AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Hvordan er dette? Regner med jeg får bedøvelse nok under inngrepet så jeg ikke har vondt da, men det blir vel vondt i ettertid. Hvor lenge etter vil det være vondt, og hvordan blir det med spising og sånt? Anonymkode: 61b25...c9d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg hadde vondt første dagen når bedøvelsen gikk ut, så tok paralgin forte den dagen - men spiste skive uten skorpe samme dag. Tok ikke smertestillende flere dager enn det. Du skal vel helst ikke spise ting som kan plage såret veldig, men ellers spiste jeg normalt. Anonymkode: 855ef...b4e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 Har du trukket tenner så du husker og vet? Det er litt forskjellig alt etter størrelse og plassering av røtter. Min visdomstann hadde røtter som kroket seg rundt røttene til jekselen foran. Der skar de litt av tannkjøttet på yttersiden og brettet opp) var i overkjeven, også delte de tannen opp med borr I tre biter. De brukte en lite skrue og skrudde inn i tannen og trakk ut bitene,nesten sidelengs. Så brettet de opp igjen tannkjøttet, la en liten bandasje full i penicillin-salve ned i såret og sydde igjen. En uke etter fjernet de stinger og bandasjen. Jeg fikk godt med bedøvelse, kjente ingenting. Det var ikke mer ubehagelig enn å borre et hull mens det stod på. Når bedøvelsen gikk ut gikk jeg på sterke smertestillende noen dager og kjentes given og øm ut. Når jeg sluttet med smertestillende på dag tre kjennes det ut som jeg hadde fått en rett høyre for noen dager siden, men etter 5-6 dager følte jeg meg helt fin. Anonymkode: 0fffd...463
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde vondt første dagen når bedøvelsen gikk ut, så tok paralgin forte den dagen - men spiste skive uten skorpe samme dag. Tok ikke smertestillende flere dager enn det. Du skal vel helst ikke spise ting som kan plage såret veldig, men ellers spiste jeg normalt. Anonymkode: 855ef...b4e Okej, det gikk over så fort ja? Trodde det tok litt lenger tid, men det er jo bra! 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du trukket tenner så du husker og vet? Det er litt forskjellig alt etter størrelse og plassering av røtter. Min visdomstann hadde røtter som kroket seg rundt røttene til jekselen foran. Der skar de litt av tannkjøttet på yttersiden og brettet opp) var i overkjeven, også delte de tannen opp med borr I tre biter. De brukte en lite skrue og skrudde inn i tannen og trakk ut bitene,nesten sidelengs. Så brettet de opp igjen tannkjøttet, la en liten bandasje full i penicillin-salve ned i såret og sydde igjen. En uke etter fjernet de stinger og bandasjen. Jeg fikk godt med bedøvelse, kjente ingenting. Det var ikke mer ubehagelig enn å borre et hull mens det stod på. Når bedøvelsen gikk ut gikk jeg på sterke smertestillende noen dager og kjentes given og øm ut. Når jeg sluttet med smertestillende på dag tre kjennes det ut som jeg hadde fått en rett høyre for noen dager siden, men etter 5-6 dager følte jeg meg helt fin. Anonymkode: 0fffd...463 Har aldri trukket en tann før, så nei. Ser at for deg tok det litt lenger tid før det var greit. Det handler vel litt om tannen da kanskje? Tror ikke det er noe annet problem med min tann enn at det ikke er plass til den. Den har ikke kommet noe særlig ut, så da tar det kanskje litt lenger tid før smertene går over? Anonymkode: 61b25...c9d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 Det er et par år siden jeg måtte fjerne ene visdomstanna nede kirurgisk. Kan ikke huske jeg hadde særlig mye smerter, men jeg fikk en infeksjon så jeg måtte ta antibiotika og komme til en ekstra kontroll. Husker det var litt pes med spising, det var jo umulig å hindre at matrester satt seg fast baki der...sikkert derfor jeg fikk infeksjon. Nå skal jeg snart fjerne ei visdomstann oppe, de sier det er litt lettere med tanke på spising. Anonymkode: 4d789...722
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okej, det gikk over så fort ja? Trodde det tok litt lenger tid, men det er jo bra! Har aldri trukket en tann før, så nei. Ser at for deg tok det litt lenger tid før det var greit. Det handler vel litt om tannen da kanskje? Tror ikke det er noe annet problem med min tann enn at det ikke er plass til den. Den har ikke kommet noe særlig ut, så da tar det kanskje litt lenger tid før smertene går over? Anonymkode: 61b25...c9d Det er forskjell på smerteterskel og på tenner ja. De sa at enkelte opplever lang smerte fordi tennene står dypt i kjevebeinet, og noen har lengre røtter enn andre, noen ganger irriteres flere nerver rundt under prosedyren og noen ganger færre. Fikk høre at normen er å ta smertestillende i et par dager, det var derfor jeg sluttet på dag tre Inngrepet tok 20 min. Og var veldig greit. Smertene var heller ikke store, så jeg gjør det gjerne igjen om jeg må. Regningen var vondest. Anonymkode: 0fffd...463
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 Har fått komplikasjoner begge gangene jeg har operert visdomstanna. Gikk greit å få de ut selv om tannlegen måtte ta i helt voldsomt, men komplikasjonene etterpå var ugreie. Fikk dry socket syndrom og har aldri hatt så vondt i hele mitt liv. Tok sterke smertestillende i over 1 uke og det var så vidt det tok det verste bare. Glad jeg ikke skal trekke flere og risikere dry socket igjen. Anonymkode: ec7a5...63f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #8 Skrevet 1. november 2017 Jeg hadde vondt ca 1-2 uker etterpå. Husker ikke helt, er sånn 5 år siden ca. Hadde sting mens det grodde, de hadde jeg i 4 uker, så det var jo ubehagelig under den tida. Jeg slet med å åpne munnen helt. Og det var vanskelig å tygge. Begynte vel såvidt å spise noe fast etter 3 uker. Anonymkode: d8800...12e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #9 Skrevet 1. november 2017 Begge mine nede måtte tas med kirurgisk inngrep, selve inngrepene var null stress (fikk beroligende så kan være noe av grunnen ). Resten av dagen gikk til å slappe av/sove, var mest ømt, men fra dagen derpå og frem til stingene ble tatt en uke etterpå så hadde jeg mye vondt og brukte smertestillende. Så fort stingene var tatt så gikk det fint igjen. Variere nok veldig fra person til person, ikke noe fasit på det akkurat Jeg forventer alltid det verste, da kan jeg bli positivt overrasket og glad over hvor bra/lite vondt det gjør etterpå Anonymkode: 12ff4...52e
Vera Vinge Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 Jeg har skjønt at det varierer veldig hvor lenge det gjør vondt og hvor mye. Jeg tok smertestillende første dagen begge gangene, men så syns jeg ikke det var så vondt på dag to. Tannlegen var litt overrasket over dette, siden jeg hadde veldig krokete røtter og han hadde herjet en del baki der. Mens andre jeg har hørt om har vondt en uke selv med smertestillende. Det handler kanskje litt om hvor flink og skånsom tannlegen er også? Det mest ubehagelige første dagen var egentlig at det var så mye blod, og jeg var veldig hoven noen dager. Men ellers syns jeg det gikk veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 Jeg tok ingen smertestillende, men spiste kun flytende et par dager. Anonymkode: 44b38...080
Leo Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 Jeg fikk operert ut en i overkjeven forrige uke som satt ugreit til (Over eller under 12-årsjekselen avhengig av hvordan man ser det...) og var betent. Ingenting av tannen var synlig så den måtte opereres ut i sin helhet. Grusomt vondt på forhånd, men selve operasjonen var helt grei. Var grusomt vondt da bedøvelsen gikk ut og dagen etter så da besto dietten av max. dose Paralgin Forte og lunkent vann/kaffe. Dag 2 og 3 så ansiktet mitt ut som om jeg var påkjørt av en buss, men etter det har jeg egentlig ikke kjent noe særlig. Vil tro dette kan variere ganske mye fra person til person, men jeg ville nok ikke ha basert meg på at jeg skulle på jobb samme dag og dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #13 Skrevet 1. november 2017 6 minutter siden, Leo skrev: Jeg fikk operert ut en i overkjeven forrige uke som satt ugreit til (Over eller under 12-årsjekselen avhengig av hvordan man ser det...) og var betent. Ingenting av tannen var synlig så den måtte opereres ut i sin helhet. Grusomt vondt på forhånd, men selve operasjonen var helt grei. Var grusomt vondt da bedøvelsen gikk ut og dagen etter så da besto dietten av max. dose Paralgin Forte og lunkent vann/kaffe. Dag 2 og 3 så ansiktet mitt ut som om jeg var påkjørt av en buss, men etter det har jeg egentlig ikke kjent noe særlig. Vil tro dette kan variere ganske mye fra person til person, men jeg ville nok ikke ha basert meg på at jeg skulle på jobb samme dag og dagen etter. Det går helt fint, er student så har ingen jobb jeg må ta fri fra hehe. Jeg skal trekke torsdag neste uke, så da er det jo helt etterpå også. Men hvordan kunne de trekke den når den var betent? Min er også det, men når jeg var der i går så kunne de ikke trekke den da, men måtte vente til betennelsen var borte. Derfor må vente en uke. Anonymkode: 61b25...c9d
Leo Skrevet 1. november 2017 #14 Skrevet 1. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går helt fint, er student så har ingen jobb jeg må ta fri fra hehe. Jeg skal trekke torsdag neste uke, så da er det jo helt etterpå også. Men hvordan kunne de trekke den når den var betent? Min er også det, men når jeg var der i går så kunne de ikke trekke den da, men måtte vente til betennelsen var borte. Derfor må vente en uke. Anonymkode: 61b25...c9d Jeg vet ikke. Var liksom ikke i form til å spørre... Mulig det var fordi jeg hadde så store smerter at det ikke var noe alternativ å la det være. (Hadde de sagt jeg måtte vente en uke hadde jeg gått bananas!) Jeg vet jo heller ikke akkurat hvor betent det var. Fikk antibiotika før og etter inngrepet da.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #15 Skrevet 28. november 2017 Henter opp denne tråden jeg. Hva betalte dere for å fjerne tannen kirurgisk? Fikk dere hastetime eller måtte dere vente lenge? Anonymkode: cec69...43a
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #16 Skrevet 28. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henter opp denne tråden jeg. Hva betalte dere for å fjerne tannen kirurgisk? Fikk dere hastetime eller måtte dere vente lenge? Anonymkode: cec69...43a Henvist fra egen tannlege og betalte 3120 for to tenner i en sesjon. Anonymkode: 0fffd...463
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #17 Skrevet 28. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Henter opp denne tråden jeg. Hva betalte dere for å fjerne tannen kirurgisk? Fikk dere hastetime eller måtte dere vente lenge? Anonymkode: cec69...43a Den jeg fjernet hos tannlege kostet meg rundt 1000 kr og da fikk jeg time kort tid etterpå. Kostet egentlig det dobbelte men jeg fikk tilbake noe fra Nav siden tanna var "retinert" og ikke kunne trekkes. Noen år senere opererte jeg ut hos kjevekirurg på sykehus (lang ventetid!) og betalte bare en egenandel på litt over 300 kr. Begge var visdomstenner i underkjeven. Anonymkode: 89602...d8e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #18 Skrevet 28. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henter opp denne tråden jeg. Hva betalte dere for å fjerne tannen kirurgisk? Fikk dere hastetime eller måtte dere vente lenge? Anonymkode: cec69...43a Jeg betalte 1300 for først en time med røntgen og skylling av tannen som var betent, og for selve operasjonen. Men det var vel halvpris. Anonymkode: 61b25...c9d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #19 Skrevet 28. november 2017 Tusen takk for svar begge to Anonymkode: cec69...43a
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #20 Skrevet 28. november 2017 Har trukket flere tenner og aldri hatt vondt. Drikk mye, hydrering hjelper. Særlig agurkjuice, som hjalp umiddelbart da jeg hadde litt ubehag etter å ha trukket tre tenner samtidig. Anonymkode: e08f3...a97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå