Gå til innhold

Hvorfor prøve å jobbe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert feil overskrift. Det snakkes så mye om at uføre skal ut i jobb. Tenk på pensjonen osv.

Driver å sjekker for en person ang pensjon. Kort fortalt var personen ufør. Bodde i Finnmark,og det var vanlig å uføre de når fiskeri ble nedlagt. Bodde på en øy med små barn osv. Personen var arbledig de ukene en kunne gå først. Helsen kom seg mye når personen slapp denne tunge jobben. Så ble det uføre. Etter fire år syns kroppen å fungere mye bedre. Så ble det skilsmisse og flytting. Klarte å skaffe seg jobb, og det har gått nogenlunde ok. Etter få år meldte sykdommen seg igjen. Personen er i jobb i dag. Vært i samme jobben i 20 år. Da med sykmld innimellom. Nå har helsen sviktet. Kroppen er sliten. Personen fyller 62 i mai. Etter 20 år, så viser det seg at pensjonen ikke kan tas ut før 67 år. Det ble søkt om uføre, men nav sier nei. Uføre satt til 40%. Så det er ikke noe å leve av.

Det jeg reagerer på er at ved 67 så vil personen få det samme som de som ikke har vært i jobb. Minstepensjon.20 år med arbeide betaler seg ikke. Forstå det,den som kan.

 

Anonymkode: 17eee...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du ikke forstår? Det er en kjent sak at full opptjening av pensjon skjer etter 40 år. Og at pensjonsalderen er 67 i Norge. Og 20 år er ikke lenge (med tanke på at gjennomsnittsalderen er 82, det blir 62 år uten jobb. trekker man fra de 20 første og de 10 siste, 30 år uten jobb, 20 år i jobb).

Det er sikkert synd på personen, og minstepensjon er lite, men det er rart det skulle komme som en overraskelse.

Anonymkode: 47708...3c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok på godt og vondt; lange perioder utenfor arbeidslivet enten det gjelder uførepensjon eller arbeidsledighet kan føre til minstepensjon. Mye av grunnen ligger i den store pensjonsreformen der alle år i arbeid teller med i beregningsgrunnlaget i hele arbeidstakerens arbeisliv. Før var det et visst antall av de årene med høyest arbeidstinntakt som alene dannet grunnlaget (andre år med lavere eller ingen inntekt ble utelukket fra beregningsgrunnlaget), så det var mye enklere å sikre seg en god pensjon før. 

Anonymkode: ed05a...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke forstår? Det er en kjent sak at full opptjening av pensjon skjer etter 40 år. Og at pensjonsalderen er 67 i Norge. Og 20 år er ikke lenge (med tanke på at gjennomsnittsalderen er 82, det blir 62 år uten jobb. trekker man fra de 20 første og de 10 siste, 30 år uten jobb, 20 år i jobb).

Det er sikkert synd på personen, og minstepensjon er lite, men det er rart det skulle komme som en overraskelse.

Anonymkode: 47708...3c5

Dessverre ikke alltid kjent blant de arbeidstakerne som begynner å komme godt opp i årene. Pensjonsreformen traff mange hardt, og det er flere som har blitt overrasket over at pensjonen har blitt så liten, siden beregningsgrunnlaget nå i bunn og grunn er hele arbeidslivet, ikke bare de årene med best inntekt. 

Anonymkode: ed05a...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er at 20 år ikke gir uttelling.  Når pensjonen kommer ved 67 så er det minstepensjon. Når folk kommer til landet, slipper å ta opp lån til hus..så får de samme pensjon uansett botid også. Så at de vil ha flere uføre i arbeide....ikke verd å ødelegge helsen. Du får det samme i pensjon ved 67 enten du jobber eller ei

Anonymkode: 17eee...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke forstår? Det er en kjent sak at full opptjening av pensjon skjer etter 40 år. Og at pensjonsalderen er 67 i Norge. Og 20 år er ikke lenge (med tanke på at gjennomsnittsalderen er 82, det blir 62 år uten jobb. trekker man fra de 20 første og de 10 siste, 30 år uten jobb, 20 år i jobb).

Det er sikkert synd på personen, og minstepensjon er lite, men det er rart det skulle komme som en overraskelse.

Anonymkode: 47708...3c5

Full pensjon ved 40 år ja. Da burde det telle litt med 20 også

Anonymkode: 17eee...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke forstår er at 20 år ikke gir uttelling.  Når pensjonen kommer ved 67 så er det minstepensjon. Når folk kommer til landet, slipper å ta opp lån til hus..så får de samme pensjon uansett botid også. Så at de vil ha flere uføre i arbeide....ikke verd å ødelegge helsen. Du får det samme i pensjon ved 67 enten du jobber eller ei

Anonymkode: 17eee...c33

20 år kan gi uttelling, men det kommer helt an på inntekt. Dersom man har hatt en dårlig til moderat inntekt i disse 20 årene, så er det ikke sikkert at det opparbeidede pensjonsnivået blir høyere enn nivået for minstepensjon. Og da trer nettopp minstepensjon i kraft, siden dette skal være et absolutt minimum. 

 

Anonymkode: ed05a...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og joda, jeg kan se hvorfor du spør om hvorfor "gidde" å jobbe når det er så mange som likevel kommer til å få minstepensjon. Men det er bedre å jobbe 20 år enn ingenting, da kan man hvert fall spare opp litt i tillegg. I fremtiden er det mange som må basere seg på oppsparte eller investerte midler i tillegg til pensjon, og min tanke er at det også kan komme flere pensjonsreformer som senker pensjonsnivået ytterligere. 

Anonymkode: ed05a...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg er 37 og i en helt alminnelig jobb med helt gjennomsnittlig inntekt. Foruten de 3-4 årene i utdanning, har jeg vært i full jobb. Jeg kommer likevel til å bli minstepensjonist, og jeg kommer til å måtte jobbe til jeg blir godt oppi 70-årene. Det gjelder alle som er i samme situasjon som meg, altså veldig mange.

Det er generasjonen før oss som er de store vinnerne. Ble skikkelig forbanna da tanta mi klaget på den dårlige pensjonen - hun som hadde jobbet hele livet. Svarte henne surt at vi som kommer etter bare kommer til å få smuler i sammenligning.

Nei, det gjelder å spare og investere for alderdommen.

Anonymkode: cc1bd...4ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det andre verdier i livet enn penger, og dersom noen likte jobben sin i 20 år, fikk gode kollegaer eller venner, opplevde fine ting, lærte nye ting- alle disse har verdier for mange. Alt kan ikke måles i penger, klisje, men sant

Om det hadde føltes bra å ikke jobbe de årene, så kanskje det ikke hadde vært verdt det. Men om man tenker seg om, så har man som regel lært eller tatt med seg noe nyttig fra jobben, selv i de jobber som krever mindre anstrengelse. 

Anonymkode: f814a...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det andre verdier i livet enn penger, og dersom noen likte jobben sin i 20 år, fikk gode kollegaer eller venner, opplevde fine ting, lærte nye ting- alle disse har verdier for mange. Alt kan ikke måles i penger, klisje, men sant

Om det hadde føltes bra å ikke jobbe de årene, så kanskje det ikke hadde vært verdt det. Men om man tenker seg om, så har man som regel lært eller tatt med seg noe nyttig fra jobben, selv i de jobber som krever mindre anstrengelse. 

Anonymkode: f814a...9fb

Selvfølgelig er det andre verdier enn penger. Men hvilke liv får du uten penger?

Når jeg ser på yrker med lav lønn eks bhg og helsevesen...og i mange andre yrker. Yrker hvor folk er utslitt før pensjonsalder. Mange havner på ufør, mens mange håpet de kunne gå av ved 62 år. De får ikke muligheten. Du må ha inntekt på ca 500.000 i året. Samtidig klages det på mange uføre?

Så til dere som satser på disse yrkene. .husk at du får veldig lav pensjon.  Med så lave lønninger er det vanskelig for mange å spare til pensjon også.

Anonymkode: 17eee...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så helsikes om å gjøre å ha høy pensjon? Folk har et helt liv på seg til å karre til seg penger og kan spare hver eneste dag livet gjennom.

Om de ikke klarer dette, er det individets egen feil.

Mer, mer og mer. Det er alt det handler om.

Anonymkode: 81505...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...