Gå til innhold

Amandas dagbok: Adjø silikonpupper.


Gjest Amanda87

Anbefalte innlegg

Gjest Amanda87

Jeg skrev først dette innlegget under kropp og helse, men tråden ble stengt og jeg fikk beskjed om å skrive her istedenfor. 

Som de fleste andre så bestemte jeg meg for å få silikon da jeg var ung. Jeg var 20 år og hadde hatt komplekser for brystene i mange år. Mesteparten av kompleksene kom av guttene jeg hadde vært sammen med og som kom med nedsettende kommentarer om kroppen min. Jeg ser jo i ettertid at jeg var en helt vanlig jente med en kropp det ikke var noe galt med, men det så jeg ikke den gangen. Jeg var ( og er ) 1.63, veide 54 kg ( tolv kg mindre enn idag ) og hadde en B cup. Dette var tydeligvis for liten størrelse for guttene jeg var sammen med og da jeg havnet i et forhold hvor nok en kjæreste kritiserte brystene mine så fikk jeg nok. Dessverre ikke av kjæresten min, men av brystene mine. Nå skulle jeg gjøre noe med det. 

Jeg husker fortsatt hva legen sa da jeg var på konsultasjon: «Jeg hadde ikke gjort dette inngrepet hvis jeg var deg, 90% av jentene som har kommet hit hadde vært fornøyd med slik du ser ut». Men jeg hørte ikke etter og sa at jeg ikke så det han så. Jeg bestemte jo og gikk for de største protesene jeg kunne få plass til, 375 gram i hvert bryst over muskel og 26.000 kr fattigere. 

Ikke lenge etter dette inngrepet så presterte min daværende kjæreste å si at han ikke syntes brystene var store nok. Jeg dumpet denne gutten, men kommentaren sved. Det gjorde det også da mine kjærester etter dette sa det samme. Jeg begynte å bli misfornøyd med størrelsen og ville ha enda større. 

Bestilte konsultasjon og avtalte 600 gram i hvert bryst for tre år siden, men etter litt betenkningstid bestemte jeg meg for å avlyse operasjonen. Denne gangen fordi jeg endelig hadde fått meg en kjæreste som ikke kritiserte hvordan jeg så ut og syntes det var vilt at jeg ville operere større.

Nå som 30 år gammel og med lang tid i terapi så har jeg kommet frem til at jeg savner å være meg selv, helt naturlig. Jeg liker ikke å ha noe i kroppen som ikke hører til i den. Jeg bekymrer meg mye for hva det kan gjøre med kroppen og at det kan gjøre det vanskelig for meg å finne klumper i brystet hvis jeg får brystkreft. Jeg vil ikke lenger legge meg etter hva skjønnhetsidealet sier er vakkert. 

I tillegg har mitt venstre bryst i den siste tiden gjort vondt og er ømt. Det er tydelig at dette setter ikke kroppen min pris på og holdt ut i mange år. 

Idag var jeg på konsultasjon for å få implantatene ut. Jeg sa jeg vil være naturlig og slippe bekymringene brystene gir meg. Og ikke minst smerten. Kirurgen var veldig forståelsesfull og prøvde ikke å prakke på meg å f.eks heller operere inn litt mindre istedenfor. 

Datoen for operasjon får jeg på mandag og jeg vil fortsette oppdatering her, både før og etter operasjon. 

Endret av Amanda87
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Amanda87

Idag fikk jeg operasjonsdato, jeg skal opereres fredag 10/11 neste uke. Jeg gleder meg til å få implantatene ut av kroppen og bli den naturlige meg igjen. Idag kjente jeg ett drypp på innsiden av venstre bryst, det har jeg gjort to ganger den siste tiden. Veldig ekkelt og ubehagelig. Jeg var på konsultasjon hos legen på lørdag og da kjente jeg hvor ømme brystene er når han tok på dem. På operasjonsdagen skal legen ta bilder av innleggene og kapslene. De første dagene etter operasjon må jeg gå med dren. Det skal bli så deilig å slippe bekymringen om at jeg har noe fremmed i kroppen, tanker som hva om de sprekker, hva om kapselen blir hard ( noe som har skjedd ), hva om jeg detter og slår meg kraftig og ikke minst tanken på de utallige tusen jeg måtte brukt på brystene hvis de skulle byttes ut hvert tiende år. Jeg vet mange leger idag sier implantere varer livet ut, det sa også kirurgen til meg for ti år siden, men det syntes jeg ikke stemmer. Jeg har sett bilder av brystimplantater etter mange år i kroppen og det ser ikke pent ut, kapselen ser noen ganger ut som en kjøttkake. Jeg har funnet en side som heter RealSelf hvor tusenvis av kvinner har fortalt sin historie om brystimplantater. Mange har fått komplikasjoner med tiden. Se f.eks på Linni, hun byttet nylig proteser pga kapsel og dette er hennes tredje operasjon. 

Hvis jeg skulle byttet ut implantatene og fjernet kapselen så hadde det kostet 45.000. Si jeg lever til jeg blir 80, jeg er nå 30. Tenk hvis jeg måtte operert hver tiende år. Det blir litt av et regnestykke. 

For å operere protesene ut og aldri tenke på operasjoner igjen så betaler jeg 20.000. Hadde jeg valgt å kun ta implantene ut så hadde det kostet 12.500, men jeg vil selvfølgelig operere ut kapslene også. 

Endret av Amanda87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amanda87

Idag er det en uke til operasjonen min! Kjenner at jeg gleder meg mer og mer til å få dem ut. Gleder meg til å kna på puppene uten at det føles ekkelt eller at jeg er redd for å kna for hardt. Skal bli deilig å slippe bekymringene hele tiden og slippe flere tusen på å legge inn nye implantater, opptil flere ganger. Det finnes nok av andre ting jeg heller burde bruke penger på. 

Det føles litt «vittig» når jeg leser om andre her inne som gleder seg til å legge inn silikon, mens her sitter jeg og gleder meg til å få silikonen ut. 

Etter at jeg fant siden med kvinner som har fjernet silikon og som har vist hvordan brystimplantatene ser ut etter at de har blitt operert ut, så er jeg glad for at jeg også skal fjerne mine. Noen har hatt sprukket implantat og ikke visst om det, så når implantatene blir operert ut så ser du at silikonen har gått i oppløsning. Silikonen har da holdt seg i brystet takket være kapsel, men i noen situasjoner har silikonet kommet ut av kapsel og er i kroppen. Leste blant annet om ei som har silikon i lungene! 

Brystimplantat sykdom er også nytt for meg, det hadde jeg ikke hørt om før. Dette har blant annet Hugh Hefners kone Crystal fått.

Operasjonen min er nå betalt, jeg har kjøpt meg sportsbh, behagelige klær til operasjonsdagen og hentet medisiner. Jeg føler meg veldig klar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amanda87

Nå nærmer operasjonen seg med stormskritt og jeg gleder meg! Det er veldig ubehagelig når smerten kommer og når jeg får følelsen av «drypp» på innsiden av brystet. Jeg er veldig spent på hva kirurgen finner når han opererer implantatene ut. Det finnes faktisk flere kvinner som går med sprukne implantater uten en gang å være klar over det.

Det skal bli deilig å få disse fremmedlegemene ut av kroppen og slippe videre bekymring for brystene mine. For det er hva brystene har blitt, en bekymring og ikke minst en tikkende økonomisk bombe. Dere som vurderer silikon, vær så snill og ikke hør på kirurgen hvis han lover at dem varer livet ut. Belag dere heller på at dere må operere igjen opptil flere ganger og regn på hvor mye penger dette blir. Tenk også på komplikasjoner og smerter som kan oppstå. Det er ikke bare en operasjon der og da. Som min kirurg som skal operere meg sa: «Alle implantater vil før eller siden sprekke, det er 100 % sikkert». Implantater er ikke ment for å være i kroppen i mange år ( eller være i kroppen i det hele tatt). Tror dere ikke meg så kan dere gå inn på en side som heter RealSelf og søke på breast implant removal. Der er det mange skrekkhistorier og dere får se hvordan implantatene ser ut etter å ha vært i kroppen. 

Endret av Amanda87
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amanda87

Imorgen er dagen! Både gruer og gleder meg. Kroppen skriker etter å få dette ut. Har nettopp dusjet med Hibiscrub og måtte jo selvfølgelig også vaske det vonde brystet. Bare det å stryke over brystet gjør vondt. Ikke nok med at det gjør vondt, i tillegg er blodårene veldig tydelige på brystet som er vondt. Jeg vet ikke om det er pga kapsel eller at silikon implantatet rett og slett har sprekt. Visste dere forresten at det er vanskelig å oppdage at silikon implantater har sprukket? Noen opplever ikke smerter overhodet og har til og med vært på undersøkelser ( hvor dem tar bilder ) hvor dem har fått beskjed om at implantatet er inntakt? Men når de legger seg på operasjonsbordet etterpå så viser det seg noen ganger at ikke nok med at bare det ene brystimplantater har sprukket, men også det andre. Noen går med sprukket implantat ( noen ganger i flere år ) uten å vite det. Dette kaller man «silent leak».

Nå lurer jeg også på om implantatene mine er grunnen til at jeg har utviklet IBS. Jeg begynte å slite med magen to - tre år etter at jeg opererte brystene. Jeg har ikke vært klar over før nå at det finnes en sykdom som heter « breast implant illness «. På denne listen er IBS. Jeg er medlem av en Facebook side og spurte om noen der har utviklet IBS etter operasjonen sin og det var det mange som hadde gjort. Hvis jeg blir bedre av dette problemet eller i beste fall symptomfri etter operasjon så blir jeg sjeleglad! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amanda87

SILIKONFRI!

Nå ligger jeg i sengen med dren festet til kroppen, helt nyoperert. Operasjonen tok bare en time og implantatene hadde heldigvis ikke sprukket! Nå gleder jeg meg til å ha smertefrie bryster jeg ikke lenger trenger å bekymre meg for! 

Jeg er så letta! Og lettere bokstavelig talt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amanda87

Idag fikk jeg endelig tatt av bandasjen og sett brystene mine! Brystene vil stramme seg mer opp de neste månedene så jeg får jo ikke sett det endelige resultatet enda, men jeg ser allerede så bra ut! Jeg har tatt før bilder av brystene mine da jeg hadde silikon og ser nå hvor mye bedre jeg ser ut naturlig. De falske brystene så rimelig fake ut. Det er deilig å være meg igjen, uten noe fremmed i kroppen. Idag slo det meg da jeg gikk på isen at nå trenger jeg ikke å være livredd for å falle på isen lenger i tilfelle implantatene sprekker! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...