AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #1 Skrevet 4. november 2017 Min 5 år gamle sønn blir til stadighet (som i omtrent daglig) mobbet/ertet/plaget av to andre gutter i barnehagen. Dette har pågått i omtrent ett år, og vi har tatt det opp med barnehagen mange ganger, men det blir aldri noen bedring Både styrer og ped.lederne i barnehagen har tatt det veldig på alvor, helt fra første stund. Ped. lederne sier at de forsøker å følge med så godt de bare kan, at guttene ikke skal være alene sammen uten en voksen osv. Men barna gjør det selv om de voksne ser det- de bare bryr seg ikke.. Styrer har også selv snakket med barna og (i hvert fall i følge henne selv) vært streng og forklart at dette IKKE er greit, og barnehagen har også snakket med begge barnas foreldre. Foreldrene har igjen tatt kontakt med meg, og beklaget det så mye, og bedyret at de skal få slutt på det- men ting blir jo ikke bedre.. den av guttene som er «verst» har til og med flere ganger sagt stygge ting til sønnen min i påhør av både meg og hans egen mor. Når hun da påtaler at det ikke er greit å si sånn, fortsetter han gjerne og si det samme på nytt, eller bruker enda et annet stygt kallenavn. Så han har jo tydeligvis ingen respekt for moren- siden han fortsetter å oppføre seg dårlig også når hun har irettesatt han for det. Disse guttene kaller altså sønnen min for diverse stygge ting, de gjør ting mot han (f.eks stikker han med pinne så han får sår, drar ned buksa og tar på tissen hans osv) og de utestenger han fra lek. Sønnen min er heldigvis en veldig trygg og sosial fyr, som har mange venner og et stort nettverk i barnehagen, så enn så lenge ser ikke dette ut til å ha ødelagt selvtilliten hans på noe vis. Men når dette aldri tar slutt er jeg jo redd for at det etterhvert kan komme til å ødelegge han... Han skal heldigvis ikke begynne på skole med disse guttene, men han må jo fortsatt gå i barnehagen med dem helt frem til juni... Han sier omtrent daglig at han skulle ønske de ikke gikk i barnehagen, og at alt hadde vært mye finere i barnehagen hvis de ikke var der. Merker nå at jeg faktisk begynner å lure litt på hvordan disse guttene har det hjemme- og spesielt han som er verst (han andre er mer en etterdilter, som bare henger seg på han tøffeste.) Han verste har jo tydeligvis ikke respekt for noen, ikke sin egen mor, og ikke engang styreren i barnehagen, som er en godt voksen og veldig tydelig dame, som barna (iallfall mine) generelt virker å ha stor respekt for. Det forundrer meg også litt hvor tidlig dette begynte. At barn allerede som fireåringer kan være så slemme og fæle mot hverandre hadde jeg faktisk ikke trodd. Noen som har vært borti lignende og har noen tips? Anonymkode: 6eecd...770
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #2 Skrevet 4. november 2017 Har en på fire, men ikke erfaring med mobbing i denne alderen - men må si jeg blir sjokkert over at denne type atferd får fortsette så lenge og at så alvorlige hendelser får skje i bhg. Det er selvsagt bra at bhg tar det på alvor, men har de virkelig ikke flere tiltak å sette inn? At guttene som mobber blir fysisk atskilt fra de andre eller rett og slett blir sendt hjem når de verste episodene finner sted? Og hvor er fedrene i bildet? Har ungene mer respekt for dem? For her må jo kraftigere lut til. Jeg ville også diskutert din bekymring rundt han verste med ped.leder el styrer og om det er grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet. Det høres ut som han mangler empati og står i fare for å utvikle sadistiske trekk. Og slik atferd kan være uttrykk for at han ikke har det bra selv. Det vil sannsynligvis være mye vanskeligere å ta tak i dette om noen år. Anonymkode: 66510...774 13
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #3 Skrevet 4. november 2017 Dette med at han drar ned buksa og tar på tissen (sikkert uten lov?) er jo et overgrep! Det reagerer jeg veldig på!!! Enig i dine spørsmål, men det punktet må nok bhg ta seg av. De er nok "på" dette barnet, noe annet ville vært rart. Bhg må her være obs på dette barnet og når de ikke klarer å få bukt med denne utfordringen: koble inn andre instanser. Har ikke barnehagen en handlingsplan ift når et barn blir mobbet? Dette er jo veldig alvorlig mobbing!!!!! Anonymkode: cf7bc...3b7 10
Nerine_ Skrevet 4. november 2017 #4 Skrevet 4. november 2017 Om ikke barnehagen tar tak i såpass alvorlige ting hadde jeg tatt det videre til kommunen, om det er kommunal bhg da. Og jeg mener ærlig talt at det ikke blir tatt hånd om siden det fortsatt pågår. Det hjelper ikke at de nikker og sier at de skal gjøre noe med det, om ikke de tar tak i det i praksis. 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #5 Skrevet 4. november 2017 Kontakt fylkesmannen på mandag! De skal gjøre noe med dette, når ikke bhg gjør nok. Jeg ville og sendt en bekymringsmelding til bv, uavhenging av hva barnehagen vil, eller gjør. Denne gutten trenger tydeligvis hjelp, mer enn det bhg er villig til å og han. Har du vurdert å bytte bhg? Anonymkode: b07eb...7e2 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #6 Skrevet 4. november 2017 Jeg hadde anmeldt barnehagen og barnet for overgrep, at en gutt drar ned buksene på en annen og tar han på tissen er IKKE greit! Her er det bare å gå til drastiske skritt med en gang. Hadde også sendt bekymringsmelding til barnevernet, når et barn gjør dette mot et annet så kan man jo spørre seg hva han opplever hjemme og hvor ideene kommer fra. Så syns jeg du kan kontakte kommunen og be om at de tar grep, de er ansvarlig for at gutten din har det trygt i barnehagen. Enten får de sette inn 1:1 på han som mobber mest, eller så får de flytte han til en annen barnehage. Jeg syns uansett barnehagen burde gjort mer, f.eks ringt foreldrene til guttene som mobber hver gang noe skjer, og bedt om at de blir hentet. Anonymkode: 3e741...ae9 14
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #7 Skrevet 4. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde anmeldt barnehagen og barnet for overgrep, at en gutt drar ned buksene på en annen og tar han på tissen er IKKE greit! Her er det bare å gå til drastiske skritt med en gang. Hadde også sendt bekymringsmelding til barnevernet, når et barn gjør dette mot et annet så kan man jo spørre seg hva han opplever hjemme og hvor ideene kommer fra. Så syns jeg du kan kontakte kommunen og be om at de tar grep, de er ansvarlig for at gutten din har det trygt i barnehagen. Enten får de sette inn 1:1 på han som mobber mest, eller så får de flytte han til en annen barnehage. Jeg syns uansett barnehagen burde gjort mer, f.eks ringt foreldrene til guttene som mobber hver gang noe skjer, og bedt om at de blir hentet. Anonymkode: 3e741...ae9 Å flytte han til en annen barnehage vil jo bare flytte problemet. Ingen grunb til at han skulle opoføre seg bedre der. Og jeg tviler på at barnehagen har lov til å kreve at foreldrene henter gutten. Dette hlres ut som et barn med store adferdsproblemer og barnehagen bør innhente hjelp utenfra. Anonymkode: cb8e5...a3d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #8 Skrevet 4. november 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 5 år gamle sønn blir til stadighet (som i omtrent daglig) mobbet/ertet/plaget av to andre gutter i barnehagen. Dette har pågått i omtrent ett år, og vi har tatt det opp med barnehagen mange ganger, men det blir aldri noen bedring Både styrer og ped.lederne i barnehagen har tatt det veldig på alvor, helt fra første stund. Ped. lederne sier at de forsøker å følge med så godt de bare kan, at guttene ikke skal være alene sammen uten en voksen osv. Men barna gjør det selv om de voksne ser det- de bare bryr seg ikke.. Styrer har også selv snakket med barna og (i hvert fall i følge henne selv) vært streng og forklart at dette IKKE er greit, og barnehagen har også snakket med begge barnas foreldre. Foreldrene har igjen tatt kontakt med meg, og beklaget det så mye, og bedyret at de skal få slutt på det- men ting blir jo ikke bedre.. den av guttene som er «verst» har til og med flere ganger sagt stygge ting til sønnen min i påhør av både meg og hans egen mor. Når hun da påtaler at det ikke er greit å si sånn, fortsetter han gjerne og si det samme på nytt, eller bruker enda et annet stygt kallenavn. Så han har jo tydeligvis ingen respekt for moren- siden han fortsetter å oppføre seg dårlig også når hun har irettesatt han for det. Disse guttene kaller altså sønnen min for diverse stygge ting, de gjør ting mot han (f.eks stikker han med pinne så han får sår, drar ned buksa og tar på tissen hans osv) og de utestenger han fra lek. Sønnen min er heldigvis en veldig trygg og sosial fyr, som har mange venner og et stort nettverk i barnehagen, så enn så lenge ser ikke dette ut til å ha ødelagt selvtilliten hans på noe vis. Men når dette aldri tar slutt er jeg jo redd for at det etterhvert kan komme til å ødelegge han... Han skal heldigvis ikke begynne på skole med disse guttene, men han må jo fortsatt gå i barnehagen med dem helt frem til juni... Han sier omtrent daglig at han skulle ønske de ikke gikk i barnehagen, og at alt hadde vært mye finere i barnehagen hvis de ikke var der. Merker nå at jeg faktisk begynner å lure litt på hvordan disse guttene har det hjemme- og spesielt han som er verst (han andre er mer en etterdilter, som bare henger seg på han tøffeste.) Han verste har jo tydeligvis ikke respekt for noen, ikke sin egen mor, og ikke engang styreren i barnehagen, som er en godt voksen og veldig tydelig dame, som barna (iallfall mine) generelt virker å ha stor respekt for. Det forundrer meg også litt hvor tidlig dette begynte. At barn allerede som fireåringer kan være så slemme og fæle mot hverandre hadde jeg faktisk ikke trodd. Noen som har vært borti lignende og har noen tips? Anonymkode: 6eecd...770 Her må du sende en bekymringsmelding til Barnevernet, to separate; en på hver gutts familie. Anonymkode: b5785...946 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #9 Skrevet 4. november 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde anmeldt barnehagen og barnet for overgrep, at en gutt drar ned buksene på en annen og tar han på tissen er IKKE greit! Her er det bare å gå til drastiske skritt med en gang. Hadde også sendt bekymringsmelding til barnevernet, når et barn gjør dette mot et annet så kan man jo spørre seg hva han opplever hjemme og hvor ideene kommer fra. Så syns jeg du kan kontakte kommunen og be om at de tar grep, de er ansvarlig for at gutten din har det trygt i barnehagen. Enten får de sette inn 1:1 på han som mobber mest, eller så får de flytte han til en annen barnehage. Jeg syns uansett barnehagen burde gjort mer, f.eks ringt foreldrene til guttene som mobber hver gang noe skjer, og bedt om at de blir hentet. Anonymkode: 3e741...ae9 TS, hvis du faktisk mener å få gjort noe her så er det kun to ting som kan hjelpe: 1) Politianmeld barnehagen for overgrep 2) To bekymringsmeldinger, en for hvert barn, til Barnevernet Anonymkode: b5785...946 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #10 Skrevet 4. november 2017 Jeg hadde meldt til barnevernet!! Hvor får spesielt denne ene gutten som leder an disse ideene fra? De driver med overgrep. Stakkars gutten din! Ville også meldt ifra til kommunen. Anonymkode: b36c6...d64 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #11 Skrevet 4. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette med at han drar ned buksa og tar på tissen (sikkert uten lov?) er jo et overgrep! Det reagerer jeg veldig på!!! Enig i dine spørsmål, men det punktet må nok bhg ta seg av. De er nok "på" dette barnet, noe annet ville vært rart. Kan jo være at denne gutten som gjør dette mot sønnen til TS tror dette er normalt. Kansje han blir utsatt for noe? Sak for barnevernet? Anonymkode: 1a9c1...790 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #12 Skrevet 4. november 2017 Dette var jo helt forferdelig! Jeg kan ikke tro at noe sånt ville kunne skjedd i min barnehage uten at det ble satt inn ressurser. For meg høres det ut som mobberne trenger ekstra oppfølging/utredning - dette er ganske unormal oppførsel, og i kombinasjon med at han ikke hører etter på voksne så er det jo grunn til bekymring. Men jeg hadde altså tatt videre denne saken. Jeg hadde krevd konkrete tiltak, og at det skulle settes inn en voksen ressurs som håndterte situasjonene som oppstår. Jeg hadde kjørt på med full gass på absolutt alle tiltak du kan iverksette, her trenger barnehagen å skjerpes kraftig. Ta kontakt med øverste instans nå. Anonymkode: 68623...bc5 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #13 Skrevet 4. november 2017 Takk for så mange svar- og godt å se at det ikke bare er vi som synes dette er helt uholdbart... Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å skrive så mye detaljer, siden det fort blir veldig gjenkjennelig, men jeg ser at det kan være vesentlig ift svarene som gis, så jeg skriver det likevel. Jeg står uansett for det jeg skriver her- og de involverte vet jo allerede hva jeg mener. Iallfall: det som kompliserer saken ytterligere, er at moren til den verste av guttene er ped. leder i barnehagen. Hun har dessuten tatt kontakt med meg, og (i en veldig vennlig og hyggelig tone, altså ) bedt meg om å kontakte henne på privaten hvis det skjer noen episoder med sønnen hennes. Det er jo forsåvidt en fin oppfordring det- samtidig som jeg ikke kan unngå å føle at hun kanskje ønsker å «dysse det litt ned» hvor slem sønnen hennes er, og sørge for at det ikke kommer alle de andre voksne i barnehagen for øre. Jeg synes imidlertid det er viktig at alle de voksne i barnehagen får vite så mye som mulig om situasjonen, slik at alle kan følge med og være på vakt. Dette er dessuten en liten privat barnehage, drevet av en ideell organisasjon, det er dermed ikke egentlig noen over styrer som jeg kan ta kontakt med. Jeg har uansett heller ikke lyst til å gjøre noe som kan gjøre henne sur og irritert på meg, det er neppe noe godt utgangspunkt for videre samarbeid for å få løst dette- og ift mitt andre barn, som også går i barnehagen. (Det kan jo tenkes hun vil bli sur hvis jeg går til nivået over henne- når hun mest sannsynlig føler at hun allerede har gjort veldig mye for å stanse dette. Men det er jo tydeligvis ikke nok...) Bytte barnehage er dessverre veldig vanskelig her vi bor, og spesielt nå midt i året. Men nå har jeg sendt henne en mail der jeg skriver at jeg ønsker et nytt møte med henne, og eventuelt den andre ped. lederen (altså ikke den slemme guttens mor. Jeg synes det er vanskelig å diskutere dette ordentlig med henne tilstede...) TS Anonymkode: 6eecd...770
ForestRun Skrevet 4. november 2017 #14 Skrevet 4. november 2017 (endret) Mange gode forslag du har fått her. Kan det være en ide å skille de to guttene som mobber gutten din? Og prøve å spleise din gutt med de andre to, men hver for seg? At de er to og to sammen, og en konsekvens for handlingene deres er at de ikke kan leke sammen? Hvordan er det på fritiden? Har de andre guttene mye kontakt på fritiden? Jeg tenker de to guttene ikke kan lene sammen når de driver sånn. Og å sette inn ekstraressurs på han som er verst er en god ide. Vet du hvordan dynamikken er hvis Din gutt leker sammen med den gutten som du sier henger seg på og ikke er verst? Uten at han andre er tilstedeværelse Er hun ped.leder for sin egen sønn? De burde kanskje endre på det Endret 4. november 2017 av ForestRun 2
Vera Vinge Skrevet 4. november 2017 #15 Skrevet 4. november 2017 Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg skjønner veldig at du reagerer! I bhg er de såpass med ansatte at de må klare å ha oversikt over hva disse guttene driver med. Dere må ikke akseptere at dette får fortsette. Da må bhg finne en løsning, om det så er å skille de to guttene i hver sine grupper for å se om det hjelper. Får helt vondt av gutten din, ts. Alle vet jo at yngre barn kan slå og drive med mye rart, men dette er jo langt utenfor normalen for 5-åringer. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #16 Skrevet 4. november 2017 Det var et godt forslag over her om at guttene splittes og ikke får leke med hverandre hver gang de gjør noe slemt. Jeg skal foreslå det for styrer. Barnehagen forsøker også å dele opp gruppa i mindre enheter (og da splitte de to guttene), men det er ikke mulig å gjøre dette permanent. Når de f.eks er på turer og sånt er alltid alle barna fra samme kull sammen. Det er som sagt en liten barnehage, med bare én småbarnsavdeling og en storbarnsavdeling. Ped. lederen er derfor ped. leder for sitt barn- og dette er i utgp ikke noe som kan endres. (Blant annet vet jeg at hun som er ped. leder på småbarnsavdelingen absolutt ikke har lyst til å jobbe på storbarnsavdelingen). Men de er heldigvis to ped. ledere på storebarnsavdelingen, og jeg forsøker, så langt det lar seg gjøre, å kommunisere mest mulig med hun andre vedr. denne problemstillingen. Når det gjelder å melde til barnevernet osv, så mener jeg det er en stor overreaksjon- og noe som mest sannsynlig vil bidra til at vi vil bli ganske uglesett i lokalsamfunnet. Selv om barna ikke skal begynne på samme barneskole, skal de etter hvert gå på samme ungdomsskole, de kan møtes på fritidsaktiviteter osv. Jeg ønsker ikke at de andre foreldrene skal legge oss for hat- og så at dette etter hvert skal få konsekvenser for mine barn. Anonymkode: 6eecd...770 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #17 Skrevet 4. november 2017 Syns om mulig det er enda verre at moren til en av mobberne jobber i barnehagen uten å sette en stopper for det. Jeg har tidligere sittet i styret til en veldedig organisasjon som drev en barnehage, og det er fult mulig å gå over hodet på styrer/pedleder og ta opp med styreleder for denne organisasjonen hva som foregår, at du vil ta det videre, og at hvis de vil ordne dette før det kommer i media så får de sette i gang. Jeg syns fremdeles du bør anmelde både barnehagen og barnet til politiet for overgrep, og sende bekymringsmelding til barnevernet på begge de barna som mobber. Det kan du også informere både styer og ped.leder om at du kommer til å gjøre, fordi de har fått lang tid på seg til å håndtere situasjonen uten å klare det. Hvis barnehagen er godkjent av kommunen og med i fellesopptaket, hadde jeg også varslet kommunen, de kan trekke tilbake godkjenningen. Og hvis ingenting virker er det aldri feil å droppe et hint til lokalavisen, slike saker slås som regel stort opp, og setter både barnehagen og organisasjonen bak i særdeles dårlig lys, og tvinger dem til å ta grep. Anonymkode: 3e741...ae9 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #18 Skrevet 4. november 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Syns om mulig det er enda verre at moren til en av mobberne jobber i barnehagen uten å sette en stopper for det. Jeg har tidligere sittet i styret til en veldedig organisasjon som drev en barnehage, og det er fult mulig å gå over hodet på styrer/pedleder og ta opp med styreleder for denne organisasjonen hva som foregår, at du vil ta det videre, og at hvis de vil ordne dette før det kommer i media så får de sette i gang. Jeg syns fremdeles du bør anmelde både barnehagen og barnet til politiet for overgrep, og sende bekymringsmelding til barnevernet på begge de barna som mobber. Det kan du også informere både styer og ped.leder om at du kommer til å gjøre, fordi de har fått lang tid på seg til å håndtere situasjonen uten å klare det. Hvis barnehagen er godkjent av kommunen og med i fellesopptaket, hadde jeg også varslet kommunen, de kan trekke tilbake godkjenningen. Og hvis ingenting virker er det aldri feil å droppe et hint til lokalavisen, slike saker slås som regel stort opp, og setter både barnehagen og organisasjonen bak i særdeles dårlig lys, og tvinger dem til å ta grep. Anonymkode: 3e741...ae9 Enig. Ts, du må sette hensynet til barnet ditt først her. Og jeg synes det er temmelig bekymringsfullt at den verste gutten er sønn av ped.leder og han ikke hører på henne. Hvor er faren i bildet? Han bør jo også involveres, det ville jo normalt vært tilfelle om det var et barn som ikke hadde mor som jobbet der. Anonymkode: 66510...774
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #19 Skrevet 5. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Ts, du må sette hensynet til barnet ditt først her. Og jeg synes det er temmelig bekymringsfullt at den verste gutten er sønn av ped.leder og han ikke hører på henne. Hvor er faren i bildet? Han bør jo også involveres, det ville jo normalt vært tilfelle om det var et barn som ikke hadde mor som jobbet der. Anonymkode: 66510...774 Det er jo nettopp av hensyn til barna mine at jeg synes det blir vanskelig å melde dette til politiet, barnevernet osv. Vi risikerer at vi dermed vil bli den familien som alle snakker om, og at folk mener «de er helt gærne- meldte til barnevernet pga litt erting i barnehagen!!»- og at dette igjen kan få konsekvenser for hvordan våre barn blir behandlet. Familiene til mobberne er vel ansette i nabolaget, mens vi er innflyttere som egentlig ikke kjenner så mange. Når det gjelder faren til den verste gutten (og forsåvidt også til den andre), så er begge fedrene karrieremenn med lederstillinger, som jeg sjelden eller aldri ser i barnehagen. Faren til han verste har jeg knapt nok sett, også før kona hans begynte å jobbe i barnehagen, var han aldri å se der. Tror han jobber veldig mye, og har også en hobby som tar mye tid. Så barna er nok i all hovedsak «mors ansvar» i begge disse familiene. Guttene er forøvrig også naboer, så de har naturlig nok mye med hverandre å gjøre også på fritiden. Men jeg satser på å få til et møte med styrer i neste uke, der jeg i enda større grad setter hardt mot hardt, og poengterer at jeg kommer til å gå videre med saken hvis de ikke sporenstreks iverksetter noen fungerende tiltak. TS Anonymkode: 6eecd...770
AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #20 Skrevet 5. november 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns om mulig det er enda verre at moren til en av mobberne jobber i barnehagen uten å sette en stopper for det. Jeg har tidligere sittet i styret til en veldedig organisasjon som drev en barnehage, og det er fult mulig å gå over hodet på styrer/pedleder og ta opp med styreleder for denne organisasjonen hva som foregår, at du vil ta det videre, og at hvis de vil ordne dette før det kommer i media så får de sette i gang. Jeg syns fremdeles du bør anmelde både barnehagen og barnet til politiet for overgrep, og sende bekymringsmelding til barnevernet på begge de barna som mobber. Det kan du også informere både styer og ped.leder om at du kommer til å gjøre, fordi de har fått lang tid på seg til å håndtere situasjonen uten å klare det. Hvis barnehagen er godkjent av kommunen og med i fellesopptaket, hadde jeg også varslet kommunen, de kan trekke tilbake godkjenningen. Og hvis ingenting virker er det aldri feil å droppe et hint til lokalavisen, slike saker slås som regel stort opp, og setter både barnehagen og organisasjonen bak i særdeles dårlig lys, og tvinger dem til å ta grep. Anonymkode: 3e741...ae9 Bra innlegg, er enig i dette. Anonymkode: b5785...946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå