Gå til innhold

Demens og PET-skanning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min har, etter MR og andre undersøkelser, fått en demens-diagnose og nå er han innkalt til en PET-skanning. Vi må pga kostnadene og at det skal bestilles en radioaktiv kontrastvæske (eller noe sånt), bestemme oss i god tid om han ønsker undersøkelsen eller ikke. Vi har fått mye informasjon om hvordan den foregår, men veldig lite om hva den kan fortelle oss. Han blir veldig urolig i alle undersøkelsessituasjoner og det tar mange dager før ting faller på plass igjen. Og derfor lurer jeg på om noen her vet noe om dette? Er det verdt all uroen og problemene det medfører å ta den undersøkelsen? Hva kan den fortelle oss når det gjelder tilstanden hans nå og i fremtiden? Er det bra å ha tatt den i forhold til hjelpetiltak f.eks?

Han ønsker ikke selv å ta den, men han har ikke lenger samtykkekompetanse så avgjørelsen faller på meg. Han vil forøvrig ingenting, så det er ikke det at han spesifikt har noe i mot akkurat denne undersøkelsen.

Anonymkode: b8559...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt så brukes jo CT for å sette en helt klar demens diagnose. Men poenget blir jo det samme. Hvis han har gått en diagnose så er det lite en pet undersøkelse kan gjøre. Det kan vel fortelle hvilken type demens han har, altså hvor i hjernen det sitter. Hvis ikke dette har blitt avklart.

Jeg har jobbet med demente og er veldig klar over hvor vanskelig det er å "tvinge" de til å gjøre noe, så hvis han virkelig nekter så blir det jo et stort problem. Beroligende har ofte en dårlig effekt på dem. Men kan du ikke snakke med legen hans og spørre om nytte av undersøkelsen? 

Anonymkode: 21a4c...eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...