Gå til innhold

Beregning av foreldrepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg klarte det store.. å bli uplanlagt gravid. Det er et ønsket barn, men hadde ikke tenkt å bli gravid før om et halvt år. Jeg har delvis ulønnet permisjon etter førstemann. Min lønnet permisjon gikk ut i juli, og hadde oppspart ferie i 8 uke etter dette. Deretter har jeg jobbet hver tredje helg siden september. Min faste stilling er besatt av vikar frem til april, da jeg egentlig skulle begynne å jobbe igjen for fullt. Vikaren har kontrakt, så jeg har ingen rettigheter der. Jeg har kontrakt på midlertidig helgeavtale fra september til april. Min nye foreldrepermisjon vil starte 23 juni, 3 uker før beregnet termin. Jeg vil oppfylle kravet for å få foreldrepenger, spørsmålet er bare hvor mye??? Jeg kommer bare til å jobbe fullt i 3,5 mnd og da vil jo et snitt av de 6/10 siste mnd bli mye mye lavere. Kan jeg få det beregnet ut ifra et snitt av 3 siste år?? Har jobbet i 5 år. En annen mulighet er å ta over fars permisjon fra førstemann som han egentlig skulle ta fra april. Da kan jeg få plusset på 10 ekstra uker med full pensjonsgivende lønn. Men det er jo ikke ønskelig å ta fra far permisjonen sin 

Anonymkode: 71447...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo dette som er ulempen og risikoen ved å ta ulønnet permisjon. Beregningsgrunnlaget for foreldrepenger og sykepenger blir lavere enn om du hadde stått i full jobb.

Du kan ikke forvente å få i pose og sekk. Enten så jobber du fullt og opparbeider deg rettighet på full permisjonslønn. Jobber du redusert vil dine sosiale rettigheter bli avkortet. Sånn er det, og tenk om alle som sto utenfor arbeid skulle hatt samme trygderettighet som de som var i full jobb. Det hadde vel vært litt urettferdig..

Hvis du ikke har råd til å ta konsekvensen av ulønnet perm, så er ikke det samfunnets problem..

Anonymkode: ab076...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at ulønnet permisjon er en dårlig ide, du får mindre økonomisk støtte fra det offentlige hvis noe skjer. Bare å begynne å spare, evt sjekke mulighetene for å jobbe fulltid et annet sted mens du går gravid. 

Anonymkode: b3163...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far har krav på foreldrepenger, så får du ikke overtatt hans uker. (Med mindre han er så syk at han ikke kan ta vare på barnet)

Anonymkode: 116be...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kan bruke skjønn når de beregner foreldrepenger. De kan legge til grunn de tre siste lønnsslippene dine i den situasjonen du er i. Det viktige er at du har hatt inntekt i 6 av de siste 10 månedene. Slik er det jo også om du går i vikariat som går ut f.eks to månder før fødsel, da har du jo rett på penger og dette kan f.eks beregnes ut fra et gjennomsnitt av siste tre år eller på skjønn ut i fra hva du hadde i lønn før vikariatet gikk ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forresten også i utgangspunktet ha med deg den lønnen du har når du går ut i permisjon,så om du skulle ha byttet til en bedre betalt jobb 3 mnd før permisjon er det denne lønna NAV vil betale ut. De fleste får jo lønn som vanlig fra arbeidsgiver også refunderer NAV rett til den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...