Gjest LoisLane Skrevet 26. januar 2005 #21 Skrevet 26. januar 2005 Det er selfølgelig mye sant i det du sier,men noe av problemet er også det at mannen min er rett og slett ikke i stand til å være hjemme med ansvar for rengjøring,barn og matlaging.jeg var borte en helg for en liten stund siden og jeg kom hjem til en katastrofe...han tar heller ikke med seg guttungen ut,så der får jeg også et problem. Oi. Hva gjør han egentlig mens han er arbeidsledig? Enig i at dere har kjørt dere fast i et uheldig mønster. Er du sikker på at du lar han slippe til? Sier ikke at det gjelder deg, men mange kritiserer mannen for lat han gjør i huset likevel - ingenting blir bra nok, og da er det jo enklest å la det være. Hvorfor tar han ikke med seg gutten ut?
Maya22 Skrevet 26. januar 2005 Forfatter #22 Skrevet 26. januar 2005 Tror nok det er en blanding av at jeg ikke lar han slippe til og det at han er litt treg med å få gjort ting. Jeg er et utpreget ordensmenneske,så jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg hele tiden. Kanskje jeg skulle bli litt mer laidback i forhold til det. I og med at han er ledig for tiden er han mye rundt hos venner ol. Jeg er en del alene med sønnen vår. Han klarer lissom ikke "sitte stille",men jeg kunne ønske han brukte tiden litt mer konstruktivt. Det jeg nå har tenkt å gjøre er å prøve i første omgang å få meg en deltids jobb,for jeg vil jo det beste for oss alle. Og det er jo klart at dårlig økonomi sliter på oss. Det at jeg i utgangspunktet vil fortsette med å være hjemme,har jeg funnet ut er et dårlig argument uansett,så lenge situasjonen er som den er. Har funnet ut at ved å få meg en deltids jobb,får jeg være litt hjemme,pluss at jeg bidrar mer økonomisk. Jeg har jo lyst til å være hjemme,samtidig som det hadde vært deilig å kanskje ha noe å gå til utenfor hjemmet. Har tenkt enormt masse på disse tingene,og endelig har jeg kommet frem til en løsning som er grei for oss alle tre. Hva synes dere? Føler meg ganske lettet nå som jeg føler jeg har kommet frem til noe,for dette har virkelig slitt på meg...
Nabodama Skrevet 26. januar 2005 #23 Skrevet 26. januar 2005 Høres ut som en fin løsning! Litt av begge deler. Det er godt å komme seg litt ut av huset også, treffe nye folk, få litt nye impulser osv. Dessuten få bedre økonomi. Så kan du kose deg hjemme med sønnen din de andre dagene. Og still krav til mannen, ihvertfall i forhold til barnet deres.
Gjest kvinnens plass....... Skrevet 27. januar 2005 #24 Skrevet 27. januar 2005 Og ikke forvent at mannen din skal gjøre husarbeidet på den måten du gjør, la han gjøre det på sin måte. Hovedsaken er at det blir gjort. Jeg får fnatt av måten mannen min legger sammen klær på men jeg biter tennene sammen og er glad for at det i hele tatt blir gjort. Jeg håper det løser seg for dere, lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #25 Skrevet 27. januar 2005 Ja, det er riktig det at jeg må la han gjøre det på sin måte. Har funnet ut at det viktigste er at det blir gjort. Synes selv jeg kom frem til en fin løsning som både meg og han er fornøyde med. Vi hadde en lang og fin samtale i går om åssen vi ville ha det fremover,og jeg synes vi fikk mye bra ut av samtalen. Når jeg tenker etter så tror jeg kanskje jeg kan ha veldig godt av å ha noe å fokusere på utenfor hjemmet også. Og med den løsningen får jeg jo som sagt før,litt av begge deler. Har allerede funnet fire stillinger jeg vil søke på nå,så det blir spennende å se! Trengte et spark bak
Maya22 Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #26 Skrevet 27. januar 2005 Ja' date=' det er riktig det at jeg må la han gjøre det på sin måte. Har funnet ut at det viktigste er at det blir gjort. Synes selv jeg kom frem til en fin løsning som både meg og han er fornøyde med. Vi hadde en lang og fin samtale i går om åssen vi ville ha det fremover,og jeg synes vi fikk mye bra ut av samtalen. Når jeg tenker etter så tror jeg kanskje jeg kan ha veldig godt av å ha noe å fokusere på utenfor hjemmet også. Og med den løsningen får jeg jo som sagt før,litt av begge deler. Har allerede funnet fire stillinger jeg vil søke på nå,så det blir spennende å se! Trengte et spark bak [/quote'] var meg som skrev dette..glemte å logge inn! :oops:
Nabodama Skrevet 27. januar 2005 #28 Skrevet 27. januar 2005 Det du også kan gjøre er å ta direkte kontakt med div arbeidsplasser, f.eks butikker, sykehjem, kafeer osv for å høre om de trenger ekstrahjelp. Ofte gjør de det, men annonserer ikke. Det kan være noe å starte med, slik at økonomien bedrer seg nokså raskt. Når du skal søke på jobber, tar det ofte tid før ting blir avgjort, og du kommer deg i jobb, og det kan være fint å ha noe i mellomtida. Så fint at dere hadde en god prat i går, og ble enige! Lykke til med jobbsøking!
Maya22 Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #29 Skrevet 27. januar 2005 Det du også kan gjøre er å ta direkte kontakt med div arbeidsplasser, f.eks butikker, sykehjem, kafeer osv for å høre om de trenger ekstrahjelp. Ofte gjør de det, men annonserer ikke. Det kan være noe å starte med, slik at økonomien bedrer seg nokså raskt. Når du skal søke på jobber, tar det ofte tid før ting blir avgjort, og du kommer deg i jobb, og det kan være fint å ha noe i mellomtida. Så fint at dere hadde en god prat i går, og ble enige! Lykke til med jobbsøking! Det skal jeg huske på. Takk for råd!
Smila Skrevet 28. januar 2005 #30 Skrevet 28. januar 2005 Ja, jeg får ofte kritiske spørsmål til at jeg har valgt å være hjemme med barna. Det forventes liksom av samfunnet at man skal ut i jobb, og man skal ha ungene i barnehage. Men jeg er ikke enig. Jeg har selv hvert såkaldt "nøkkelbarn", og det vil jeg ikke at mine barn skal oppleve. Jeg synes det er bra at når mine eldste barn kommer hjem i fra skolen, så er det noen her hjemme som kan hjelpe de med lekser, og gjøre andre hyggelige ting sammens med dem. De har også gjerne med seg skolekamerater hjem, som synes det er bra at det er noen voksne her hjemme. Minsten har det også godt hjemme. Vi gjør mange ting om dagene, alt fra åpen barnehage til å trille turer og gå på lekeplassen sammens med andre hjemmeværende. Barnet får en roligere og mer stabil hverdag av å være hjemme sammens med meg. Og jeg synes det er skremmende at enkelte foreldre bare får tilbringe et par timer sammens med barna hver dag, og for mange er disse få timene et stress, med sure og utslitte unger. Det er ikke barnehagen og staten som skal oppdra mine barn. Jeg har selv valgt å få barn, og da må jeg ta vare på dem. Og jeg elsker å være hjemme. Det er synd at man stadig får kritiske spørsmål til det valget man har gjort. Og mange har en mening om at uten barnehage, så er ungen tapt. Jeg er positiv til bruk av barnehage, og jeg kommer nok etterhvert til å få en deltidsplass også for småtten. De lærer utrolig mye av å være der, og det kan være en fin ting å ha med seg den dagen de begynner i skolen. Det er desverre blitt sånn i dag at alle unger bør gå i barnahage. Hadde flere foreldre valgt å være hjemme med ungene, hadde dettte hvert et mindre problem. Jeg tror at vi fremover vil se flere som velger å være hjemme med siene barn, og jeg har også tro på at kommer det rette partiet til makta, vil den økonomiske situasjonen for de som har valgt å være hjemme bli mye bedre. Langt bedre en dagens dårlige kontantstøtteordning. Heldigvis er jeg i en situajson som gjør at jeg kan være hjemme uten at det er et økomomisk problem bak det hele. Jeg skjønner godt at de foreldrene som på grunn av økomomi må jobbe, og derfor ha ungen i barnehagen. jeg håper at støtteordningene for de som ønsker å være hjemme med barn kan bli bedre, slik at flere kan få den fantastisk muligheten til å oppdra sine egene barn.
Nilma Skrevet 28. januar 2005 #31 Skrevet 28. januar 2005 jeg håper at støtteordningene for de som ønsker å være hjemme med barn kan bli bedre, slik at flere kan få den fantastisk muligheten til å oppdra sine egene barn. Og hvem skal så jobbe for å finansiere disse støtteordningene?
trude Skrevet 28. januar 2005 #32 Skrevet 28. januar 2005 Og hvem skal så jobbe for å finansiere disse støtteordningene? Vi har et oljefond på nesten 1000milliarder som vi kanskje kan bruke litt av......
Gjest porselena Skrevet 28. januar 2005 #33 Skrevet 28. januar 2005 Må innrømme at jeg blir litt provosert av utsagn som "jeg håper at støtteordningene for de som ønsker å være hjemme med barn kan bli bedre, slik at flere kan få den fantastisk muligheten til å oppdra sine egene barn. Jeg har vært hjemme to år med hvert barn og så har jeg jobbet, men jeg vil da våge å påsta at det er jeg og faren til barna som har oppdratt barna for det. At de er veltilpasset og full av empati er det ikke bare barnehagen som skal ha kredit for, for mye av dette hadde de lært av oss før de kom i barnehagen. og i tillegg har de fått være hos sine besteforeldre som var dagmamma før de fikk barnehageplass (korttidsbarnehage + full barnehage som ble brukt 08:00 - 15:00). Og alle mine tre barn får hjelp med leksene, de gjør lekser når de kommer hjem og så ser vi voksne over og gir tilbakemeldinger. Nå kommer barnas far hjem tidlig så de er ikke alene hjemme mere enn en time eller to. Så noen mangel på leksehjelp vil jeg ikke si at det er. Min mor var hjemmeværende i alle år, og det var min manns mor også..... og ingen av oss fikk hjelp til lekser til tross for dette. Mødrene den gangen var mere opptatt av å holde huset rent, med enkelte unntak selvfølgelig. JEG gidder ikke engang å kommentere at folk velger å være hjemmeværende for det mener jeg er deres eget valg. Jeg respekterer de valgene folk tar. Men jeg synes det er for galt at enkelte hjemmeværende klager over at de ikke får respekt av de som jobber ute, samtidig som det kommer utsagn som kan tolkes som at det er barnehagen som oppdrar ungene for oss utearbeidende. Hvor er respekten tilbake for mine valg. Nå føler jeg meg trygg på valgene jeg har gjort for jeg har trygge, fornøyde barn som gjør det bra på skolen og som trives med livet. og kaker og boller blir det jaggu innimellom også. La alle gjøre sine egne valg og så får vi respektere hverandres valg for disse valgene er gjort ut i fra det vi føler er best for oss selv og ut i fra hvordan vi ønsker å ha det, enten vi velger å jobbe hjemme eller jobbe ute.
Nilma Skrevet 28. januar 2005 #34 Skrevet 28. januar 2005 Vi har et oljefond på nesten 1000milliarder som vi kanskje kan bruke litt av...... Det er noe av det mest egoistiske jeg har hørt; penger som er ment for fremtidige generasjoner, når oljen vi "lever av" i dag er borte, skal altså gå til å betale folk for å passe sine egne unger?!?! :o For øvrig synes jeg Maetziis innlegg her har mange gode argumenter for at mengder av hjemmeværende foreldre ikke er et gode for samfunnet som helhet.
Smila Skrevet 28. januar 2005 #35 Skrevet 28. januar 2005 Ja, hvor ta pengene fra. Oljefondet er faktisk en god ide. Som en sier her: Men det skal jo sikkre fremtidige generasjoner. Men, hvis ikke vi tar vare på våre barn, og dens generasjon. Hva vil da skje med fremtidige generasjoner. Nå er det sånn, at en barnehageplass er finansiert med hele 160000,- per barn i Norge. At kontantstøtten er på så mye mindre enn det, er faktisk helt sykt. Hvis foreldre kunne velge mellom å få en finansiert barnehageplass til 160000,- eller om de kunne få de samme pengene for å være hjemme med barna. Da ville nok flere foreldre valgt å være hjemme med barna. Og de foreldrene som ikke ønsket å være sammens med barna sine, hadde nok lett fått seg barnehage plass.
nallemaja Skrevet 28. januar 2005 #36 Skrevet 28. januar 2005 [quote=trude] Og hvem skal så jobbe for å finansiere disse støtteordningene? Vi har et oljefond på nesten 1000milliarder som vi kanskje kan bruke litt av......
Varja Skrevet 28. januar 2005 #37 Skrevet 28. januar 2005 Nå er det sånn, at en barnehageplass er finansiert med hele 160000,- per barn i Norge. At kontantstøtten er på så mye mindre enn det, er faktisk helt sykt. Men ærlig talt, det kan da ikke koste 160 000 for en barnehageplass? Synes du skal komme med en referanse til et sted der du har funnet dette tallet. Hvis man først skal bruke sånn merklig argumentasjon, har dere tenkt på at når barna er i barnehagen så skaper det arbeidsplasser for førskolelærere, assistenter, vaskehjelper osv? Hvis foreldrene er i arbeid så betaler de skatt + de genererer forhåpentligvis verdier for samfunnet.
nallemaja Skrevet 28. januar 2005 #38 Skrevet 28. januar 2005 Hvis man først skal bruke sånn merklig argumentasjon, har dere tenkt på at når barna er i barnehagen så skaper det arbeidsplasser for førskolelærere, assistenter, vaskehjelper osv? Og om flere mammaer var hjemme hadde de stilt sin arbeidsplass til disposisjon, ev fått ned arbeidsledigheten, og dermed dagpengeutbetalingen... men 16000 var litt drøyt altså. :o
Gjest Melk Skrevet 28. januar 2005 #39 Skrevet 28. januar 2005 Om oljefondet: Pensjonene og trygdeordninger koster hundrevis av milliarder i året, totalt sett. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...ub=n_oekkeltall Totaltall for trygdeutbetalinger utbetalt av trygdekontoret i 2003 i Norge: over 203 milliarder kroner... Den dagen oljen er slutt, folk lever enda lenger enn i dag og det er enda færre arbeidstakere per pensjonist, så vil fondet gå raskt unna (1000 mrd rekker ikke så langt da...). Og da får våre etterkommere det MYE verre velferdsmessig enn vi har i dag. Mao: selv om oljefondet er stort, så er det begrenset hvor langt det rekker.
Smila Skrevet 29. januar 2005 #40 Skrevet 29. januar 2005 sjekk her: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle729784.ece
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå