Gå til innhold

Kostnader barnefordelingsak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Samboeren min må sannsyneligvis gjennom en rettsak for å få foreldreansvar og samvær med sin datter på 2.5 år. Trenger å høre fra noen som har vært gjennom dette. Det jeg lurer på er hvilke kostnader dette vil medføre? Hvor mange timer brukte din advokat? Hvor langvarig var prosessen?

Håper på nyttige svar 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Advokat koster fra 1500-2500 kr/timen. Det er del kommunikasjon før man kommer til tingretten, og der starter det med saksforberende møte, da opptil 6 timer på en dag.

Det blir fort dyrt for å si det sånn.

For å få foreldreansvar trenger dere ikke ta så langt som til rettssak. Så lenge han er faren, vil han få det. Vil tro det samme ang samvær.

Dersom han kommer så langt som til retten, blir det fort kostnader opp mot 100k.

Anonymkode: c4cc3...b84

Skrevet

Så mor kan ikke nekte han foreldreansvar? Han er faren, og har bevist det gjennom DNA test.

Trådstarter

Skrevet
2 minutter siden, Helise skrev:

Så mor kan ikke nekte han foreldreansvar? Han er faren, og har bevist det gjennom DNA test.

Trådstarter

Nei, hvorfor skulle mor gjøre det? 

Foreldreansvar er egentlig noe veldig juridisk, og har ikke noe særlig å si, sånn bortsett fra at man ikke kan flytte ut av landet uten den andres samtykke. 

Anonymkode: 45965...a9d

Skrevet
2 minutter siden, Helise skrev:

Trådstarter

Jo, mor kan nekte å gi han foreldreansvar, og da må han ta det til retten for å få det. 

På mekling kan de anbefale mor å gi far foreldreansvar, men de kan ikke tvinge henne til det, da må det dom til.

Anonymkode: 71c0b...fb3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, mor kan nekte å gi han foreldreansvar, og da må han ta det til retten for å få det. 

På mekling kan de anbefale mor å gi far foreldreansvar, men de kan ikke tvinge henne til det, da må det dom til.

Det er akkurat det vi frykter. At mor ikke vil gi noen ting, og at det må en dom til.

Trådstarter

Skrevet
6 minutter siden, Helise skrev:

Det er akkurat det vi frykter. At mor ikke vil gi noen ting, og at det må en dom til.

Trådstarter

Far stiller som regel ganske svakt dersom foreldrene ikke var sammen når barnet ble født. Da får mor automatisk foreldreansvar alene og hun har også fordelen av at barnet er mest knyttet til henne. Dersom mor er litt samarbeidsvillig ville jeg absolutt valgt å følge hennes ledelse, og prøvd å vinkle det til hennes fordel at dere kan stille opp for barnet. Avlastning, barnepass osv. Jeg ville ikke motarbeidet mor, men heller svelgt noen store kameler. Når far etterhvert får et forhold til barnet vil han stille mye sterkere.

• Liker 2
Skrevet

Dersom dere venter til etter lovendringen om foreldreansvar når foreldrene ikke er gift trer i kraft vil dere kanskje stille sterkere i en rettssak.

Skrevet

Jeg vil også legge til at dersom det er noen grunn til å tro at mor vi føle seg truet av deg bør du skygge banen. Ikke prøv å leke stemor for et barn du ikke kjenner. Dersom mor fremdeles har følelser for far (eller egentlig uansett) er det fort gjort at hun reagerer dersom far tar deg med på samvær, og da kan far komplisere, om ikke ødelegge den beste muligheten han har for å bli kjent med barnet. I første omgang er det ikke noe "dere", det er far og barn. Det å trumfe deg igjennom mot mor sin vilje er ikke noe klokt valg med tanke på at mor sitter med overtaket.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også legge til at dersom det er noen grunn til å tro at mor vi føle seg truet av deg bør du skygge banen. Ikke prøv å leke stemor for et barn du ikke kjenner. Dersom mor fremdeles har følelser for far (eller egentlig uansett) er det fort gjort at hun reagerer dersom far tar deg med på samvær, og da kan far komplisere, om ikke ødelegge den beste muligheten han har for å bli kjent med barnet. I første omgang er det ikke noe "dere", det er far og barn. Det å trumfe deg igjennom mot mor sin vilje er ikke noe klokt valg med tanke på at mor sitter med overtaket.

Leke stemor? Hvorfor skal mor føle seg truet? Trumfe meg igjennom? Er ikke meg det er snakk om her.

Trådstarter

Skrevet

Hvorfor har han ikke foreldreansvar? Og hvorfor vil han absolutt ha det? Har han ikke noe samvær nå?

Om han ikke har hatt noe samvær hittil skjønner jeg mor godt om hun ikke vil gi han foreldreansvar.

Anonymkode: d2ee6...106

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Helise skrev:

Leke stemor? Hvorfor skal mor føle seg truet? Trumfe meg igjennom? Er ikke meg det er snakk om her.

Trådstarter

Det var ikke frekt ment, var heller ment som et tips, selv om det kanskje var litt spisst formulert. 

Det føles ofte sårt for mødre (og sikkert fedre) dersom det kommer en ny omsorgsperson man er usikker på inn i livet til barna deres. Mor kan for eksempel være redd for at du skal ''overta'' rollen hennes som mor, og det er derfor lurt å være obs på hennes følelser, slik at hun ikke motarbeider far unødvendig. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har han ikke foreldreansvar? Og hvorfor vil han absolutt ha det? Har han ikke noe samvær nå?

Om han ikke har hatt noe samvær hittil skjønner jeg mor godt om hun ikke vil gi han foreldreansvar.

Dersom de aldri har vært gift er det bare mor som får foreldreansvar. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom de aldri har vært gift er det bare mor som får foreldreansvar. 

Hvis de ikke var kjærester/samboere/gift ved fødsel vet jeg at mor får foreldreansvar alene. Man må ikke være gift for at far skal få foreldreansvar.

Jeg bare lurte fordi det står ikke noe om hvorfor han ikke har det. Kan jo hende mor har gått til sak tidligere her for å frata han det.

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ikke var kjærester/samboere/gift ved fødsel vet jeg at mor får foreldreansvar alene. Man må ikke være gift for at far skal få foreldreansvar.

Jeg bare lurte fordi det står ikke noe om hvorfor han ikke har det. Kan jo hende mor har gått til sak tidligere her for å frata han det.

Stryk kjærester og samboer. Det er bare dersom foreldrene har vært gift at far får foreldreansvar automatisk når de flytter fra hverandre. Enn så lenge. Den paragrafen er endret, men ikke trådt i kraft enda. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke gift, og forholdet var avsluttet da hun fortalte at hun var gravid. Han har hatt samvær siden fødselen, men med strenge begrensninger fra mor.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stryk kjærester og samboer. Det er bare dersom foreldrene har vært gift at far får foreldreansvar automatisk når de flytter fra hverandre. Enn så lenge. Den paragrafen er endret, men ikke trådt i kraft enda. 

Min eks fikk foreldreansvar selv om vi bare var samboere. Han skrev under på papirene som erkjenner farskap til barnet på sykehuset.

Skrevet

Min eks fikk foreldreansvar selv om vi bare var samboere. Han skrev under på papirene som erkjenner farskap til barnet på sykehuset.

Farskap og foreldreansvar er ikke det samme.

Han hadde foreldreansvar når dere bodde sammen med barnet, men når han ikke bodde sammen med med deg og barnet lenger så hadde han ikke foreldreansvar, nei. 

Skrevet
3 minutter siden, Helise skrev:

Han har hatt samvær siden fødselen, men med strenge begrensninger fra mor.

Er det spesielle grunner for det?

Skrevet
1 time siden, Helise skrev:

Hei.

Samboeren min må sannsyneligvis gjennom en rettsak for å få foreldreansvar og samvær med sin datter på 2.5 år. Trenger å høre fra noen som har vært gjennom dette. Det jeg lurer på er hvilke kostnader dette vil medføre? Hvor mange timer brukte din advokat? Hvor langvarig var prosessen?

Håper på nyttige svar 😊

Dette er komplett umulig å svare på. Hvor mye tid en advokat bruker kommer helt an på partene i saken og hvor vanskelige de skal være med hverandre. Advokaters timepris varierer også fra 1200 kroner til over 4000 for timen pluss moms. I tillegg kommer rettsgebyrer, sakkyndige, vitner...... 

Regn minst 250 000 så bør du klare å holde deg under det beløpet. I tillegg kommer anker, motsøksmål og gud vet hva. Der blir ingen vinnere og tapere om saker går til Domstolen, alle taper, på det menneskelige plan. 

Anonymkode: d8304...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...