AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Jeg sa til legen at jeg ville slutte med beroligende. Da sa han at jeg burde begynne på antidepressiva. Jeg stusser litt. Målet mitt var jo i tilfelle å slutte å bruke medisiner - ikke bytte ut en "krykke" med en annen. Han tør vel ikke la meg bare kutte ut medisinene..? Og så tenker jeg, burde jeg gjøre det? Det er jio opp til meg. Har gitt meg litt å tenke på, så jeg tar gjerne imot innspill fra folk som har erfaring med antidepressiva f eks. Har gått på beroligende (benzodiasepam) i bortimot ti år. Begynte med 4 x 5mg pr dag, gikk på dette noen år, har trappet gradvis ned og går nå kun på 1 x 5mg pr dag. Det jeg trenkte var jo at etterhvert nå skulle jeg halvere dosen, gå på halv dose kanskje et år, og så prøve å kutte det helt ut hvis jeg føler at det fungerer greit. Men da jeg sa dette til legen, kunne han nesten virke litt bekymret, og lurte på om jeg kunne tenke meg å begynne på et antidepressiva. Nå, i tillegg til beroligende. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette. Han sa også at jeg da etterhvert kunne prøve å fase ut de beroligende medisinene, etter at jeg hadde gått på begge deler en god stund. Men da føler jeg liksom at jeg bare bytter ut et problem med et annet. Og i tilfelle; antidepressiva er jo fulle av bivirkninger. Hvilke har minst bivirkninger? Noen med erfaringer? Han anbefalte remeron. Det tror jeg ikke passer, men. Anonymkode: 02398...2e8
Kalevala Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Antidepressiva kan hjelpe mot angst og depresjon, og gi deg et mer stabilt følelsesliv. Hvis du har tilbakevendende problemer med dette, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal bruke antidepressiva. Bivirkninger pleier å gi seg etter en stund. Min erfaring er med 10mg Cipralex, som jeg har gått på i 5 år. Jeg kommer ikke til å slutte, fordi de har gitt meg et bedre og friskere mentalt liv. På samme måte som jeg ikke kommer til å slutte med Levaxin, som gir meg bedre fysisk helse ved å korrigere mangelen på thyroxin i kroppen min. Men ja, det er helt opp til deg. Hvis du har et sterkt ønske om å la være, kan du jo teste det først. Enten går det bra,eller så går det ikke bra. Hvis det ikke går bra vet du at det finnes medisiner.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa til legen at jeg ville slutte med beroligende. Da sa han at jeg burde begynne på antidepressiva. Jeg stusser litt. Målet mitt var jo i tilfelle å slutte å bruke medisiner - ikke bytte ut en "krykke" med en annen. Han tør vel ikke la meg bare kutte ut medisinene..? Og så tenker jeg, burde jeg gjøre det? Det er jio opp til meg. Har gitt meg litt å tenke på, så jeg tar gjerne imot innspill fra folk som har erfaring med antidepressiva f eks. Har gått på beroligende (benzodiasepam) i bortimot ti år. Begynte med 4 x 5mg pr dag, gikk på dette noen år, har trappet gradvis ned og går nå kun på 1 x 5mg pr dag. Det jeg trenkte var jo at etterhvert nå skulle jeg halvere dosen, gå på halv dose kanskje et år, og så prøve å kutte det helt ut hvis jeg føler at det fungerer greit. Men da jeg sa dette til legen, kunne han nesten virke litt bekymret, og lurte på om jeg kunne tenke meg å begynne på et antidepressiva. Nå, i tillegg til beroligende. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette. Han sa også at jeg da etterhvert kunne prøve å fase ut de beroligende medisinene, etter at jeg hadde gått på begge deler en god stund. Men da føler jeg liksom at jeg bare bytter ut et problem med et annet. Og i tilfelle; antidepressiva er jo fulle av bivirkninger. Hvilke har minst bivirkninger? Noen med erfaringer? Han anbefalte remeron. Det tror jeg ikke passer, men. Anonymkode: 02398...2e8 Medisinering av denne typen er for legen som kjenner deg ikke for legfolk på,et forum. Anonymkode: 78101...7c4 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 6 minutter siden, Kalevala skrev: Antidepressiva kan hjelpe mot angst og depresjon, og gi deg et mer stabilt følelsesliv. Hvis du har tilbakevendende problemer med dette, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal bruke antidepressiva. Bivirkninger pleier å gi seg etter en stund. Min erfaring er med 10mg Cipralex, som jeg har gått på i 5 år. Jeg kommer ikke til å slutte, fordi de har gitt meg et bedre og friskere mentalt liv. På samme måte som jeg ikke kommer til å slutte med Levaxin, som gir meg bedre fysisk helse ved å korrigere mangelen på thyroxin i kroppen min. Men ja, det er helt opp til deg. Hvis du har et sterkt ønske om å la være, kan du jo teste det først. Enten går det bra,eller så går det ikke bra. Hvis det ikke går bra vet du at det finnes medisiner. Takk for svar :-) Ja, jeg har en kronisk tilbakevendende depresjon, ptsd, ocd og angst. Og litt annet. Som har vist seg å være behandlingsresistent ift psyk. terapi. Men syns egentlig det går ganske bra, jeg. Det var derfor jeg foreslo å snart begynne å tenke på å kutte ut medisinene. Jeg vet ikke om jeg vil gå på medisiner for alltid. Og det er vel det som er greia med antidepressiva..? Det er vel ikke bare for en periode. Ja, det var jo en god ide, at jeg kan pøve litt og så bare kutte det ut hvis det ikke føles bra. Men jeg er litt redd for at det skal forandre meg følelsesmessig, eller forandre måten jeg er på, eller tenker på. At jeg skal ta mere skade av det. Vil jo ikke bli gåendes rundt som en zombie heller. Og enda værre, hvis jeg går rundt som en zombie uten å skjønne det, og ikke skjønner at jeg burde slutte med medisinen heller hvis det ikke er bra for meg..? Anonymkode: 02398...2e8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Medisinering av denne typen er for legen som kjenner deg ikke for legfolk på,et forum. Anonymkode: 78101...7c4 Det er absolutt ikke gitt at legen kjenner meg. Og det er ingenting galt i å høre andre folks personlige erfaringer og synspunkter. Anonymkode: 02398...2e8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 Jeg har gått på det i 10 år og føler ikke at de egentlig hjelper. Nå går jeg bare på de for å ikke få "støt" i hjernen og kropp. Jeg venter på behandling og forhåpentligvis å slutte for godt. Jeg tror ikke disse har hjulpet meg,heller motsatt. Dette er min erfaring,men jeg tror absolutt ikke dette er noe for alle. Anonymkode: 0eeda...fc4
Arabella Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 (endret) Slettet. Leste ikke nøye nok. Endret 1. november 2017 av Arabella
Edie Skrevet 2. november 2017 #8 Skrevet 2. november 2017 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Edie, mod 1
Fremhevede innlegg