Veslejenta Skrevet 25. januar 2005 #1 Skrevet 25. januar 2005 Jeg har fått meg ny jobb som skulle begynt til mandagen gjennom et vikarbyrå. Dette er prosjektbasert, og er først på 3 uker og så med mulig forlengelse etter det. Jeg er allerede i oppdrag gjennom et annet vikarbyrå, og det skulle vart til midten av februar. Pga det andre oppdraget, så ba jeg om at kontrakten skulle avsluttes til fredagen. Og det er nå ordnet en stedfortreder for meg i det oppdraget. Nå har det seg slik at det har oppstått problemer med prosjektet i den nye jobben. Og jeg begynner derfor en uke senere, men med samme varighet (3 uker med mulighet for forlengelse). Jeg står dermed uten jobb neste uke. Jeg ba det nye vikarbyrået ordne noe for meg, men de sier det blir vanskelig pga kort tidsfrist og at det er vanskelig å finne et såpass kort oppdrag. De sier at de ikke er ansvarlig for å gi meg lønn, da oppdraget kun er blitt forskjøvet. Jeg har kontaktet vikarbyrået jeg fortsatt jobber for, men de sa også at det ville bli vanskelig å skaffe meg jobb, men de skulle prøve. Har jeg noen som helst rettigheter? Jeg sa opp den jobben jeg er i nå, og det er det nye vikarbyrået klar over. Det hadde vært null problem for meg å få jobbet der jeg jobber nå en uke lengre, hvis jeg hadde fått vite det for en uke siden. Men med under en uke til jeg skulle vært i det nye oppdraget blir det vanskelig å skaffe jobb kun for fire-fem dager. Og før noen sier noe om at jeg kan ta meg en ferie: Det har jeg rett og slett ikke råd til. Vi har utrolig mye regninger i januar, februar og jeg er nødt til å ha full lønn for at økonomien skal gå rundt.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 26. januar 2005 #2 Skrevet 26. januar 2005 Ut fra det jeg vet, har du ikke rettigheter på å få lønn eller oppdrag den uka du nå plutselig står uten jobb, dessverre. Arbeidsgiver er ikke ansvarlig for at prosjektet starter til oppsatt tidspunkt. Det er alltid en risiko å bytte jobb på den måten, og noen ganger går det ikke. En venninne av meg sa opp kontrakten sin tidligere enn planlagt pga ansettelse i ny stilling. Da hun skulkle begynne i ny stilling, fikk hun beskjed om at de ikke kom til å trenge henne likevel. Ingen kontrakter var underskrevet enda, så hun stod der uten jobb. Hadde hun underskrevet kontrakt på at hun skulle tiltre i stillingen den og den dagen, ville saken vært en helt annen.
Veslejenta Skrevet 26. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2005 De sendte meg kontrakt på at jeg skulle begynne den 1. Den har jeg her hjemme, med underskrift fra konsulenten min. Den nye kontrakten har blitt sendt per mail, og hun ba meg per telefon om å endre kontraktsdatoene i den gamle versjonen med en penn, men dette har jeg ikke gjort ennå.
Lilleba Skrevet 29. januar 2005 #4 Skrevet 29. januar 2005 Dette høres tvilsomt ut. Når en kontakt er undertegnet er den bindende. Jeg tror at vikarbyrået er ansvarlig for at du får lønn fra den dagen det står i kontakten at oppdraget begynner, men jeg kjenner ikke til hvilken avtale du ellers har med vikarbyrået? De kan jo ha helgardert seg mot slike hendelser, slik at du sitter med skjegget i postkassen?
Veslejenta Skrevet 30. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2005 Jeg fikk snakket litt med vikarbyrået på fredag, og "siden de hadde vært så uheldige å sende ut underskrevet kontrakt før endringen", som de så pent uttrykte det, så skulle de prøve å finne noe til meg enten eksternt eller internt. "Det skulle ordne seg" sa de. Så da får jeg ringe dem i morgen og høre hva som skjer. I kontrakten står det ingenting om hva som skjer hvis kontrakten blir flyttet, bare hva som skjer hvis oppdraget skulle bli forkortet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå