Gjest gjest 0 Skrevet 25. januar 2005 #1 Skrevet 25. januar 2005 Når man leser leilighetsannonser står det ofte at det er ingen gjenboere. Betyr dette at det er ingen som går forbi din dør for å komme seg til sin leilighet? :klø: Pam
Hilde Skrevet 25. januar 2005 #2 Skrevet 25. januar 2005 Det betyr rett og slett at ingen naboer har direkte innsyn til din leilighet.
Superlammet Skrevet 25. januar 2005 #3 Skrevet 25. januar 2005 Synes det høres ut som om det er spøkelser på ferde jeg... :o 1
Gjest Melk Skrevet 25. januar 2005 #4 Skrevet 25. januar 2005 Det betyr rett og slett at ingen naboer har direkte innsyn til din leilighet. Hva hvis det er et kontorbygg? Vi bor slik til at et kontorbygg ser rett inn i stua vår. Noen ganger er de der på kvelden. Har vi da gjenboere?
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #5 Skrevet 25. januar 2005 Har vi da gjenboere? Ja, det har du. Spiller ingen rolle om det er innsyn fra kontorbygg eller privatbolig.
Gjest Melk Skrevet 25. januar 2005 #7 Skrevet 25. januar 2005 Hvor langt unna må neste hus være for at det er / ikke eer gjenboere? Hender jo man kan se inn til folk som bor et stykke unna.
lena24 Skrevet 25. januar 2005 #8 Skrevet 25. januar 2005 jeg har hørt at det betyr at det ikke er noen som går igjen i huset."spøkelser" synest ikke akkurat at det ordet høres ut som om det har noe med at naboer kan se inn til deg.. det har vel noe med innsyn og gjøre det vel eller hva????? :-) altså ingen som går igjen i huset.
aline Skrevet 25. januar 2005 #9 Skrevet 25. januar 2005 ordet "gjenboere" i en annonse/omtale i sammenheng med bolig, betyr faktisk "ikke innsyn fra andre hus". men jeg forstår allikevel ikke hvorfor de bruker det ordet, da det ikke beskriver situasjonen godt slik jeg oppfatter det.
lena24 Skrevet 25. januar 2005 #10 Skrevet 25. januar 2005 det kan du si. det har jo ingen ting med det ordet å gjøre. ja ja. nå vet jeg no hvertall det..
Siam Skrevet 25. januar 2005 #11 Skrevet 25. januar 2005 jeg har hørt at det betyr at det ikke er noen som går igjen i huset."spøkelser" synest ikke akkurat at det ordet høres ut som om det har noe med at naboer kan se inn til deg.. det har vel noe med innsyn og gjøre det vel eller hva????? :-) altså ingen som går igjen i huset. Du tenker på gjengangere. 1
lena24 Skrevet 25. januar 2005 #12 Skrevet 25. januar 2005 neida jeg tenker ikke noe annet. er det ordet jeg mente var spøkelser. vet hva det du sier er..
Leviin Skrevet 25. januar 2005 #13 Skrevet 25. januar 2005 Har alltid trodd "ingen gjenboere" betydde noe sånt som at det ikke har vært flere som har bodd i leiligheten enn de som først bodde der. Altså at det ikke har vært stadige utskiftinger i leietakere..... :oops: Da lærte jeg noe nytt iallfall... 1
Gjest Frodo i.i. Skrevet 25. januar 2005 #14 Skrevet 25. januar 2005 Dersom naboen ser rett inn i leiligheten vil det kunne føles som du ikke er alene i leiligheten. Ingen gjenboere kommer da av at etter at selger har flyttet ut er det ingen andre der heller som "bor" igjen der (i betydningen har innsyn til din leilighet, ikke fysisk bor i din leilighet).
Lula Skrevet 25. januar 2005 #16 Skrevet 25. januar 2005 ordet "gjenboere" i en annonse/omtale i sammenheng med bolig, betyr faktisk "ikke innsyn fra andre hus". men jeg forstår allikevel ikke hvorfor de bruker det ordet, da det ikke beskriver situasjonen godt slik jeg oppfatter det. Ettersom gjenboere betyr "ikke innsyn fra andre hus/leiligheter" så synes jeg at det dekker situasjonen veldig presis. At mange ikke vet hva det betyr er jo noe annet!
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #17 Skrevet 25. januar 2005 Dersom naboen ser rett inn i leiligheten vil det kunne føles som du ikke er alene i leiligheten. Ingen gjenboere kommer da av at etter at selger har flyttet ut er det ingen andre der heller som "bor" igjen der (i betydningen har innsyn til din leilighet, ikke fysisk bor i din leilighet). Hehe, dette var en fantasifull forklaring "Gjen-" har nok i denne sammenhengen mer med "gjen-" i gjensidig å gjøre. Ordet gjenboer betyr altså en nabo som bor rett overfor deg, på motsatt side (av en åpen plass, en lekeplass el.l.). Men mange roter tydeligvis dette ordet sammen med gjenferd. Tror det er et spørsmål om dialekt, bl.a. - for meg var dette ordet umiddelbart forståelig da jeg hørte det første gang i en alder av elleve (vet når det var fordi det gjaldt en tante som flyttet da).
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #18 Skrevet 25. januar 2005 Gjenboer? :o Betyr ikke det at det er noen som de har glemt igjen, som fortsatt slumpet til å bo der?
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2005 #19 Skrevet 26. januar 2005 Gjenboer? :o Betyr ikke det at det er noen som de har glemt igjen, som fortsatt slumpet til å bo der? Jepp! Et typisk problem i dagens boligmarked der ettromsleilighetene er overfylt av tidligere beboere og gjester
Suzy Skrevet 26. januar 2005 #20 Skrevet 26. januar 2005 Fra bokmålsordboka: Gjenboer - gjen|boer el. ~buer m2 nabo som en bor rett overfor vi har ikke g-e Så det så
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå