AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #1 Skrevet 2. november 2017 Prøver her da jeg ikke fikk respons under «kosthold og trening»: Jeg har atopisk eksem og fikk vel første utbrudd for fem år siden. Har vært et par ganger siden da, og også nå siste året. Da jeg kuttet ut kumelk samt egg fra kosten siden jeg begynte å spise vegansk, ble huden ganske mye bedre. Men det er fremdeles en del ting jeg merker at ikke er bra for meg å spise med tanke på huden, da gjerne mat som inneholder raffinert sukker, e-stoffer, mye krydder etc. og alkohol. Reagerer f.eks. på vanlige tacolefser. Nøtter, gluten og soya ser ut til å gå bra. I tillegg til B12 tar jeg d-vitamin og omega-3. Å være veganer er jo noe jeg gjør frivillig og med glede, men synes det er leit å reagere på tacolefser, og å ikke kunne kose meg med godteri som vanlige folk, fordi jeg merker det på huden at det ikke er bra. Lurer på om andre her erfaring med kostholdets betydning når det gjelder atopisk eksem? Noen næringsstoffer man bør fokusere ekstra på når man har atopisk eksem? Har hørt c-, d- og e-vitamin, diverse b-vitaminer og omega-3. Jeg spiser mye knekkebrød, havregryn, nøtter, belgvekster, en del grønnsaker (da gjerne gulrøtter og potet), soyaprodukter, banan og ferskpresset juice. Dessverre spiser jeg også en del nudler og er veldig glad i sjokolade. Prøver dog å styre unna de som har sukker som første ingrediens, i tillegg til at jeg altså kun spiser melkefritt. Anonymkode: d77a7...3f2
missmcbeal Skrevet 2. november 2017 #2 Skrevet 2. november 2017 Interessant tråd. Jeg hiver meg på, har dessverre ikke funnet ut av dette, men lurer på om det kan være kostholdsrelatert. Hvor har du eksem? Jeg har på hendene, eller egentlig mest den høyere hånden. Jeg kan noen dager der jeg er helt fin, før jeg plutseleg får et kløanfall, der det klør så jævlig at det nesten er umulig å ikke klø seg. Så jeg lurer på om det er en matvare som trigger dette kløanfallet, men har ikke klart å finne noen mønster enda. Har tenkt på å logge matdagbok sånn at jeg faktisk lettere kan se et mønster.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #3 Skrevet 2. november 2017 Rikelig med fett, rødt kjøtt og egg, lite stivelse og sukker, samt nok tilskudd av d-vitamin hjelper for meg. Fisk, særlig torskefisk, samt reker trigger kløanfall, og særlig blir hvis jeg har spist mye glutenholdig stivelse (korn). Sitrus forverrer, eple, gulrot, tomat og stenfrukter går derimot bra sålenge de ikke er rå. Anonymkode: 206f2...d84 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 15 timer siden, missmcbeal skrev: Interessant tråd. Jeg hiver meg på, har dessverre ikke funnet ut av dette, men lurer på om det kan være kostholdsrelatert. Hvor har du eksem? Jeg har på hendene, eller egentlig mest den høyere hånden. Jeg kan noen dager der jeg er helt fin, før jeg plutseleg får et kløanfall, der det klør så jævlig at det nesten er umulig å ikke klø seg. Så jeg lurer på om det er en matvare som trigger dette kløanfallet, men har ikke klart å finne noen mønster enda. Har tenkt på å logge matdagbok sånn at jeg faktisk lettere kan se et mønster. Har hatt i ansiktet, på underarmen og nå har jeg på leggen. Er et veldig interessant tema. Jeg spurte hudlegen min for et par år siden om det kunne ha noen sammenheng med kosthold, dette avfeide han tvert. Men hans bastante standpunkt stemmer jo ikke med det som står om atopisk eksem på helsenett.no, komplettapotek.no og hudportalen. https://www.helsenett.no/227-sykdommer/hud/hud/1088-litt-om-overfolsomhet-for-enkelte-matvarer-ved-atopisk-eksem.htmlhttps://www.komplettapotek.no/kampanje/37133/tips-om-ernaering-ved-atopisk-hudhttp://www.hudportalen.no/Atopiskeksem/Aa-leve-med-atopisk-eksem/Kosthold#490 TS Anonymkode: d77a7...3f2
Eneri Skrevet 4. november 2017 #5 Skrevet 4. november 2017 Jeg skal ikke kalle meg en atopiker, til det er jeg for lite plaget. Har det i familien, men har vært heldig selv. Jeg har imidlertid nå etter fylte 40 fått mer plager enn jeg hadde før. Jeg får først og fremst oppå hendene, mellom fingrene, og av og til på leggene. Vanskelig å finne mønster, men merker at hvis jeg stresser mye /har lang periode med mye stress i kroppen så slår det ut med utslett. Det er ikke akkurat bare det å ha det travelt, men sånn negativt stress der du kverner over ting du ikke rekker over på jobb + bekymringer på privatlivsfronten. Smågodter med mye sukker og syntetiske greier gjør meg verre. Velger ofte sure og salte gummigodterier, og de er nok stappfulle av e-stoffer /fargestoffer. Har ikke fulgt godt nok med til å finne et evt mønster, men jeg tror hudproblemer påvirkes av kostholdet uansett hva legen din sa. Jeg var for eksempel tidligere veldig plaget med kviser og uren hud. Ifølge lege ingen sammenheng med matinntak. Men da jeg kuttet ut mye av sukkeret jeg fikk i meg, ble huden min mye finere.
Coronas Skrevet 4. november 2017 #6 Skrevet 4. november 2017 På 2.11.2017 den 23.28, missmcbeal skrev: Interessant tråd. Jeg hiver meg på, har dessverre ikke funnet ut av dette, men lurer på om det kan være kostholdsrelatert. Hvor har du eksem? Jeg har på hendene, eller egentlig mest den høyere hånden. Jeg kan noen dager der jeg er helt fin, før jeg plutseleg får et kløanfall, der det klør så jævlig at det nesten er umulig å ikke klø seg. Så jeg lurer på om det er en matvare som trigger dette kløanfallet, men har ikke klart å finne noen mønster enda. Har tenkt på å logge matdagbok sånn at jeg faktisk lettere kan se et mønster. Kan være hårprodukter, div såper, kremer eller matvarer du tar på. Feks tomat har jeg hørt kan trigge til eksemutbrudd
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #7 Skrevet 4. november 2017 3 timer siden, Coronas skrev: Kan være hårprodukter, div såper, kremer eller matvarer du tar på. Feks tomat har jeg hørt kan trigge til eksemutbrudd Det har jeg også merker. Bruker parfymefri håndsåpe, fuktighetskrem og deodorant. Stort sett parfymefri shampoo og balsam samt vaskemiddel, men skal gå over til å kun bruke parfymefritt. Slutten med sminke pga. hudsykdommen. Anonymkode: d77a7...3f2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2017 #8 Skrevet 4. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har jeg også merker. Bruker parfymefri håndsåpe, fuktighetskrem og deodorant. Stort sett parfymefri shampoo og balsam samt vaskemiddel, men skal gå over til å kun bruke parfymefritt. Slutten med sminke pga. hudsykdommen. Anonymkode: d77a7...3f2 Merket* glemte også å undertegne med TS Anonymkode: d77a7...3f2
missmcbeal Skrevet 7. november 2017 #9 Skrevet 7. november 2017 På 4.11.2017 den 13.20, Coronas skrev: Kan være hårprodukter, div såper, kremer eller matvarer du tar på. Feks tomat har jeg hørt kan trigge til eksemutbrudd Hm.... Såpe har jeg iallfall fra apoteket, parfymefri og alt. Er også ganske nøye med hva slags hårpleieprodukt o.l. jeg bruker. Minst mulig parfyme. Hårpleie er vel det eneste jeg ikke er så nøye på produktene, men kanskje jeg skal prøve å være helt parfymefri o.l. der også. Interessant at matvarer en tar på kan trigge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå