Gå til innhold

oxynorm og gallesteinoperasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har gått på oxynorm  noen uker pga store og mye smerter i galleblæra. Har hatt mange anfall den siste måneden, og skal snart opereres. Det gjør ganske vondt uten oxynorm, men fått beskjed om å kun ta dette ved gallesteinsanfall pga faren for avhengighet. Noe jeg er helt enig i er lurt. 

I tillegg til smerter har jeg en enorm uro i kroppen når jeg ikke tar oxynorm. Jeg klarer ikke å ligge/sitte stille og må holde musklene i spenn for å klare å holde meg i ro noen minutter. Det er helt forferdelig. Dette gjør da at smertene blir verre. I tillegg klarer jeg ikke å sove, da jeg ikke klarer å være i ro. Er så sliten og trøtt nå, men sovner ikke. Regner med uroen er abstinenser. Jeg fikk morfin intravenøst ved siste anfall da smertestillende ikke fungerte. Det var da denne uroen begynte, men har kanskje ikke noen sammenheng? Uroen blir verre etter inntak av mat. Noen som har vært borti lignende og har noen gode råd og tips til å gjøre situasjonen bedre? 

Også lurte jeg på om noen har vært operert for gallestein og hvor lenge var dere sykemeldt etterpå? Og hvordan var det i tiden etterpå? Jeg har en sittestillende jobb. Er så redd for å være mer borte fra jobb nå. 

Anonymkode: 72887...e69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får oxy mot gallestein? Jeg får ingenting, legen sier bare "ring når du er klar for å fjerne galleblæren" 🙄

Ang din mulige abstinens, hvor ofte har du tatt oxy?

Anonymkode: b452c...dd7

Skrevet

måtte være på sykehuset i 4 dager etter operasjonen fordi jeg plutselig hadde begynt å miste masse blod. Men da jeg kom hjem så var jeg oppe og gikk etter noen få dager. Så ca en uke tok det for meg til jeg kunne fungere igjen.

Anonymkode: a50de...4f3

Skrevet

Dette må du snakke med legen din om.

Det er fryktelig uforsvarlig å forsøke å kommentere dette her.

Anonymkode: cdbb0...172

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

måtte være på sykehuset i 4 dager etter operasjonen fordi jeg plutselig hadde begynt å miste masse blod. Men da jeg kom hjem så var jeg oppe og gikk etter noen få dager. Så ca en uke tok det for meg til jeg kunne fungere igjen.

Anonymkode: a50de...4f3

Godt å høre at det gikk såpass fort, selv om det er kjipt med blodtap. Hvordan var det etter uken du hadde operert? Var alt tilbake til normalen? 

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får oxy mot gallestein? Jeg får ingenting, legen sier bare "ring når du er klar for å fjerne galleblæren" 🙄

Ang din mulige abstinens, hvor ofte har du tatt oxy?

Anonymkode: b452c...dd7

Hmmm, plages du mye med det?

Jeg har smerter hver dag. Uansett hva jeg spiser eller drikker gjør det veldig vondt. Konstant smerter i ryggen bak galleblæra og under ribbeina og mellomgulvet samt skulderen til tider. Har hatt 6 lange anfall i løpet av 4 uker, ble innlagt den ene gangen i 3 dager. Så plages veldig av dette.

Endret av lillesky
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du snakke med legen din om.

Det er fryktelig uforsvarlig å forsøke å kommentere dette her.

Anonymkode: cdbb0...172

Jeg tenker ikke på råd ang medisin og medisinering, men om noen har erfaring med noe som kan roe ned kroppen, altså utenom medisin. Eller erfaring generelt. Var litt utydelig på det :) I forhold til medisin rådføre jeg meg selvsagt med legen. Men leger har ofte ikke erfaring med dette selv, annet enn hva de leser. 

Skrevet

Been there done that. 

Jeg fikk også sterke smertestillende mot gallesteinsmerter og ble avhengig. For det var så lang ventetid på operasjon, så måtte jeg gå på smertestillende lenge. Måtte trappe ned etter operasjonen. 

Det høres veldig ut som abstinenser, noe som er jævlig. Snakk med legen din om det. Jeg fikk støttemedisiner atarax og betablokkere, noe som er vanlig ved abstinenser. 

Jeg hadde overraskende mye smerter etter operasjonen, trodde ikke det skulle bli sånn. Det tok en uke før jeg følte meg grei og klarte å bevege meg selv, uten hjelp. Lå på sykehuset i noen dager for jeg hadde så mye smerter, måtte ha hjelp til alt i et par dager. 

Anonymkode: 9c3e2...972

Skrevet (endret)

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Tråden er også ryddet for doseringstips og helsefarlige råd.

Vennlig hilsen
lillesky (mod)

Endret av lillesky
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...