jeg ikke har fått følelser for en jeg hatt sex med.

Jeg blir svært sjeldent begeistret/interessert i noen. Og hvis jeg får følelser for en fyr, får jeg ikke det av å ha sex med han noen ganger. Det tar tid. Jeg kan bli glad i noen, men ikke slik at jeg ville gjort hva som helst for ham. Han må tross alt like meg for meg, ikke fordi jeg har en vagina. 

Gjest Annetnavn_
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er personlighet som avgjør om du kan skille sex og følelser, ikke kjønn. Jeg kan fint skille, kjæresten min kan ikke. Du har nok truffet en som forelsket seg i deg:)

Skrevet

Jeg tror det er avhengig av person, ikke kjønn. Jeg er kvinne og skiller sex og kjærlighet, men selvsagt kan jeg også oppleve dem samtidig med rett mannen.

Anonymkode: 14dfa...019

Skrevet (endret)
17 minutes ago, AnonymBruker said:

Tenkte ikke på at menn måtte ha følelser for å kunne ha sex. Men menn som begynner å få følelser for ei kvinne de har sex med gjentatte ganger, skjer dette ofte at de får følelser for kvinner de har sex med? 

Jeg vet jo ikke, men tviler på at det er så vanlig at menn får følelser av sex, tror nok det i ditt tilfelle heller var snakk om en mann som faktisk var litt interessert i deg allerede før dere hadde sex. 

Selv om det i ditt tilfelle var slik at han har følelser og du bare ønsker sex, er det dessverre en del jenter som luller seg inn i troen på at de kan vekke følelser i menn ved å ha sex med dem. Jentene benytter seg av sitt kjønns overtak på sexrelasjonsmarkedet og ligger med menn de ikke har sjans på som kjæreste, for menn er seksuelt interessert i langt flere enn de man anser som potensielle kjærester, og så håper jentene å få vekket følelser i en slik fuckfriend. I troen på at menn og kvinner er like på det området. Det er en strategi jeg vil advare mot. Jeg tror ikke man skal tro at menn får følelser bare av å ha sex. 

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, stan skrev:

Menn kan skille sex og følelser. Men det kan da vel damer og? 

Det kan alle. Et mer relevant spørsmål er hvorfor man vil ha sex med folk man ikke føler noe for. For mange vil det være en heller frastøtende tanke. Jeg hadde fysisk ikke klart det, uten å kaste opp på den mannen. -K

Anonymkode: 2bcaf...69a

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror dette med at man skiller mellom følelser og sex rett og slett at de man velger som kun en sexpartner, er noen man vet på forhånd at man ikke ser som forholdmateriale. Og når det kommer følelser så er det ofte for noen man i utgangspunktet får øynene opp for og som man bare blir instant interessert i som person da. Slik har det ihvertfall vært hos meg. De jeg har hatt sex med og fått følelser for, er jo fyrer som jeg har blitt interessert i og sjarmert av. De jeg har ligget med der jeg ikke fikk følelser, var fyrer som så bra ut og som var greie å hoppe til sengs med, men som jeg visste fra start av at bare var sex. Da kom det aldri følelser heller.

Anonymkode: c42dc...f4d

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det kan alle. Et mer relevant spørsmål er hvorfor man vil ha sex med folk man ikke føler noe for. For mange vil det være en heller frastøtende tanke. Jeg hadde fysisk ikke klart det, uten å kaste opp på den mannen. -K

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese gjennom andre innlegg i tråden ville du sett at jeg presenterer en mulig forklaring: I begynnelsen av tenårene blir gutter på et vis opplært til å skille sex og følelser ved at de unge jentene godtar romantisk interesse, mens de ofte reagerer med frykt og avsky om dette koples til seksuelt begjær. Vi snakker ikke så høyt om dette, for vi liker ikke å tenke over at vår kultur og rådene vi gir våre døtre også kan ha enkelte utilsiktede negative konsekvenser, men jeg tror det ligger noe der. Det var en kort periode tidlig i tenårene da jeg koblet forelskelse og begjær på en måte jeg ikke har gjort det senere. 

Et annet moment det er verdt å være bevisst er at hanner og hunner har ulike interesser i alle arter, også hos mennesket. Hanner kan få mange flere barn enn hunner, men det er knallhard kamp om å få pare seg, og i mange arter er det bare de 20-30 % mest attraktive som får avkom. Hunnene har på sin side sjelden noe problem med å få paret seg, alle kjønnsmodne hunner greier det, ikke bare de mest attraktive.

Hunnen har fordelen av at hun alltid vil få paret seg og at hun alltid vil vite med sikkerhet at avkommet er hennes. Men siden hunnen ikke kan få flere barn enn de hun bærer frem selv, er det naturlig å være kresen på hvem hun parer seg med. For bare ved å pare seg med en sterk og attraktiv hann, maksimerer hun avkommets mulighet for å nå forplantningsdyktig alder og få eget avkom. Noe som biologisk belønnes. Derfor vil kresenhet belønnes hos hunner, mens ønske om å spre sine gener belønnes hos hanner. 

Ideen om at det er riktig å være kresen og bare ha lyst på den ene er en «sannhet» fra hunnens perspektiv. Det er å opphøye hunnens perspektiv til det eneste rette.

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, Cuckold skrev:

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese gjennom andre innlegg i tråden ville du sett at jeg presenterer en mulig forklaring: I begynnelsen av tenårene blir gutter på et vis opplært til å skille sex og følelser ved at de unge jentene godtar romantisk interesse, mens de ofte reagerer med frykt og avsky om dette koples til seksuelt begjær. Vi snakker ikke så høyt om dette, for vi liker ikke å tenke over at vår kultur og rådene vi gir våre døtre også kan ha enkelte utilsiktede negative konsekvenser, men jeg tror det ligger noe der. Det var en kort periode tidlig i tenårene da jeg koblet forelskelse og begjær på en måte jeg ikke har gjort det senere. 

Et annet moment det er verdt å være bevisst er at hanner og hunner har ulike interesser i alle arter, også hos mennesket. Hanner kan få mange flere barn enn hunner, men det er knallhard kamp om å få pare seg, og i mange arter er det bare de 20-30 % mest attraktive som får avkom. Hunnene har på sin side sjelden noe problem med å få paret seg, alle kjønnsmodne hunner greier det, ikke bare de mest attraktive.

Hunnen har fordelen av at hun alltid vil få paret seg og at hun alltid vil vite med sikkerhet at avkommet er hennes. Men siden hunnen ikke kan få flere barn enn de hun bærer frem selv, er det naturlig å være kresen på hvem hun parer seg med. For bare ved å pare seg med en sterk og attraktiv hann, maksimerer hun avkommets mulighet for å nå forplantningsdyktig alder og få eget avkom. Noe som biologisk belønnes. Derfor vil kresenhet belønnes hos hunner, mens ønske om å spre sine gener belønnes hos hanner. 

Ideen om at det er riktig å være kresen og bare ha lyst på den ene er en «sannhet» fra hunnens perspektiv. Det er å opphøye hunnens perspektiv til det eneste rette.

Hvis du tenker sånn er det jo helt ulogisk at tilknytning skal blandes inn i mannens begjær i det hele tatt. 

Anonymkode: 6aad2...ba2

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis du tenker sånn er det jo helt ulogisk at tilknytning skal blandes inn i mannens begjær i det hele tatt. 

Det finnes jo en del arter der hannene og hunnene finner sammen i par som samarbeider om å fø opp avkommet. Dette er ikke minst svært utbredt blant fugler. Men det er jo ikke helt ukjent for oss mennesker heller. Og når hannen også må investere noen av sine beste år i å fø opp felles avkom, er det naturlig at han har evnen til å knytte seg spesielt til en enkelthunn.

På partnermarkedet er menn og kvinner mer jevnbyrdige enn på sexrelasjonsmarkedet, her har menn og kvinner like stor grunn til å være kresne. Og det er forklaringen på at de 20-30 % mest populære av hannkjønn puler damer over store deler av den utskjelte attraktivitetsskalaen, mens de samme mennene bare kan bli kjæreste med 20-30 % av kvinnene. 

Sexrelasjonsmarkedet og partnermarkedet er to forskjellige markeder, og kvinnen har først og fremst et veldig overtak på det første. 

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ha veldig lyst på sex. Men ikke ønske noe mer med vedkommende. 

En annen sak er jo om det er sunt i lengden å slå av følelser slik? 

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, Cuckold skrev:

Det finnes jo en del arter der hannene og hunnene finner sammen i par som samarbeider om å fø opp avkommet. Dette er ikke minst svært utbredt blant fugler. Men det er jo ikke helt ukjent for oss mennesker heller. Og når hannen også må investere noen av sine beste år i å fø opp felles avkom, er det naturlig at han har evnen til å knytte seg spesielt til en enkelthunn.

På partnermarkedet er menn og kvinner mer jevnbyrdige enn på sexrelasjonsmarkedet, her har menn og kvinner like stor grunn til å være kresne. Og det er forklaringen på at de 20-30 % mest populære av hannkjønn puler damer over store deler av den utskjelte attraktivitetsskalaen, mens de samme mennene bare kan bli kjæreste med 20-30 % av kvinnene. 

Sexrelasjonsmarkedet og partnermarkedet er to forskjellige markeder, og kvinnen har først og fremst et veldig overtak på det første. 

Jeg vet ikke hvordan det er å vokse opp som gutt, men føler jo at jeg har hatt noe av samme pensumet - å måtte tvinge meg til å lære at sex og følelser ikke alltid er koblet sammen. I åra fra 20-25 var det høyrisiko å ligge med folk, og man måtte som jente passe veldig på at man ikke fikk forventninger, for da var det rett ut i kjærlighetssorg. Så vi prøver jo å komme dere i møte 😜

Men ok, vi har noen rammebetingelser i sosiobiologien, også har det skjedd noen historiske endringer i de siste 100-ish årene, som jo er ingenting i et evolusjonært perspektiv men som likevel kan sies å rokke ved forholdet mellom kjønnene. Men hva kan vi gjøre? Stoppe likestillingen er liksom ikke et alternativ. Ikke tvangsligge med folk man ikke har lyst på heller 😆

• Liker 1
Skrevet

Så fordi du opplevde det annerledes med EN mann, så gjelder ikke dette generelt?

Menn kan i større grad ha sex med kvinner uten at det er følelser der, eller at de utvikler følelser. Det er ren biologi. Kvinner produserer et tilknytningshormon ved sex, menn gjør ikke det.

Selvsagt er sex bedre med noen man liker godt enn en man er mer likegyldig til. Denne fyren likte deg nok uansett, det var ikke slik at sexen gjorde ham forelsket.

Anonymkode: 19869...f93

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...