Gå til innhold

Immunforsvaret

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere gode tips til hvordan vi kan styrke og bygge det opp nå før det braker løs med hosting, nysing og virus over alt? Personlig tror jeg fullt og fast på at en positiv innstilling hjelper veldig på. Spise variert og le ofte. Gjerne sammen med andre. Gå litt tur og få frisk luft. Ha det bra rett og slett. Tror ikke så veldig mye på alle pillene som de reklamerer for, så om jeg skal ta noe spesielt blir det mange appelsiner i vinter. Hva slags gode råd kan dere dele? 

Eat-the-rainbow-Newsletter-e149223704049

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å unngå å fryse/ unngå å bli nedkjølt, er mitt beste tips. Immunforsvaret blir nedsatt hos mange når de fryser/ blir nedkjølt.
Å holde seg varm på bena og å kle seg godt er viktig i den forbindelse.
I tillegg er det også flere andre ting som setter ned immunforsvaret: Alkohol bl.a.

Anonymkode: ed371...ec9

• Liker 2
Skrevet

Øke D-vitaminnivået om det ligger lavt.

Unngå stress.

Nøye med håndvask. 

Anonymkode: 5de28...bad

• Liker 3
Skrevet (endret)

Trene, sove nok, spise sunt og unngå å fryse. 

Jeg er omtrent aldri fysisk syk og har slitt med depresjoner og vært stresset store deler av livet mitt. Så det med å ha det bra eller ikke har ikke noen nevneverdig effekt hos meg i alle fall. Men ser ikke bort ifra at de som lett blir syk kan holde seg mer frisk hvis de har det bra psykisk ettersom kropp og sinn henger veldig sammen. Finnes sikkert forskning rundt det. 

Også vil jeg legge til at å bli hysterisk med håndvask kan virke mot sin hensikt da det å bli eksponert for ulike bakterier styrker immunforsvaret. Normal personlig hygiene er evig nok. Dette har det også vært forsket på. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 2
Skrevet

Te https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-immunforsvaret-sykdommer-stub/2008/02/te-kan-gi-sterkere

" EU har bestemt at det ikke lenger er lov å påstå at svisker hjelper på magen eller at antioksidanter styrker immunforsvaret. " :klo:  https://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/disse-helsepaastandene-blir-ulovlige/a/10053964/

Jeg tenkte å foreslå inntak av antioksydanter i form av frukt/ grønt, men noen bør ikke ta tilskudd av dette :(https://forskning.no/mat-og-helse-kreft/2015/10/antioksidanter-fordobler-spredningen-av-kreft-i-mus-og-menneskeceller

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Har dere gode tips til hvordan vi kan styrke og bygge det opp nå før det braker løs med hosting, nysing og virus over alt? Personlig tror jeg fullt og fast på at en positiv innstilling hjelper veldig på. Spise variert og le ofte. Gjerne sammen med andre. Gå litt tur og få frisk luft. Ha det bra rett og slett. Tror ikke så veldig mye på alle pillene som de reklamerer for, så om jeg skal ta noe spesielt blir det mange appelsiner i vinter. Hva slags gode råd kan dere dele? 

Eat-the-rainbow-Newsletter-e149223704049

Så deilige farger! Latter, komme seg ut og et variert kosthold har jeg tro på. B og Cvitamin hver dag siden vi tisser det ut hver dag og trenger ny påfylling.

Får i meg ren tranebærekstrakt med C-vitamin tilskudd hver dag og kiwi for godt inntak av Cvitamin. Mandler, nøtter og ost for B-vitaminer. Da blir man glad, pen og munter.

Selv om jeg alltid har spist mye fisk får jeg ikke i meg nok D vitamin og må kjøre på D som tilskudd, men det tar lang tid å få opp godt nivå. Skremmende mange som ikke vet de har lavt lager, før en blodprøve tas. Man kan bli veldig slapp og til og med utvikle alvolig sykdom ved langvarig tap. Så nå som vi ikke har sola her anbefaler jeg tilskudd. 

• Liker 3
Skrevet

Enig med de over her. Øke spesielt d-vitaminnivået nå som høst og vinter er her.

Anonymkode: bdfb0...cc6

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Te https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-immunforsvaret-sykdommer-stub/2008/02/te-kan-gi-sterkere

" EU har bestemt at det ikke lenger er lov å påstå at svisker hjelper på magen eller at antioksidanter styrker immunforsvaret. " :klo:  https://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/disse-helsepaastandene-blir-ulovlige/a/10053964/

Jeg tenkte å foreslå inntak av antioksydanter i form av frukt/ grønt, men noen bør ikke ta tilskudd av dette :(https://forskning.no/mat-og-helse-kreft/2015/10/antioksidanter-fordobler-spredningen-av-kreft-i-mus-og-menneskeceller

Nja alt med måte. Her er det spesielt snakk om nic og e vitamin via tilskudd. E-vit er giftig i høye doser slik som alle andre fettløselige vitaminer som lagres i kroppen. Får man i seg et normalt sunt kosthold skal ikke dett være skadelig. All overdrivelse eller de som har en sykdom kan det være livsfarlig. Hvis man skal begynne på kosttilskudd bør man grundige lese om alle innholdsstoffene + det de er tilsatt av evt e-stoffer. Aldri stol på leger eller helsekost. Sjekk heller både mineraler og vitaminer før du tar noe som helst utenom de vannløselige. Kan gjøre det privat hos furst eller be spesifikt om at du vil sjekke mineraler og vitaminer. De koster kun litt ekstra. Det er det verdt.

• Liker 1
Skrevet

Alle, utenom kreftpasienter på cellegift, Hiv, brukere av medisiner etter organtransplantasjoner og noen få andre sykdommer har et normalt fungerende imunforsvar. 

Å styrke imunforsvaret eller komme med påstander om at man har dårlig eller nedsatt iminforsvar når man ellers er frisk er tull. Imunforsvaret er celler i blodet folk flest har nok av og verken kan styrke eller svekke så lenge de lever med vett og forstand. 

Mangler en derimot jern eller andre bloddannende celler og i tillegg fryser, bruker rikelig med alkohol eller på andre måter utsetter kropper for "hardkjør" så straffer dette seg i form at at kroppen klarer mindre belastninger før den sier stopp. 

Forkjølelser er en del av den naturlige mikrofloraen vi omgir oss med. Er vi kald, og midt i et "smittekaos" av virus så plukker vi lettere med oss virusene hjem, uten at folk dermed kan påstå at de har dårlig imunforsvar. Virusene liker slimhinner med litt lavere temperatur enn normal kroppstemperatur. Da får de godt fotfeste og mulighet til å formere seg. 

Hos en person med nedsatt imunforsvar er et lite forkjølelsesvirus livsfarlig fordi personen mangler imunforsvar til å nedkjempe virus, ja, eller bakterier og sopp andre friske fint klarer å nedkjempe selv, med eller uten en liten antibiotikakur. 

Jeg blir kraftig probosert hver gang det kommer tråder med folk (muligens på grunn av manglende kunskap) som tror de kan styrke iminforsvaret sitt eller som påstår at de eller deres barn har dårlig imunforsvar fordi de nå har fått enten en forkjølelse eller influensa, som de selv skriver, langt utenfor influensasesongen. Jeg har jo lagt merke til at reklamen for et visst vitaminpreperat på tv hevder å styrke imunforsvaret. Er der der denne missoppfatningen om imunforsvaret kommer fra? 

Vær glad dere er friske og raske uten svekket imunforsvar! 

Anonymkode: 3adba...e52

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nja alt med måte. Her er det spesielt snakk om nic og e vitamin via tilskudd. E-vit er giftig i høye doser slik som alle andre fettløselige vitaminer som lagres i kroppen. Får man i seg et normalt sunt kosthold skal ikke dett være skadelig. All overdrivelse eller de som har en sykdom kan det være livsfarlig. Hvis man skal begynne på kosttilskudd bør man grundige lese om alle innholdsstoffene + det de er tilsatt av evt e-stoffer. Aldri stol på leger eller helsekost. Sjekk heller både mineraler og vitaminer før du tar noe som helst utenom de vannløselige. Kan gjøre det privat hos furst eller be spesifikt om at du vil sjekke mineraler og vitaminer. De koster kun litt ekstra. Det er det verdt.

Her har vi en til feiloppfatning. Fettløselige vitaminer er ikke bra å få for mye av. Men de vannløselige er heller ikke bra å innta for mye av. Noen mener vi kan pøse i oss ubegrenset av B vitaminer, de er jo vannløselige. Men vannløselige vitaminer skal også ut igjennom kroppens fordøyelsessystem. Særlig for høyt inntak av B vitaminer kan på sikt føre til tarmkreft. 

Hva er da hensikten i dag med å pøse på med vannløselige vitaminer når en i fremtiden får problemer? Det er en grunn til at myndighetene har grenser på anbefalt dosering av både vitaminer og mineraler. Noen finner at de skal ha sterkere ting, går på nettet og bestiller og anbefaler på forumet å skaffe det sterkeste, uten å forstå hva de gjør, eller konsekvensene av det de gjør. 

(I tillegg er det ikke lov å importere til norge legemidler eller vitaminer uten tekst på norsk på boksen, men det bryr ikke folk seg om når de skal ha det sterkteste.)

Anonymkode: 3adba...e52

• Liker 2
Skrevet

Det gjelder å henge med skjønner jeg på hva som er bra eller dårlig. Nye forskerrapporter kommer hvert år og det gjelder å skille agurknytt i kk fra ferdig forskende rapporter( og da ikke slike rapporter som har tatt for seg 5 mus)

Nå er det en stund siden jeg satt på skolebenken. A-D-E-K fettløselige, de kan være giftig ved høyere inntak enn anbefalt. BC vannløselig.

B12 skal man forøvrig vise forsiktighet ved og den lagres faktisk i kroppen. Noen med visse sykdommer eller vegetarianere trenger tilskudd av denne. Det er derfor det er så viktig å ikke pøse på når man ikke vet sine egne verdier!

B3(nicain) bør man også holde seg innenfor normalgrensene, men kan igjen være bra for andre sykdommer. 

Jeg tenker alt med måtehold og heller variert kosthold fremfor tilskudd hvis man er frisk og ikke er nødt. 

Anonymkode: 74cf8...5ce

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler meg inspirert til å kjøpe meg en hel flaske med Biovit i dag.  :)  Det er en god start. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid hatt min egen teori om ernæring og behov.

Fra naturen siden ville jeg tro vi alle kan kjenne etter hva kroppen trenger av ernæring og tilfører oss det vi kan, av kildene rundt oss.

Ta kvinner før menstruasjon får særlige lyster på biff, leverpostei, jordbær og kiwi. (Altså meg selv) Da trenger kroppen min ekstra jern og c-vitamin. Det stemmer alltid når jeg har cravings på noe.
Disse huleboerinstinktene tror jeg alle kan lære seg. Jeg må selv likevel ha ekstra d-vit som tilskudd. Der samarbeider ikke "instinktet" selv om jeg spiser bra med mat som skulle dekke dette.

Jeg tenker hvis man får hyppige luftveisinfeksjoner og føler man har et dårlig immunsystem, betyr vel det at 
kroppen prøver å si deg noe?

Er det stress? Dårlig søvn? For lite fysisk aktivitet? Overdrevet fysisk aktivitet? Vitamin og mineral-mangel? Depresjon? En underliggende sykdom? En alvorlig sykdom som kan gi immunsvikt?  Overdreven bruk av antibiotika? Altfor mye transfett i kostholdet? Altfor hygienisk? 

• Liker 4
Skrevet

Sove nok, holde seg varm og tørr, spise sunt og trene. 

Funker for meg. Gjør det året rundt. 

Anonymkode: 44f40...8f9

• Liker 2
Skrevet

Overhysterisk vasking av naturlig bakterieflora kan sette ned immunforsvaret også.

Anonymkode: 74cf8...5ce

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noen fasit, men tenkte å dele mine tanker. 

Immunforsvar har vel alle, uansett om hvor godt det fungerer. Vi omgir oss med bakterier og virus og får nok en del i oss, men heldigvis klarer kroppen å bekjempe mye av dette.

Personlig tenker jeg at dess bedre kroppen har det på alle måter, dess lettere er det for immunforsvaret å forsvare seg mot sykdom.

En sier også at mye av immunforsvaret sitter i tarmene, og at det er lurt å ha et velfungerende tarmsystem for at kroppen holder seg frisk. 

Å utsette kroppen for ulike påkjenninger tror jeg gjør immunforsvaret dårligere, for da må kroppen bruke tid på å bekjempe andre ting enn virus og bakterier. Det kan være stress, store mengder alkohol, lite søvn og lignende. 

Jeg tror også mye av maten vi spiser er ekstra krevende for kroppen å takle. F.eks. mye halvfabrikat og e-stoffer. Jeg tror man får et bedre immunforsvar dersom man spiser godt kosthold med minst mulig tilsetningsstoffer og som er lettfordøyelig. 

Ellers tror jeg det er viktig å unngå stress (det kan både være fysisk og psykisk stress), sove nok og få vært i aktivitet, sånn at kroppen har det bra. Det blir sagt at trening hjelper, jeg tenker at ja, det hjelper så lenge man ikke driver rovdrift på kroppen. Dersom man trener hardt i en kropp som er alt for sliten så tenker jeg det gir mer påkjenning på kroppen enn nytte. Da tror jeg at det heller kan slå helt feil, at man trener seg syk. Jeg tror det er viktig å kjenne etter hva kroppen sier. 

Det er greitt å tenke på håndhygiene og prøve å unngå å bli hostet på, o.s.v. :) 

Ellers har jeg tatt en ny forhåndsregel. Jeg var ganske syk i november i fjor, fikk et skikkelig hissig virus, og kom egentlig ikke skikkelig til hektene igjen før januar. Dagene før jeg ble syk gikk jeg på todagers fylla og var skikkeleg sliten, også spiste jeg en del smågodt fordi det var på tilbud. Veldig dårlig kombinasjon for kroppen. Mulig jeg er paranoid, men jeg tenker jeg kan ha fått det hissige viruset av smågodtet. Folk går jo og tar på smågodt i butikkene. Så jeg har ikke spist smågodt siden, og kommer ikke til å gjøre det heller selv om det er på tilbud. Har helt mistet lysten på det, så det er helt greitt. Er jo ikke sikkert det er det, kan jo og være fordi jeg slet kroppen for voldsomt, men uansett, tar ikke noen sjanser :)

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Skrevet

Mye av immunforsvaret sitter i magen. Melkesyrebakteriene lever i symbiose med kroppen vår på mange måter de fleste ikke er klar over så det å spise sunt og øke mengden gode bakterier er undervurdert. Immunsystemet er på mange måter noe arvelig også. Noen mennesker har mer av forskjellige ting i blodet enn andre som gjør at sår gror fortere f. eks og sykehuset blir veldig glad når disse menneskene vil gi blod. 

Anonymkode: 8b968...6ae

Skrevet

For meg har kosthold og vitaminer ingenting å si. Stress og søvn har alt å si. Om jeg sover nok, og ikke stresser så blir jeg ikke syk. Har ikke vært syk, ikke en gang en liten forkjølelse, på 3 år fordi jeg nå lever et rolig liv og sover nok. Selv om kostholdet ikke er helt optimalt. 

Anonymkode: 64b49...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...