Gå til innhold

Plaget med blødninger - hvilke prevensjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Når jeg ikke går på noen form for prevensjon, har jeg ganske lange menstruasjoner og ganske rikelig mengder med blod. Jeg gikk i mange år på p-piller, og det funket sånn tålelig greit for meg, men jeg kunne aldri utsette menstruasjonen særlig lenge før jeg ville begynt å spotte. For et års tid siden ønsket legen at jeg sluttet med p-piller fordi hun er redd for at jeg er litt ekstra i faresonen for blodpropp/hjerneslag. Jeg startet da heller på minipillen, og jeg merket straks at kroppen i seg selv var mer fornøyd med dette. Jeg kunne faktisk merke at jeg ble mindre deprimert enn tidligere, og leste så på nett at dette kunne ha en klar sammenheng med at jeg sluttet på p-piller. Men utover dette var minipiller en dårlig løsning for meg. Jeg gikk på dette i ca seks måneder, og etter ca to måneder begynte jeg å blø. Jeg blødde i flere måneder før jeg ga opp minipillen. Legen anbefalte da p-stav, og jeg fikk dette innsatt i starten av juli. Jeg har hatt mye de samme problemene med blødninger som jeg hadde på minipillen, og i tillegg ganske heftig PMS som oppstår rett som det er. Jeg har nå besluttet å ta ut p-staven.

Men nå lurer jeg fælt på hvilken prevensjon jeg burde forsøke nå? Noen som har hatt lignende problemer som meg, og funnet et prevensjonsmiddel som ikke har gitt konstante blødninger? Jeg har ikke så lyst til å begynne med p-pillen igjen på grunn av risikoene dette medfører for meg.

Anonymkode: 55a1b...8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig med mye spotblødninger det første halve året (eller noe lenger) når man begynner på Cerazette, men etter denne perioden er det mange som ikke har noen flere blødninger så lenge de står på Cerazette. 

Anonymkode: fa349...d0d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig med mye spotblødninger det første halve året (eller noe lenger) når man begynner på Cerazette, men etter denne perioden er det mange som ikke har noen flere blødninger så lenge de står på Cerazette. 

Anonymkode: fa349...d0d

Jo, men det var ikke spotting heller, men blødninger. Og det ble bare verre og verre. Jeg gikk vel på Cerazette fra november til juni, og det ble bare verre og verre, for min del.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, men det var ikke spotting heller, men blødninger. Og det ble bare verre og verre. Jeg gikk vel på Cerazette fra november til juni, og det ble bare verre og verre, for min del.

Så jeg regnet litt feil da jeg skrev ca 6 måned i det første innlegget mitt. ;-)

Skrevet

Ingen som har noen innspill å komme med her?

Skrevet

Hormonspiral? 

Anonymkode: 52687...76d

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hormonspiral? 

Anonymkode: 52687...76d

Takk! Har du erfaring med dette? Har du hatt mye blødninger tidligere, og ble du kvitt det? Det er absolutt en ting jeg skal vurdere, ja.

Skrevet

Hormonspiral vil jeg også si. Det gis jo bla til kvinner som sliter med blødninger og smerter. 

Anonymkode: 184e6...3e2

Skrevet

Jeg hadde sterke blødninger og de ble mye bedre med Microgynon.

Noen venninner av meg ble veldig plaget med blødninger av hormonspiral. Det er forsåvidt vanlig i en del uker og så stabiliserer det seg, men er noen som bare ender opp med å slutte pga. det.

Anonymkode: 6e70a...9b9

Skrevet

Hatt rikelige blødninger, med mye smerter uten prevensjon. Cerazette fungerte best for meg, men etter 9 år uten blødninger sluttet jeg da jeg var redd for at "livmoren tørket ut":/ tror ikke det er så mye i dette altså. Slet med blødninger det første året på cerazette. Brukte deretter p-ring i et par år før jeg ble planlagt gravid. P-ring var ikke noe tess, kjente den og glemte å sette inn etter sex og slikt. Mye soppinfeksjoner. Satte inn kobberspiral etter fødsel, ville prøve noe helt hormonfritt, reagerte sterkt på metallet og spiralen kapslet seg inn og laget infeksjon. Satte deretter inn hormonspiral, spottet konstant i 1,5 år før jeg ga opp og tok den ut for å bli planlagt gravid på nytt. Har avtalt med legen å teste p-stav etter fødsel. Min søster har positive erfaringer med p-stav, og vi er "like" i kroppen, med sykluslengde, rikelige blødninger og smerter. Reagert likt på de fleste prevensjonsmidler, bortsett fra at min søster fikk veldig mye kviser av Cerazette.

vanskelig å vite hva som blir best for deg, men er vel best å prøve ut de mest brukte midlene ved store blødninger:) kan jo være hormonspiral fungerer god for deg!

Anonymkode: 44159...5e4

Skrevet

Det er veldig individuelt. Du må bare prøve deg frem med de tingene som er tilgjengelig. Jeg har aldri kunnet bruke prevensjon pga samme problemer som deg fordi jeg bare blødde enda mer av både piller og spiraler. Så jeg gav det bare opp til slutt. Mine blødninger gikk ned av seg selv fra jeg nærmet meg 30.

Anonymkode: abe68...663

Gjest Annetnavn_
Skrevet

Jeg har hatt masse uregelmessige blødninger, men etter at jeg fikk spiral, er de borte. Jeg spotter litt innimellom, men mensen har jeg mistet. Veldig fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...