Gå til innhold

Kostnader barnefordelingsak

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest tingrettsdommer. Bare Høyesterettsdommer. Tingrettsdommer ligger vanligvis ikke særlig lenge ute, men HR-dommer ligger ute for alltid. Du må likevel ha lovdata pro for å kunne lese de. 

Anonymkode: 45965...a9d

Svært få barnefordelingssaker går hele veien til høyesteretten. Tingretten og lagmannsretten offentliggjør ikke barnefordelingssaker.

Svært sjeldent må den 'tapende' parten betale for motparten (håper inderlig at denne tredje gangen i retten at motparten må betale da vedkommende har 'tapt' hver eneste runde!!!)

Anonymkode: c4cc3...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svært få barnefordelingssaker går hele veien til høyesteretten. Tingretten og lagmannsretten offentliggjør ikke barnefordelingssaker.

Svært sjeldent må den 'tapende' parten betale for motparten (håper inderlig at denne tredje gangen i retten at motparten må betale da vedkommende har 'tapt' hver eneste runde!!!)

Jo, dommer fra lagmannsretten og tingretten ligger også på lovdata, men de blir slettet etter ca ett år. 

Skrevet

Det stemmer som noen sier at det fort koster 1700-2500,- i timen med advokat. Om det kommer frem påstander om rus/psykisk helse og egnethet kan det hende mor/far/barn må igjennom prosess med sakkyndig. Mulighet for å komme til enighet i forberedende rettsmøte.

Jeg vil tipse far om å forsøke å finne en advokat som tar offentlig sats slik at det isåfall blir billigere. 

Jeg har vært igjennom to runder. Det kosta 120.000,- med offentlig sats. Du kan doble prisen hvis timesprisen er 1700-2500. 

Jeg ville forsøkt med så mange timer som mulig hos mekler først i forsøk på å få til en avtale(inntil 7 timer, familievernkontoret driver også på med prosessmekling nå og dere kan bestille time til foreldreveiledning. Partneren din sådan - ikke du). Det blir en særdeles dyr affære for begge parter, ikke minst krevende. 

Anonymkode: 951f0...48f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det finnes eksempler hvor motparten har fått saksomkostninger og hvor det offentlige tar de dersom den tapende part har fri rettshjelp. 

Det er vel kun i dommer fra Høyesterett? Er det ikke påfallende få barnefordelingsaker går vel så langt som til høyesterett? 

Anonymkode: 46128...4b4

Skrevet

Det er vel kun i dommer fra Høyesterett? Er det ikke påfallende få barnefordelingsaker går vel så langt som til høyesterett? 

Anonymkode: 46128...4b4

Jo, de færreste går så langt. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, dommer fra lagmannsretten og tingretten ligger også på lovdata, men de blir slettet etter ca ett år. 

Vis meg! Bevis påstanden din!

Siste dommen om barnefordeling som ligger ute, fra høystretten. Til og med der må ikke den tapende part betale den andre

https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2017-1957-u

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, den som "taper" kan bli tilkjent saksomkostningene til motparten. 

Det er hovedregelen, men ingen regel uten unntak. Starter en person en sak der han vet tidlig i saken at et søksmål ikke fører frem, så får personen alle sakens omkostninger i fanget. I denne saken vet vi altfor lite til å kunne avgjøre hvordan en dommer vil fordele saksomkostningene. Det er dog ikke uvanlig at hver av partene må bære sine egne omkostninger. 

Der er mange eksempler på at folk tror de har gode saker men når sakene pådømmes så taper de. Å gå i retten med en sak er et risikoprosjekt, på alle måter. 

Anonymkode: d8304...e61

Skrevet

Det er hovedregelen, men ingen regel uten unntak

Det er mulig det er hovedregelen i alle andre rettssaker, men i barnefordelingssaker er dette heller unntaket enn regelen!

Anonymkode: d2ee6...106

Skrevet
30 minutter siden, Mass skrev:

Er det spesielle grunner for det?

Nei.

Trådstarter

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg! Bevis påstanden din!

Siste dommen om barnefordeling som ligger ute, fra høystretten. Til og med der må ikke den tapende part betale den andre

https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2017-1957-u

Her har du en fra tingretten: https://lovdata.no/pro/#document/TRSIV/avgjorelse/tsalt-2016-160085 som ligger ute. 

Har du lovdata pro? Hvis ikke gidder jeg ikke å lete opp en dom med saksomkostninger uten at du kan lese den. 

Skrevet
1 time siden, Helise skrev:

Så mor kan ikke nekte han foreldreansvar? Han er faren, og har bevist det gjennom DNA test.

Trådstarter

Vel, i teorien kan hun det. Hvor mye har far vært i livet til dattera? Dersom han ikke har noe særlig kontakt med henne nå, kan det være at advokaten vil si at så lenge det ikke er tilknytning, blir det ikke foreldreansvar. Det er veldig forskjellig hvordan det blir sett på.

Mange sier at så lenge far ikke er uskikket, dvs rus, vold etc, så er det en ren formalitet. Det er fortalt lite om fars involvering i barnets liv så langt. Men så lenge det blir opprettet samvær og dette går bra, så vil foreldreansvaret komme deretter.

Dersom far vil ta dette til retten må han først ha en gyldig meklingsattest. En meklingsattest er gyldig i 6 mnd. På bufdir sine sider er en det en liste over godkjente meklingskontor/personer.

Før en advokat sender inn en stevning, vil han/hun ta kontakt med motparten og prøve å få i gang en dialog. En god advokat vil gå etter samarbeid framfor å øke konflikten. Forhåpentligvis kan en avtale komme i boks her. Hvis ikke kan det tas videre til tingretten. Før man kommer til hovedforhandling (på folkemunne en rettssak), blir det avholdt en eller flere saksforberende møter. Her er da advokatene, partene, dommer, og en evt sakkyndig dersom denne har blitt oppnevnt på forhånd. Dommern kan oppnenvne en sakkyndig på første møte. Så skal sakkyndige foreta en utredning. Det kan ta noen måneder. Samtaler, observsjoner etc.

Når sakkyndige har kommet med sin rapport, blir det nytt saksforberende møte.

Far kan også, om han vil, sende inn stevning uten å ha advokat.

Som du ser TS, en advokat kan jobbe mange timer med en sak. Alt etter hvor komplisert og vanskelig partene er.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer som noen sier at det fort koster 1700-2500,- i timen med advokat. Om det kommer frem påstander om rus/psykisk helse og egnethet kan det hende mor/far/barn må igjennom prosess med sakkyndig. Mulighet for å komme til enighet i forberedende rettsmøte.

Jeg vil tipse far om å forsøke å finne en advokat som tar offentlig sats slik at det isåfall blir billigere. 

Jeg har vært igjennom to runder. Det kosta 120.000,- med offentlig sats. Du kan doble prisen hvis timesprisen er 1700-2500. 

Jeg ville forsøkt med så mange timer som mulig hos mekler først i forsøk på å få til en avtale(inntil 7 timer, familievernkontoret driver også på med prosessmekling nå og dere kan bestille time til foreldreveiledning. Partneren din sådan - ikke du). Det blir en særdeles dyr affære for begge parter, ikke minst krevende. 

Hadde du sakkyndig med i det beløpet da? Gjelder beløpet sammenlagt for begge rundene? Når du sier runder, er det fulle runder gjennom rettsak eller kun saksforberedende-runder? 

Hvordan fordeles saksomkostningene mellom partene? 

Skrevet
2 timer siden, Helise skrev:

Hei.

Samboeren min må sannsyneligvis gjennom en rettsak for å få foreldreansvar og samvær med sin datter på 2.5 år. Trenger å høre fra noen som har vært gjennom dette. Det jeg lurer på er hvilke kostnader dette vil medføre? Hvor mange timer brukte din advokat? Hvor langvarig var prosessen?

Håper på nyttige svar 😊øte

Aller først må han finne fram til en god advokat på området.  Så ber han om et møte.  Lurt å skrive henne en e-post i forkant hvor situasjonen forklares. Så slipper han å bruke tid på dette under møtet.
Din samboer må be om advokatens råd med hensyn hvor sterkt/svakt han står.  Han trenger råd om hvor sannsynlig han kan vinne og oppnå det han ønsker.  En seriøs advokat vil gi ham sin ærlige vurdering, og det kan være gull verd. 

Ta dette skrittet først, og ta det så derifra. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med å prøve familievernkontoret så mange ganger som mulig. Det er særdeles dyrt, og en utrolig krevende og tung prosess med rettsak. Husker ikke hva jeg betalte for det, da det er en stund siden. Vi kom aldri så langt som til selve rettssaken, men hele prosessen tok et år. Vi ble enige rett før heldigvis og ble utrolig nok venner etterpå. Men mens det stod på var det utrolig tungt både for han, meg , familiene våres og ikke minst barnet.  

Vet ikke hva dere har gjort og ikke gjort, men prøv alt annet først. 

Anonymkode: 538d0...fbd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...