Gå til innhold

Kroppen prioriterer feil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg så på forrige episode av Ikke gjør dette hjemme når de senker Torfinn ned i vann og ser hvordan kroppen reagerer på kulden. Det som skjer er at kroppen prioriterer kjerneorganene, og nedprioriterer hender og føtter når det kommer til blodtilførsel. Jeg stusser litt ved denne avgjørelsen fra kroppen sin side. For hvis du havner i kaldt vann med denne prioriteringen så mister du raskt følelsen i hender og føtter - som du jo trenger for å komme deg ut av situasjonen i første omgang! For hva slags trøst er det at hjerte og hjerne har det greit hvis du sitter der hjelpesløs og bare venter på det uungåelige? Hadde det ikke vært bedre om den faktisk gjør som når den er alkoholpåvirket, altså å pumpe blodet jevnt til hele kroppen? Da har man i hvert fall en viss mulighet til å berge seg i land, med en tilhørende forhåpning om at det også gikk bra med kjerneorganene. Skaperverket må ta selvkritikk...

Anonymkode: c7dab...b8a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hjertet ditt blir nedkjølt død du, da hjelper det ikke med varme finger og tær. 

Anonymkode: 2c9bd...c3d

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hjertet ditt blir nedkjølt død du, da hjelper det ikke med varme finger og tær. 

Anonymkode: 2c9bd...c3d

Men med varme vitale organer og kalde fingre og tær er du jo garantert død ettersom du ikke kommer noen vei. Torfinn lå jo i vannet i 35 minutter med alkohol i blodet, og 80 minutter som edru med samme temperaturfall. Jeg vil jo heller ha 35 minutter med varme finger og tær fremfor å ligge der rimelig hjelpesløs i kanskje 75...

Anonymkode: c7dab...b8a

Skrevet

Du blir jo ikke lam  med det første selv om du mister følelsen...

Anonymkode: d840c...bf5

• Liker 1
Skrevet

Gøyal teori. Men det finnes jo ganske mange andre måter å bli nedkjølt på. Om jeg går meg vill i skogen hjelper det ikke med følelse i tærne om hjertet mitt stopper i løpet av natta. 

Anonymkode: 025ac...f88

• Liker 4
Skrevet

Bare lå han i vannet, han prøvde ikke å svømme eller noe? Er det sikkert at dette eksperimentet virkelig imiterer nedkjølings-ulykker man kan komme ut for?

Anonymkode: e4c95...582

Skrevet

Dersom man ikke "omdirigerer" blod fra ekstremitetene, vil alt blodet som strømmer tilbake fra hender og føtter kjøle ned indre organer, og døden inntreffer raskt.

Du fryser på fingre og tær fordi kroppen holder vitale organer varme. Det gir deg masse ekstra tid til å overleve. Kroppen reagerer på kulde. Den vet ikke om du ligger i vann eller sitter i en fryseboks.

I varme omgivelser utvides blodårer i ekstremitetene slik at blodet avgir varme til omgivelsene, og avkjølt blod strømmer tilbake til indre organer og hindrer overoppheting.

I kalde omgivelser trekkes blodårene i ekstremitetene sammen, slik at ikke store mengder blod skal nedkjøles og raskt senke kjernetemperaturen slik at koma og død inntreffer.

Derfor skal man aldri gi sterkt nedkjølte mennesker rask oppvarming. Umiddelbar utvidelse av perifere blodkar vil føre til at kaldt blod strømmer raskt tilbake til allerede sterkt nedkjølte indre organer, og da kan alvorlig skade og død oppstå.

Anonymkode: 118d4...635

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Bare lå han i vannet, han prøvde ikke å svømme eller noe? Er det sikkert at dette eksperimentet virkelig imiterer nedkjølings-ulykker man kan komme ut for?

Hvis du prøver å svømme, kjøles du enda fortere ned. Bevegelse gjør at vannet fungerer som en motstrømskjøler. Du lever lengst om du flyter helt stille med knærne trukket opp mot brystet.

Kaldt vann suger varme ut av kropper ekstremt fort.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du prøver å svømme, kjøles du enda fortere ned. Bevegelse gjør at vannet fungerer som en motstrømskjøler. Du lever lengst om du flyter helt stille med knærne trukket opp mot brystet.

Kaldt vann suger varme ut av kropper ekstremt fort.

Men forsøket skulle vært gjort i edru og beruset tilstand da man gjorde noe som var mere naturlig enn å bare ligge i vannet. Hvem gjør vel det?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men forsøket skulle vært gjort i edru og beruset tilstand da man gjorde noe som var mere naturlig enn å bare ligge i vannet. Hvem gjør vel det?

Hva mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...