Gå til innhold

Tannlegeangst og beroligende?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter en opplevelse med en sint/frustrert tannlege som barn har jeg aldri vært særlig glad i de akkurat. Kanskje pga. ting jeg har gått gjennom også i barndommen har jeg slurvet med tannhelsen i tidligere år. Dette ble verre da jeg unngikk tannlegen totalt en periode da jeg fikk mer angstproblemer og tilslutt diagnose som tenåring. Gikk gjennom gjentatte behandlinger i tidlig/midten av 2016 for å rette opp i en del ting og har ganske gode tannpleie-vaner nå, så ting er ihvertfall bedre sånn sett.

Vet nå at jeg må få ræven i gir, ringe og dra til tannlegen da det begynner å bli en stund siden sist og jeg har problemer som er bedre å ta fatt i nå enn senere. Har tannlegeangst som mange andre, men ikke ille nok til at jeg har trengt narkose. Problemet er bare at min psykiske helse er mye verre enn sist jeg hadde behandlinger. Er temmelig langt nede, så det hadde hjulpet meg å kunne få en beroligende pille å ta før timen. Hørte fra en kompis at man kan få beroligende gjennom tannlegen selvfølgelig, men at man da må ha avtale med hvordan man kommer seg hjem pga. trygghet ved eventuelle effekter av pillene. Stemmer dette?

Tenkte også at det hadde vært best for meg å snakke om dette og kanskje ordnet med beroligende gjennom psykiateren min for så å nevne at dette skal tas før når jeg bestiller tannlegetimen slik at de vet det selvfølgelig. Vet ikke om det er ok eller at tannlegeklinikken vil ta hånd om medisinen for meg selv? Skal ihvertfall snakke om dette med psykiateren min da det hadde vært greit å få dette overstått.

Anonymkode: 70794...43f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke beroliggende av psykiateren din for å gå til tannlegen. De beroliggende han skriver ut er ikke egnet for tannlegebehandling og derfor skal du ta dette med tannlegen. Kontakt de på forhånd og ta opp problemet. Og ja såklart må du ha ordnet avtale med noen som får deg trygt hjem på forhånd, uansett om det hadde vært psykiateren eller tannlegen du fikk beroliggende av. Hvis du ikke har venner eller familie som kan hente det er det viktig at du avtaler med klinikken om at de skal bestille taxi for deg. 

Anonymkode: b1e0c...cf1

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du får ikke beroliggende av psykiateren din for å gå til tannlegen. De beroliggende han skriver ut er ikke egnet for tannlegebehandling og derfor skal du ta dette med tannlegen. Kontakt de på forhånd og ta opp problemet. Og ja såklart må du ha ordnet avtale med noen som får deg trygt hjem på forhånd, uansett om det hadde vært psykiateren eller tannlegen du fikk beroliggende av. Hvis du ikke har venner eller familie som kan hente det er det viktig at du avtaler med klinikken om at de skal bestille taxi for deg. 

Anonymkode: b1e0c...cf1

Psykiatere har samme forskrivningsrett som alle andre leger, og kan selvfølgelig skrive ut noe som vil hjelpe. På den annen side bør og skal man være svært restriktiv med slike forskrivninger, Selv om det er mer behagelig for pasienten der og da, løser man ingen ting. Beroligende medikamenter bør ikke skrives it på den indikasjonen før man har hatt grundige samtaler med pasienten, og ser at annen terapi feiler.

Anonymkode: 3eab7...08b

• Liker 1
Skrevet

Joda du kan fint få beroligende av psykiater før du skal til tannlege. Bare ta det opp med psykiater,h*n vet alt om det.

Anonymkode: 4692f...64c

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatere har samme forskrivningsrett som alle andre leger, og kan selvfølgelig skrive ut noe som vil hjelpe. På den annen side bør og skal man være svært restriktiv med slike forskrivninger, Selv om det er mer behagelig for pasienten der og da, løser man ingen ting. Beroligende medikamenter bør ikke skrives it på den indikasjonen før man har hatt grundige samtaler med pasienten, og ser at annen terapi feiler.

En tablett og to tror jeg ingen,hverken lege eller psykiater har problem med å gi ut for engangstilfeller. Jeg har aldri hatt problem med det. Tannlege går man jo ikke så ofte til at det blir et problem.

Anonymkode: 4692f...64c

Skrevet

TS her. Har ingen interesse av å ta beroligende til vanlig, var kun med tanke på denne tannlege-behandlingen. Skal høre med psykiateren min først og ta det opp med tannklinikken når jeg bestiller time. Er ikke noe problem å ta taxi hjem etter timen så det skal gå fint. Vil heller det en å ta med meg noen. Takker for svar.

Skrevet

Noen tannleger tilbyr også noe heftig beroligende. 

Anonymkode: 21b15...98c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen tannleger tilbyr også noe heftig beroligende. 

Anonymkode: 21b15...98c

Hva mener du?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener du?

Her tenkes det nok på at tannleger kan søke om å forskrive flunitrazepam (rohypnol) på godkjenningsfritak. Det er ikke noe å ønske seg.

Skrevet

Fikk sobril hos tannlegen engang. Møtte opp ca 1 time før for pillen. Litt kjipt å vente en time på tannlegekontoret men men. Jeg har hatt ekstrem tannlege angst. Typen som gråter når innkallingen kom, gråt på veien til tannlegen, får pustebesvær bare av den kariktaristiske tannlege lukten - ja du skjønner. Selv om jeg fikk beroligende synes jeg timen var veldig vanskelig å komme seg gjennom, måtte puste mye med magen. Når jeg kom hjem var jeg helt utmattet og sov sammenhengende fra kl 14 på formiddagen til 07 dagen etter. 

Jeg kommer ikke til å be om beroligende igjen. For meg funket det ikke slik jeg ønsket, det eneste som hjalp var å "overvinne" angsten. Nei jeg synes fortsatt ikke det å dra til tannlegen er den enkleste i verden, men det er gjennomfør bart. Vet ikke om det er til noe hjelp, men tannlegen vil jo bare hjelpe deg! Hehe. 

Ble en digresjon det her. Uansett, ring tannlegen - de vet. :) 

Anonymkode: 5f42b...f95

• Liker 1
Skrevet

Jøss!!! Kan noen tipse meg om hva jeg bør si til legen for å få noe slikt? Jeg var ens ærend til legen for å spørre om noe bedøvende/beroligende el lignende før tannlegebesøk (siden han nekter å sette bedøvelse, og jeg må rotfylle) men ble omtrent avfeid med at "dette fikser du selv."....

Anonymkode: 30330...317

Skrevet
23 minutes ago, AnonymBruker said:

Jøss!!! Kan noen tipse meg om hva jeg bør si til legen for å få noe slikt? Jeg var ens ærend til legen for å spørre om noe bedøvende/beroligende el lignende før tannlegebesøk (siden han nekter å sette bedøvelse, og jeg må rotfylle) men ble omtrent avfeid med at "dette fikser du selv."....

Det er fordi det er dårlig behandling å medisinere vekk slik angst. Det gjør ingen ting med årsaken til angsten. Det er mye bedre å jobbe med å bli kvitt angsten, enn å ty til medikamenter som har stort skadepotensiale hver gang man må til tannlegen. Angst skal være ganske ekstrem før slike forskrivninger rettferdiggjøresi et hvert henseende.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi det er dårlig behandling å medisinere vekk slik angst. Det gjør ingen ting med årsaken til angsten. Det er mye bedre å jobbe med å bli kvitt angsten, enn å ty til medikamenter som har stort skadepotensiale hver gang man må til tannlegen. Angst skal være ganske ekstrem før slike forskrivninger rettferdiggjøresi et hvert henseende.

Men er det fornuftig bruk av resurser å nekte smertelindring, herunder beroligende? 

Jeg har rotfyllt en tann nå, uten bedøvelse. Jeg ble da holdt fast i stolen av en person, mens tannlege og tannpleier jobbet i munnen. Jeg besvimte  av smerte og skrekk, men bedøvelse var ikke et tema. Jeg må rotfylle minst en tann til, kanskje to i løpet av det neste halvåret, før visdomstennene må taes,   men så lenge jeg ikke får bedøvelse så sitter det langt inne... 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk sobril hos tannlegen engang. Møtte opp ca 1 time før for pillen. Litt kjipt å vente en time på tannlegekontoret men men. Jeg har hatt ekstrem tannlege angst. Typen som gråter når innkallingen kom, gråt på veien til tannlegen, får pustebesvær bare av den kariktaristiske tannlege lukten - ja du skjønner. Selv om jeg fikk beroligende synes jeg timen var veldig vanskelig å komme seg gjennom, måtte puste mye med magen. Når jeg kom hjem var jeg helt utmattet og sov sammenhengende fra kl 14 på formiddagen til 07 dagen etter. 

Jeg kommer ikke til å be om beroligende igjen. For meg funket det ikke slik jeg ønsket, det eneste som hjalp var å "overvinne" angsten. Nei jeg synes fortsatt ikke det å dra til tannlegen er den enkleste i verden, men det er gjennomfør bart. Vet ikke om det er til noe hjelp, men tannlegen vil jo bare hjelpe deg! Hehe. 

Ble en digresjon det her. Uansett, ring tannlegen - de vet. :) 

Anonymkode: 5f42b...f95

Ser den. Jeg tror det kan hjelpe meg da angsten ikke er like sterk som din, men sterk nok til at jeg heller utsetter og utsetter enn å bestille time. Ergo risikerer jeg verre og verre tannhelse om ikke jeg prøver noe nytt nå siden psyken er så dårlig for tiden.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men er det fornuftig bruk av resurser å nekte smertelindring, herunder beroligende? 

Jeg har rotfyllt en tann nå, uten bedøvelse. Jeg ble da holdt fast i stolen av en person, mens tannlege og tannpleier jobbet i munnen. Jeg besvimte  av smerte og skrekk, men bedøvelse var ikke et tema. Jeg må rotfylle minst en tann til, kanskje to i løpet av det neste halvåret, før visdomstennene må taes,   men så lenge jeg ikke får bedøvelse så sitter det langt inne... 

Smertelindring og sedasjon mot angst er to forskjellige ting.

Normalt skal du tilbys bedøvelse og smertelindring, men i visse scenarier vil det ikke la seg gjøre å gi en adekvat bedøvelse, og da er det meningsløst å forsøke. Dette må du snakke med tannlegen din om, for jeg kan ikke si deg noe annet enn helt generelle opplysninger. Det er mange innfallsvinkler til å redusere smerte selv der lokalbedøvelse ikke kan anvendes, så dette virker litt merkelig.

Dersom tannlegen din ikke har noen relevant forklaring for hvorfor han ikke vil gi lokalanestesi, kan du faktisk gå til en annen tannlege. Du får ingen svar før du spør.

Skrevet

Hei! Jeg har ille tannlegeskrekk, og fikk 10 stk sobril å ta i forbindelse med tannlegetimer. Jeg dro til fastlegen og beskrev hvordan jeg opplever det - at jeg griner, hyperventilerer og skjelver og at det alltid går flere år mellom hver time. Sist jeg var hos tannlegen var det fordi tannpinen gjorde at jeg ikke hadde sovet på 3 dager, og jeg ble tvunget dit av et familiemedlem. Da var det så ille at jeg fikk beroligende fra de i resepsjonen.

Bare den siste måneden har jeg hatt to tannlegetimer, og neste er i desember. Det er flere tannlegetimer enn jeg har hatt de siste 10 årene og jeg gleder meg til å bli ferdig!

Anonymkode: 8f581...aa8

Skrevet
På 6.11.2017 den 21.36, AnonymBruker skrev:

For noe rent ut sagt vas. Det er langt større skadepotensiale når folk unngår tannlege enn sporadisk bruk av et benzopreparat. Dessuten kan bruk av benzo ved ett til to tilfeller hos tannlege, gjøre at man ser alt går fint og vips så er angsten for akkurat dette borte og også behovet for beroligende ved tannlegebesøk. Mer effektivt, langt billigere for det offentlige (om angsten skal behandles der), billigere for personen med tannlegeskrekk da sjeldne tannlege besøk tendenserer til å bli veldig dyre. 

Anonymkode: b8426...fc8

Skrevet

Det er også viktig å finne en tannlege som er god på tannlegeskrekk og forklare dem hvordan du har det, slik at de kan sette av ekstra tid så man får ta pauser og snakke sammen etc. Hvis du ikke sier at du har tannlegeskrekk kan de heller ikke ta hensyn til det, og det verste for noen med tannlegeskrekk er når en tannlege har dårlig tid og unngår å ta hensyn pga det.

Jeg gikk på legelisten og søkte på tannleger i mitt distrikt og plukket ut en klinikk som er 1 time herfra med bil, og som hadde to tannleger som fikk gode anmeldelser fra pasienter med tannlegeskrekk. Siden det var så langt dit så jeg ikke for meg at jeg kunne ta beroligende, siden jeg har ikke råd til taxi og kunne heller ikke få noen til å kjøre meg. Jeg har utsatt å gå til tannlege i flere år, og ting er virkelig ille på grunn av det. Men nå har jeg gjennomført flere tannlegetimer med både trekking og borring, og det har faktisk fungert helt fint fordi de har tatt sånn hensyn til meg. Assistenten har til og med holdt meg i hånda - det hjelper.

Ikke det at jeg fraråder å ta beroligende, jeg hadde gjort det selv om jeg hadde muligheten. Men disse tingene hjelper også. Lykke til!

Anonymkode: f2950...8b1

Skrevet

Selv brukte jeg vival noen ganger hos tannlege, og det fikk meg over kneiken så nå sovner jeg hos tannlegen (uten vival). :) 

Anonymkode: e175f...24b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For noe rent ut sagt vas. Det er langt større skadepotensiale når folk unngår tannlege enn sporadisk bruk av et benzopreparat. Dessuten kan bruk av benzo ved ett til to tilfeller hos tannlege, gjøre at man ser alt går fint og vips så er angsten for akkurat dette borte og også behovet for beroligende ved tannlegebesøk. Mer effektivt, langt billigere for det offentlige (om angsten skal behandles der), billigere for personen med tannlegeskrekk da sjeldne tannlege besøk tendenserer til å bli veldig dyre. 

Anonymkode: b8426...fc8

Du leser det jeg skrev veldig selektivt. Da mister du poenget. Det er gode grunner til å være svært restriktiv med slike forskrivninger, særlig med tanke på at de ikke løser det grunnleggende problemet. Faktisk kan slike forskrivninger for noen forsterke problematikken. Det må alltid gjøres individuelle vurderinger.

Som forskrivende lege skal man alltid huske på at for hver gang man gjør en slik forskrivning, skal pasienten bruke noen få tabletter av en pakke på minimum 20 (for vival) eller 25 (for sobril og valium) tabletter. Det betyr at du setter et unødvendig høyt kvantum av vanedannende medikamenter ut i sirkulasjon, og du vet ikke hva pasienten gjør med de overskytende tablettene. Svært mange deler litt med familie, venner og bekjente når de synes det er nødvendig, noen ruser seg, og noen selger videre. Det er svært mye benzodiazepiner som kommer folk til skade gjennom slik "velvilje."

Din påstand om at det er billigere for det offentlige å skrive ut benzodiazepiner enn å faktisk behandle angst er sjokkerende uetisk. Da forutsetter du dessuten bestemte konsekvenser som ikke har noen lovmessighet. Benzoavhengighet koster samfunnet ufattelig mye både økonomisk og ressursmessig. En ikke-restriktiv forskrivningslinje driver opp risikoen for å realisere slike problemer.

Jeg vet hva dere kommer til å skrive nå, men det bryr meg ikke så veldig om dere hisser dere opp. Jeg understreker dessuten at jeg slett ikke har sagt at slike forskrivninger ikke skal skje, slik noen later til å tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...