Gå til innhold

Hjemmesoning og fotlenke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvd å søke litt rundt ang dette med hjemmesoning og fotlenke, men finner ikke helt det jeg er nysgjerrig på. Om man skal sone med fotlenke, vet jeg at man må opplyse arbeidsgiver om dette. Kan man miste jobben? Og må man fortelle arbeidsgiver om grunnen?

i tillegg, hvis man har en jobb der man ikke er der på samme tidspunkt hver dag, men har lik jobbuke hver uke. Feks tidligvakt mandag, seinvakt tirsdag osv, har dette noe å si når ukene er helt like? Eller må man ha et fast tidspunkt, f.eks 10-16 hver dag?

Anonymkode: b2006...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du MÅ jobbe etc når du har fotlenkesoning så skiftordning er helt sikkert noe de tar høyde for og ikke et problem. Om du må opplyse arbeidsgiver om det kommer jo an på hvilken jobb du har. Noen jobber krever rent rulleblad, eller rent rulleblad i forhold til visse forhold. Vil tro du ikke er pliktig å oppgi akkurat hva du soner for  om det om det ikke er relevant/lovpålagt for ditt yrke, mer enn du trenger oppgi hvilken sykdom du har når du er syk til arbeidsgiver. Men det kan jeg være smart å si for hva noen ganger så arbeidsiver slipper mistenke deg for å være en gærning som kan rundstjele bedriften eller slå inn kraniet på noen i lunsjen om du soner for fyllakjøring liksom..

http://www.kriminalomsorgen.no/getfile.php/2593896.823.sdtqfaxvaf/Elektronisk+kontroll+brosjyre+2014.pdf

Anonymkode: d1332...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ikke jobben, men jeg er arbeidsgiver og hadde lagt vekt på at du tar ansvar for hva du har gjort. Hadde med andre ord lagt vekt på om du opplyser meg som arbeidsgiver og at du i tillegg tar ansvar for det du har gjort

Anonymkode: 2461e...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mister ikke jobben, men jeg er arbeidsgiver og hadde lagt vekt på at du tar ansvar for hva du har gjort. Hadde med andre ord lagt vekt på om du opplyser meg som arbeidsgiver og at du i tillegg tar ansvar for det du har gjort

Anonymkode: 2461e...caa

Så personlig kan man rett og slett ikke være når man er arbeidsgiver. En ansatt, er en ansatt, ikke din venn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Evilposelos skrev:

Så personlig kan man rett og slett ikke være når man er arbeidsgiver. En ansatt, er en ansatt, ikke din venn.

Det var overhodet ikke det jeg mente. På arbeidsplassen min hadde jeg ikke hatt noe i mot å ha en ansatt under soning men jeg hadde lagt vekt på personlige egenskaper. I likhet med de fleste andre situasjoner som kan oppstå 

Anonymkode: 2461e...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du MÅ jobbe etc når du har fotlenkesoning så skiftordning er helt sikkert noe de tar høyde for og ikke et problem. Om du må opplyse arbeidsgiver om det kommer jo an på hvilken jobb du har. Noen jobber krever rent rulleblad, eller rent rulleblad i forhold til visse forhold. Vil tro du ikke er pliktig å oppgi akkurat hva du soner for  om det om det ikke er relevant/lovpålagt for ditt yrke, mer enn du trenger oppgi hvilken sykdom du har når du er syk til arbeidsgiver. Men det kan jeg være smart å si for hva noen ganger så arbeidsiver slipper mistenke deg for å være en gærning som kan rundstjele bedriften eller slå inn kraniet på noen i lunsjen om du soner for fyllakjøring liksom..

http://www.kriminalomsorgen.no/getfile.php/2593896.823.sdtqfaxvaf/Elektronisk+kontroll+brosjyre+2014.pdf

Anonymkode: d1332...f02

FEIL. Du MÅ ikke jobbe når du har fotlenkesoning.  Kriminalomsorgen er veldig behjelpelig med tanke på fotlenkesoning, men det at du MÅ har jobb for å få det er veldig feil å si.  Mange faktorer som spiller inn her, det som skjer er at du søker om fotlenkesoning så har du en samtale med kriminalomsorgen så finne man ut av dette.  Har en kjenning som pga sykdom ikke hadde jobb men fikk fotelenkesoning med "gårturer" som aktivitet.

Når man får godkjent fotlenkesoning så vil man møte med kriminalomsorgen opptil to ganger i uken hvor man går gjennom et aktivitetsskjema.  På dette skjema føres opp når man skal ut på jobb, evt har fri (5 timer pr uke til å gå på butikken, besøk o.l).  Det er dette skjema på bakrgrunn av samtalen som bestemmer når du kan gå ut og når du skal være tilbake.

 

Anonymkode: 4a74a...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste en gang en tråd ett eller annet sted  hvor folk (som hadde gått med fotlenke) beskrev hvordan ting og tang fungerte for dem, jeg lurer på om det var hos freak.no :P  

Kanskje du kunne spørre der, for praktiske erfaringer? Eventuelt kontakte Kriminalomsorgen, eller noe? 

Anonymkode: c2a8a...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...