Gå til innhold

Lappen til kun automat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei 19 år gammel jente som nå skal begynne med lappen. 

Jeg tenker endel på å kjøre opp til kun automat, føler det er bedre for meg og da kommer jeg igang med kjøringen. Men vennene mine rundt meg sier at jeg kommer til å angre, det er bedre å bare ta til manuell så har jeg begge, eller at det vil begrense meg mye. Jeg bor i en liten by, men har lest at i større byer f.eks Oslo - der tar fler og fler automat.

Jeg ser ikke hvorfor det å ta lappen i automat skal stemple meg, eller skape så mye diskusjoner... Dersom jeg faktisk trenger manuell senere da så er det ikke noe problem å ta den? Men det får jo bare tiden vise.

hva burde jeg gjøre...?

Anonymkode: 2089f...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du vil ha manuell senere trenger du kun å ta oppkjøringa. Ta automat om det føles riktig for deg. Lykke til :)

Anonymkode: 257f4...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil, men det er jo like greit å bare ta lappen med manuelt gir siden du da kan kjøre begge deler. Automat koster mer i innkjøp (med mindre du skal ha elbil som er pent priset uansett) samt at det vanskeliggjør å låne bil dersom du kun kan kjøre automat. Men flere og flere biler har jo automatgir nå, så det går jo sikkert fint så lenge du er innstilt på å kanskje ikke kunne låne pick-up’en til fetter Ole når du skal flytte eller kunne låne din mors bil den dagen din egen bil er nede for telling og du må få barna i barnehagen. 

Anonymkode: b6d2f...592

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil ha manuell senere trenger du kun å ta oppkjøringa. Ta automat om det føles riktig for deg. Lykke til :)

Anonymkode: 257f4...45a

Så greit da! Tusen takk for hyggelig svar☺️

Anonymkode: 2089f...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil ha manuell senere trenger du kun å ta oppkjøringa. Ta automat om det føles riktig for deg. Lykke til :)

Anonymkode: 257f4...45a

Men hvis man ikke kan gire og bruke clutchen, så er det ikke bare å ta oppkjøringa.

Jeg ville tatt manuell. Det er ikke vanskelig. Du trenger kanskje noen ekstra kjøretimer i begynnelsen for å få kontroll, men det kommer fort.

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør som du vil, men det er jo like greit å bare ta lappen med manuelt gir siden du da kan kjøre begge deler. Automat koster mer i innkjøp (med mindre du skal ha elbil som er pent priset uansett) samt at det vanskeliggjør å låne bil dersom du kun kan kjøre automat. Men flere og flere biler har jo automatgir nå, så det går jo sikkert fint så lenge du er innstilt på å kanskje ikke kunne låne pick-up’en til fetter Ole når du skal flytte eller kunne låne din mors bil den dagen din egen bil er nede for telling og du må få barna i barnehagen. 

Anonymkode: b6d2f...592

Problemet er at det tar så lang tid mellom hver gang jeg kjører manuell, siden jeg mister motivasjonen. Begge våre biler hjemme er automat da, det vil jo være en fordel for meg

Anonymkode: 2089f...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som tok på kun automat for et års tid siden fordi det var billigere, og etter det har hun ikke kjørt bil. Alle har biler som må kjøres manuelt, så hun kan ikke låne bil. Hun og mannen skulle kjøpe, men alle bilene som lå ute i deres prisklasse var manuelle, og de fleste leiebiler er manuelle. Så frem til de har spart om mer penger til egen bil blir det ikke noe kjøring på henne, ganske kjipt. Det er heller ikke bare å kjøre opp når du aldri har kjørt manuelt, det krever en del trening å få det til å gli med clutching og giring uten å kvele motoren eller hakke voldsomt. Ville uten tvil tatt sertifikat på manuell, det sparer deg for mye frustrasjon senere. 

Anonymkode: 48ca3...559

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, penny_ skrev:

Men hvis man ikke kan gire og bruke clutchen, så er det ikke bare å ta oppkjøringa.

Jeg ville tatt manuell. Det er ikke vanskelig. Du trenger kanskje noen ekstra kjøretimer i begynnelsen for å få kontroll, men det kommer fort.

Man kan ta å lære giring privat trenger ikke kjøreskole til det. Det har min kjørelærer sagt.

Anonymkode: 257f4...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en arbeidskollega på jobb som har automat lappen, long story short: Han kan ikke kjøre arbeidsbilene, han angre på valget ergo. 

Anonymkode: 6b6a9...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som tok på kun automat for et års tid siden fordi det var billigere, og etter det har hun ikke kjørt bil. Alle har biler som må kjøres manuelt, så hun kan ikke låne bil. Hun og mannen skulle kjøpe, men alle bilene som lå ute i deres prisklasse var manuelle, og de fleste leiebiler er manuelle. Så frem til de har spart om mer penger til egen bil blir det ikke noe kjøring på henne, ganske kjipt. Det er heller ikke bare å kjøre opp når du aldri har kjørt manuelt, det krever en del trening å få det til å gli med clutching og giring uten å kvele motoren eller hakke voldsomt. Ville uten tvil tatt sertifikat på manuell, det sparer deg for mye frustrasjon senere. 

Anonymkode: 48ca3...559

Høres veldig rart ut. Det var altså INGEN biler de kunne kjøpe som hadde automatgir??

Nesten ingen leiebiler med automat??? 

Med mindre deres budsjett var 20.000 for å kjøpe og 100 kroner dagen for å leie er alt du skrive tull. 

Det selge forøvrig flere biler med automat gir enn manuelt i Norge. Den utviklingen vil fortsette. I USA er 97% av bilene som selges automat, i England 75%.

Anonymkode: 71852...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med vennene dine at det er best å ta lappen på manuelle gir når du først skal ta lappen. Dette mener jeg fordi du har en så større frihet senere i valg av bil. Og hvis du skal låne en bil. 

Men hvis du føler deg mest komfortabel med ta lappen på automat så gjør du det. Det er vel ingen som stempler deg for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på manuelt jeg også, mye mer behagelig syns jeg

Anonymkode: 5ebf3...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke glemme at du risikerer at du ikke kan ta jobber om du ikke har manual

bilene posten bruker har ikke automat

de færreste varebiler å kassebiler har automat.

de aller fleste leiebiler har ennå manual om du leier i lave prisklasser

mange kommuner har kun biler med manual

ja de fleste nye biler leveres med automat men tar mange år før alle biler har automatkasse

er ennå mange nye biler som leveres med manuell kasse.

du kan fint øvekjøre med automat hjemme og manuell hos sjåførskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut. Det var altså INGEN biler de kunne kjøpe som hadde automatgir??

Nesten ingen leiebiler med automat??? 

Med mindre deres budsjett var 20.000 for å kjøpe og 100 kroner dagen for å leie er alt du skrive tull. 

Det selge forøvrig flere biler med automat gir enn manuelt i Norge. Den utviklingen vil fortsette. I USA er 97% av bilene som selges automat, i England 75%.

Anonymkode: 71852...233

Nå må huske på at ikke alle i dette landet har kjempegod råd og kan bruke mye penger på bil, og hvis man først skal kjøpe en bil så er det greit at det ikke er en 15 år gammel modell som har gått 300 000 km, kommer til å koste masse i reparasjoner de neste årene og snart havner på dynga. Dessuten skal det være mulig å feste barneseter i bilen, og isofix finnes f.eks ikke i de eldste bilene. Så nei, de fant ikke passende bil. Og å låne kan de gjøre, men da må mannen hennes kunne kjøre fordi hun ikke kan kjøre manuelt. Og det er slett ikke alle steder det er lett å finne leiebil med automatgir. Midt i tjukkeste oslogryta er det nok ingen problem, men i mer grisgrendte områder kan jeg love deg at det er annerledes. Hva som blir solgt mest av for tiden er jo egentlig ikke relevant, faktum er at kjører du kun automat er det i mange situasjoner problematisk. 

Jeg har for øvrig jobbet et sted tidligere der det var krav om sertifikat, og der alle måtte bevise at de kunne kjøre manuelt før de fikk tilbud om jobb. 

Anonymkode: 48ca3...559

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.11.2017 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som tok på kun automat for et års tid siden fordi det var billigere, og etter det har hun ikke kjørt bil. Alle har biler som må kjøres manuelt, så hun kan ikke låne bil. Hun og mannen skulle kjøpe, men alle bilene som lå ute i deres prisklasse var manuelle, og de fleste leiebiler er manuelle. Så frem til de har spart om mer penger til egen bil blir det ikke noe kjøring på henne, ganske kjipt. Det er heller ikke bare å kjøre opp når du aldri har kjørt manuelt, det krever en del trening å få det til å gli med clutching og giring uten å kvele motoren eller hakke voldsomt. Ville uten tvil tatt sertifikat på manuell, det sparer deg for mye frustrasjon senere. 

Anonymkode: 48ca3...559

Hun treger jo bare ny oppkjøring for å få manuellkoden. Ikke akkurat noe stress...

På 5.11.2017 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det tar så lang tid mellom hver gang jeg kjører manuell, siden jeg mister motivasjonen. Begge våre biler hjemme er automat da, det vil jo være en fordel for meg

Anonymkode: 2089f...a5a

Ta lappen til automat. Dersom du etterhvert trenger manuell lapp kjører du bare opp på nytt og tar noen kjøretimer (dette sparer du uansett inn).

Å kjøre fra automatlappen -> manuell er mye lettere. Da har du den trafikale forståelsen. I 2020 eller 2022 vil koden for automatlappen forsvinne og da er det sannsynlig at du får lappen til manuell bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hun treger jo bare ny oppkjøring for å få manuellkoden. Ikke akkurat noe stress...

Ta lappen til automat. Dersom du etterhvert trenger manuell lapp kjører du bare opp på nytt og tar noen kjøretimer (dette sparer du uansett inn).

Å kjøre fra automatlappen -> manuell er mye lettere. Da har du den trafikale forståelsen. I 2020 eller 2022 vil koden for automatlappen forsvinne og da er det sannsynlig at du får lappen til manuell bil.

Kilde? Eller er dette noe du bare tror? 

Anonymkode: f678f...0b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uten tvil tatt manuell. Som mange andre over her nevner blir det jo fort vekk veldig tungvint med tanke på å låne bil feks. Automatbiler er ofte dyrere å kjøpe også, bruker mer drivstoff og det er dyrt(!) å fikse på den dagen girkassa på en automatbil ikke funker som den skal.. Foreldrene mine hadde automat før.. Aldri igjen sier de. 

Personlig synes jeg dessuten det er mye bedre å gire selv. Synes det gir en bedre følelse. Mange automatgira biler girer jo helt elendig. Blir bare irritert jeg, men det er nå meg.

Hvorfor ikke bare ta manuellappen med en gang? Mest sannsynlig kommer du til å være glad for det seinere.

Endret av hypes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...