Gå til innhold

Arver barna gjelden til foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om foreldrene dør mens de har gjeld på forbrukslån og ingen formue å pantsette eller verdier for namsmannen å beslaglegge, vil barna arve gjelden? 

Anonymkode: adf8b...ee9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da er det vel bedre å si fra seg arven?

• Liker 2
Skrevet

Man arver både gjeld og forume. MEN, man kan si i fra seg arven og da arver du hverken gjeld eller formue. Takker man ja, arver du begge deler.

Anonymkode: 579ec...4f3

• Liker 10
Skrevet

I sånne situasjoner bør du si fra deg arv.

Anonymkode: 553ac...8ae

• Liker 4
Skrevet

Hva vil det si å si fra seg arv , er dette noe man gjør før eller etter forelderen dør? 
I og med at personen ikke har noe formue eller noe å arve, og mye gjeld, så vil jeg såklart si fra meg arven (som ikke er noe verdi) så jeg samtidig sier fra meg gjelden. Men er det så "lett", bare si nei man vil ikke overta noe? Så er det greit? 

Skrevet

Hvis man sier fra seg arv fra den ene forelderen, vil man da miste arverettigheter fra den andre forelderen (skilt og ikke har noe med hverandre å gjøre) 

Skrevet

Lurer på det samme. Har en far som trolig har gjeld til over pipa og ingenting å arve der. Han har alltid vært uforsiktig med penger. Min mor har hatt foreldreansvaret alene for meg hele veien 

Anonymkode: 2f90e...fda

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man sier fra seg arv fra den ene forelderen, vil man da miste arverettigheter fra den andre forelderen (skilt og ikke har noe med hverandre å gjøre) 

Tull.

Anonymkode: ad9fd...b40

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme. Har en far som trolig har gjeld til over pipa og ingenting å arve der. Han har alltid vært uforsiktig med penger. Min mor har hatt foreldreansvaret alene for meg hele veien 

Foreldrene dine er skilt? Da er ikke dette noe problem. Si ifra deg arven etter din far 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, så at jeg misforsto innlegget ditt og trodde noen hevdet dette.

Nei, du mister ikke arverettigheter til den ene forelderen din om du sier fra deg arv til den andre. Selvføglelig ikke.

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull.

Det var ett helt betimelig spørsmål.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arv følger person i dette tilfellet: du vil kunne si fra deg arv fra din far og fortsatt gjøre ett normalt arveoppgjør fra din mor. 

Hvis dine foreldre var gift og mor satt i uskiftet bo, blir det anderledes.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si å si fra seg arv , er dette noe man gjør før eller etter forelderen dør? 
I og med at personen ikke har noe formue eller noe å arve, og mye gjeld, så vil jeg såklart si fra meg arven (som ikke er noe verdi) så jeg samtidig sier fra meg gjelden. Men er det så "lett", bare si nei man vil ikke overta noe? Så er det greit? 

Skifte er alltid etter at vedkommende er død. Så du trenger ikke å si noe som helst. 

Står sikkert mye om dette på nettet. 

Skrevet

En arving blir bare ansvarlig for den dødes gjeld, hvis arvingen velger å signere på et skjema for gjeldsovertagelse. Hvis arvingen velger å ikke signere, så kan ikke den dødes kreditorer kreve at arvingen betaler den dødes gjeld.

Det er således frivillig å ta på seg den dødes gjeldsansvar. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Druid said:

Det var ett helt betimelig spørsmål.

Som jeg skrev like etterpå så misforsto jeg innlegget :)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Testosteron skrev:

En arving blir bare ansvarlig for den dødes gjeld, hvis arvingen velger å signere på et skjema for gjeldsovertagelse. Hvis arvingen velger å ikke signere, så kan ikke den dødes kreditorer kreve at arvingen betaler den dødes gjeld.

Det er således frivillig å ta på seg den dødes gjeldsansvar. 

Har du kilde på dette?

Skrevet
Akkurat nå, L'amie skrev:

Har du kilde på dette?

Ja. Skiftelova § 78: "Skal boet bli skiftet privat, må en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde. Hvor flere loddeiere påtar seg dette ansvaret, hefter de fullt og solidarisk overfor kreditorene. De øvrige loddeierne er bare ansvarlig for avdødes gjeld inntil verdien av sin lodd.

Hvis boets aktiva antas å være mindre enn 3 ganger grunnbeløpet i folketrygden, er det solidariske ansvaret begrenset til boets midler etter at begravelsesomkostningene er dekket."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-3

• Liker 1
Skrevet

Nedsiden ved å frasi seg arv pga gjeld, er slik jeg har forstått det, at man da samtidig mister all rett til all arv fra vedkommende,  inkludert innbo og personlige ting som bilder, fotoalbum, smykker, klær etc. Hvorvidt det i praksis fungerer så strengt, eller om man kan kjøpe ut deler av innviet er en annen sak.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull.

Tull?

Klarte du virkelig å unngå å se at det var et spørsmål og ikke en påstand?

:kari:

Anonymkode: 45002...34f

Skrevet
2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nedsiden ved å frasi seg arv pga gjeld, er slik jeg har forstått det, at man da samtidig mister all rett til all arv fra vedkommende,  inkludert innbo og personlige ting som bilder, fotoalbum, smykker, klær etc. Hvorvidt det i praksis fungerer så strengt, eller om man kan kjøpe ut deler av innviet er en annen sak.

Personlige gjenstander (uten noen særlig omsetningsverdi) er såkalt dekningsfrie. Det vil si at kreditorene ikke kan ta dem. Ved en konkurs ender ikke skyldneren opp bokstavelig talt naken. Han får beholde klær o.l. Det samme gjelder når skyldneren dør. Arvingene får beholde hans personlige gjenstander.

• Liker 8
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Tull?

Klarte du virkelig å unngå å se at det var et spørsmål og ikke en påstand?

:kari:

Anonymkode: 45002...34f

Et spørsmålstegn hadde hjulpet. Jeg leste også innlegget feil først. 

Anonymkode: 8b77a...50b

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...