Gå til innhold

Hukommelsen til katter? -Hvor godt husker de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt på 1/5 år og i dag så var jeg veldig å styra og herja med den, leka kasta lekemus etter den og den løp som faen :fnise:. Men etter en stund med at jeg har løfta strøket og dulla med dyret, så knurra han på meg. Det har han aldri gjort, aldri. Jeg vet jeg kanskje var litt brå i mine bevegelser, men ettersom jeg er singel og bor for meg selv så hadde jeg lyst å prøve å trene katten til å bli dulla med ved eventuelle besøk fra familie eller venner. 

Men etter at katten knurret på meg så lot jeg han være helt i fred, jeg bare lurer nå om hvor godt katten husker, vil den tilgi meg? Jeg har jo ikke vært slem eller noe men jeg var kanskje bare litt brå og dulla litt for mye, fordi jeg ønsker jo ikke at katten kun skal være vandt til meg og fly i andre fremmede. 

Men dette er vel noe jeg må venne katten til gradvis med besøk og ikke på den måten jeg har gjort? Katten sover nå og har det godt, fått favoritt maten og er godt fornøyd. Men jeg kan liksom ikke la være å tenke på knurringa, den skjærer meg i hjertet. 

Overtenker jeg? Til vanlig så holder jeg ikke på å duller med katten, var bare i dag så det skal jeg nok ikke gjøre igjen. 

Anonymkode: b5a16...5a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du 1,5 år?

Hva mener du med å dulle? Hvis du skal venne den til noe så bør du gjøre det gradvis, ja. Slutt når den ikke maler lenger eller begynner å vifte med halen, det kan være en grei regel. Hvis du varierte for fort mellom lek/jakt og kos kan den ha blitt litt forvirret. Eller kanskje den bare var lei. Hadde katten mulighet til å trekke seg tilbake hvis den ville, eller holdt du den fast? Den må få kunne velge å gå vekk hvis den vil det selv.

Hva skjedde rett før den knurret? Kanskje du tok på labbene eller magen? Jeg tror den vil tilgi deg ganske raskt, men kanskje du bør lære deg å lese signalene til katten litt bedre. Og la den alltid få være i fred når den sover, spiser eller vasker seg. Kan godt hende du visste dette fra før, men skriver det bare for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 51096...d01

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du 1,5 år?

Hva mener du med å dulle? Det jeg mener med å dulle er å løfte, bære, kose. Hvis du skal venne den til noe så bør du gjøre det gradvis, ja. Slutt når den ikke maler lenger eller begynner å vifte med halen, det kan være en grei regel. Hvis du varierte for fort mellom lek/jakt og kos kan den ha blitt litt forvirret. Eller kanskje den bare var lei. Dette er en mulighet ja, jeg var selv overtrøtt etter å ha slitt med å sove den siste tiden så kan være jeg var litt brå i bevegelser og skiftet for fort mellom kos og lek. Hadde katten mulighet til å trekke seg tilbake hvis den ville, eller holdt du den fast? Jeg holder aldri katten fast, dette vet jeg man aldri skal gjøre Den må få kunne velge å gå vekk hvis den vil det selv. Ja kattungen hadde mulighet til å trekke seg tilbake, katten har egen rom og flere soveplasser å velge mellom. 

Hva skjedde rett før den knurret? Jeg skulle løfte katten mot matskålen slik at han kunne få dagens porsjon av våt-for, det var da jeg hørte et knurr så jeg var nok så rask å sette katten ned. Kanskje du tok på labbene eller magen? Katten har ikke noe problem at jeg tar han på potene eller magen, faktisk elsker han at jeg klør han på magen. Jeg tror den vil tilgi deg ganske raskt, men kanskje du bør lære deg å lese signalene til katten litt bedre. Jeg må nok bli flinkere til dette ja, dette er min første katt og har hatt han siden den var 12 uker. Og la den alltid få være i fred når den sover, spiser eller vasker seg. Kan godt hende du visste dette fra før, men skriver det bare for sikkerhets skyld. Og det takker jeg deg for, koselig å få tips som dette.

Hei, beklager for sent svar. 

Skrevet

Katter husker slt. Behandle derfor dyret med respekt.

Anonymkode: d62dc...f77

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter husker slt. Behandle derfor dyret med respekt.

Anonymkode: d62dc...f77

Det gjør jeg alltid.

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Hei, beklager for sent svar. 

Det er ikke noe problem. :) Katter har et instinkt om å forsvare maten sin, så siden han var rett ved matskålen og kanskje var litt lei fra før så kan det hende det var det som slo inn. Han er jo liten ennå og kan bli plutselig blir litt skremt eller forvirret hvis det er noe han ikke helt skjønner.

Fint å høre at katten har et sted å trekke seg tilbake, det er viktig. Bra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...