Gå til innhold

Trump


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all videste verden er det så mange her i landet som uttaler navnet Trump som Trumf?

Anonymkode: c788b...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all videste verden er det så mange her i landet som uttaler navnet Trump som Trumf?

Anonymkode: c788b...3fb

Kanskje de blander med trumpf? 

Eller med trumf? 

Jeg har ikke hørt dette, men tenker at ordet trump ender så brått at noen føler det trengs noe mer og derfor legger til en f.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror enkelte er så opphengt i at de har lært seg at "...ph" uttales "...f", at de helt glemmer at det samme ikke gjelder for "...p". 

Anonymkode: 06ec9...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noen uttale det slik, men kanskje det har å gjøre med at verbet "trump" på norske er "trumfe", og så går de litt i surr med ordklasser og hva som skal oversettes og ikke og generelt det meste? :P

Anonymkode: b77a0...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Substantivet "trump" er for så vidt "trumf" på norsk, så jeg vet ikke hvorfor jeg gikk omveien rundt verbet! 

Anonymkode: b77a0...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Substantivet "trump" er for så vidt "trumf" på norsk, så jeg vet ikke hvorfor jeg gikk omveien rundt verbet!  

Anonymkode: b77a0...599

Trump og trumpe blir også brukt på norsk, i kortspill. (Samme betydning (samme ord) som trumf). Det var nok vanligere før, i bridgens første år, 1930-1950-tallet. Trumf uttales både med u og o, trump bare med o.
Det fins også et annet ordpar trump(e) (uttalt med o). som betyr stor, klosset, med tvang. uten finesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Trumf er vel en slags bonus-ordning hos forskjellige dagligvarebutikker, som for eksempel Kiwi. 

 Men Trumpeten er president i USA... 

  :bond:

Anonymkode: 0e3fe...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt tysk uttale (der navnet hans kommer fra) er vel tromf.

Anonymkode: 1fb0d...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Korrekt tysk uttale (der navnet hans kommer fra) er vel tromf.

Anonymkode: 1fb0d...f3c

joda, og korrekt uttale av der kvinneguiden egentlig kommer fra er vel Frauführer

Anonymkode: f5b6f...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...