Gå til innhold

Mobbing i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil bare si at kommunen har tilsyn med private barnehager også, så du kan ta dette opp på et høyere nivå enn styrer.

Lykke til.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange tror det ikke er mobbing i barnehagen, men det det er det! Det er bra at du tar dette alvorlig og tar det videre. Jeg tror at mange barn mobber for å få en høyere status, og for at de har det godt med seg selv, tror ikke de gjør det for å være slemme, og de vet ikke selv hvor mye dette sårer den de mobber. Du har sikkert gjort det, men fortell gutten din at det ikke er hans feil at han blir mobbet,og at de sikkert er sjalu på han, fortell at du snakker me barnehagen og skal gjøre at du kan for å stoppe dette. Skjønne at du synes det er vanskelig å melde altså..men du kan melde anonymt, vet du det? Det kan jo være de kan finne ut hvem du er, med tanke på at jeg tror de får lese bekymringsmeldingen. Barnevernet har nok nettsider du kan lese litt på å finne ut av ting. 

- Snart utdannet barnehagelærer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for så mange svar- og godt å se at det ikke bare er vi som synes dette er helt uholdbart...

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å skrive så mye detaljer, siden det fort blir veldig gjenkjennelig, men jeg ser at det kan være vesentlig ift svarene som gis, så jeg skriver det likevel. Jeg står uansett for det jeg skriver her- og de involverte vet jo allerede hva jeg mener.

Iallfall: det som kompliserer saken ytterligere, er at moren til den verste av guttene er ped. leder i barnehagen. Hun har dessuten tatt kontakt med meg, og (i en veldig vennlig og hyggelig tone, altså :) ) bedt meg om å kontakte henne på privaten hvis det skjer noen episoder med sønnen hennes. Det er jo forsåvidt en fin oppfordring det- samtidig som jeg ikke kan unngå å føle at hun kanskje ønsker å «dysse det litt ned» hvor slem sønnen hennes er, og sørge for at det ikke kommer alle de andre voksne i barnehagen for øre. Jeg synes imidlertid det er viktig at alle de voksne i barnehagen får vite så mye som mulig om situasjonen, slik at alle kan følge med og være på vakt. 

Dette er dessuten en liten privat barnehage, drevet av en ideell organisasjon, det er dermed ikke egentlig noen over styrer som jeg kan ta kontakt med. Jeg har uansett heller ikke lyst til å gjøre noe som kan gjøre henne sur og irritert på meg, det er neppe noe godt utgangspunkt for videre samarbeid for å få løst dette- og ift mitt andre barn, som også går i barnehagen. (Det kan jo tenkes hun vil bli sur hvis jeg går til nivået over henne- når hun mest sannsynlig føler at hun allerede har gjort veldig mye for å stanse dette. Men det er jo tydeligvis ikke nok...)

Bytte barnehage er dessverre veldig vanskelig her vi bor, og spesielt nå midt i året.

Men nå har jeg sendt henne en mail der jeg skriver at jeg ønsker et nytt møte med henne, og eventuelt den andre ped. lederen (altså ikke den slemme guttens mor. Jeg synes det er vanskelig å diskutere dette ordentlig med henne tilstede...)

TS

Anonymkode: 6eecd...770

Det er kommunen som har gitt løyve til barnehagen, og et løyve er noe som kan fjernes igjen. Under møtet ville jeg krevd at de satte inn dette tiltaket: de som mobber må holde seg en meter unna en av de ansatte i noen dager, uten unntak. Det er en mild form for straff og barnet vil oppdage hvor kjedelig det er og kanskje endre seg. Virker heller ikke som hun egner seg som ped.leder som ikke klarer oppdra eget barn.

14 hours ago, AnonymBruker said:

Syns om mulig det er enda verre at moren til en av mobberne jobber i barnehagen uten å sette en stopper for det. Jeg har tidligere sittet i styret til en veldedig organisasjon som drev en barnehage, og det er fult mulig å gå over hodet på styrer/pedleder og ta opp med styreleder for denne organisasjonen hva som foregår, at du vil ta det videre, og at hvis de vil ordne dette før det kommer i media så får de sette i gang. Jeg syns fremdeles du bør anmelde både barnehagen og barnet til politiet for overgrep, og sende bekymringsmelding til barnevernet på begge de barna som mobber. Det kan du også informere både styer og ped.leder om at du kommer til å gjøre, fordi de har fått lang tid på seg til å håndtere situasjonen uten å klare det. Hvis barnehagen er godkjent av kommunen og med i fellesopptaket, hadde jeg også varslet kommunen, de kan trekke tilbake godkjenningen. Og hvis ingenting virker er det aldri feil å droppe et hint til lokalavisen, slike saker slås som regel stort opp, og setter både barnehagen og organisasjonen bak i særdeles dårlig lys, og tvinger dem til å ta grep.  

Anonymkode: 3e741...ae9

Dette.

Og jeg ville ikke vært redd for hva naboene mener. Jeg ville gjort alt for å stoppe dette, og fortsatte mobbingen fordi jeg meldte fra, ville jeg rett og slett flyttet.

Endret av Atea
  • Liker 3
Skrevet

Du må ta det opp med styret + barnehagesjef/ enhetsleder/ ansvarlig for oppvekstsektoren i kommunen og eventuelt forlange at de  setter. Inn ekstra ressurser. 

Det nytter ikke å bare snakke med barna, når det er slik fatt, barnehagen må jobbe tydelig med vennskap og empati og " verstingen" bør ha en voksenperson som følger han opp hele dagen og samtidig jobber med empati, forebygging av mobbing, respekt for seg selv og andre  og lærer dette barnet andre mestringsstrategier, enn å mobbe andre.

• Liker 2
Skrevet

Her må du gå ut av barnehagen for hjelp.

Jeg ville tatt kontakt med barnevernet ang hvor og hvordan det skal bli igangsatt tiltak. 

Anonymkode: a02d7...3af

Skrevet (endret)

Et annet tips: Jeg leser at en pedleder som er mor til dette barnet. Du må nesten ta det opp med de andre, man kan ikke forvente at folk skal klare å være helt objektive når det gjelder eget barn og om man så skulle klare det, så er det best at en annen i barnehagen har  ansvar for å følge opp saken, selv om mor, selvfølgelig skal være delaktig i utførelsen. 

Be om å få inn en observatør.

Endret av absinthia
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, absinthia skrev:

Et annet tips: Jeg leser at en pedleder som er mor til dette barnet. Du må nesten ta det opp med de andre, man kan ikke forvente at folk skal klare å være helt objektive når det gjelder eget barn og om man så skulle klare det, så er det best at en annen i barnehagen har  ansvar for å følge opp saken, selv om mor, selvfølgelig skal være delaktig i utførelsen. 

Be om å få inn en observatør.

Det er jeg enig i. Jeg vil strekke det så langt som å si at pedleder/mor er inhabil og overhodet ikke skal drøfte dette som pedleder - kun som mor. 

TS: jeg synes du bør kreve å kun forholde deg til andre ansatte vedrørende dette. 

Anonymkode: c527a...06a

• Liker 4
Skrevet
På 11/4/2017 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Min 5 år gamle sønn blir til stadighet (som i omtrent daglig) mobbet/ertet/plaget av to andre gutter i barnehagen. Dette har pågått i omtrent ett år, og vi har tatt det opp med barnehagen mange ganger, men det blir aldri noen bedring :( 

Både styrer og ped.lederne i barnehagen har tatt det veldig på alvor, helt fra første stund. Ped. lederne sier at de forsøker å følge med så godt de bare kan, at guttene ikke skal være alene sammen uten en voksen osv. Men barna gjør det selv om de voksne ser det- de bare bryr seg ikke.. Styrer har også selv snakket med barna og (i hvert fall i følge henne selv) vært streng og forklart at dette IKKE er greit, og barnehagen har også snakket med begge barnas foreldre. Foreldrene har igjen tatt kontakt med meg, og beklaget det så mye, og bedyret at de skal få slutt på det- men ting blir jo ikke bedre.. den av guttene som er «verst» har til og med flere ganger sagt stygge ting til sønnen min i påhør av både meg og hans egen mor. Når hun da påtaler at det ikke er greit å si sånn, fortsetter han gjerne og si det samme på nytt, eller bruker enda et annet stygt kallenavn. Så han har jo tydeligvis ingen respekt for moren- siden han fortsetter å oppføre seg dårlig også når hun har irettesatt han for det.

Disse guttene kaller altså sønnen min for diverse stygge ting, de gjør ting mot han (f.eks stikker han med pinne så han får sår, drar ned buksa og tar på tissen hans osv) og de utestenger han fra lek. Sønnen min er heldigvis en veldig trygg og sosial fyr, som har mange venner og et stort nettverk i barnehagen, så enn så lenge ser ikke dette ut til å ha ødelagt selvtilliten hans på noe vis. Men når dette aldri tar slutt er jeg jo redd for at det etterhvert kan komme til å ødelegge han... Han skal heldigvis ikke begynne på skole med disse guttene, men han må jo fortsatt gå i barnehagen med dem helt frem til juni... Han sier omtrent daglig at han skulle ønske de ikke gikk i barnehagen, og at alt hadde vært mye finere i barnehagen hvis de ikke var der.

Merker nå at jeg faktisk begynner å lure litt på hvordan disse guttene har det hjemme- og spesielt han som er verst (han andre er mer en etterdilter, som bare henger seg på han tøffeste.) Han verste har jo tydeligvis ikke respekt for noen, ikke sin egen mor, og ikke engang styreren i barnehagen, som er en godt voksen og veldig tydelig dame, som barna (iallfall mine) generelt virker å ha stor respekt for. Det forundrer meg også litt hvor tidlig dette begynte. At barn allerede som fireåringer kan være så slemme og fæle mot hverandre hadde jeg faktisk ikke trodd.

Noen som har vært borti lignende og har noen tips?

Normalt sett skriver jeg ikke som anonym men bare for sikkerhets skyld gjør jeg det denne gangen. Jeg vet dette høres sykt ut men alt jeg sier nå er sant.

Nevøen min hadde samme problem når han begynte på skolen hvor han ble banket opp flere ganger i uka, og den ene hadde truet han med kniv. Jeg bodde senere hjemme hos søstern min noen måneder da jeg var 19. Så når jeg fikk vite hva som foregikk dro jeg først til skolen og sa både til lærerne og rektoren at dette ikke var akseptabelt. De beklaget seg selvfølgelig veldig mye men de hadde ikke tatt "ledern" på fersken, for uten om de bruker å lyve og prøve å skylle på andre, så de kunne ikke stenge han ute. Jeg dro så hjem til foreldrene hans. "Er det noe galt med litt slåsskamper, de må jo få lære å stå opp for seg selv" var svart jeg fikk fra dem. Jeg skjønner ikke at det kan være lovlig at to slike idioter har lov å oppdra noen. Drittungen stod bak døren å gliste, og jeg sa til ham "jeg kan dessverre ikke gjøre noe med at du har mildt sagt noen veldig uintelligente foreldre, så jeg snakker til deg nå direkte. Du SKAL ikke så mye som snakke til ham fra nå av. Om det er et skole prosjekt og du blir satt i samme gruppe skal du si til lærerne at du ikke kan jobbe med ham. Om de forsatt mener dere skal jobbe sammen så nekter du å gjøre det. Men han bare forsatte å glise.

Så jeg bestemte meg for å følge etter når nevøen min gikk hjem fra skolen, ledern og 2 andre kompiser begynte å dra han med inn i skogen som er på turen hjem. Når de følte seg komfortable med at de var nok langt unna for ikke å bli tatt, skulle de til å begynne å slå han og jeg brølte til dem slik at de hoppet i skrek. Jeg hadde sett slik psykopat oppførsel fra når jeg selv gikk på skolen og skjønte at de kom til å forsøke å stikke av så jeg tok fotballen jeg hadde med meg og med all kraft sparket ballen midt på nesa hans. Tok tak i de andre to og skallet hodene deres sammen 3 ganger før jeg løftet dem etter nakken og kastet dem så langt jeg klarte. Ledern lå selvfølgelig forsatt på bakken og gråt, og når jeg sjekket at jeg ikke hadde knekt nesa hans reiste jeg han opp og sa rolig til ham "du har nå vært uheldig og vært i en slåsskamp som ikke gikk din vei, hvordan føles det?". Han klarte tilslutt å si at han hadde veldig vondt. Når jeg da spurte om han har lyst på mer vondt, ristet han febrilsk på hode. "Så bra, så det du føler nå er veldig negativt, og det er slik du får andre og nevøen min til å føle seg når du holder på slik. Så jeg vil vi skal gjøre en avtale, fra og med idag så lar du være å gjøre alt dette. Ikke bare nevøen min men alle andre som du mobber, og så skal jeg la være å knekke vært eneste bein i kroppen din selv om du fortjener det, avtale?". Han nikket veldig kjapt og de to andre kom seg også på føttene og begynte å springe ut. Tok så nevøen min opp i armene og gikk til bilen mens jeg sa til han at om de prøver seg på han eller andre igjen så må han si ifra og filme det i skjul.

Var forberedt på å få noen foreldre på døren så jeg startet å lage middag så det ikke kom til å se for mistenkelig ut når jeg åpnet døren med et eple og en kniv i hånden. Og riktig nok en time etter hadde jeg tre sinte foreldre på døren, jeg startet med et overasket smil rundt munnen "Hei... neimen hva i all verden har skjedd her?". Så tydelig at den ene pappaen ville ryke på meg, men ikke turte da jeg veldig avslappet spiste eple mitt med kniven. "Du vet godt hvorfor vi er her, vi skal ha deg med på politi stasjonen!". Jeg fortsatte å spille dom og spurte "hvorfor det, har jeg gjort noe galt?". Faren prøvde så å få foten innafor dørstokken og jeg sa til ham "jeg kan ikke huske å ha invitert deg inn, men vi kan jo gjerne ringe politiet og prøve å forklare hvorfor dere prøver å bryte dere inn i noen andre sitt hus". Kunne se at det begynte å koke over og de gikk igjennom alt som barna deres hadde fortalt. Jeg så på dem med et sjokkert uttrykk og sa "Jeg tror jeg ville husket om jeg hadde gjort noe slik, høres mer ut for meg at det var noen som lærte å stå opp for seg selv. Og jeg tror ikke du egentlig vil ha meg med på politistasjonen med mindre du kan forklare hvorfor sønnen din har truet nevøen min med kniv". Ene moren begynte da å ta tenning "hva slags bevis har du for det?". "Fordi han har fortalt meg om alt sønnen din og hva Twedeldum 1 og 2 har gjort, han bruker ikke å lyve for meg, ungene deres derimot har blitt tatt for å lyve daglig. Til og med lærerne og rektoren på skolen vet at de mobber og banker andre men er flinke til å ikke gjøre det foran dem. Nei jeg tror det nok er større sjanse for at de selv møtte noen eldre gutter som ikke godtar slik oppførsel siden barn- og ungdomsskolen er på samme plass. Så nok en gang vil de legge skylden på noen andre. Det var sikkert ikke en hyggelig opplevelse, men kanskje de vil lære noe utav det, det er jo tydelig at de ikke får noen oppdragelse hjemme". Var fullstendig forberedt på det neste som skjedde, har vært i så mange slåsskamper, og var på den tiden såpass trent i flere kampsporter at jeg vet alle kjennetegnene. Så når faren prøvde å springe på meg brukte jeg hans egen fart imot ham så med en rett sidebevegelse, og en godt plassert fot, endte han opp med å falle ansiktet først på det harde betong gulvet. "Hva fan er det du driver med? har du drukket før du kjørte hit? for det lukter alkohol fra munnen din. Vet du hva jeg tror det er best at jeg ringer politiet så får vi ordnet opp i dette. Det er ingen fare jeg har filmet alt med pennen min". Som jeg da plukket ut av front lomma. "Så det blir ikke noen forvirring over det som har skjedd". Det rant en masse blod fra nesa hans, men han kom seg fort opp og sa "nei jeg tror ikke det blir nødvendig, du har nok rett de har sikkert ikke fortalt oss sannheten" og så stormet han og mødrene fra huset. 

Siden den dag har ikke nevøen min blitt mobbet, har fått seg noen skikkelig gode venner og en flott kjæreste. Jeg spurte nevøen min noen år etter om han viste hva som hadde skjedd med "ledern", og han skal vist ha sluttet å mobbe og banke andre elever på skolen iallefall. Men allerede som 14 åring fikk han rykte på seg da han skulket skolen for å drikke, røyke og bruke dop. 

Nå var jo disse guttene litt eldre, men skjer det igjen så for all del gi dem en skikkelig sviende smekk i ansiktet og advar at det vil blir mer og mer vondt for hver gang de ikke oppfører seg. Som hoved regel skal man ikke slå barn men det er noen som man ser allerede fra de er små at de mangler empati og fordi de ikke har noen konsekvenser oppfører seg som de vil. Du kan jo ikke ta ifra dem pc, mobil, tv, spill, leker etc. Så når du da opplever at de forsetter fordi de føler seg trygge på å kan oppføre seg slik. Så er det fullstendig innafor og terrorisere dem tilbake med samme mynt.

Anonymkode: 2610d...416

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt sett skriver jeg ikke som anonym men bare for sikkerhets skyld gjør jeg det denne gangen. Jeg vet dette høres sykt ut men alt jeg sier nå er sant.

Nevøen min hadde samme problem når han begynte på skolen hvor han ble banket opp flere ganger i uka, og den ene hadde truet han med kniv. Jeg bodde senere hjemme hos søstern min noen måneder da jeg var 19. Så når jeg fikk vite hva som foregikk dro jeg først til skolen og sa både til lærerne og rektoren at dette ikke var akseptabelt. De beklaget seg selvfølgelig veldig mye men de hadde ikke tatt "ledern" på fersken, for uten om de bruker å lyve og prøve å skylle på andre, så de kunne ikke stenge han ute. Jeg dro så hjem til foreldrene hans. "Er det noe galt med litt slåsskamper, de må jo få lære å stå opp for seg selv" var svart jeg fikk fra dem. Jeg skjønner ikke at det kan være lovlig at to slike idioter har lov å oppdra noen. Drittungen stod bak døren å gliste, og jeg sa til ham "jeg kan dessverre ikke gjøre noe med at du har mildt sagt noen veldig uintelligente foreldre, så jeg snakker til deg nå direkte. Du SKAL ikke så mye som snakke til ham fra nå av. Om det er et skole prosjekt og du blir satt i samme gruppe skal du si til lærerne at du ikke kan jobbe med ham. Om de forsatt mener dere skal jobbe sammen så nekter du å gjøre det. Men han bare forsatte å glise.

Så jeg bestemte meg for å følge etter når nevøen min gikk hjem fra skolen, ledern og 2 andre kompiser begynte å dra han med inn i skogen som er på turen hjem. Når de følte seg komfortable med at de var nok langt unna for ikke å bli tatt, skulle de til å begynne å slå han og jeg brølte til dem slik at de hoppet i skrek. Jeg hadde sett slik psykopat oppførsel fra når jeg selv gikk på skolen og skjønte at de kom til å forsøke å stikke av så jeg tok fotballen jeg hadde med meg og med all kraft sparket ballen midt på nesa hans. Tok tak i de andre to og skallet hodene deres sammen 3 ganger før jeg løftet dem etter nakken og kastet dem så langt jeg klarte. Ledern lå selvfølgelig forsatt på bakken og gråt, og når jeg sjekket at jeg ikke hadde knekt nesa hans reiste jeg han opp og sa rolig til ham "du har nå vært uheldig og vært i en slåsskamp som ikke gikk din vei, hvordan føles det?". Han klarte tilslutt å si at han hadde veldig vondt. Når jeg da spurte om han har lyst på mer vondt, ristet han febrilsk på hode. "Så bra, så det du føler nå er veldig negativt, og det er slik du får andre og nevøen min til å føle seg når du holder på slik. Så jeg vil vi skal gjøre en avtale, fra og med idag så lar du være å gjøre alt dette. Ikke bare nevøen min men alle andre som du mobber, og så skal jeg la være å knekke vært eneste bein i kroppen din selv om du fortjener det, avtale?". Han nikket veldig kjapt og de to andre kom seg også på føttene og begynte å springe ut. Tok så nevøen min opp i armene og gikk til bilen mens jeg sa til han at om de prøver seg på han eller andre igjen så må han si ifra og filme det i skjul.

Var forberedt på å få noen foreldre på døren så jeg startet å lage middag så det ikke kom til å se for mistenkelig ut når jeg åpnet døren med et eple og en kniv i hånden. Og riktig nok en time etter hadde jeg tre sinte foreldre på døren, jeg startet med et overasket smil rundt munnen "Hei... neimen hva i all verden har skjedd her?". Så tydelig at den ene pappaen ville ryke på meg, men ikke turte da jeg veldig avslappet spiste eple mitt med kniven. "Du vet godt hvorfor vi er her, vi skal ha deg med på politi stasjonen!". Jeg fortsatte å spille dom og spurte "hvorfor det, har jeg gjort noe galt?". Faren prøvde så å få foten innafor dørstokken og jeg sa til ham "jeg kan ikke huske å ha invitert deg inn, men vi kan jo gjerne ringe politiet og prøve å forklare hvorfor dere prøver å bryte dere inn i noen andre sitt hus". Kunne se at det begynte å koke over og de gikk igjennom alt som barna deres hadde fortalt. Jeg så på dem med et sjokkert uttrykk og sa "Jeg tror jeg ville husket om jeg hadde gjort noe slik, høres mer ut for meg at det var noen som lærte å stå opp for seg selv. Og jeg tror ikke du egentlig vil ha meg med på politistasjonen med mindre du kan forklare hvorfor sønnen din har truet nevøen min med kniv". Ene moren begynte da å ta tenning "hva slags bevis har du for det?". "Fordi han har fortalt meg om alt sønnen din og hva Twedeldum 1 og 2 har gjort, han bruker ikke å lyve for meg, ungene deres derimot har blitt tatt for å lyve daglig. Til og med lærerne og rektoren på skolen vet at de mobber og banker andre men er flinke til å ikke gjøre det foran dem. Nei jeg tror det nok er større sjanse for at de selv møtte noen eldre gutter som ikke godtar slik oppførsel siden barn- og ungdomsskolen er på samme plass. Så nok en gang vil de legge skylden på noen andre. Det var sikkert ikke en hyggelig opplevelse, men kanskje de vil lære noe utav det, det er jo tydelig at de ikke får noen oppdragelse hjemme". Var fullstendig forberedt på det neste som skjedde, har vært i så mange slåsskamper, og var på den tiden såpass trent i flere kampsporter at jeg vet alle kjennetegnene. Så når faren prøvde å springe på meg brukte jeg hans egen fart imot ham så med en rett sidebevegelse, og en godt plassert fot, endte han opp med å falle ansiktet først på det harde betong gulvet. "Hva fan er det du driver med? har du drukket før du kjørte hit? for det lukter alkohol fra munnen din. Vet du hva jeg tror det er best at jeg ringer politiet så får vi ordnet opp i dette. Det er ingen fare jeg har filmet alt med pennen min". Som jeg da plukket ut av front lomma. "Så det blir ikke noen forvirring over det som har skjedd". Det rant en masse blod fra nesa hans, men han kom seg fort opp og sa "nei jeg tror ikke det blir nødvendig, du har nok rett de har sikkert ikke fortalt oss sannheten" og så stormet han og mødrene fra huset. 

Siden den dag har ikke nevøen min blitt mobbet, har fått seg noen skikkelig gode venner og en flott kjæreste. Jeg spurte nevøen min noen år etter om han viste hva som hadde skjedd med "ledern", og han skal vist ha sluttet å mobbe og banke andre elever på skolen iallefall. Men allerede som 14 åring fikk han rykte på seg da han skulket skolen for å drikke, røyke og bruke dop. 

Nå var jo disse guttene litt eldre, men skjer det igjen så for all del gi dem en skikkelig sviende smekk i ansiktet og advar at det vil blir mer og mer vondt for hver gang de ikke oppfører seg. Som hoved regel skal man ikke slå barn men det er noen som man ser allerede fra de er små at de mangler empati og fordi de ikke har noen konsekvenser oppfører seg som de vil. Du kan jo ikke ta ifra dem pc, mobil, tv, spill, leker etc. Så når du da opplever at de forsetter fordi de føler seg trygge på å kan oppføre seg slik. Så er det fullstendig innafor og terrorisere dem tilbake med samme mynt.

Dette var en koselig historie gitt.. :fnise:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, kvinne1992 skrev:

Mange tror det ikke er mobbing i barnehagen, men det det er det! Det er bra at du tar dette alvorlig og tar det videre. Jeg tror at mange barn mobber for å få en høyere status, og for at de har det godt med seg selv, tror ikke de gjør det for å være slemme, og de vet ikke selv hvor mye dette sårer den de mobber. Du har sikkert gjort det, men fortell gutten din at det ikke er hans feil at han blir mobbet,og at de sikkert er sjalu på han, fortell at du snakker me barnehagen og skal gjøre at du kan for å stoppe dette. Skjønne at du synes det er vanskelig å melde altså..men du kan melde anonymt, vet du det? Det kan jo være de kan finne ut hvem du er, med tanke på at jeg tror de får lese bekymringsmeldingen. Barnevernet har nok nettsider du kan lese litt på å finne ut av ting. 

- Snart utdannet barnehagelærer. 

Det sier vi til ham hver eneste dag- og har sagt det helt siden dette begynte :) Det er antakelig også en av grunnene til at det ikke har påvirket ham på noen negative måter enda. Hver gang han forteller om noe guttene har gjort, sier han selv ting som «de er helt teite» eller «det er noe gærent med dem!» Så han greier, iallfall foreløpig, å se at problemet ligger hos mobberne, og ikke hos han.

Jeg er også enig i at ped. lederen som er mor til barnet egentlig er inhabil i denne saken. Hun har forøvrig også et eldre barn som har vært innblandet i mye konflikter på skolen- noe som jo bekrefter mine mistanker om at det er «et eller annet» med familien. Styrer er imidlertid ikke egentlig enig med meg i at ped.lederen er inhabil.. hun mener tvert imot at det er SÅ fint at hun jobber i bhg, og dermed kan være tett på det som skjer. Men jeg opplever at hun er tett på «på feil måte», hvis dere skjønner..

Jeg vet også at man kan melde anonymt til barnevernet- men dersom jeg skulle gjøre det nå, blir det jo ganske åpenbart at det kommer fra oss/min familie. 

Men som sagt, jeg kommer til å si til styreren på neste møte at hvis de ikke får til en bedring nå, kommer jeg til å gå til instansen over henne, og/eller til kommunen. Jeg tenker at de kanskje også burde hatt en spesialpedagog dedikert spesielt til dette barnet (han sliter blant annet også med et voldsomt temperament, som veldig ofte går utover min sønn). Men jeg vet ikke om det er så lett å få noe sånt uten at han har noen konkret diagnose. Tror ikke bhg har økonomi til å dekke det selv.

TS

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Dette var en koselig historie gitt.. :fnise:

Jeg lærte tidlig at du ikke kan stole på at noe som helst system, verken skole, helsevesen, rettssystemet etc. kommer til å fikse et problem for deg, du må enten gjøre det selv eller få hjelp fra andre gode folk. Jeg ble nødt å ta opp kampsporter slik at jeg ikke lenger ble banket opp selv på skolen og ville ikke at nevøen min skulle måtte gjøre det samme. Han har fått streng beskjed etter han begynte å trene med meg, det bare skal være til forsvar, det betyr ikke at han skal vente på at noen må slå han først, men han skal først prøve å roe ned situasjonen. Ser han da at det ikke funker for han lov til å slå tilbake, men poenget med en slåsskamp skal være å få dem ned på bakken og holde dem enten tils de blir rolige eller utmattet selv, og er det noen som er full og ute av kontroll vet han å stoppe luft veiene tils de besvimer men det er "break glass in case of emergency only". 

Skrevet

Barnehagen kan søke hjelp hos PPT på dette som går på gruppe som tydeligvis ikke fungerer. 

Kommunen kan også ha fagpersoner som kan komme ut i barnehagen og hjelpe. Ta kontakt med barnehagekontor/oppvekstavdeling.

Det trengs øyne utenfra som kan observere det som skjer. 

Ped.leder som også er mor vil jeg si er inhabil her.

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo i mot vold mot barn, men noen ganger er det mest effektive å la dem smake egen medisin. Du gav dem en skikkelig lærepenge, men foreldrene her virker jo fullstendig ute - ikke lærer barnet sitt empati, som selv bruker vold, at gutten begynte med dop i tenårene kan jo også tyde på at det ikke var greit hjemme - de burde vært meldt til barnevernet.

Anonymkode: 66510...774

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for ensidighet

sofie777, mod

Skrevet

Jeg personlig ville nok annemeldt barnehagen og sendt bekymringsmelding på begge guttene, men dersom du ikke ønsker å gjøre det bør du skrive en søknad til oppvekstkontoret i kommunen din og be om å få byttet barnehage på grunn av omstendighetene. Stakkars barnet ditt blir utsatt for overgrep! 

Anonymkode: 06f89...420

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo ikke bare litt erting! Det er overgrep og veldig alvorlig. Jeg kommer selv fra et lite sted med jantelov og kjenner jeg blir forbanna fordi du ikke tør stå opp for sønnen din pga naboene og bygda.

Anonymkode: f7125...f93

• Liker 2
Skrevet

Det som er utrolig viktig å påpeke er at ting ikke har fungert. Hjelper ikke kjefte på barn som bare fortsetter adferden. Det hjelper ikke å skille barna om de bare finner hverandre på et senere tidspunkt og fortsetter på samme måte. Har det pågått så lenge må man innrømme at det foreldre og bhg har gjort til nå ikke har fungerer. Da må man tenke nytt. Fordi man kan ikke gi opp barna. Hvordan blir det på skolen? Alt for lett å liksom ta det på alvor, men ikke bedre situasjonen. 

Du må si det rett ut dette har ikke fungert. Klarer dere ikke løse dette selv får dere leie inn hjelp. Dette her handler om helsen til sønnen din, og det hjelper ikke at ped.leder syns det er flaut. Hun burde hvert fall være interessert i å løse dette på en god måte. 

Anonymkode: 73ac2...164

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hadde gått høyere opp asap!

Om min sønn hadde blitt utsatt for overgrep i barnehagen av et annet barn så skulle det barnet ikke ha vært i barnehagen inntil det hadde blitt fulgt opp 100% så jeg visste at mitt barn var trygt.

Privat barnehage, pedagogisk leder mor(skremmende) og liten bygd hadde jeg ikke brydd meg om. Sønnen min foran alt.

At han sier at han ikke bryr seg betyr ikke noe. Psykisk og fysisk terror daglig vil på sikt gjøre noe med et menneske.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke bare litt erting! Det er overgrep og veldig alvorlig. Jeg kommer selv fra et lite sted med jantelov og kjenner jeg blir forbanna fordi du ikke tør stå opp for sønnen din pga naboene og bygda.

Anonymkode: f7125...f93

Dette synes jeg faktisk er veldig urettferdig av deg! Det handler ikke om at jeg ikke tør å stå opp for sønnen min- det tør jeg så absolutt- og jeg gjør det veldig gjerne!! Problemet er jo dersom dette skulle få konsekvenser for mine andre barn på noen som helst måte, fordi vi blir uglesett av alle i lokalsamfunnet her som «utskuddene» som overreagerte mot «den veldig hyggelige familien som alle har en god relasjon til». Dette handler altså ikke om MEG, hva andre på hjemstedet mitt måtte mene om MEG blåser jeg en lang marsj i. Hva de mener om barna mine- og hvordan de behandler barna mine, derimot, det greier jeg virkelig ikke bare å blåse i!

For ordens skyld er dette ikke på bygda, men i en av Norges største byer.

Nå skal jeg i hvert fall ha et nytt møte med styrer i morgen tidlig, så får vi se hva som kommer ut av det.

TS

• Liker 2
Skrevet

Det blir veldig lett for oss som kun leser om denne saken på nett å mene at man skal anmelde til politiet og andre drastiske tiltak. Men jeg skjønner hva du tenker, ts, at du i første omgang prøver flere møter med hardere krav. Og jeg skjønner frykten din for å tirre moren slik at hun lar det gå utover sønnen din og at du derfor tar det rolig først. Det er ille, men jeg ville tatt det på mest mulig fredelig måte før jeg gikk videre, for å se om det hjelper, da mødre som blir ansett som hysteriske fort ikke blir tatt på alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...