AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #21 Skrevet 31. oktober 2017 Altså, jeg antar at du inviterer de nærmeste her? (besteforeldre og dine/ hans søsken m/ fam.) Spør de!!! Snakk sammen, spør din mor/ svigermor til råds. Siden du legger så til rette for søstrene dine, så be de hjelpe deg. Det kan da virkelig ikke være så vanskelig å spør sine nærmeste til råds? Anonymkode: dd0a3...666
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #22 Skrevet 31. oktober 2017 1 time siden, Liven_ skrev: Hva om å leie inn privat hjelp til catering? Det er sikkert mange som kunne tatt oppdraget Ja folk har jo ikke annet å gjøre 1 juledag Anonymkode: f8d24...6bb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #23 Skrevet 31. oktober 2017 1 time siden, vivale skrev: barnefaren reiser til england på jobb å søstrene mine ser jeg kun 2 ganger i året på grunn av at dem ikke har mulighet til å dra fra jobb Har de aldri fri på helger? Har de kun jule og sommerferie? Jeg hadde utsatt dagen. Far skal reise samme dag, dagen etter? Anonymkode: f8d24...6bb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #24 Skrevet 31. oktober 2017 1 time siden, vivale skrev: barnefaren reiser til england på jobb å søstrene mine ser jeg kun 2 ganger i året på grunn av at dem ikke har mulighet til å dra fra jobb Har de aldri fri på helger? Har de kun jule og sommerferie? Jeg hadde utsatt dagen. Far skal reise samme dag, dagen etter? Anonymkode: f8d24...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #25 Skrevet 31. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at ikke akkurat 1.juledag er selve dagen man bør prioritere både kirke og familie? Det er da en høyst normal dag å ha familieselskap på, og de færreste jobber og de fleste har anledning til å komme reisende langveisfra. Ser ikke hva som er "siste rekke" med et, bare et logistisk problem for TS i og med at cateringsselskaper holder stengt. Anonymkode: 7a376...730 Tror de fleste slapper av 1 juledag. Mange har gjester selv i julen. 2 juledag er typisk familiedag også kirkedag. De fleste har mulighet til å komme langveisfra? Hadde jeg fått invitasjon til 1 juledag og attpåtil reist, hadde jeg takket nei. Først er det jobb og forberedele til jul. Så er det julaften med gjester. Og vi vet hvordan det et julaften. Reise ja....ja her går det ikke buss til nabobyen engang på 1 juledag. Og tror ikke det er bedre andre plasser. 1 juledag er det meste innstilt. Det er ingen reisedag. Å planlegge dåp til 1 juledag og ikke har mulighet til å lage mat. Nei, du får ingen catering levert 1 juledag. Du får ikke mat ute heller. Selv 2 juledag får du lite mat ute. Det er fest dag, og bransjen stenger kjøkken. Folk har mat hjemme. Anonymkode: f8d24...6bb 1
vivale Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #26 Skrevet 31. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror de fleste slapper av 1 juledag. Mange har gjester selv i julen. 2 juledag er typisk familiedag også kirkedag. De fleste har mulighet til å komme langveisfra? Hadde jeg fått invitasjon til 1 juledag og attpåtil reist, hadde jeg takket nei. Først er det jobb og forberedele til jul. Så er det julaften med gjester. Og vi vet hvordan det et julaften. Reise ja....ja her går det ikke buss til nabobyen engang på 1 juledag. Og tror ikke det er bedre andre plasser. 1 juledag er det meste innstilt. Det er ingen reisedag. Å planlegge dåp til 1 juledag og ikke har mulighet til å lage mat. Nei, du får ingen catering levert 1 juledag. Du får ikke mat ute heller. Selv 2 juledag får du lite mat ute. Det er fest dag, og bransjen stenger kjøkken. Folk har mat hjemme. Anonymkode: f8d24...6bb bra du ikke er invitert da! 1
Minlillesky Skrevet 31. oktober 2017 #27 Skrevet 31. oktober 2017 2 timer siden, vivale skrev: Vi skal feire dåp i julen siden det var den eneste tiden det passet for alle sammen både barnefar og mine søstre... Vi snakket med kirken å da var eneste dato vi kunne få 25 desember, altså første juledag. Problemet er at det er ingen som leverer mat på den tiden å jeg har heller ikke mulighet til å lage mat til 20-25 personer selv å jeg har heller ikke kjøleskap til det. Er det merklig om vi døper henne i kirken å tar feiringen en annen dag der vi vil ha mulighet til å få maten levert?. Hvorfor ikke vente til januar/februar istedet? Jeg hadde takket nei til å komme 25. desember. I julen har veldig mange kjøleskapet fulle av mat som skal spises, og folk har sine tradisjoner dagene etter julaften.Men om dere absolutt MÅ ha dåpen den 25 desember, så hvorfor ikke få med deg en av gjestene til å bidra på kjøkkenet? Å lage gryterett til 20-25 personer tar ikke alt for lang tid og er veldig lettvint og godt. Legg brød/baguetter i i kurv på bordet, og gryteretten setter dere på bordet i tillegg. Så kan folk selv forsyne seg. Det er merkelig å ta feiringen en annen dag, men... for en dag å døpe på! Glad broren min valgte å utsette dåpen av sitt barn til januar. De hadde tenkt til å ha det ganske så nærme julen i desember. Det ble tatt negativt i mot for å si det sånn...heldigvis tok han til vettet, og utsatte det til januar.. Selv den ene skal reise bort og noen ser dere sjeldent, så er de vel ikke borte HELE året. De kan vel bli enige om dato for å treffes igjen på begynnelsen av neste år? Prioritere litt, og prøve å legge til rette..
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #28 Skrevet 31. oktober 2017 Hvor god plass har dere hjemme? Vi var ute for noe lignende, men i påsken for to år siden. Vi hentet et kjøleskap som gas bort gratis på finn og satte i garasjen, og fikk catering levert på døra to dager før festen, passet på å si fra når det skulle spises, så fikk vi ikke maten dandert og varm, men godt innpakket og med instrukser til oppvarming osv. Det ekstra kjølelslhar blitt brukt endel til brus og kaker ved høytider og bursdager/grillfestsiden den gang. Anonymkode: e6dd7...6ed
Gjest Marillia Skrevet 31. oktober 2017 #29 Skrevet 31. oktober 2017 Alt går med planlegging.... Lag karbonader (dette kan du gjøre allerede nå) og stek opp løk og frys de ned nå, tines kvelden før. I mangel på ekstra kjøleskap kan man vinterstid bruke en kald bod. Varmes på panna for å unngå å ha for mye i ovnen. Lag en viltgryte med rotgrønnsaker i, legg i en stor ildfast form og ha over hjemmelaget potetmos - putt i fryseren, taes ut av fryseren kvelden før. Varmes i ovnen. Forøvrig går det fint å varme flere ting i ovnen samtidig. Dette kan du også gjøre nå. Frys ned ferdig stekte kyllinglår, tines kvelden før og lunkes litt ovnen. Lag iskake nå og putt i fryseren. Kransekake er lurt å servere siden den ikke trenger å stå kaldt. Dåpskake kan lages og fryses, snakk i god tid med en baker/konditori om å få lage en som tåler å bli fryst! Be familie om å stille med kake eller en liten rett. Både blant familie og venner er det nå like vanlig ( i min omgangskrets) å lage feks foccatia som å bake en kake. Julaften er kanskje en dag man har mer enn nok å styre med selv, men lag en stor skål med potetsalat og dressing, settes i kjøleskap. Tidlig morgen 1. juledag: sett frem fenalår, lag til et fat med spekemat og lag eggerøre. Stek rundstykker (gjerne hjemmelagde om du har i fryseren) og legg de på benken til dere kommer fra kirken. Det er lurt å beregne ekstra god tid, stå gjerne opp grytidlig for å unngå stress. Avtal på forhånd hvem som tar hånd om barnet når dere kommer fra kirken, be familien om feks å sette på kaffe og server mens du og hjelpen din styrer litt på kjøkkenet. Gi onkel Per oppgave å sjenke brus til gjestene, tante Kari kan koke kaffe og servere. Be de to som er mest kjøkkenvant til å hjelpe til med maten på kjøkkenet, og be om hjelp av to andre til oppvask. Familie er til for å hjelpe hverandre! Ikke minst: stress ikke med klokken på selve dåpsdagen. Gjestene er familie og de vet det er jul, at du har en baby som kanskje både må ammes og stelles!
Liven_ Skrevet 31. oktober 2017 #30 Skrevet 31. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja folk har jo ikke annet å gjøre 1 juledag Anonymkode: f8d24...6bb Vet ikke om du viste det men det er flere som ikke feirer jul - muslimer/utlendinger/kristne ortodokse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå