Lillejulie Skrevet 2. november 2017 #1 Skrevet 2. november 2017 Hei! dette er mitt første innlegg her. jeg er en jente på 20 som har vært uheldig å fått tinnitus etter konsert. Den er kjempe høy og har vart i 8 dager nå. Får ikke sove om nettene. Er midt i studietiden, får ikke gått på skolen. Lyden er så sinnsykt høy uansett hva jeg gjør får jeg ikke maskert den. Har prøvd musikk, sover med white noise men får ikke sove ordentlig, våknet etter noen timer og gråter meg i søvn etter noen timer igjen helt utslitt. Har blitt veldig deprimert de siste åtte dagen. Bare ligget inne å gråtet i sengen. Har prøvd å studere, se på film og gått turer men tinnitusen ødelegger alt. har vært hos ØNH- spesialist. Ingenting galt med ørene mine... han sa jeg bare måtte gi det tid. er kjempe fortvilet, aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler ingen forstår meg og hvor høy lyden er og hvor mye den påvirker meg og livskvaliteten min. Er veldig deprimert nå. håper noen kan komme med tips og råd. Hvis noen har opplevd lignende er det mulighet for at lyden blir lavere og hvor lang tid tar det. også noen spørsmål til dere som har opplevd tinnitus: 1. Hvor lenge varte deres verste periode. Hva gjorde dere med jobb og skole? 2. Hvordan reagerte venner/familie? 3. Fikk dere testet hvor «høy» tinnitusen er? For man noe bedre tilrettelagt hvis den er veldig høy, feks antidespressiva for å klare å mestre denne. 4. Når ble dere vant til den? Og hvordan 5. Hvor lenge varte tinnitusen hvis den gikk over
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #2 Skrevet 2. november 2017 1. Rett etter jeg fikk tinnitus føltes livet ubrukelig i noen uker. Hadde det litt som du beskriver. Jeg gikk på jobb, huske ikke helt hvordan jeg kom meg gjennom det, men det gikk på et vis. 2. Tror ingen reagerte på noe vis egentlig. Ingen som ikke har opplevd det selv kan sette seg inn i situasjonen. 3. Vet ikke ang medikamenter, men da er det jo ikke for å behandle tinnitus, men følgen av det (depresjon). Jeg tok en hørseltest for å se hvor mye det påvirket hørselen min. 4. Etter noen mnd gikk det seg til, gradvis. Etter et halvt år var jeg på et mestringskurs for dem som er rammet med tinnitus. Det anbefales. 5. Har det fortsatt, snart 15 år nå. Jeg VET det er lett å si, men ikke grav deg ned. Det er bare å starte prosessen med å akseptere i stedet for å tenke at det går over. Det føles uoverkommelig nå, men det kommer til å bli bedre, det gjør det for de fleste. Nå tenker jeg sjelden over pipingen. Jeg har akseptert det som en del av livet rett og slett. Det kan være perioder der det plager meg mer enn andre. Som f.eks. nå, nå tenker jeg jo mye på det mens jeg skriver, og da blir pipingen mer fremtredende. Samme hvis jeg er forkjølet/tett i nesen, da blir det verre. Da kan jeg tenke at NÅ er det så jævlig at det aldri blir levelig igjen, men så roer det seg etterhvert igjen. Jeg sovner med musikk eller lydbok i ørene, og har det sjelden helt stille rundt meg. Lykke til! Anonymkode: 35093...431
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #3 Skrevet 2. november 2017 Jeg er 18. Fikk det da jeg var 16 etter å ha vært på hunger games kino med venner. Vet ikke hvorfor, ikke at lydene på kino er spesielt høye. Aldri relatert meg så mye som til hun over... takk! Akkurat slik var det her også. Alt føltes virkelig unødvendig da jeg ble oppmerksom på øresusen. Jeg visste ikke en gang hva det var så husker jeg satt og googla "piping i ørene" osv. Tilbake til spm. i dag har jeg blitt vant med det at jeg ikke reagerer på det lenger. Jeg sovner fint uten musikk også. For meg hjelper det å tenke at det alltid finnes noen som har det verre, mtp sykdom osv osv. I motsetning til dere har jeg ikke en gang dratt til lege. Mamma tror jeg har det, og hun er rolig sånn sett. Husk, tinnitus er mye mer vanlig enn man er klar over. Fra tid til annen er det venner i klassen som spør om andre også kan høre det de hører, og deg viser seg at det kun er dem selv. Sender klem. Mitt beste tips er å gi litt tid, så blir du vant til det. Anonymkode: c8cb2...b23
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå