Gå til innhold

Dyrt å lade elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg elbil (får den om et par uker), av økonomiske årsaker. Nå begynner jeg å lure på om jeg har bitt meg selv i rompa.

Vi bor i et borettslag som ikke tilbyr lading for elbil. Derfor hadde jeg tenkt å lade andre steder, som på bensinstasjoner og kommunens ladesteder. Kanskje naivt, men jeg trodde faktisk at dette var gratis :P

Nå sliter jeg litt med å finne prisene på ladingene. Fant en sak fra Circle K om at det koster 2,50 kr per minutt med hurtiglading, og at det tar 15 - 30 min (avhengig av temperaturene ute) for å lade opp til 80%. Det er vel ikke BILLIG om jeg må gjøre det hver dag? :O Eller? Er dette riktig? Koster det det samme alle steder?

Også er det kommunens ladestasjoner... Jeg leter og leter, men på internett finner jeg bare oversikt over hvor disse stasjonene er. Ikke noe om priser. Da er det lett å tro at det er gratis, men nå skal jeg slutte å være så godtroende :P Tok turen innom en ladestasjon, og det var ingen betalingsmuligheter eller informasjon. Men det så ut til at man måtte ha nøkkel for å få åpnet den?

Jeg har hørt med de jeg kjenner som har elbil, men siden de har lademuligheter hjemme, har de aldri prøvd dette!

Hvordan er det der du bor? :)

Anonymkode: 43aa8...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://elbil.no/ Her får du bedre svar. 

Anonymkode: 51927...38a

Fant ikke det jeg lurte på der :/

Anonymkode: 43aa8...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et elbilforum der du kan stille spørsmål. Jeg har brukt det tidligere, når jeg var fersk elbilist.

Anonymkode: 51927...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta et lite regnestykke: med mange elbiler lader lader opp til 80% på ca 20 minutter, altså en kostnad på omtrent 50 kroner. For disse 50 kronene får du kjørt noe slikt som 12-14 mil, avhengig av temperatur, terreng, fart og kjøremønster.  Dette blir omtrent 4 kroner mila. En bensinbil bruker sjelden under 0,5 liter på mila, og med en bensinpris på 14-16 kroner literen vil dette koste nesten dobbelt så mye per mil. 

Prisene på el er IKKE de samme alle steder; se f.eks en oversikt her: https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Med Tesla lader man for øvrig gratis. 

Anonymkode: 4ab19...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har kjøpt meg elbil (får den om et par uker), av økonomiske årsaker. Nå begynner jeg å lure på om jeg har bitt meg selv i rompa.

Vi bor i et borettslag som ikke tilbyr lading for elbil. Derfor hadde jeg tenkt å lade andre steder, som på bensinstasjoner og kommunens ladesteder. Kanskje naivt, men jeg trodde faktisk at dette var gratis :P

Nå sliter jeg litt med å finne prisene på ladingene. Fant en sak fra Circle K om at det koster 2,50 kr per minutt med hurtiglading, og at det tar 15 - 30 min (avhengig av temperaturene ute) for å lade opp til 80%. Det er vel ikke BILLIG om jeg må gjøre det hver dag? :O Eller? Er dette riktig? Koster det det samme alle steder?

Også er det kommunens ladestasjoner... Jeg leter og leter, men på internett finner jeg bare oversikt over hvor disse stasjonene er. Ikke noe om priser. Da er det lett å tro at det er gratis, men nå skal jeg slutte å være så godtroende :P Tok turen innom en ladestasjon, og det var ingen betalingsmuligheter eller informasjon. Men det så ut til at man måtte ha nøkkel for å få åpnet den?

Jeg har hørt med de jeg kjenner som har elbil, men siden de har lademuligheter hjemme, har de aldri prøvd dette!

Hvordan er det der du bor? :)

Anonymkode: 43aa8...5d5

Å tro at det skal være, eller er gratis å lade batteribil er vel litt vel naivt å tro! Er kun tidligere solgte Teslaer som har gratis lading, nå må man kjøpe med "gratis" lading på de også :mynona::fnise: Er bare å vente til neste trekk de folkevalgte kommer med, vektavgift på de tyngste utgavene er bare sundt, så får de mer inn i statskassa ;):) 

Anonymkode: ba5b0...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regnet på det og det er billigere per mil slv om man betaler. Men noe naiv og sløv er du ja

Anonymkode: cc9aa...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tro at det skal være, eller er gratis å lade batteribil er vel litt vel naivt å tro! Er kun tidligere solgte Teslaer som har gratis lading, nå må man kjøpe med "gratis" lading på de også :mynona::fnise: Er bare å vente til neste trekk de folkevalgte kommer med, vektavgift på de tyngste utgavene er bare sundt, så får de mer inn i statskassa ;):) 

Anonymkode: ba5b0...925

Jeg endte med å ta kontakt med kommunen, og fikk da beskjed om at det koster vanlig parkeringspris når det er parkeringsavgift (08 - 16). Ellers koster det ikke noe. Men man må ha en nøkkel, og om man ikke har en helt ny bil kjøpt av forhandler, må man bli medlem av elbilforeningen for å få nøkkel. Det koster 450 kr i året. Så om jeg lader på kveldene blir det vel 450 i årspris. Det er jo noe, men ikke så mye sammenlignet med bensin :)

Anonymkode: 43aa8...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for dyrt med tanke på at de vil at alle skal kjøpe. Med tanke på at strømmen koster 22 øre kwt nå.

Hurtiglader aldri. Lader hjemme.

 

Anonymkode: 19a1b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en strømavtale med Fortum så koster det bare 2,13 kr pr minutt:)

Lading ellers i Norge svinbillig!

Regn med 1/8 drivkostnader i forhold til en moderne dieselmotor:)

Deretter kommer alle andre besparelser.

Dette er ingenting å lure på. De som kjører elbiler sparer mange mange tusen i året i forhold til å kjøre kreftbiler som ødelegger helse til folk.

Anonymkode: d5416...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en strømavtale med Fortum så koster det bare 2,13 kr pr minutt:)

Lading ellers i Norge svinbillig!

Regn med 1/8 drivkostnader i forhold til en moderne dieselmotor:)

Deretter kommer alle andre besparelser.

Dette er ingenting å lure på. De som kjører elbiler sparer mange mange tusen i året i forhold til å kjøre kreftbiler som ødelegger helse til folk.

Anonymkode: d5416...784

Da har du ikke tenkt på hvor mye død og fordervelse det er, det bestandelene til et batteri i batteribilen blir gravd opp fra bakken!!

Anonymkode: ba5b0...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2017 den 15.27, prt90 skrev:

Ta en prat med borettslaget, det høres ganske tullete ut i 2017

Det er ikke tullete nei. Vi som ikke har elbil vil ikke betale for at andre skal få både ladepunkt og gratis strøm.

Hos oss må hver og en som ønsker å lade elbil selv, på sin egen plass, betale for å få lagt opp ladepunkt. I tillegg må de betale både nettleie og strøm. Skulle forøvrig bare mangle. 

TS å tro du kan lade gratis og så gå i gang med å bestille bil er temmelig korttenkt. Hvem gir bort noe gratis i dag? De fleste styrer lading og betaling via app. Hvor mye de betaler aner ikke jeg. Bom og parkering kommer og til å koste i nær fremtid. 

En annen sak er at en elbil aldri skal lades på nytt før batteriet er under 70 %. Da ødelegger du batteriene i følge instruksjonsboken. 

Anonymkode: 25052...5bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tullete nei. Vi som ikke har elbil vil ikke betale for at andre skal få både ladepunkt og gratis strøm.

Hos oss må hver og en som ønsker å lade elbil selv, på sin egen plass, betale for å få lagt opp ladepunkt. I tillegg må de betale både nettleie og strøm. Skulle forøvrig bare mangle. 

TS å tro du kan lade gratis og så gå i gang med å bestille bil er temmelig korttenkt. Hvem gir bort noe gratis i dag? De fleste styrer lading og betaling via app. Hvor mye de betaler aner ikke jeg. Bom og parkering kommer og til å koste i nær fremtid. 

En annen sak er at en elbil aldri skal lades på nytt før batteriet er under 70 %. Da ødelegger du batteriene i følge instruksjonsboken. 

Anonymkode: 25052...5bf

Kunne du ikke bare skrevet det der om alt du kommer med? Fordi du bare rører.

Anonymkode: ea60a...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du ikke bare skrevet det der om alt du kommer med? Fordi du bare rører.

Anonymkode: ea60a...7e9

Med en slik påstand så får du vise at du vet bedre da. 

Anonymkode: 25052...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tullete nei. Vi som ikke har elbil vil ikke betale for at andre skal få både ladepunkt og gratis strøm.

Hos oss må hver og en som ønsker å lade elbil selv, på sin egen plass, betale for å få lagt opp ladepunkt. I tillegg må de betale både nettleie og strøm. Skulle forøvrig bare mangle. 

TS å tro du kan lade gratis og så gå i gang med å bestille bil er temmelig korttenkt. Hvem gir bort noe gratis i dag? De fleste styrer lading og betaling via app. Hvor mye de betaler aner ikke jeg. Bom og parkering kommer og til å koste i nær fremtid. 

En annen sak er at en elbil aldri skal lades på nytt før batteriet er under 70 %. Da ødelegger du batteriene i følge instruksjonsboken. 

Anonymkode: 25052...5bf

Strømmen må man jo selvfølgelig betale selv. Ladestasjon koster vel 15-20 tusen kroner og kan skrives av over 15 år (og er dermed mikroskopisk sammenlignet med prisen på en parkeringsplass som koster  300-600 tusen kroner å bygge). Eier beboerne parkeringsplassen selv så betaler de for ladestasjonen. Eier sameiet/borettslaget parkeringsplassen øker de månedsprisen med 50-100 kroner på de plassene som har elbil-lader.

 

Endret av prt90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, prt90 skrev:

 Ladestasjon koster vel 15-20 tusen kroner og kan skrives av over 15 år 

 

Hva mener du med dette? Er det levetid på 15 år du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til ts: det finnes mange mange tusen gratis ladepunkter i Norge.

I alle ny elbiler i dag er det buffer på topp og bunn. Du kan lade fritt helt til 100% eller ved omtrent 0%. Du kan lade akkurat når du vil. Bilen har uansett reserve som beskytter mot skader. Vi har allerede sett at elbiler som har gått langt i norske klima uten problemer.

Anonymkode: d5416...784

Endret av Blod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2017 den 11.05, Illuminatum skrev:

Hva mener du med dette? Er det levetid på 15 år du tenker på?

jepp, og da kan man jo skrive av kostnaden over produktets levetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...