GÃ¥ til innhold

Vanskelig forhold til mat 😓

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er ei på 26 som er så utrolig dårlig til å spise! Og nå har jeg bestemt meg for at nok er nok, bestilt meg time hos lege. 

Men hva kan jeg forvente her? 🙈  Jeg var hos ernæringsfysiolog for noen år tilbake, uten at jeg følte jeg fikk noe hjelp. 

Var lærerikt om hva som skjer om man ikke spiser osv, men det jeg trenger er en matplan med oppskrifter. En streng en som gir meg alt🙄 Kan ikke ha alternativ til protein/kjøtt og fett og må sette sammen måltid selv til å begynne med, det kommer jeg helt ærlig ikke til å gjøre. 

Føler ikke jeg har lyst på noe, mat er bare drivstoff for meg, ikke noe jeg koser meg med. Er fornøyd med kroppen, er ikke noe om det iallefall, er normalt bygd. Men jeg trener.. og ser for meg for lite mat og for mye trening  (4 ganger i uka) blir det problemer av tilslutt. 

Er aldri sulten.. spiser alltid frokost da..! Men blir fort uvel av mat om jeg spiser LITT for "mye"...

Noen som har tips eller? Vært borti samme selv? Får man så mye hjelp av lege/fysiolog som jeg trenger? 😓  

Anonymkode: 6b1c8...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har et anstrengt forhold til mat :( Håper du får den hjelpen du trenger slik at det ikke utvikler seg til en alvorlig spiseforstyrrelse. Lykke til :)

Skrevet

Du kan kontakte en kostholdsveiledee, som er spesialist på spiseforstyrrelse. Ta dette opp med legen

Anonymkode: 11602...40f

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for tips dere :) 

Jeg har et anstrengt forhold til mat ja, uten at det er noe direkte psykisk med det.. Er så irriterende. 

Tok dette opp med legen min og ble henvist til oppfølgingstjenesten der jeg nå skal få hjelp med struktur i hverdagen generelt og kosthold/mat :)  Gleder meg til å komme igang! Håper jeg også det hjelper. Takk :rodme:

Skrevet

Vet du hva, jeg har ingen råd, jeg vil egentlig bare skrute av deg! Så utrolig braat du tar tak i dette! Det her finner du ut av :-)

Anonymkode: 981a2...975

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, jeg har ingen råd, jeg vil egentlig bare skrute av deg! Så utrolig braat du tar tak i dette! Det her finner du ut av :-)

Anonymkode: 981a2...975

NÃ¥hh, takk for gode ord:hjerte:

• Liker 1
Skrevet

Om du ser på mat som drivstoff så er vel det en ok begynnelse? Du vil jo at kroppen skal fungere og da må den ha drivstoff. 😊

Anonymkode: f7642...2aa

• Liker 1
Skrevet

En lege kan ikke hjelpe deg med dette.

Anonymkode: 5bccb...a6f

Skrevet

Jeg vil ikke definere det du beskriver som "et anstrengt forhold til mat". Det er vel mer at du mangler kunnskap og appetitt. Hvorfor fikk du ikke noe utav møtet med ernæringsfysiolog?

Anonymkode: 1e84b...4d4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke definere det du beskriver som "et anstrengt forhold til mat". Det er vel mer at du mangler kunnskap og appetitt. Hvorfor fikk du ikke noe utav møtet med ernæringsfysiolog?

Anonymkode: 1e84b...4d4

Støtter denne! Regarte når folk høyere opp begynnte å trekke in ordet spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 6a994...837

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du har lyst på mat som ikke folk flest spiser? Jeg orker ikke brødmat til frokost f.ex., tar heller en smoothie med masse bær.

Anonymkode: 97658...808

Skrevet

Jeg er akkurat lik. Bare at jeg ikke klarer å spise frokost, uansett hva som diskes opp. Unngår så langt det lar seg gjøre å lage mat, selv om jeg en gang i skuddåret kan diske opp med en finere rett, bare at jeg selv ikke klarer å spise etter å ha stått lenge i matosen.

Jeg håper du finner en god ernærings og matplan, lykke til 🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...