Gå til innhold

Motorlampa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! (Litt langt innlegg)

Lurer på noe kanskje dere kan hjelpe meg å svare på? 😊

De siste ukene har jeg ikke kjørt så mye med bilen min, så den har stått endel stille. Den har også hatt litt lite bensin. På mandag stod jeg å byttet dekka mine som jeg pleier( ja, jeg bytter de selv 😉) og når jeg var ferdig å skulle kjøre hjem fra der jeg stod begynte plutselig motorlampa mi å lyse! 

Dagen etter var jeg litt rundt omkring i byen jeg bor i og fikk kjørt litt.Fylte bensin. Den lyser fremdeles. Når jeg kommer hjem etter ca en times kjøring og skal parkerer slutter den å lyse. Og idag har jeg også hatt litt runder med den og motorlampa er fremdeles ikke å se. Jeg peilet olja og ser ut som jeg har nok av det også.

 

Kan det være at det skjedde pga at den har stått i ro så lenge og det har vært litt kaldt i de siste ukene? Kan jeg slå meg til to så lenge den ikke lyser lenger?

Takker for svar om noen har noen!

Hilsen kvinne i sin beste alder! 😊

Anonymkode: 12951...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en varsellampe lyser så finner normalt folk frem instruksjonsboken for bilen og leser den lille påkrevde teksten for å forstå hva som kan være galt og om en må tilkalle veihjelp der og da, for å unngå at bilen tar skade. 

Ikke opplyser du om fargen på varsellampen, ikke om bilmerke, ikke om årsmodell og heller ikke andre relevante ting. 

Generelt er et rødt varsellys beskjed om at du skal stoppe umiddelbart. Et gult lys/oransje  lys bety kjør til nærmeste ok stoppeplass og undersøk instruksjonsboka. 

Jeg har aldri lært om eller hørt om varsellys fra verken forhandler eller kjørelærere som betyr; kjør så mye du behøver og gå på kg og spør hva bilen prøver å fortelle deg. :ironi:

Anonymkode: ea75c...779

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motorlampe som lyser kan bety, bokstavelig talt, hva som helst fra en slange som ligger i klem til et nært forestående motorhavari. Lampen tennes når de ulike sensorene i bilen har oppdaget at noe er galt. Den eneste som kan finne ut hva som feiler bilen er en som har en data (eller en ODB-scanner) som kan lese av bilens feilkoder ved å koble den til en computer. Kom deg til nærmeste verksted.

Anonymkode: 3e8cb...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lampa lyser betyr det at du skal ta kontakt med verksted. 

Anonymkode: e0ad7...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød lampe betyr stopp med en gang. Gul lampe er varsel om feil, men man kan avvente litt. Slukker lampa var det sikkert en midlertidig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, petterm skrev:

Rød lampe betyr stopp med en gang. Gul lampe er varsel om feil, men man kan avvente litt. Slukker lampa var det sikkert en midlertidig feil. 

Sannsynligvis, ja. Eller så var det varsellampa som sluttet å fungere. (Vi hadde defekt oljelampe en gang. En motor som skjærer seg er en ekkel lyd.)

Anonymkode: 9660d...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...