AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Om foreldrene dør mens de har gjeld på forbrukslån og ingen formue å pantsette eller verdier for namsmannen å beslaglegge, vil barna arve gjelden? Anonymkode: adf8b...ee9
gobbledigook Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 Nei, da er det vel bedre å si fra seg arven? 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 Man arver både gjeld og forume. MEN, man kan si i fra seg arven og da arver du hverken gjeld eller formue. Takker man ja, arver du begge deler. Anonymkode: 579ec...4f3 10
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 I sånne situasjoner bør du si fra deg arv. Anonymkode: 553ac...8ae 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 Hva vil det si å si fra seg arv , er dette noe man gjør før eller etter forelderen dør? I og med at personen ikke har noe formue eller noe å arve, og mye gjeld, så vil jeg såklart si fra meg arven (som ikke er noe verdi) så jeg samtidig sier fra meg gjelden. Men er det så "lett", bare si nei man vil ikke overta noe? Så er det greit? Anonymkode: adf8b...ee9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 Hvis man sier fra seg arv fra den ene forelderen, vil man da miste arverettigheter fra den andre forelderen (skilt og ikke har noe med hverandre å gjøre) Anonymkode: adf8b...ee9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 Lurer på det samme. Har en far som trolig har gjeld til over pipa og ingenting å arve der. Han har alltid vært uforsiktig med penger. Min mor har hatt foreldreansvaret alene for meg hele veien Anonymkode: 2f90e...fda
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man sier fra seg arv fra den ene forelderen, vil man da miste arverettigheter fra den andre forelderen (skilt og ikke har noe med hverandre å gjøre) Anonymkode: adf8b...ee9 Tull. Anonymkode: ad9fd...b40 4
Trude.lutt Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på det samme. Har en far som trolig har gjeld til over pipa og ingenting å arve der. Han har alltid vært uforsiktig med penger. Min mor har hatt foreldreansvaret alene for meg hele veien Anonymkode: 2f90e...fda Foreldrene dine er skilt? Da er ikke dette noe problem. Si ifra deg arven etter din far 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #10 Skrevet 31. oktober 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man sier fra seg arv fra den ene forelderen, vil man da miste arverettigheter fra den andre forelderen (skilt og ikke har noe med hverandre å gjøre) Anonymkode: adf8b...ee9 Oi, så at jeg misforsto innlegget ditt og trodde noen hevdet dette. Nei, du mister ikke arverettigheter til den ene forelderen din om du sier fra deg arv til den andre. Selvføglelig ikke. Anonymkode: ad9fd...b40 7
Druid Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Anonymkode: ad9fd...b40 Det var ett helt betimelig spørsmål. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på det samme. Har en far som trolig har gjeld til over pipa og ingenting å arve der. Han har alltid vært uforsiktig med penger. Min mor har hatt foreldreansvaret alene for meg hele veien Anonymkode: 2f90e...fda Arv følger person i dette tilfellet: du vil kunne si fra deg arv fra din far og fortsatt gjøre ett normalt arveoppgjør fra din mor. Hvis dine foreldre var gift og mor satt i uskiftet bo, blir det anderledes. 1
Trude.lutt Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva vil det si å si fra seg arv , er dette noe man gjør før eller etter forelderen dør? I og med at personen ikke har noe formue eller noe å arve, og mye gjeld, så vil jeg såklart si fra meg arven (som ikke er noe verdi) så jeg samtidig sier fra meg gjelden. Men er det så "lett", bare si nei man vil ikke overta noe? Så er det greit? Anonymkode: adf8b...ee9 Skifte er alltid etter at vedkommende er død. Så du trenger ikke å si noe som helst. Står sikkert mye om dette på nettet.
Testosteron Skrevet 31. oktober 2017 #13 Skrevet 31. oktober 2017 En arving blir bare ansvarlig for den dødes gjeld, hvis arvingen velger å signere på et skjema for gjeldsovertagelse. Hvis arvingen velger å ikke signere, så kan ikke den dødes kreditorer kreve at arvingen betaler den dødes gjeld. Det er således frivillig å ta på seg den dødes gjeldsansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #14 Skrevet 31. oktober 2017 3 minutes ago, Druid said: Det var ett helt betimelig spørsmål. Som jeg skrev like etterpå så misforsto jeg innlegget Anonymkode: ad9fd...b40 2
L'amie Skrevet 31. oktober 2017 #15 Skrevet 31. oktober 2017 3 minutter siden, Testosteron skrev: En arving blir bare ansvarlig for den dødes gjeld, hvis arvingen velger å signere på et skjema for gjeldsovertagelse. Hvis arvingen velger å ikke signere, så kan ikke den dødes kreditorer kreve at arvingen betaler den dødes gjeld. Det er således frivillig å ta på seg den dødes gjeldsansvar. Har du kilde på dette?
Testosteron Skrevet 31. oktober 2017 #16 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, L'amie skrev: Har du kilde på dette? Ja. Skiftelova § 78: "Skal boet bli skiftet privat, må en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde. Hvor flere loddeiere påtar seg dette ansvaret, hefter de fullt og solidarisk overfor kreditorene. De øvrige loddeierne er bare ansvarlig for avdødes gjeld inntil verdien av sin lodd. Hvis boets aktiva antas å være mindre enn 3 ganger grunnbeløpet i folketrygden, er det solidariske ansvaret begrenset til boets midler etter at begravelsesomkostningene er dekket." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-3 1
Dr. A. Kula Skrevet 31. oktober 2017 #17 Skrevet 31. oktober 2017 Nedsiden ved å frasi seg arv pga gjeld, er slik jeg har forstått det, at man da samtidig mister all rett til all arv fra vedkommende, inkludert innbo og personlige ting som bilder, fotoalbum, smykker, klær etc. Hvorvidt det i praksis fungerer så strengt, eller om man kan kjøpe ut deler av innviet er en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #18 Skrevet 31. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Anonymkode: ad9fd...b40 Tull? Klarte du virkelig å unngå å se at det var et spørsmål og ikke en påstand? Anonymkode: 45002...34f
Testosteron Skrevet 31. oktober 2017 #19 Skrevet 31. oktober 2017 2 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Nedsiden ved å frasi seg arv pga gjeld, er slik jeg har forstått det, at man da samtidig mister all rett til all arv fra vedkommende, inkludert innbo og personlige ting som bilder, fotoalbum, smykker, klær etc. Hvorvidt det i praksis fungerer så strengt, eller om man kan kjøpe ut deler av innviet er en annen sak. Personlige gjenstander (uten noen særlig omsetningsverdi) er såkalt dekningsfrie. Det vil si at kreditorene ikke kan ta dem. Ved en konkurs ender ikke skyldneren opp bokstavelig talt naken. Han får beholde klær o.l. Det samme gjelder når skyldneren dør. Arvingene får beholde hans personlige gjenstander. 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #20 Skrevet 31. oktober 2017 10 minutes ago, AnonymBruker said: Tull? Klarte du virkelig å unngå å se at det var et spørsmål og ikke en påstand? Anonymkode: 45002...34f Et spørsmålstegn hadde hjulpet. Jeg leste også innlegget feil først. Anonymkode: 8b77a...50b 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå