Gå til innhold

Frokost og lunsj

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Olava skrev:

Hadde en stund dilla på yoghurt (mest vanilje) toppet med banan, bær (bringebær, blåbær, jordbær, det du har og det du liker) og bittelitt flytende honning på toppen. Om jeg skulle kose meg litt ekstra så tok jeg å raspet litt mørk sjokolade på toppen. 

En annen periode hadde jeg ofte chiapudding. Blandet chiafrø oppi en boks med vaniljekesam, lot den stå over natta, og vips var det en puddingaktig masse, bare mektigere enn vanlig kesam. Tok litt blåbær og litt flytende honning på toppen, og spiste meg ned i boksen. Spiste som regel bare litt av boksen av gangen, for det ble veldig mektig. Utrolig kjapt og enkelt. Kan variere med forskjellig typer kesam, yoghurt, og til og med flytende greier som sjokolademelk, mandelmelk, osv. Må bare regulere mengden chiafrø. I en sånn vanlig kesamboks på 3 dl blandet jeg 3 ss chiafrø. Det ble passe for meg. I flytende greier må man gjerne ha hvertfall dobbelt så mye. Også må man blande godt! 

Knekkebrød med peanøttsmør og banan er helt nydelig. Vet at du spurte etter noe annet enn brød og knekkebrød, men jeg tenker at tips til nytt pålegg kan være like nyttig som nye mattips. Om du ikke har testet peanøttsmør og banan sammen ennå så anbefaler jeg det på det sterkeste. 

Også har jeg en sånn flaskeblender, og om du har sånn eller kan skaffe en sånn (fin ting å ønske seg til jul), så kan man kjapt blande en smoothie på morgenen. Mitt beste smoothietips er avokado! Det gir smoothien helt herlig kremete konsistens. Liker å blande frosne bringebær, avokado, litt banan, og eplejuice. Blir en veldig god og veldig mektig smoothie. Perfekt måte å starte dagen på, syns jeg hvertfall. 

Jeg er fæl til å kjøpe lunsj i kantinen, så der har jeg dessverre ikke noe særlig tips. 

Tusen takk for gode tips! Den der chiapuddingen hørtes utrolig god ut! Særlig hvis man kan bruke både kesam, yoghurt og flytende ting til å lage ulike smaker! Hvor får man kjøpt sånne chiafrø? Selger de på vanlig matbutikk? Tror ikke jeg har sett det før, men det er vel fordi jeg ikke har hørt om det hehe. 

Anonymkode: c338d...289

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røket laks er vel ganske dyrt, er det ikke? 

Jeg tenkte kanskje mer noe a la skinke eller salami, agurk, spinat/ruccola, ol. Men så er det vel litt mer mat i røkelaks og eggerøre da. Men eggerøre funker vel med både salami og skinke, så får se hva jeg finner ut! :)

Tja, en liten pakke med røke laks fra first price koster vel rundt 20 kr. Den burde holde til noen wraps. Eggerøre funker bra med det meste syns jeg, spesielt saltmat 

Bare å prøve seg frem og finne sine favoritter 😁

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Wenda skrev:

Tja, en liten pakke med røke laks fra first price koster vel rundt 20 kr. Den burde holde til noen wraps. Eggerøre funker bra med det meste syns jeg, spesielt saltmat 

Er student så har alltid tenkt at røkelaks har jeg i allefall ikke råd til, men får se litt på prisene på butikken neste gang!

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Er student så har alltid tenkt at røkelaks har jeg i allefall ikke råd til, men får se litt på prisene på butikken neste gang!

Jeg tror rett og slett du trenger å lære deg litt om mat, du virker ganske så grønn. Hvis du aldri har sett på prisene i en matbutikk, for eksempel, så burde du kanskje begynne å gjøre det fra nå av.

Nettet er også din venn mtp oppskrifter.

Anonymkode: f379e...2f6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det 👍 er selv ufør med dårlig råd, men ei pakke med røkelaks klarer jeg. Ikke noe jeg orker å spise hele tiden så jeg kjøper det kanskje hver 6. ule eller noe :P 

Mye å spare om man vet hva man skal se etter og lærer seg hvilke varer man faktisk sparer penger på å kjøpe. Kiwibutikken jeg bruker har også ofte pålegg til 50% pga datostempling, og da er det gjerne pålegg som ikke er like populært, men som er sånt litt dyrt og ekstra godt pålegg 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode tips! Den der chiapuddingen hørtes utrolig god ut! Særlig hvis man kan bruke både kesam, yoghurt og flytende ting til å lage ulike smaker! Hvor får man kjøpt sånne chiafrø? Selger de på vanlig matbutikk? Tror ikke jeg har sett det før, men det er vel fordi jeg ikke har hørt om det hehe. 

Jeg har kjøpt fra en meny-butikk i Bergen, så vil tro de har det generelt sett på meny. Ellers har de det sikkert i helsekostbutikker og andre butikker med litt annet utvalg enn i "vanlige" butikker. Er sånne bittesmå, grå frø. Det er nesten ikke grenser for hva man kan bruke det i. Vet at noen har det i supper, smoothier, til og med på brødskiva. Men jeg har stort sett hatt det i kesam, tar bare 3 dl rett oppi boksen, rører godt, setter på lokket, og lar det stå i kjøleskapet over natta. Så tar man bare på det man liker. Enklere enn det kan det nesten ikke bli :)

chiafrø.jpg

Skrevet

Jeg bruker chiafrø når jeg lager syltetøy også. Da blir syltetøyet tykt og godt 😘

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror rett og slett du trenger å lære deg litt om mat, du virker ganske så grønn. Hvis du aldri har sett på prisene i en matbutikk, for eksempel, så burde du kanskje begynne å gjøre det fra nå av.

Hva tenker du at jeg skal lære meg da? Pugge prisene på butikken? Jeg har akkurat flyttet for meg selv, og jeg kan ikke huske prisen på alt i butikken. Og de fleste blir vel matlei inni mellom, uansett hvor god peiling de har på mat. 

Røkelaks er forresten dyrt, jeg vet ikke om du prøver å påstå noe annet? 

4 minutter siden, Olava skrev:

Jeg har kjøpt fra en meny-butikk i Bergen, så vil tro de har det generelt sett på meny. Ellers har de det sikkert i helsekostbutikker og andre butikker med litt annet utvalg enn i "vanlige" butikker. Er sånne bittesmå, grå frø. Det er nesten ikke grenser for hva man kan bruke det i. Vet at noen har det i supper, smoothier, til og med på brødskiva. Men jeg har stort sett hatt det i kesam, tar bare 3 dl rett oppi boksen, rører godt, setter på lokket, og lar det stå i kjøleskapet over natta. Så tar man bare på det man liker. Enklere enn det kan det nesten ikke bli :)

chiafrø.jpg

Har ikke Meny her, men kan se på de butikkene med godt utvalg, ev en helsekost :)

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes du virker ganske så lite voksen i dine tilbakemeldinger. 

Siden du henviser TS til nettet, hva er det du egentlig prøver å si da? Synes du ikke at det er greit å spørre om slikt her på forumet? Forumet er jo en del av nettet det også... er det ikke? 

Anonymkode: 3d01a...3ec

• Liker 4
Skrevet

Frokost.:

1 lite beger jordbæryoghurt , fortrinnsvis aktivia, en neve valnøtter,  1 liten flaske smoothie  , slike som man kjøper ferdig i butikken,eller så lager jeg hjemme I blenderen og fyller oppi en tom liten flaske,  og et par skiver  melon.  Varierer melontyper. Pluss en kopp sort kaffe og 2 stk Omega 3 piller, en B vitamin og 2 magnesiumpiller.

Jeg spiser ofte varm havregrøt  også da. 

lunsj.  Eggerøre av ett egg.  Litt røkt laks, litt kokt skinke, litt salat, tomat,agurk, litt paprika og noen druer. Et par rugknekkebrød ved siden av.  Et halvt glass  ekstra lett melk og ett halvt glass juice , fortrinnsvis hjemmepresset appelsin uten sukker. Pluss en kopp sort kaffe.

Skrevet
12 timer siden, Wenda skrev:

Ofte med 40 prosent reduksjon på obs.  Pleier å dra med meg da og fryse . Så tar jeg opp etter behov. . Rema har vel også billige hele sider som man kutter fint opp med en filet kniv.   Og porsjonspakker til frys. 

Skrevet (endret)

Eggerøre eller omelett krever ikke røyket laks. Jeg bruker ofte finhakke fårepølse (2-4 biter), har evt i litt løk, tomat, paprika. Alt det grønne kan du også ha ved siden av. Er glad i fisk og lager ofte fiskeburger, er du på lavkarbo vet du hva du kan bruke i stedet for brød, evt. lavkarbobrød.

Er glad i makrell i tomat også, men det er nødproviant for min del og ikke frokost. Det er sånt jeg tar med på telttur og kan spise til nattmat.

Chiagrøt er også et godt forslag.

Det er litt vanskelig å svare når du ikke skriver hva du liker som pålegg. Jeg er glad i varmrøkt makrell, men alt med måte. Leverpostei med sylteagurk er også godt på brød eller knekkebrød.

Det hender jeg bare koker par, tre bløtkokte egg og tar par tomater ved siden av (salter dem litt). Vet det er forskjell på smak på både egg og tomat, bruker bare økologisk selv.

Ostesmørbrød er faktisk digg, har du micro på jobb kan de bli litt bløte, men smaken er den samme. Og du kan variere om du vail ha med sennep, ketchup, tomatsaus, ha på løk eller annet.

Endret av Atea
Skrevet

Stekt ris er ganske godt! Pleier å lage min veldig "enkel" med kun en pakke boil-in-bag ris, frosne erter, en halv gul løk, pepper og soyasaus. Om du kun den soyasausen med grønn kork (lavt sodium) ville jeg ha tatt på litt ekstra salt. Steker alt sammen i litt sesamolje. Risen er best om den er en dag gammel, men jeg lager den typisk med "fersk" ris uansett... kan også legge til protein, f.eks. revet kylling. 

Anonymkode: c690a...86d

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser mye grovt brød eller gode knekkebrød med div. pålegg... enkelt og næringsrikt... :)

Ellers så er jeg glad i pasta salat, har du prøvd det ? Koker pasta dagen før og blander med  feks. litt rømme og pesto, og så kan du ha ruccola, skinke, div. grønt eller det du har i kjøleskapet oppi.. :) 

Anonymkode: 7dc06...035

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stekt ris er ganske godt! Pleier å lage min veldig "enkel" med kun en pakke boil-in-bag ris, frosne erter, en halv gul løk, pepper og soyasaus. Om du kun den soyasausen med grønn kork (lavt sodium) ville jeg ha tatt på litt ekstra salt. Steker alt sammen i litt sesamolje. Risen er best om den er en dag gammel, men jeg lager den typisk med "fersk" ris uansett... kan også legge til protein, f.eks. revet kylling. 

Anonymkode: c690a...86d

Stekt ris skal jeg prøve! :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser mye grovt brød eller gode knekkebrød med div. pålegg... enkelt og næringsrikt... :)

Ellers så er jeg glad i pasta salat, har du prøvd det ? Koker pasta dagen før og blander med  feks. litt rømme og pesto, og så kan du ha ruccola, skinke, div. grønt eller det du har i kjøleskapet oppi.. :) 

Anonymkode: 7dc06...035

Jeg er glad i grovbrød, men problemet er bare at det gjerne blir 40-50kr for brødet om man skal ha et som er grovt og godt. Pleier å kjøpe på salg, men er jo ikke alltid det er det. Hadde jeg hatt større fryser skulle jeg hamstret masse grovbrød på salg og fryst ned sånn at jeg hadde lenge:fnise:

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Røkelaks er forresten dyrt, jeg vet ikke om du prøver å påstå noe annet? 

Som andre her nevner, det er ikke dyrt når det er snakk om First Price.

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker du at jeg skal lære meg da? Pugge prisene på butikken? Jeg har akkurat flyttet for meg selv, og jeg kan ikke huske prisen på alt i butikken.

Jeg snakker om å lære seg litt om mat og matlaging. Å ha kjennskap til prisnivået på ulike matvarer er ganske vanlig når man blir voksen.

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er glad i grovbrød, men problemet er bare at det gjerne blir 40-50kr for brødet om man skal ha et som er grovt og godt. Pleier å kjøpe på salg, men er jo ikke alltid det er det. Hadde jeg hatt større fryser skulle jeg hamstret masse grovbrød på salg og fryst ned sånn at jeg hadde lenge:fnise:

Hvorfor baker du ikke selv?

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Siden du henviser TS til nettet, hva er det du egentlig prøver å si da? Synes du ikke at det er greit å spørre om slikt her på forumet? Forumet er jo en del av nettet det også... er det ikke? 

Siden hun spør om oppskriften på chiapudding, for eksempel.

Et enkelt googlesøk hadde gitt henne det.

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som andre her nevner, det er ikke dyrt når det er snakk om First Price.

Jeg snakker om å lære seg litt om mat og matlaging. Å ha kjennskap til prisnivået på ulike matvarer er ganske vanlig når man blir voksen.

Det er jo det jeg driver med. Det er ikke sånn at man kan alt om mat, matlaging og priser idet sekundet man har flyttet hjemmefra. 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor baker du ikke selv?

Fordi jeg ikke gidder. 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden hun spør om oppskriften på chiapudding, for eksempel.

Et enkelt googlesøk hadde gitt henne det.

Jeg spurte ikke om oppskriften på det, nei. Jeg googlet det. 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Her går det veldig mye i såkalte Buddha/Bliss bowls - altså en skål hvor jeg putter i det jeg har lyst på. Dagens inneholdt sprøstekte og krydrede kikerter, granateple, Granny Smith-eple i terninger, lollo rosso salat, quinoa kokt i lettsaltet vann, agurk, avokado, paprika, og tomater. "Dressingen" var litt lime-saft (for å unngå at avokadoen og eplene blir mørke), samt litt fersk kvernet pepper. 

Det tar omlag 20 minutter å lage dette - kikertene skal i ovnen og quinoaen skal kokes. I mellomtiden skreller og kutter jeg grønnsakene/fruktene. 

Poenget med disse skålene er at de er relativt raske å lage, og du trenger bare å ha i det du har lyst på. De krever heller ingen kokkeutdannelse utover å vite hvordan man koker quinoa/ris/byggryn/couscous e.l., samt kan skru på en stekeovn. 

Kanskje du finner noe inspirasjon her: http://balanseihverdagen.no/buddha-bowl/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...